کنترل فعال سازه از محمد ساربان | 136 صفحه

کنترل فعال سازه از محمد ساربان | 136 صفحه

 

کنترل فعال سازه از محمد ساربان

کنترل فعال سازه از محمد ساربان

«کنترل فعال سازه» نوشته محمد ساربان کتابی در زمینه مهندسی عمران با موضوع دینامیک سازه‌ها است. کنترل ارتعاش سازه از مسایل مهم در مهندسی عمران عصر امروز است که خود به انواع سیستم‌های کنترل فعال، نیمه‌فعال، غیر فعال و ترکیبی تقسیم می‌شود که در این کتاب به آنها پرداخته شده‌است.

کتاب حاضر اثری از محمد ساربان می باشد که توسط انتشارات مینوفر منتشر شده است.

در این کتاب سعی شده است تا با تحقیق بر روی سیستم های رایج کنترل فعال سازه شامل: روش تنظیم کننده خطی درجه دوم، روش منطق فازی و روش تخصیص قطب، بازدهی و کارایی این متدها بررسی شود. بدین منظور پس از معرفی روش های کنترل سازه، مرور مختصری بر روابط اصلی و مدل ریاضی  هر یک از روش های کنترلی ذکر شده، انجام می شود.

مطلب مرتبط برای شما ای بهترین 

موضوع :

کتاب راهنمای پیکره ی دانش مدیریت پروژه | Pdf

کتاب راهنمای پیکره ی دانش مدیریت پروژه

 

در ادامه با ارائه مثال عددی برای سه ساختمان با ارتفاع طبقات مختلف و در نظر گرفتن میراگر جرمی تنظیم شونده فعال روی طبقه آخر آن ها، مقایسه ای بین روش های کنترل فعال در سه حالت با سختی و جرم معلوم، با جرم متغیر و یا با سختی متغیر به عمل آمده است. به طور کلی می توان گفت اهداف کلی این کتاب شامل موارد ذیل است: مقایسه الگوریتم های رایج کنترل فعال سازه با یکدیگر، بررسی عدم قطعیت جرم در الگوریتم های رایج کنترل فعال سازه و بررسی عدم قطعیت سختی در الگوریتم های رایج کنترل سازه.

 

نتایج نشان می دهد که هر سه روش کنترل بکار رفته در این کتاب برای دستگاه ATMD باعث کاهش پاسخ سازه می شود. روش کنترل فازی علاوه بر هوشمند بودن، باعث کاهش شدید جابجایی طبقات ساختمان تا 80% می شود اما در روش LQR و تخصیص قطب نمی توان نیروی کنترل را از یک مقدار بیشتر اعمال کرد و این دلیلی است که روش کنترل فازی عملکرد بهتری دارد و می تواند نامحدود نیروی کنترل اعمال کند ضمن اینکه بهترین عملکرد کنترل فازی برای ساختمان های بلندمرتبه است.

 

همچنین هر سه روش کنترل درجرم ها یا سختی های مختلف پایدار هستند و باتغییر تصادفی جرم یا سختی طبقات، می توان به اثر بخشی آن ها اعتماد داشت.

کنترل فعال سازه از محمد ساربان

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

“یک دستگاه تحت کنترل همیشه دارای تعداد خروجی خواهد بود. در واقع متغیرهایی که ما آن ها را تیجه فعالی آن سامانه یا دستگاه می دانیم و مهم ترین چیز برای ما از عملکرد دستگاه گرفتم خروجی مناسب است؛ بنابراین به طور منطقی آنچه از عملیات کنترل یک سامانه مورد نظر ماست دریافت خروجی دلخواه است. پس آنچه کنترل می شود در واقع خروجی است.

 

از طرفی دیگر هر سامانه یا دستگاه تحت تاثیر متغیرهایی به نام ورودی است. ورودی تحت عملیات دستگاه و سامانه ها، سبب تولید خروجی می شوند. آنچه سبب ایجاد ورودی می شود را عملگر می نامیم تا اینجای متن به دو نکیت اشاره کردیم:اول آنکه هدف از کنترل یک سیستم دریافت خروجی دلخواه از آن است و دوم خروجی تحت تاثیر عملیات سیستم و معلول ورودی آن است، بنابراین می توان کنترل یک سیستم را به صورت تنظیم ورودی برای دریافت خروجی دلخواه از سیستم دلخواه از سیستم های کنترل تعریف کرد.”

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط