دانلود کتاب درآمدی به شهرسازی نوین | 136 صفحه
دانلود کتاب درآمدی به شهرسازی نوین | 136 صفحه
معرفی کتاب درآمدی به شهرسازی نوین
کتاب درآمدی به شهرسازی نوین نوشته اصغر ارجمندنیا است. شهرسازی نوین، دانشی است که شماری از نظم ها، زمینهها و مقیاسهای جغرافیائی مختلف را بهم پیوند میدهد. شهرسازی نوین، واکنشی به اثرات معماری و شهرسازی مدرن بعد از جنگ جهانی دوم و بازتاب گسترشهای پراکنده، بی برنامه و بی ضابطه شهری است. این کتاب تحلیلی از این نوع شهرسازی ارائه میکند.
درباره کتاب درآمدی به شهرسازی نوین
شهرها تا نیمه اول قرن بیستم، عمدتاً پیرامون واحدهای همسایگی و با کاربردهای مختلط و قابل پیاده توسعه یافتند؛ اما با ظهور اتومبیل و سیاستهای مساعد، توجه به انتقال از شهرها به پیرامون و راههای بیشتر متمرکز بر نیازها به اتومبیل جلب شده و شهر بر رویکرد تراکم کمتر، خانههای تک واحدی تأکید کرد. الگوی معماری مدرن و منطقه بندی و افزایش استفاده از اتومبیل، دستخوش تغییر قرار گرفت. الگوی توسعه متعارف حومه شهری و پراکنده، شناخته شد و جایگزین گردید. در حال حاضر بیشتر ساکنان شهرهای آمریکا در اجتماعات حومه شهری زندگی می کنند.
شناخت ابعاد مختلف و ویژگیهای متنوع شهرسازی نوین و اندیشه های سنتی و رویکردهای نوگرایی از اهداف بررسی است.
– شهرسازی نوین، واکنشی به گسترش پراکنده، بی برنامه و نامناسب شهری و حومه شهری است.
– با توجه به افزایش سریع جمعیت شهری و سرعت شهرنشینی، پرداختن به پیامدهای آن ضروری است.
چشم انداز شهرسازی نوین، از مدل های نظری بازسازی شهر اروپایی متأثر بوده است. رویکرد شهرسازی نوین پایه رویکرد نو سنتی دارد. حرکت اولیه شهرسازی نوین، با برگزاری کنگره شهرسازی نوین، ابتدا در آمریکا آغاز شد، اما به تدریج در سطح جهانی دنبال شد.
معرفی و دانلود کتاب درآمدی به شهرسازی نوین | اصغر ارجمندنیا
در این کتاب با روش زیر موضوع شهرسازی مدرن بررسی میشود:
مفاهیم و اندیشه های شهرسازی نوین:
۱. رویکردها و دیدگاه ها:
– نخستین رویکرد شهرسای نوین به دوران جین جیکوبز بازمی گردد.
– شهرسازی نوین روشهای کارآمدی برای طراحی، برنامه ریزی و ساخت اجتماعات دارد.
– شهرسازی نوین بستری مناسب در جهت ایجاد حیات مدنی دارد.
۲. مکان مناسب شهر:
– شهرسازی نوین تناسب مکانی و انسانی و سازمان کالبدی فضاهای سنتی را مد نظر دارد.
۳. اهداف رویکردها:
– در اهداف رویکردهای شهرسازی نوین مکان مناسب استقرار اهمیت بسیار دارد.
– شهرسازی نوین بر رویکردها و ره یافت های نو در طراحی، معماری و برنامه ریزی در توسعه شهری مبتنی است.
– اهداف شهرسازی نوین، چگونگی بهره گیری از اندیشه های کالبدی در ساماندهی حوزههای پیرامونی، حاشیه ای وفضاهای شهری را به کار می بندد.
۴. سازگاری:
– در رویکرد شهرسازی نوین، دیدگاه قابلیت سازگاری در هدف گذاری و جهت گیری مطلوب در سکونتگاههای جدید اهمیت بسیار دارد.
۵. هویت:
– طراحی و معماری در شهرسازی نوین، توجه به هویت منطقه دارد.
۶. حومه های شهری پراکنده:
– حومه های گسترده و پراکنده حومه های بی هویت هستند.
۷. سیمای زمین و طبیعت:
– در شهرسازی نوین، انطباق الگوی توسعه با ساختار طبیعی سبز، مهمترین ویژگی پایدار در طراحی و شکل دهی سیمای زمین است.
۸. محیط و اجتماع پیاده – مدار:
– مجموعه محیط و حیطه پیرامونی به صورت عرصه عمومی قابل پیاده، طراحی و تدارک می شوند.
۹. نظام آمد و شد:
– نظام آمد و شد در شهرسازی نوین، با تأکید بر حرکت پیاده تدوین می گردد.
– در رویکرد شهرسازی نوین، نظام آمد و شد عمومی بر تراکم کالبدی و کارکرد آن تأکید دارد.
۱۰. توسعه پایدار:
– توسعه پایدار، راهبردهای سازگاری محیط زیست و محیط مصنوع در شهرسازی نوین را مد نظر دارد.
– دیدگاه توسعه پایدار با اهداف، راهبردها، ارتقاء اجتماعی توسعه و ساختاردهی به توسعه شهرسازی نوین همراه است.
۱۱. واحد همسایگی:
واحد همسایگی از مفاهیم عمده و از عرصه های کاربردی و مورد تأکید در شهرسازی نوین است.
– شهرسازی نوین بر کاربست الگوی واحد همسایگی تأکید دارد.
– در واحد همسایگی، بناها و نواحی تفریحی، در جهت نزدیکی به اجتماعات و کانون های شهری سامان داده شده اند.
کتاب درآمدی به شهرسازی نوین به شکل گسترده معماری نوین را بررسی میکند.
شهرسازی نوین، دانشی است که شماری از نظمها و زمینهها و مقیاسهای جغرافیایی مختلف را به هم پیوند میدهد. اصول این دانش، به طور فزایندهای در زمینههای شهرسازی، معماری، طراحی، سیاستها و خط مشیهای عمومی اثرگذار است.
این پدیده، واکنشی به اثرات معماری و شهرسازی مدرن بعد از جنگ جهانی دوم بوده و بازتابی به گسترشهای پراکنده، بیبرنامه، بیضابطه شهری به ویژه در حومههای شهری است.
جنبش شهرسازی نوین بر پایه اصول برنامهریزی، طراحی و معماری است که با همکاری برای ایجاد و خلق اجتماعات با مقیاس انسانی پایهریزی شده است. رویکردهای نخستین شهرسازی نوین به دوران جین جیکوپز و برادران کریر (Krier) و در مسیر بازگشت به سنت فضاهای شهری اروپا باز میگردد.
شهرها تا نیمه اول قرن بیستم عمدتا پیرامون واحدهای همسایگی و با کاربردهای مختلط و قابل پیاده توسعه یافتند. این وضع، برای بخش عمده تاریخ شهرنشینی، به اینگونه بوده است که یک شهر که کاملا پیاده رو بود. با گسترش رفت و آمد انبوه و دسترسیها، توسعه شهر به سوی خطوط رفت و آمد بیرونی رشد اجتماعات پیاده رودار، مانند خیابانهای حاشیه شهر امکان پذیر شد؛ اما با ظهور اتومبیل ارزان و سیاستهای دولتی مساعد، توجه به انتقال از شهرها به سمت راههای بیشتر متمرکز بر نیازها به اتومبیل جلب شد.
به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم، شهر به طور وسیعی بر کاربری با معیارهای منطقهبندی بر رویکرد تراکم کمتر برای خانههای تک واحدی، جدا از یکدیگر به عنوان گزینه ترجیهی برای رشد طبقه متوسط تأکید کرد. جدایی فیزیکی، جایی که مردم زندگی میکنند، رفت و آمد میکنند، خرید میکنند و دائما اوقات فراغت خود را در تراکم پایین مسکن کاهش میدهند. اتومبیل را برای حمل و نقل کارآمد ضروری دانستهاند. این روند به ظهور یک فرهنگ تابع اتومبیل منجر گردید.
این سیستم جدید توسعه، با جدایی جدی و آشکار کاربریها، به عنوان (توسعه متداول حومه شهری) و به صورت روشی در توسعه شهری بعد از جنگ دوم جهانی شناخته شد. در ربع اول قرن بیستم ایالات متحده امریکا، در الگوی توسعه شهری فشرده و واحدهای همسایگی مختلط توسعه یافت؛ اما در نیمه دوم قرن بیستم، این الگو تغییر کرد.
در بخشی از کتاب در آمدی به شهر سازی نوین میخوانیم:
شهرها تا نیمه اول قرن بیستم عمدتا پیرامون واحدهای همسایگی و با کاربردهای مختلط و قابل پیاده توسعه یافتند. این وضع، برای بخش عمده تاریخ شهرنشینی، به اینگونه بوده است که یک شهر که کاملا پیادهرو بود. با گسترش رفت و آمد انبوه و دسترسیها، توسعه شهر به سوی خطوط رفت و آمد بیرونی رشد اجتماعات پیادهرو دار، مانند خیابانهای حاشیه شهر امکان پذیر شد؛ اما با ظهور اتومبیل ارزان و سیاستهای دولتی مساعد، توجه به انتقال از شهرها به سمت راههای بیشتر متمرکز بر نیازها به اتومبیل جلب شد.
به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم، شهر به طور وسیعی بر کاربری با معیارهای منطقهبندی بر رویکرد تراکم کمتر برای خانههای تک واحدی، جدا از یکدیگر به عنوان گزینه ترجیهی برای رشد طبقه متوسط تأکید کرد. جدایی فیزیکی، جایی که مردم زندگی میکنند، رفت و آمد میکنند، خرید میکنند و دائما اوقات فراغت خود را در تراکم پایین مسکن کاهش میدهند. اتومبیل را برای حمل و نقل کارآمد ضروری دانستهاند. این روند به ظهور یک فرهنگ تابع اتومبیل منجر گردید.
این سیستم جدید توسعه، با جدایی جدی و آشکار کاربریها، به عنوان (توسعه متداول حومه شهری) و به صورت روشی در توسعه شهری بعد از جنگ دوم جهانی شناخته شد. در ربع اول قرن بیشتم ایالات متحده امریکا، در الگوی توسعه شهری فشرده و واحدهای همسایگی مختلط توسعه یافت؛ اما در نیمه دوم قرن بیستم، این الگو تغییر کرد.
دانلود و خرید کتاب درآمدی به شهرسازی نوین اصغر ارجمندنیا
معرفی و دانلود کتاب درآمدی به شهرسازی نوین | اصغر ارجمندنیا
فهرست مطالب کتاب
چکیده
فصل یک: چارچوب نظری
مقدمه
پیشینه
بیان مسئله
چشم اندازها
اهداف
ضرورتها
محدوده مکانی
روش بررسی
مفاهیم و اندیشههای شهرسازی نوین
فصل دو: شناخت و تحلیل وضعیت شهرسازی نوین
رویکردهای شهرسازی نوین
جنبش شهرسازی نوین
پیشگامان جنیش شهرسازی نوین
شهرسازی پیشین و شهرسازی نوین
الگوهای شهرسازی نوین
مقیاس شهرسازی نوین
توسعه شهری و اتومبیل
فصل سه: کنگره شهرسازی نوین
تدارک برگزاری کنگرهها
کنگره شهرسازی نوین
دیدگاهها در سازماندهی کنگره
دیدگاهها در تدوین منشور شهرسازی نوین
فصل چهار: اصول، ابعاد و مزیتهای شهرسازی نوین
اصول شهرسازی نوین
مزیتهای شهرسازی نوین
روشهای اجرایی شهرسازی نوین
نمونههای اجرای شهرسازی نوین در آمریکا
نمونههای اجرای شهرسازی نوین در کشورهای دیگر
فصل پنج: تلاشها و پیگیریهای کنگره
گردهمائی سالانه کنگره
گردهمائی در نقاط دیگر
مجامع کنگره شهرسازی نوین
شورای شهرسازی نوین
انتشارات کنگره
تدریس اصول شهرسازی نوین
همکاری و مشارکت
تهیه فیلم
نقدها
موانع موجود
فصل شش: طراحی شهری و واحد همسایگی، مباحث محوری در شهرسازی نوین
الف: جایگاه طراحی شهری در شهرسازی نوین
موضوع طراحی شهری
مفاهیم و تعاریف طراحی شهری
کیفیت محیطی طراحی شهری
پیشینه اندیشه طراحی شهری
اهداف کیفی طراحی شهری
سیر تکوینی طراحی شهری
نارضایتی عمومی در غرب
جنبش ضد اقتدار
پیامدهای جنبش دانشجوئی ضد اقتدار
فروپاشی رویکرد اقتدار
فرایند طراحی شهری
مباحث عمده طراحی شهری
جنبههای نظری طراحی شهری
جنبههای علمی طراحی شهری
تجربههای آلمان
تجربههای ایران
ب) جایگاه واحد همسایگی در شهرسازی نوین
فصل هفت: پیوستها
پیوست 1. اسامی افراد و موضوعات شهرسازی نوین
پیوست 2. طراحی پارکهای واحد همسایگی
پیوست 3: منشور شهرسازی نوین، قواعد و معیارهای معماری و شهرسازی نوین، رشد هوشمند در شهرسازی نوین
فهرست منابع
تصاویر
دانلود و خرید کتاب درآمدی به شهرسازی نوین اصغر ارجمندنیا
معرفی و دانلود کتاب درآمدی به شهرسازی نوین | اصغر ارجمندنیا
الگوهای شهرسازی نوین,حرکت اولیه شهرسازی نوین,دانلود کتاب درآمدی به شهرسازی نوین | 136 صفحه,رویکردهای شهرسازی نوین,طراحی و معماری در شهرسازی نوین,ویژگیهای متنوع شهرسازی نوین
درباره این محصول نظر دهید !
- توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
- پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
- برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
- پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید