بررسی آزمایشگاهی اثر تراکم بر روی پارامترهای مقاومت برشی خاک ماسه‌ای

بررسی آزمایشگاهی اثر تراکم بر روی پارامترهای مقاومت برشی خاک ماسه‌ای

 

بررسی آزمایشگاهی اثر تراکم بر روی پارامترهای مقاومت برشی خاک ماسه‌ای

     بررسی آزمایشگاهی اثر تراکم بر روی پارامترهای مقاومت برشی خاک ماسه‌ای

 

در سال‌های اخیر مطالعات زیادی در مورد بهبود رفتار مکانیکی خاک ماسه‌ای صورت گرفته است. هدف از انجام این پژوهش شناخت میزان تأثیر تراکم خاک بر پارامترهای مقاومت برشی (چسبندگی و زاویه اصطکاک داخلی) خاک ماسه‌ای است. هدف از تراکم نیز افزایش وزن مخصوص، بالا بردن خصوصیات مقاومت برشی و ظرفیت باربری خاک می‌باشد.

 

با استفاده از آزمایش تراکم، درصدهای مختلف تراکم (0-10-30-50-70-90) بر روی خاک ماسه‌ای انجام شده و سپس همین خاک در آزمایش برش مستقیم مورد آزمایش قرار گرفته تا پارامترهای مقاومت برشی بدست آورده شود. قابل ذکر است ابتدا بر روی ماسه خالی آزمایش تراکم صورت گرفته و درصد رطوبت بهینه و وزن مخصوص خشک ماکزیمم آن بر اساس 100 درصد تراکم بدست آمد.

 

با توجه به نمودار تغییرات چسبندگی سه منطقه مورد مطالعه بابلسر، محمودآباد و فیروزکوه مشاهده می‌شود با افزایش تراکم، تمامی نمونه‌ها دارای روند صعودی افزایش چسبندگی می‌باشند و همچنین میزان چسبندگی ماسه محمودآباد و فیروزکوه به ترتیب 30 و 40 درصد نسبت به ماسه بابلسر افزایش نشان می‌دهد.

 

با توجه به نمودار تغییرات زاویه اصطکاک داخلی حاصل از آزمایش برش مستقیم نمونه-های مربوط به سه منطقه بابلسر، محمودآباد و فیروزکوه مشاهده می‌شود با افزایش تراکم در نمونه‌ها، زاویه اصطکاک داخلی ماسه بابلسر و فیروزکوه به ترتیب 20 و 26 درصد نسبت به ماسه محمودآباد افزایش می‌یابد.

 

با توجه به تغییرات زاویه اصطکاک داخلی سه منطقه مورد مطالعه بابلسر، محمودآباد و فیروزکوه مشاهده می‌شود با افزایش تراکم، تمامی نمونه‌ها دارای روند صعودی زاویه اصطکاک داخلی می‌باشند.

بررسی آزمایشگاهی اثر تراکم بر روی پارامترهای مقاومت برشی خاک ماسه‌ای

بررسی آزمایشگاهی اثر تراکم بر روی پارامترهای مقاومت برشی خاک ماسه‌ای

در این مقاله اثر تراکم در پارامترهای مقاومت برشی خاک ماسه ای مخلوط با خاک رس با استفاده از آزمایش برش مستقیم بزرگ مقیاس (13*13 cm) مورد بررسی قرار گرفته است.
به این منظور از ماسه مخلوط با درصدهای مختلف خاک رس و تنش های نرمال 233.03 , 203 کیلوپاسکال در حین انجام آزمایش برش مستقیم استفاده شده است. همچنین از دو تراکم حداکثر و حداقل جهت بررسی تاثیرات تراکم روی پارامترهای مقاومت برشی خاک مخلوط ماسه ای استفاده شده است. نتایج آزمایش ها نشان می دهند که تراکم بر چسبندگی اثر کمی دارد، اما به هر حال در چسبندگی مخلوط ماسه با خاک رس از ماسه مخلوط سست بیشتر است، در حالی که اثر تراکم بر زاویه اصطکاک داخلی ماسه مخلوط با خاک رس قابل توجه است. همچنین تراکم، روی درصد بهینه مخلوط رس و ماسه نیز تاثیر می گذارد، به نحوی که درصد بهینه مقدار خاک رس در ماسه با تراکم حداقل بیشتر از ماسه با تراکم حداکثر است.
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط