دانلود کتاب اصول و مبانی تهیه صورت وضعیت | 20 میشم
مطلب پیشنهادی :
دانلود فایل صوتی مبحث ۷ مقررات ملی ساختمان
نمونه قرارداد پیمانکاری چیست ؟
در جزوه اصول و مبانی تهیه صورت وضعیت که در 8 فصل تهیه شده است تهیه صورت وضعیت شرح داده می شود همچنین به تهیه گزارشات روزانه، هفتگی و ماهانه پروژه های عمرانی نیز می پردازد. در این جزوه مروری بر نرم افزار تهیه صورت وضعیت تکسا نیز دارد.
دانلود جزوه اصول و مبانی تهیه صورت وضعیت
نویسنده :
زبان : فارسی
تعداد صفحات : 96
دانلود کتاب اصول و مبانی تهیه صورت وضعیت | 20 میشم
نمونه قرارداد پیمانکاری
توضیحات تکمیلی مجزا از فایل :
صورت وضعیت پیمانکاری
طبق تعریف ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان از «صورت وضعیت»، پیمانکار در آخر هر ماه باید وضعیت کارهای انجامشده از شروع کار تا آن تاریخ را طبق نقشههای اجرایی، دستور کارها و صورتجلسهها اندازهگیری کند و مقدار مصالح و تجهیزات پای کار را تعیین نماید. سپس باید بر اساس تعرفههای ضمیمهشده به پیمان، مبلغ صورت وضعیت را محاسبه کند و آن را به مهندس ناظر تحویل دهد.
مهندس مشاور، صورت وضعیت پیمانکار را از نظر تطبیق با اسناد و مدارک پیمان کنترل میکند و در صورت لزوم با تعیین دلیل اصلاح مینماید و در نهایت آن را از سوی مهندس ناظر برای کارفرما ارسال مینماید و مراتب را نیز به اطلاع پیمانکار میرساند.
پس از آن، کارفرما ظرف حداکثر ده روز باید به صورت وضعیت رسیدگی کند و بعد از کسر وجوهی که بابت گزارشهای قبلی پرداخت شده است و همچنین اعمال کسور قانونی و کسور متعلقه طبق پیمان، باقیمانده مبلغ را پرداخت نماید.
انواع صورت وضعیتها
طبق قانون، دو نوع صورت وضعیت تعریف شده است:
۱. صورت وضعیت موقت
این نوع صورت وضعیت را پیمانکار به صورت دورهای و در ضمن انجام کار تهیه میکند. دلیل تنظیم این سند، مطالبه مبالغی است که برای خرید مصالح پای کار و هزینههای تجهیز کارگاه در آن تاریخ مشخص صرف شده است.
گفتنی است که اگر پیمانکار صورت وضعیت موقت را در به موقع به کارفرما تسلیم نکند، هیچ گونه مسئولیتی از نظر تأخیر در پرداخت متوجه کارفرما نخواهد بود. به آخرین صورت وضعیت موقت اصطلاحاً صورت وضعیت ماقبل قطعی گفته میشود.
۲. صورت وضعیت قطعی
این صورت وضعیت در پایان کار و با ارائه مستندات تنظیم میشود. هزینههای برچیدن کارگاه بعد از اتمام کار و بندهای باقیمانده از قرارداد در این سند قید میشوند. پیمانکار باید حداکثر تا یک ماه پس از تحویل موقت، صورت وضعیت قطعی را بر اساس کارهای انجامگرفته و مفاد پیمان به مهندس مشاور ارسال کند.
کارفرما موظف چیست :
وی نیز باید ظرف مدت دو ماه آن را بررسی کند و به کارفرما برساند. کارفرما موظف است حداکثر تا سه ماه بعد از وصول آن، تمام مبالغ باقیمانده را پرداخت نماید. گفتنی است که صورت وضعیتهای قطعی بدون صورت وضعیتهای موقت نیز قابل ارائه هستند و مأخذ تسویه حساب به شمار میروند.
نحوه نوشتن انواع صورت وضعیت
صورت وضعیت استاندارد باید دربردارنده تمام موارد زیر باشد:
۱. شناسنامه صورت وضعیت: منظور صفحه اول هر صورت وضعیت است که در آن اطلاعاتی از قبیل موضوع پیمان، تاریخ و مدت آن، مشخصات پیمانکار، مشاور، کارفرما و تمام مبانی قرارداد درج میشود. به این صفحه اصطلاحاً روکش صورت وضعیت نیز گفته میشود.
۲. مستندات: تمامی ابلاغیههای دریافتی از کارفرما، صورتجلسات و دستور کارها باید به عنوان مستند در صورت وضعیت درج شوند.
۳. ریز متره: تمام مقادیر طول، عرض و ارتفاع کار باید توسط مترور اندازهگیری شود و ریزبهریز در این برگه بیاید.
۴. خلاصه متره: این برگه دربردارنده خلاصهای از کارهای انجام گرفته و هزینههای آنها است که از جدول ریز متره استخراج میشود.
۵. ریز مالی: این فهرست عمدتاً برای ارائه صورت وضعیت قطعی تنظیم میشود و شامل توضیح تمام مبالغی میشود که از ابتدای پروژه هزینه شده است.
۶. خلاصه مالی کل: این سند بر اساس ریز مالی تدوین میشود و دربردارنده خلاصهای از برآوردهای هزینهای پروژه است و اصطلاحاً به آن روکش مالی هم گفته میشود. در برخی پروژههای عمرانی طولانیمدت مانند سدسازی یا راهسازی، خلاصه مالی فصلی نیز تدوین و ارائه میشود.
۷. فاکتورهای خرید: اقلام فاکتوری باید معتبر و قابل پیگیری باشند و جداگانه در مدارک بیایند.
مطلب پیشنهادی :
متره و برآورد پروژه از سایت خودتون
صورت وضعیت موقت قرارداد پیمانکاری
- کار نوشتن صورت وضعیت از لحظه ای که پیمانکار شروع به انجام پروژه می کند آغاز می شود.
- هزینه تمام کارهای انجام شده توسط پیمانکار در قالب ارائه صورت وضعیت های موقت از کارفرما گرفته می شود.
- مقادیر گفته شده در صورت وضعیت موقت، جنبه علی الحساب داشته و مقدار واقعی آن، در صورت وضعیت قطعی مشخص می شود اما نوع ردیف گفته شده، جنبه قطعی دارد.
- بخش اصلی صورت وضعیت های موقتی که پیمانکار به کارفرما ارائه می کند هزینه کارهای انجام شده تا آن تاریخ، طبق فهرست بهای منضم به پیمان یا هر نرخی است که در موافقتنامه بین کارفرما و پیمانکار توافق شده است.
- پیمانکار علاوه بر هزینه کارهای انجام شده، وضعیت مصالح و تدارکات لازم برای اجرای پروژه که در پای کار موجود است و به اصطلاح مصالح پای کار نامیده می شود را در صورت وضعیت های موقت درج می کند.
متره و برآورد پروژه
نمونه قرارداد پیمانکاری
رسیدگی صورت وضعیت موقت
- پیمانکار در آخر هر ماه، وضعیت کارهای انجام شده از شروع کار تا آن تاریخ را که طبق نقشه های اجرایی، دستور کارها و صورتمجلس ها است اندازه گیری میکند؛
- و مقدار مصالح و تجهیزات پای کار را تعیین می کند.
- سپس براساس فهرست بهای منضم به پیمان، مبلغ صورت وضعیت موقت را محاسبه کرده و آن را در آخر آن ماه تسلیم مهندس ناظر می کند.
- نظارت و کنترل بر اجرای صحیح پروژه طبق نقشه ها و دستورکارها و همچنین رسیدگی به صورت وضعیت های پیمانکار توسط یک شخص حقیقی یا حقوقی انجام می گیرد.
- این دستگاه نظارت از طرف کارفرما یا مشاور انتخاب می شود.
- معمولا کارفرما مشاور پروژه را انتخاب می کند و مشاور، از بین مهندسین خود افرادی را به عنوان ناظر مقیم و ناظر عالی تعیین می کند.
- اما پروژه هایی هم وجود دارد که مشاور پروژه که کارهای طراحی و برآورد اولیه آن را انجام داده از نظارت پروژه جدا باشد و نظارت بر عهده یک مشاور مستقل دیگر باشد.
- پس از بررسی امور پیمان و رسیدگی مشاور، صورت وضعیت ها که دارای امضاء نماینده پیمانکار و مشاور است برای کارفرما ارسال می شود.
- کارفرما نیز پس از رسیدگی مجدد و کسر کلیه کسورات قانونی پیمان، باقی مانده را به پیمانکار پرداخت می کند.
اصول و مبانی تهیه صورت وضعیت,تهیه صورت وضعیت,دانلود جزوه اصول و مبانی تهیه صورت وضعیت,دانلود کتاب اصول و مبانی تهیه صورت وضعیت | 20 میشم,صورت وضعیت,صورت وضعیت پیمانکار,کتاب اصول و مبانی تهیه صورت وضعیت,مبانی تهیه صورت وضعیت
درباره این محصول نظر دهید !
- توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
- پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
- برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
- پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید