دانلود کتاب سینماگران قرن بیست‌ و یک | 204 صفحه

دانلود کتاب سینماگران قرن بیست‌ و یک | 204 صفحه

دانلود کتاب سینماگران قرن بیست‌ و یک | 204 صفحه

دانلود کتاب سینماگران قرن بیست‌ و یک | 204 صفحه

معرفی کتاب سینماگران قرن بیست‌ و یک

کتاب سینماگران قرن بیست‌ و یک بخشی از آثار نوری بیگله جیلان است که با ترجمه و تحلیل و نقدهای مازیار فکری ارشاد منتشر شده است.

درباره کتاب سینماگران قرن بیست‌ و یک

جهان داستانی نوری بیگله جیلان همواره با جهان داستانى چخوف و گاه هنريک ايبسن مقايسه می‌شود. فيلم‌هايی که مايه اصلى‌شان آرمان‌گريزی و وحشتى هستى شناسانه است. در آثار او تصويری واقع گرا و هولناک از وضعيت زندگى کسالت بار قشر روستايی ترکيه در طليعه قرن بیست و يکم به نمايش در می‌آید. ترکيه‌ای که با بهره گيری از سيستم اقتصادی ليبرال، آزادی‌های اجتماعى و جذب توريست در برخى شهرهای بزرگ، مى‌کوشيد چهره‌ای مدرن از خود در اذهان جامعه جهانى به جا بگذارد.

اما در فیلم قصبه نوری بیگله جیلان اين پوسته چشم نواز و ظاهرسازانه بی رحمانه کنار مى‌رود و مخاطب بی‌واسطه در برابر تصوير حقيقى جامعه ترکيه معاصر مى نشیند. اميد به آينده در ميان شخصيت‌های فيلم که اعضای يک خانواده روستايی‌اند چيزی نزديک به صفر است و تصوير آينده برايشان موهوم و دلسردکننده. این فیلم‌ساز تصویری متفاوت از ترکیه نشان می‌دهد و این کتاب سعی دارد شما را با خط فرکری او آشنا کند. 

بخشی از کتاب سینماگران قرن بیست و یک

نوری‌ بیلگه‌ جیلان،‌ بیست‌ و‌ ششم‌ ژانویه‌‌ ۱۹۵۶ در‌محله‌ باکرکوی‌ استانبول،‌ به‌ دنیا‌ آمد.‌ محله‌ای‌ قدیمی‌ و‌ مسکونی،‌ که‌ در‌ روزگار‌ امپراتوری‌ بیزانس،‌ خارج‌ از ‌محدوده‌ی‌ قسطنطنیه‌ قرار ‌داشت‌ و ‌محله‌ا عیان‌ و ‌اشراف‌ یونانی‌ تبار‌ محسوب‌ ‌می‌شد و‌ امروز ،‌ از‌قطب‌های‌ تجارت‌ و‌ا قتصاد‌ ترکیه‌ به‌ شمار‌ می‌رود.‌ نوری‌ دوران‌ کودکی‌ خود‌ را‌ در‌ ینیجه،‌ شهر‌ کوچک‌ زادگاه‌پدرش‌ در‌ نزدیکی‌ چاناک‌ قلعه،‌ به‌ سر‌ برد. پدرش‌ مهندس‌ کشاورزی‌ بود‌ و‌ در‌ مؤسسه‌ی‌ پژوهش‌های‌ کشاورزی‌ یشیل‌کوی‌ استانبول‌ کار‌ می‌کرد،‌ مردی‌ دوراندیش‌ با‌ ایده‌های‌ بلندپروازانه.‌

همین‌ بلندپروازی‌ها‌ او را‌ واداشت‌ تا‌ زندگی‌ عادی‌ در استانبول‌ را‌ رها‌ کند‌ و ‌ به‌ زادگاهش‌ بازگردد.‌ ینیجه‌ منطقه‌ حاصلخیزی‌ است‌ که‌ در‌ آن‌ غله،‌ لوبیا،‌ گوجه‌فرنگی‌ و‌ تنباکو‌ کشت‌ می‌شود؛‌یعنی‌ بهشتی‌ تمام‌ عیار‌ برای‌ مهندس‌ کشاورزی‌ بومی‌ که‌ از‌ پشت‌میزنشینی‌ در‌ مؤسسه‌ی‌ پژوهش‌های‌ کشاورزی‌ در‌ استانبول‌ به‌ تنگ‌ آمده‌ و‌ به‌ خانه‌ پدری‌ می‌گریزد‌ تا‌ به‌شیوه‌ی‌ عملی‌ حرفه‌ی‌ مورد علاقه‌اش،‌ یعنی‌ کشاورزی‌ را‌ دنبال‌ کند.‌ نوری‌ در ‌این‌ زمان‌ دوساله‌ بود.‌

 

آندری زویاگینتسف (Andrey Zvyagintsev)، فیلمساز شهیر روس، به سال 1964، در شهر نووسیبیرسک متولد شد. کودکی و نوجوانی زویاگینتسف زیر سایه‌ی حکومت جبار کمونیستی سپری گشت و این امر بعدها بیشتر از هر عامل دیگری بر کار هنری او اثر گذاشت. امروزه زویاگینتسف را یکی از بزرگان سینمای روسیه به شمار می‌آوردند؛ فیلمسازی صاحب سبک که در آثارش مضامین اگزیستانسیالیستی (تنهایی، اضطراب وجودی و…) را با درونمایه‌های سیاسی و اجتماعی ترکیب می‌سازد و از این طریق آثاری گیرا و منحصربه‌فرد را خلق می‌کند.

از میان ساخته‌های مشهور زویاگینتسف می‌توان به سه فیلمِ درخشان با عناوین پیش رو اشاره کرد: «بازگشت»، «تبعید»، «النا».

گفتنی است که فیلمسازِ مورد بحث ما، به جوایز بین‌المللی گوناگونی نیز رسیده است. از جمله به یک نخل طلای جشنواره‌ی کن و یک شیرِ طلایی جشنواره‌ی سینمایی ونیز.

در کتاب صوتی سینماگران قرن بیست و یک: آندری زویاگینتسف شنونده‌ی نقدهایی درخشان بر آثار این فیلمساز مشهور خواهید بود. در کتاب حاضر، همچنین، مخاطب مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای گوناگونی خواهید بود که طی این سالیان با آندری زویاگینتسف صورت گرفته. در نهایت نیز، با تحلیلی جامع از سینمای امروز روسیه مواجه خواهید شد، و مفاهیم و مضامین غالب در جریان‌های فیلمسازی این سرزمین پهناور را خواهید شناخت.

در پایان نکته‌ای دیگر را نیز شایان ذکر می‌دانیم، و آن اینکه کتاب پیش رو مجموعه‌ای از مقالات گوناگون است که به همت مازیار فکری ارشاد گردآوری شده و در قالب اثری واحد تنظیم گشته است.

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط