پایان نامه بررسی مقایسه‌ای هویت ورزشی ورزشکاران مرد و زن حرفه‌ای و عوامل اجتماعی موثر بر آن

بررسی مقایسه‌ای هویت ورزشی ورزشکاران مرد و زن حرفه‌ای و عوامل اجتماعی موثر بر آن

بررسی مقایسه‌ای هویت ورزشی ورزشکاران مرد و زن حرفه‌ای و عوامل اجتماعی موثر بر آن

هویت ورزشی درجه ای از اهمیت، قدرت و انحصارگرایی است که یک فرد به نقش ورزش هویت می دهد. به طوری که این نقش توسط فرد حفظ شده و تحت تاثیر محیط قرار می گیرد. از طرفی هویت جنسیتی به عنوان هویت الگو دهنده و بخشی از خویشتن تعیین کننده مسیر سایر هویت فرد از جمله هویت ورزشی است.

 

پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای هویت ورزشی بین زنان و مردان ورزشکار و تاثیر هویت جنسیتی بر هویت ورزشی در آنان تدوین گردیده است.

 

روش تحقیق همبستگی و علی مقایسه ای است و نوع تحقیق کاربردی می باشد. این مطالعه به صورت پیمایش انجام شده و جامعه آماری آن زنان و مردان ورزشکار حرفه ای می باشد که در باشگاه های ورزشی فعالیت دارند. حجم جامعه آماری 380 نفر که تعداد 191 نفر براساس جدول مورگان و کرجسای به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این تحقیق از دو پرسشنامه استاندارد سیاهه نقش جنسیتی بم و پرسشنامه هویت ورزشی چزلاک استفاده شده است که آلفای کرونباخ بدست آمده به ترتیب 0/82 و 0/941بود. روش های آماری به کارگرفته در این تحقیق کلموگروف اسمیرنوف جهت بررسی توزیع طبیعی داده ها، t مستقل و رگرسیون چند متغیره بود.

 

نتایج ضریب همبستگی چندگانه نشان می‌دهد که بین هویت جنسیتی و هویت ورزشی رابطه مستقیم و معنادار (r=0/468,p<0/01) وجود دارد. متغیرهای هویت جنسیتی قادرند به خوبی تغییرات متغیر هویت ورزشی را توضیح دهند (F=16/974, P<0/001). هر سه متغیر هویت جنسیتی شامل مردانگی (t=6/465,p<0/01)، زنانگی (t=2/992,p<0/01) و دوجنسیتی (t=-2/955,p<0/01) واجد شرایط پیش بینی هویت ورزشی هستند. همچنین نتایج مربوط به شیب خط رگرسیون (β) در مورد متغیرهای هویت جنسیتی نشان می‌دهد که بین مردانگی (β=1/31) و زنانگی (β=0/827) رابطه مستقیم و با هویت دوجنسیتی (β=-1/048) رابطه معکوس دارد.

 

t بدست آمده در این آزمون 2/263- و سطح معناداری کوچک‌تر از 0/05 بدست آمد که نشان دهنده‌ی تفاوت معناداری میانگین هویت ورزشی زنان و مردان می‌باشد. زنان با میزان 7/24±1/416 و مردان 6/68±1/847 از هویت ورزشی برخوردار بودند. نتایج این تحقیق موید نظریات استفاده شده در چارچوب نظری مبنی بر تاثیر هویت جنسیتی به عنوان یکی از هویت های اجتماعی اولیه و الگوی سایر هویت های اجتماعی می باشد.

 

در صورتیکه ورزشکاران و مربیان متقاضی کسب مقام های بالاتر و افزایش هویت ورزشی و تقویت آن باشند می بایست دیدگاههای مربوط به هویت جنسیتی و صفت های آن در زنان و مردان ورزشکار تقویت شود.

هویت ورزشی ورزشکاران

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط