جزوه آناتومی اندام تحتانی | 178 صفحه | رنگی و تایپ شده

جزوه آناتومی اندام تحتانی | 178 صفحه | رنگی و تایپ شده

جزوه آناتومی اندام تحتانی 178 صفحه رنگی و تایپ شده

جزوه آناتومی اندام تحتانی 178 صفحه رنگی و تایپ شده

 

اندام فوقانی که در اصطلاح عامیانه به آن دست گفته می‌شود در کالبدشناسی عبارت است از هردو مجموعه چپ و راست شانه،بازو، زیر بغل، آرنج، ساعد و دست در انسان.

اندام تحتانی در کالبدشناسی عبارت است از مجموعه لگن خاصره، ران، زانو، ساق، مچ، قدم، کف پا و انگشتان پا. استخوان‌های لگن خاصره نیز جزو اندام تحتانی هستند.

جزوه آناتومی اندام فوقانی و تحتانی به مسائل مختلف در این حوزه می‌پردازد. امید است خوانندگان بیست میشم پس از مطالعه این جزوه، بتوانند بخش اعظمی از نیازهای خود را برآورد نمایند.

 

سرفصل و رئوس مطالب:

  • شکم
  • معده
  • کبد
  • پانکراس
  • حالب
  • لگن
  • دستگاه تناسلی
  • کمربند شانه ای
  • مفصل شانه
  • استخوان و عضلات ساعد

 

مفصل هیپ(بی نام) سمت راست و چپ همراه با استخوان خاجی یک حلقه کامل استخوانی موسوم به کمربند لگنی را تشکیل می‌دهند. کمربند لگنی اندام تحتانی را به استخوان بندی محوری متصل می‌کند.

کمربند لگنی
Pelvic girdle

استخوان‌های کمربند لگنی عبارتنداز:

  • هیپ (استخوان های بینام) چپ و راست
  • خاجی (ساکروم)
  • سر استخوان ران (فمور)

مفاصل کمربند لگنی شامل مفاصل زیر هستند:

  1. مفصل ساکروایلیاک (مفاصل خاجی-خاصره ای)
  2. سیمفیزیس پوبیس
  3. مفاصل ران (مفاصل هیپ)

لَگَن، یا لگن خاصِره (Pelvis)

لَگَن خاصِره شامل کمربند لگنی در جلو و استخوان‌های خاجی و دنبالچه در پشت است.

استخوانبندی لگن خاصره دارای یک استخوان موسوم به استخوان خاصره است که اندام تحتانی را به تنه وصل می‌کند. استخوان خاصره در جنین از قطعهٔ استخوانی به‌وجود می‌آید.

قطعهٔ تهیگاهی در بالا، قطعهٔ شرمگاهی در جلو، قطعهٔ نشیمنگاهی در پائین. این سه قطعه در شخص بالغ در وسط حفره‌ای موسوم به حفرهٔ حقه‌ای با هم التیام پیدا کرده و استخوان یگانه‌ای را تشکیل می‌دهند.

دارای عرض مسطح و محیط غیر منظم چهار ضلعی است. یک سطح خارجی و یک سطح داخلی و چهار کنار (قدامی، خلفی، فوقانی، تحتانی) و چهار زاویه (قدامی فوقانی – خلفی فوقانی – قدامی تحتانی – خلفی تحتانی)دارد.

لگن

مفصل هیپ یا استخوان بی‌نام

مفصل بی‌نام (هیپ) استخوان منفردی است که از چسبیدن سه استخوان جنینی به نام استخوان تهیگاهی، شرمگاهی و نشیمنگاهی به‌وجود آمده‌ است.

از مجموع دو نیم‌لگن، استخوان خاجی و دنبالچه فضایی به‌وجود می‌آید که به آن لگن خاصره می‌گویند. استخوان ران به سطح خارجی تحتانی این استخوان مفصل می‌شود.

یک استخوان تخت و تقریباً چهارگوش که از قسمت میانی تاب خورده‌است. در قسمت میانی نمای بیرونی آن یک حفره بزرگ، گود و مدور به نام حفره حقه‌ای (اَسِتابولوم) وجود دارد که سر استخوان ران در آن قرار می‌گیرد و مفصل ران را می‌سازد.

زیر حفره حقه‌ای یک سوراخ بزرگ به نام سوراخ سِدادی (سوراخ ابتوراتور) قرار دارد. دو استخوان بی‌نام در جلو با یکدیگر و در عقب با استخوان خاجی مفصل می‌شوند.

مفصل هیپ
مفصل هیپ یا بی نام

استخوان ران ( Femur )

فمور(فیمر) بلندترین اندام در بدن انسان و در عین حال حجیم‌ترین و قوی‌ترین استخوان نیز هست.

این استخوان، اولین استخوان اندام تحتانی بوده که در انتهای فوقانی خود در لگن خاصره قرار می‌گیرد و مفصل ران را به وجود می‌آورد.

ازبالا در ناحیه حفره حقه‌ای (استابولوم) با استخوان لگن و از انتها در ناحیهٔ زانو با استخوان درشت‌نی ساق پا و به‌وسیلهٔ رباط‌ها با نازک‌نی ساق پا و با کشکک مفصل می‌شود.

استخوان انتهایی ران

انتهای بالایی استخوان ران شامل سر، گردن، برجستگی بزرگ و برجستگی کوچک است و گردن استخوان سر را به تنه وصل می‌کند.

طول گردن در ران حدود پنج سانتی‌متر است که با زاویه حدود ۱۲۵ درجه نسبت به تنه قرار گرفته‌است.

برجستگی استخوان ران در سطح خارجی انتهای فوقانی استخوان قرار دارد و زیر پوست قابل لمس است. برجستگی کوچک نیز در زیر گردن در سطح خلفی داخلی قرار دارد. 

استخوان ران
استخوان ران یا فمور

اندازه استخوان ران

درون بدن استخوان ران درازترین و قوی‌ترین استخوان است که در اندام تحتانی جای گرفته است.

استخوان ران انسان به‌طور میانگین ۴۸ سانتیمتر درازا و ۲٫۳۴ سانتیمتر قطر دارد و می‌تواند تا ۳۰ برابر وزن یک انسان بالغ را تحمل کند.

شکل ظاهری استخوان ران

درناحیه انتهای تحتانی؛ این استخوان با استخوان درشت نی، مفصل زانو را تشکیل می‌دهد. انتهای فوقانی آن یک قسمت محدب به نام سر دارد. زیر سر، یک قسمت باریک به طول پنج سانتی‌متر به نام گردن قرار گرفته است.

بخش انتهای فوقانی در قسمت خارجی داری برآمدگی بزرگ است. یک برآمدگی کوچک‌تر مخروطی شکل نیز در قسمت تحتانی – خلفی گردن قرار دارد.

پایین‌تر از سر استخوان ران، دو برجستگی دیگر به نام‌های برآمدگی (تروکانتر) بزرگ و برآمدگی کوچک قرار دارند. این دو برجستگی محل اتصالات عضلات قوی اطراف مفصل ران هستند.

ضمنا انتهای تحتانی استخوان ران دارای دو برجستگی مجزا به نام لقمه (کندیل) است، که محل اتصال ران با استخوان درشت‌نی هستند.

استخوان ران

اتصالات ران و اهمیت آن در سلامتی

سر استخوان ران به شکل گرد و مدور بوده و حالت کروی دارد و توسط قسمتی از استخوان به نام گردن استخوان ران به قسمت‌های پایینتر می‌چسبد.

زاویه بین گردن و تنه استخوان ران مهم بوده و در بعضی بیماری‌ها تغییر می‌کند. این زاویه به‌طور طبیعی در حدود ۱۲۵ درجه است.

شکستگی گردن استخوان ران که اعلب در سنین بالا به دنبال پوکی استخوان دیده می‌شود اغلب نیاز به جراحی دارد.

آخر دیستال استخوان لُقمه‌های داخلی و خارجی هستند که در ناحیه زانو قرار دارند. در پایین دارای ۲ رویه مفصلی به نام‌های لقمه و ۲ عدد رولقمه (اپی‌کندیل) و تکمهٔ ادداکتور و ۲ عدد بالالقمه‌های (سوپراکندیلارهای) داخلی و خارجی می‌باشد.

 

 

ucgadget.com

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط