سنگ‌شناسی و محیط رسوبی سازند مبارک در برش گدوک

سنگ‌شناسی و محیط رسوبی سازند مبارک در برش گدوک

 

سنگ‌شناسی و محیط رسوبی سازند مبارک در برش گدوک

سنگ‌شناسی و محیط رسوبی سازند مبارک در برش گدوک

 

 

این پژوهش در دامنه جنوبی البرز مرکزی واقع در جاده آسفالته قائمشهر به فیزوزکوه بعد از ورسک در دامنه آروان کوه مشرف به روستای گدوک شهرستان سوادکوه جنوبی انجام گرفت. که از این پس در این مطالعه و پژوهش برش گدوک خوانده می شود.

 

برش انتخاب شده در این محل 460 متر ضخامت دارد که شامل آهک مارنی، شیل آهک ضخیم لایه تا متوسط لایه توده ای و آهک دلومیتی و دولومیت است که با ناپیوستگی هم شیب بر روی ماسه سنگ های آرکوزی و کوارتزی قرمز و سفید رنگ متعلق به سازند لالون قرار می گیرد، حد زیرین آن تناوب آهک مارنی و نازک لایه شیل و به ضخامت تقریبی 23 متر است که در ادامه آن آهک های سیاه رنگ نازک تا متوسط لایه فسیل دار ضخیم لایه قرار گرفته حد فوقانی آن دولومیت آهکی و دولومیت ضخیم لایه (سخت و شکافدار) می باشد با ناپیوستگی توسط ماسه سنگ های قرمز و کنگلومرا متعلق به سازند درود پرمین زیرین پوشیده شده است. شیب عمومی لایه ها به سمت شمال است.

 

برای برداشت های صحرایی مسیر پیمایش انتخاب شد و پس از نمونه برداری و بررسی خصوصیات پتروگرافی از نمونه های برداشت شده مقاطع نازک تهیه گردید و خصوصیات میکروسکوپی نمونه مورد بررسی قرار گرفت.در مطالعه برش مورد نظر 10 واحد لیتولوژی تشخیص داده شد.نتایج مطالعات میکروسکوپی به دست آمده از 78 مقطع نازک این سازند نشان می دهد که این رسوبات در یک پلاتفرم کربناته از نوع رمپ و در 4 کمربند رخساره ای شامل 13 میکروفاسیس نهشته شده اند. این رخساره های رنگی بیانگر رسوبگذاری در 4 زیر محیط دریای باز (Open Marine ) سد (Bar)، لاگون (Lagoon) و پهنه جزرومدی (Tidal flat) می باشند.

کتاب طیف سنجی پاویا نسخه فارسی | 20 میشم

کتاب طیف سنجی پاویا نسخه فارسی | 20 میشم

20books.ir

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط