جزوه روانشناسی فیزیولوژیک | 6 مگابایت فایل PDF

 

جزوه روانشناسی فیزیولوژیک | 6 مگابایت فایل PDF

           جزوه روانشناسی فیزیولوژیک | 6 مگابایت فایل PDF

 

 

 

جزوه روانشناسی فیزیولوژیک | 6 مگابایت فایل PDF

           جزوه روانشناسی فیزیولوژیک | 6 مگابایت فایل PDF

 

جزوه روانشناسی فیزیولوژیک | 6 مگابایت فایل PDF

شامل 457 صفحه

 

روانشناسی فیزیولوژیک

 در جزوه روانشناسی فیزیولوژیک | 6 مگابایت فایل PDF می‌توانیم فرایندهای ذهنی را هم نوعی رفتار بدانیم. وقتی می‌خواهیم این نوع رفتار را بررسی کنیم به دنیایی وسیع و پیچیده می‌رسیم.

دنیایی که برای ورود به آن نیاز به دانشی از چند حوزه داریم. درک فرایندهای ذهنی بدون شناخت فیزیولوژی مغز و اعصاب، همان‌قدر ناقص است که درک فرایندهای ذهنی بدون دانش روانشناسی ناقص خواهد بود.

براساس جزوه روانشناسی فیزیولوژیک | 6 مگابایت فایل PDF  همین نیاز باعث شده تا روانشناسی فیزیولوژیک متولد شود. حوزه‌ای از روانشناسی که از دانش علوم اعصاب، زیست شناسی، پزشکی و روانشناسی به طور مشترک استفاده می‌کند.

در واقع حالا با گذشت زمان و با افزایش دانش متخصصان می‌توانیم به صورت قراردادی بنیادهای اصلی رفتار را به دو دسته تقسیم کنیم: بنیادهای زیستی و بنیادهای محیطی.

حالا که در بحث روانشناسی فیزیولوژیک مفهوم و تعریف روانشناسی را مرور کردیم، شاید بهتر باشد واژه فیزیولوژی را هم معنا کنیم تا تعریفمان کامل‌تر باشد:

فیزیولوژي به مطالعه کارکرد ساختارهای فیزیکی موجود زنده می‌پردازد، به عبارت دیگر واژه فیزیولوژی به معنی علم به اعمال بدن موجودات زنده است.

روانشناسی فیزیولوژیک را می‌توان بخشی از زیست روانشناسی یا نگاه زیست شناسانه به روانشناسی در نظر گرفت که مکانیسم‌های عصبی رفتار را در جریان دستکاری مستقیم مغز، تحت آزمایشات کنترل شده، مورد مطالعه قرار می‌دهد.

 

رشته‌های نزدیک به روانشناسی فیزیولوژیک

جزوه روانشناسی فیزیولوژیک | 6 مگابایت فایل PDF  بیان دارد روانشناسی فیزیولوژیک تنها یکی از زیر شاخه‌های زیست روانشناسی محسوب می‌شود.

شاخه‌ای که اگرچه بسیار کامل و غنی است اما تنها زیر شاخه این مجموعه نیست از سایر رشته‌های روان زیست شناسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روان-داروشناسی

این رشته اشتراکات بسیاری با روانشناسی فیزیولوژیک دارد، با ذکر این نکته که روان دارو شناسی به شناخت داروها و عوامل شیمیایی موثر بر کارکرد عصبی هم تاکیید می‌کند.

در واقع در این رشته افراد متخصص به بررسی اثر داروها بر فعالیت‌های عصبی و رفتاری می‌پردازند.

روانشناسی تطبیقی

این رشته یکی از زیر مجموعه‌های زیست روانشناسی است که نه تنها به بررسی مکانیسم‌های عصبی می‌پردازد بلکه مکانیسم‌های زیستی دیگرا را نیز مانند ژنتیک، تکامل و سازگاری رفتاری بررسی می‌کند.

روانشناسان تطبیقی به بررسی رفتار در تمام موجودات زنده و نه فقط انسان‌ها می‌پردازند.

علوم اعصاب شناختی

براساس جزوه روانشناسی فیزیولوژیک | 6 مگابایت فایل PDF  یکی از جوانترین و در عین‌ حال پرکاربردترین حوزه‌های زیست روانشناسی این حوزه است که به بررسی بنیادهای عصبی و ارتباط آن‌ها با شناخت می‌پردازد.

نورون‌ها آجرهای ساختمان دستگاه عصبی

حالا که در کنار هم شاخه‌های نزدیک به رشته روانشناسی فیزیولوژیک را شناختیم و کمی هم با تاریخچه این حوزه آشنا شدیم، خوب است که نگاهی هم به مفاهیم پایه‌ای حوزه علوم اعصاب داشته باشیم تا اطلاعاتمان را از روانشناسی فیزیولوژیک تکمیل کنیم.

دستگاه عصبی ما از واحدهایی تخصص یافته به نام نورون تشکیل شده است. هر نورون تکانه‌ها یا پیام‌های عصبی را به سایر نورون‌ها، غدد و ماهیچه‌ها می‌رساند.

شناخت این واحدها از این جهت حائز اهمیت است که نورون‌ها بی‌تردید رازهایی را درباره نحوه کارکرد مغز و اعصاب بازگو می‌کنند و از همینجا می‌توان به تاکید علم روانشناسی فیزیولوژیک بر آن‌ها پی برد.

امروز ما نقش نورون‌ها را در انتقال و هماهنگ‌سازی تکانه‌های عصبی می‌شناسیم و می‌دانیم بعضی از مدارهای عصبی چگونه کار می‌کنند. با این حال دنیای پیچیده و پر پیچ و خم علوم اعصاب، هنوز رازهای زیادی برای گفتن دارد.

از به هم خوردن پلک‌هایمان تا ورزش کردن و یا حتی خوابیدن، هر رفتاری که از ما سر می‌زند وابسته یه هماهنگی و فعالیت دستگاه عصبی مرکزی‌ست.

 

مطالب مرتبط:

کتاب معرفت شناسی نیک صفت | 20 میشم

پاکسازی درون به صورت مقدماتی و پیشرفته | 6 گیگ و کاملا تصویری

 

 

 

 

 

 

 

ucgadget.com

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط