جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

 

جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

            جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

 

 

جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

                    جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

 

 

 

 

جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

                   جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

 

 

 

 

جزوه مبانی برق استاد سلطانیان

دانشگاه صنعتی شریف

شامل 69 صفحه PDF

 

 

تعریف برق یا الکتریسیته در مبانی الکترونیک

جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم بیان دارد دو نوع سیگنال الکتریکی وجود دارد: سیگنال‌های جریان متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC). در جریان متناوب، جهت جریان برق در سراسر مدار دائماً در حال معکوس شدن است.

حتی می‌توان گفت جهت متناوب است. نرخ برگشت در هرتز اندازه‌گیری می‌شود، که تعداد برگشت در ثانیه است.

بنابراین، وقتی می‌گویند برق ایران ۵۰ هرتز است، منظور این است که ۱۰۰ بار در ثانیه (دو بار در هر سیکل) جهت آن برعکس می‌شود.

با جریان مستقیم، برق در یک جهت بین منبع و زمین جریان می‌یابد. در این آرایش همیشه یک منبع ولتاژ مثبت و منبع ولتاژ زمین (صفر ولت) وجود دارد. می‌توانید با خواندن باتری با مولتی‌متر، این موضوع را آزمایش کنید. 

در مورد ولتاژ، الکتریسیته معمولاً دارای ولتاژ و اندازه جریان است. ولتاژ بر حسب ولت و جریان بر اساس آمپر اندازه‌گیری می‌شود.

به عنوان مثال، یک باتری ۹ ولتی موجود در بازار دارای ولتاژ ۹ ولت و مثلاً جریان 500mA (500 میلی‌آمپر) است.

همچنین می‌توان برق را برحسب مقاومت و وات تعریف کرد. در مرحله بعد کمی در مورد مقاومت صحبت خواهیم کرد، اما قصد نداریم به طور عمیق از وات عبور کنم.
وقتی عمیق‌تر وارد قطعات و لوازم الکترونیکی شویم، با قطعاتی با درجه‌بندی وات روبه‌رو خواهیم شد.
مهم است که هرگز از مقدار توان (وات) یک قطعه تجاوز نکنید، اما خوشبختانه این وات منبع تغذیه DC را می‌توان با ضرب ولتاژ و جریان منبع تغذیه به راحتی محاسبه کرد.
جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

مفهوم مدار در مبانی الکترونیک

طبق جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم مدار در مبانی الکترونیک یک مسیر کامل و بسته است که از طریق آن جریان الکتریکی می‌تواند جریان یابد.

به عبارت دیگر، یک مدار بسته می‌تواند جریان برق بین منبع و زمین را امکان‌پذیر کند. یک مدار باز جریان برق بین منبع و زمین را قطع می‌کند.

 هر چیزی که بخشی از این سیستم بسته است و اجازه می‌دهد برق بین منبع و زمین جریان یابد، بخشی از مدار محسوب می‌شود.

نکته بسیار مهم بعدی که باید در نظر داشته باشید این است که باید از برق مدار استفاده شود.

 به عنوان مثال، در مدار شکل زیر، موتوری که جریان برق در آن جریان دارد، نسبت به جریان الکتریسیته مقاومت نشان می‌دهد. بنابراین، تمام برق عبوری از مدار در حال استفاده است.

به عبارت دیگر، باید چیزی بین سر مثبت مدار و زمین وجود داشته باشد که در برابر جریان الکتریسیته مقاومت داشته باشد و از آن استفاده کند.

اگر ولتاژ مثبت مستقیماً به زمین متصل شود و ابتدا از چیزی که مانند موتور مقاومت ایجاد می کند عبور نکند، موجب اتصال کوتاه می‌شود. این بدان معنی است که ولتاژ مثبت مستقیماً به زمین متصل می‌شود.

به همین ترتیب، اگر الکتریسیته از طریق یک قطعه (یا تعدادی از قطعات) عبور کند که مقاومت کافی به مدار اضافه نکند، اتصال کوتاه رخ می‌دهد.

اتصال کوتاه اتفاقی منفی به حساب می‌آید، زیرا موجب گرم شدن بیش از حد باتری و/یا مدار می‌شود و ممکن است به آتش‌سوزی یا انفجار بینجامد.

بسیار مهم است که از اتصال کوتاه جلوگیری کنید و مطمئن شوید که ولتاژ مثبت هرگز مستقیماً به زمین متصل نمی‌شود.

با وجود این، همیشه به خاطر داشته باشید که برق همیشه مسیری را که کمترین مقاومت را در برابر زمین دارد دنبال می‌کند.

این بدان معناست که اگر ولتاژ مثبت را انتخاب کنید که از موتور به زمین عبور کند یا سیم را مستقیماً به زمین وصل کنید، جریان از سیم می‌گذرد، زیرا سیم کمترین مقاومت را ایجاد می‌کند.

این بدان معناست که با استفاده از سیم برای دور زدن منبع مقاومت مستقیم به زمین، یک اتصال کوتاه ایجاد کرده‌اید. همیشه اطمینان حاصل کنید که هرگز ولتاژ مثبت را به طور همزمان به سیم وصل نکرده‌اید.

همچنین توجه داشته باشید که یک سوئیچ هیچ‌گونه مقاومتی به مدار نمی‌افزاید و به سادگی افزودن یک سوئیچ بین منبع و زمین یک اتصال کوتاه ایجاد می‌کند.

 

 

 

جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

 

 

 

قطعات اصلی مدار در مبانی الکترونیک

باتوجه به جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم برای ساختن مدارها، باید با چند جزء اساسی آشنا شوید.

این اجزا ممکن است ساده به نظر برسند، اما اصلی‌ترین بخش‌های پروژه‌های الکترونیکی هستند. بنابراین، با یادگیری این چند قطعه اساسی، می‌توانید راه طولانی ساخت مدار را ساده‌تر طی کنید.

 

 

جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

 

 

 

مقاومت

همان‌طور که از نامش پیداست، مقاومت به مدار مقاومت می‌بخشد و جریان الکتریکی را کاهش می‌دهد. مقاومت در مدار به صورت یک خط زیگزاگی با مقدار کنار آن نشان داده می‌شود.

مقاومت‌ها همچنین دارای رتبه‌بندی‌های مختلفی بر اساس وات هستند. برای اکثر مدارهای ولتاژ پایین، مقاومت 1/4 وات معمولاً مناسب است.

مقادیر را باید از چپ به راست به سمت (معمولاً) نوار طلایی بخوانید. دو رنگ اول نشان‌دهنده مقدار مقاومت، رنگ سوم نشان‌دهنده ضریب، و رنگ چهارم (نوار طلا) نشان‌دهنده تلرانس یا دقت است. با مشاهده رنگ مقاومت می‌توانید مقدار هر رنگ را مشخص کنید.

 

 

 

جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

 

 

 

خازن

خازن قطعه‌ای است که برق را ذخیره می‌کند و در صورت افت برق، آن را در مدار تخلیه می‌کند. می‌توانید آن را به عنوان یک مخزن ذخیره آب تصور کنید که در صورت وقوع خشکسالی آب را برای اطمینان از جریان مداوم آزاد می‌کند.

خازن‌ها برحسب فاراد اندازه‌گیری می‌شوند. مقادیری که معمولاً در اکثر خازن‌ها با آن روبه‌رو می‌شوید در واحد پیکوفراد (pF)، نانوفاراد (nF) و میکروفاراد (uF) اندازه‌گیری می‌شود. این‌ها اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

رایج‌ترین انواع خازن‌ها خازن‌های سرامیکی هستند که شبیه عدس‌های کوچک با دو پایه هستند.

همچنین خازن‌های الکترولیتی از رایج‌ترین انواع خازن‌ها هستند که بیشتر شبیه لوله‌های استوانه|‌ای کوچک با دو سر از پایین (یا گاهی هر انتهای آن) هستند.

خازن‌های عدسی غیرقطبی هستند، به این معنی که برق بدون توجه به نحوه قرار گرفتن آن‌ها در مدار می تواند از آن‌ها عبور کند. آن‌ها معمولاً با کدی شماره‌ای مشخص می‌شوند که باید رمزگشایی شود. این نوع خازن‌ها معمولاً به صورت شماتیک به صورت دو خط موازی نشان داده می‌شوند.

خازن‌های الکترولیتی معمولاً قطبی هستند، به این معنا که یک پایه آن‌ها باید به زمین مدار متصل شود و پای دیگر باید به منبع (مثبت) متصل شود.

اگر این پایه‌ها برعکس متصل شوند، درست کار نخواهند کرد. خازن‌های الکترولیتی دارای مقداری هستند که معمولاً در uF نشان داده شده است. پایه متصل به زمین این خازن‌ها با علامت منفی (-) مشخص می‌شود.

این خازن به صورت شماتیک به صورت یک خط مستقیم و یک منحنی در کنار هم نشان داده می‌شود.

خط مستقیم انتهای متصل به مثبت و منحنی اتصال به زمین را نشان می دهد.

 

 

 

جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

 

 

 

دیود

طبق جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم دیودها قطعاتی هستند که قطبی شده‌اند. این قطعات اجازه می‌دهند جریان الکتریکی فقط در یک جهت از آن‌ها عبور کند.

این امر از این جهت مفید است که می‌توان آن را در یک مدار قرار داد تا از برقراری جریان الکتریسیته در جهت اشتباه جلوگیری کند.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که برای عبور جریان از دیود به انرژی نیاز دارید و این منجر به افت ولتاژ می‌شود. این افت ولتاژ‌ معمولاً در حدود 0٫7 ولت از دست می‌دهد.

این نکته مهم است که بعداً در مورد نوع خاصی از دیودها به نام LED به آن اشاره می‌کنیم.

 

 

جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

 

 

 

ترانزیستور

ترانزیستور یک جریان الکتریکی کوچک در پایه بیس خود می‌گیرد و آن را تقویت می‌کند، به طوری که یک جریان بسیار بزرگ‌تر می‌تواند بین پین‌های کلکتور و امیتر آن عبور کند.

مقدار جریانی که بین این دو پین می‌گذرد متناسب با ولتاژی است که در پایه بیس اعمال می‌شود. ترانزیستورها از اجمله قطعات مهم در آموزش مبانی الکترونیک هستند که همواره مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

 

 

 

جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

 

 

 

مدار مجتمع

براساس جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم یکی از مقطعات مهم در آموزش مبانی الکترونیک مدار مجتمع است. مدار مجتمع یا آی‌سی یک مدار کامل تخصصی است که مینیاتوری شده و روی یک تراشه کوچک قرار می‌گیرد و هر پایه تراشه به نقطه‌ای از مدار متصل می‌شود.

این مدارهای مینیاتوری معمولاً از اجزایی مانند ترانزیستورها، مقاومت‌ها و دیودها تشکیل شده است.

 

 

 

جزوه مبانی برق استاد سلطانیان | 20 میشم

 

 

 

پتانسیومتر

پتانسیومترها مقاومت‌های متغیر هستند و به دلیل نقشی که دارند، در آموزش مبانی الکترونیک به آن‌ها اشاره می‌شود.

به زبان ساده، آن‌ها دارای یک نوع دستگیره یا کشو هستند که برای تغییر مقاومت در یک مدار آن را می چرخانید یا فشار می‌دهید. اگر تا به حال از دکمه تنظیم صدا بر روی استریو یا نورگیر کشویی استفاده کرده‌اید، در واقع از پتانسیومتر استفاده کرده‌اید.

 

 

 

مطالب مرتبط :

دانلود قوی ترین پاورپوینت تاسیسات مکانیکی و برقی | 259 صفحه | کاملا رنگی

دانلود کتاب مدار های الکتریکی پارسه

دانلود جزوه الکترونیک | 20 میشم

انواع ترانزیستورهای مدرن و کاربرد آنها | 20 میشم

 

 

 

 

 

 

 

 

ucgadget.com

 

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط