آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت | 500 مگابایت | 15000 تومان

آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت | 500 مگابایت | 15000 تومان

آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت

                                            آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت

 

تولید محتوا در شکل‌های مختلفی انجام می‌گیرد و تولیدکنندگان محتوا امروزه انتخاب‌های زیادی همچون ایجاد وب‌سایت و مجله اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، فیلم‌ آموزشی، اسلایدهای آموزشی و مواردی بسیار دیگری دارند. در این میان می‌توان ساخت پادکست را نیز به این موارد انتخابی اضافه کرد. در این مطلب قصد داریم ببینیم پادکست چیست و نحوه ساخت پادکست را به طور جامع بررسی کنیم و بدانیم که چه روش‌ها و تجهیزاتی برای تهیه پادکست از ارزان‌قیمت تا گران‌قیمت وجود دارد. همچنین، نحوه آماده‌سازی استودیو و تجهیزات بازار ایران برای ضبط پادکست را نیز بررسی می‌کنیم.

 

 

چگونه پادکست بسازیم با آموزش گام به گام و جامع

روش ساخت پادکست از صفر تا صد

 

 

برای شروع یک پادکست به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

پادکست، یک رسانه در دسترس است که به حداقل تجهیزات نیاز دارد. این تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی پادکست عبارتند از:

1-کامپیوتر: از لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی برای تحقیق در مورد موضوع مد نظرتان، ضبط پادکست و تبدیل فایل های ضبط شده به فایل های صوتی قابل اشتراک گذاری استفاده کنید.

2- میکروفون: با این که می توانید از تلفن همراه یا کامپیوترتان برای ضبط صدا استفاده کنید، اما یک میکروفون پادکست حرفه ای کیفیت صدا را بهتر خواهد کرد. میکروفون های USB به صورت مستقیم یا از طریق یک رابط بی سی به کامپیوتر شما متصل می شوند، در حالی که میکروفون های XLR از طریق یک رابط صوتی جداگانه به کامپیوتر وصل می شوند.

3- پاپ فیلتر: یکی از ابزار مفید ضبط صدا، فیلتر های پاپ یا صفحه توری کوچک هستند که معمولا از نایلون یا فلز ساخته می شوند و صدا های انفجاری صامت های خشن گوش خراش را کاهش یا حذف می کنند. آن ها همچنین صدای سوت که به خاطر عبور هوا از دندان ها در حین تلفظ صامت هایی مثل S و Z تولید می شوند را هم کم می کنند. انواع و قیمت در اینجا

4- هدفون: از یک هدفون برای تست یک نواختی صدا در حین ضبط و گوش دادن به کیفیت صدا در حین ویرایش استفاده کنید.

5- نرم افزار ویرایش صدا: پادکست تان را با نرم افزار ضبط صدا که به عنوان محیط کاری صوتی دیجیتال هم شناخته می شود، ضبط و ویرایش کنید. نمونه ‌هایی از نرم‌ افزار های رایگان ویرایش پادکست عبارتند از: Audacity و  Adobe Audition (آموزش رایگان) و GarageBand مخصوص کاربران مک. بهترین و معروف ترین آنها همان آدیشن است که لینک آموزش رایگان آن را هم می بینید.

پادکست چیست ؟

به بیان ساده، پادکست نوعی محتوای صوتی است که در اینترنت منتشر و پخش می‌شود. پادکست را می‌توانید به هنگام رانندگی، در مترو، تاکسی یا حتی هنگام کار گوش کنید. بر خلاف سایر شکل‌های محتوایی مانند ویدیو یا متن وبلاگ که تمام توجه شخص به آن‌ها معطوف می‌شود، پادکست را می‌توان به هنگام انجام فعالیت‌های دیگر هم گوش داد.

زمانی که افراد به دنبال پاسخ سوال پادکست چیست باشند، جواب‌های مختلفی را دریافت می‌کنند. در حقیقت محتوایی معمولا رایگان، تخصصی و منطبق با نیازهای روز که به صورت نمایشی رادیویی اجرا شده باشد را به عنوان پادکست می‌شناسند. البته واژه پادکست از دو واژه «iPod» و «‌Broadcast» تشکیل شده که اولی دستگاه پخش موسیقی اپل و دومی به معنای «انتشار» (به طور معمول در رادیو و تلوزیون) است.

آمارها نشان می‌دهند که افراد به طور معمول در هفته ۵ ساعت از وقت خود را به گوش دادن پادکست اختصاص می‌دهند. البته این آمارها مرتبط با ایران نیست اما در ایران نیز تمایل به سمت ساخت پادکست و گوش دادن به آن بیشتر شده است. با توجه به تمایلی که افراد برای ساخت پادکست دارند، افرادی که با روش‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا هستند نیز از این نوع محتوا به خوبی برای بازاریابی خود بهره می‌گیرند.

ترس از ساخت پادکست

افراد برای شروع ساخت پادکست همواره با مشکلات و سوالاتی روبرو هستند. به طور مثال هیچ‌گاه صدای خود را دوست ندارند و برای همین پادکستی هم تولید نمی‌کنند. برخی از افراد نیز تصور می‌کنند برای ضبط به دانش وسیعی در زمینه صدابرداری نیاز دارند و گمان می‌کنند برای تهیه تجهیزات صدابرداری باید هزینه‌های زیادی بپردازند. برخی نیز به کلی توانایی صحبت در برابر جمع را ندارند. اما برای ساخت پادکست باید این ترس‌ها را کنار گذاشت و به شکلی اصولی ساخت پادکست را با حداقل هزینه شروع کرد.

 

روش ساخت پادکست از صفر تا صد

آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت | 500 مگابایت | 15000 تومان

چگونه پادکست بسازیم با آموزش گام به گام و جامع

 

دلایل ساخت پادکست

افزایش تلفن‌های هوشمند و مدت زمان زیاد رفت و آمد بین محل کار و منزل چه در وسایل حمل و نقل عمومی و چه در ترافیک خودروهای تک‌سرنشین همگی فرصت‌های مناسبی را برای رشد پادکست‌ها فراهم کرده‌اند. البته دلایل استراتژیک دیگری هم برای ساخت پادکست وجود دارد. پادکست محیط خلو‌ت‌تری نسبت به محیط‌های بلاگری و مجلات اینترنتی است. علاوه بر این، تعامل عمیق‌تری هم با مخاطبین صورت می‌گیرد چراکه شنوندگان مدت زمان بیشتری را در یک پادکست نسبت به محتوای متنی سپری می‌کنند.

پادکست‌ها را می‌توان هنگام پختن غذا، ایستادن در صف نانوایی، رانندگی یا حضور در مترو، اتوبوس و تاکسی گوش کرد درحالیکه نمی‌توان محتوای متنی را در این شرایط مطالعه کرد یا این‌که دیدن فیلم‌های آموزشی در شرایط بالا با دشواری‌هایی همراه هستند. در نتیجه دلایل مختلفی وجود دارد تا بخواهید به ساخت پادکست نیز در کنار انواع شکل‌های محتوا نگاهی داشته باشید.

آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت | 500 مگابایت | 15000 تومان

آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت | 500 مگابایت | 15000 تومان

انواع پادکست

حال که می‌دانید پادکست چیست و چه اهمیتی به لحاظ محتوایی دارد، در ادامه انواع پادکست را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پادکست مصاحبه

«پادکست مصاحبه» (Interview Podcast) به پادکستی می‌گویند که در آن، یک یا دو میزبا (مجری) در هر قسمت با افراد مختلفی گفتگو کنند. این روش محبوبیت زیادی دارد چراکه نسبت به سایر روش‌ها، درگیری ذهنی کمتری ایجاد می‌کند. برای اجرای این روش به طور معمول، در رابطه با شخص مصاحبه‌شونده تحقیقاتی انجام می‌گیرد و فهرستی از سوالات آماده می‌شود.

البته برای دعوت از میهمانان باید روش‌های مناسبی را در پیش بگیرید به همین دلیل، این نوع از پادکست معمولا در ابتدای کار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد مگر این‌که میزبان برنامه شخص معروفی در حوزه تخصصی خود باشد. یکی از راه‌هایی که بخواهید در این حوزه پیشرفت کنید این است که به کمک شبکه‌های اجتماعی، خود را به افراد متخصص در حوزه کسب و کارتان معرفی کنید. برای این کار می‌توانید مطلب «بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست و چگونه انجام می‌شود؟ — از صفر تا صد» را مطالعه کنید.

آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت | 500 مگابایت | 15000 تومان

پادکست تک نفره

برای افرادی که به تازه‌گی با پادکست آشنا شده‌اند و می‌خواهند شروع به ساخت پادکست کنند، «پادکست تک‌نفره» (Solo Podcast) یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌آید. این نوع پادکست‌ها به طور معمول به صورت مونولوگ اجرا می‌شوند و یک نفر اجرای برنامه را به عهده می‌‌گیرد.

محتوایی که به طور معمول در این نوع پادکست‌ها ارائه می‌شود منحصر به موضوع خاصی نیست و به مجری وابسته است. با این وجود، موضوعات زیر را می‌توان برای پادکست تک‌نفره در نظر گرفت.

  • پادکست سوال و جواب
  • اخبار
  • قصه‌گویی
  • ارائه نظرات شخصی
  • بحث‌ در مورد تخصص یا هنری خاص

به طور مثال ممکن است پادکستی در رابطه با سبک‌های نقاشی داشته باشید یا این‌که در مورد تکنیک‌های ترکیب‌بندی در عکاسی صحبت کنید. تمامی این موارد می‌توانند موضوعی برای اجرای تک‌نفره پادکست باشند.

آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت | 500 مگابایت | 15000 تومان

پادکست چندنفره

این نوع ساخت پادکست شامل بیش از دو مجری (میزبان) است. اگر به دنبال ساخت پادکست به کمک دوستان یا شرکای تجاری خود باشید، این شکل از پادکست می‌تواند بسیار مفید باشد. «پادکست‌های چندنفره» (Multi-host Podcasts) شامل بحث‌هایی با نظرات و دیدگاه‌های مختلف هستند. این موضوع برای افراد علاقه‌مند به شنیدن نظرات مختلف و چالشی، بسیار جذاب خواهد بود. پادکست‌های چندنفره حتی برای تولیدکنندگان آن نیز بسیار جذاب‌تر است چراکه فشار کمتری را به واسطه تعداد افراد و نظرات بیشتر تحمل می‌کنند.

 

 

 

آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت | 500 مگابایت | 15000 تومان

تجهیزات ساخت پادکست

برای ساخت پادکست با کیفیت باید از تجهیزات با کیفیت نیز بهره ببرید. البته می‌توان با میکروفون تلفن همراه هم صدا ضبط کرد اما در نهایت، خروجی کار به شکلی است که گویی شنونده به صحبت‌های شما از پشت گوشی تلفن گوش می‌کند. برای شروع کار بهتر است با حداقل تجهیزات تخصصی شروع کنید و اگر به این کار علاقه‌مند و در آن موفق بودید، رفته رفته تجهیزات خود را بهتر کنید. در ادامه، تجهیزات مختلف برای ساخت پادکست را معرفی می‌کنیم و گزینه‌های اقتصادی را نیز مرور خواهیم کرد.

چگونه پادکست بسازیم با آموزش گام به گام و جامع

روش ساخت پادکست از صفر تا صد

خرید یک میکروفون

شروع و پایان یک پادکست با کیفیت با میکروفون همراه است. هرقدر میکروفون بهتری تهیه کنید، صدای واضح‌تری را نیز به مخاطب ارائه می‌دهید. البته نیازی به صرف هزینه‌های نجومی برای این کار ندارید.

میکروفون یقه‌ای

میکروفون‌های یقه‌ای را با قیمت‌هایی پایین می‌توانید تهیه و به کامپیوتر و لپ‌تاپ متصل کنید. البته این میکروفون‌ها انواع گران‌قیمتی هم دارند که برای اتصال و صدابرداری باید از کارت‌های صدا کمک بگیرید. حسن میکروفون‌های یقه‌ای در این است که اگر استودیو مناسبی برای ضبط صدا نداشته باشید و صدای محیط بیرون در محل ضبط به گوش برسد، این میکروفون‌ها چنین صداهایی را ضبط نمی‌کنند. البته توجه داشته باشید که می‌توانید از میکروفون‌های USB هم برای ضبط استفاده کنید.

آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت | 500 مگابایت | 15000 تومان

میکروفون دینامیک

میکروفون‌های «دینامیک» (Dynamic) به خوبی صداهای گوینده را ضبط و از دریافت صداهای ناخواسته جلوگیری می‌کنند. این جلوگیری به دلیل الگوی ضبط صدا در میکروفون دینامیک است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت | 500 مگابایت | 15000 تومان

میکروفون‌های گران‌قیمت کاندنسر

استفاده از میکروفون‌های «کاندنسر» (Condenser)، کیفیت خارق‌العاده‌ای را برای صدابرداری فراهم می‌کنند که البته ارزان‌ترین نوع آن‌ها نیز نسبت به میکروفون‌های دینامیک، قیمت بسیار بیشتری دارند. توجه داشته باشید که اگر از این نوع میکروفون برای صدابرداری و ساخت پادکست استفاده می‌کنید باید استودیو مناسبی را نیز فراهم کرده باشید چراکه گستره فرکانس‌های دریافتی توسط این میکروفون‌ها بسیار وسیع است.

برای درک بهتر این موضوع، سالن کنسرتی را در نظر بگیرید. میکروفون کاندنسر این قابلیت را دارد تا صدای گام‌های حضار در سالن را نیز دریافت کند. در میکروفون‌های گران‌قیمت کاندنسر امکان تنظیم الگوی قطبی نیز وجود دارد و به راحتی می‌توان ضبط گفتگوهای دو یا چند نفره را نیز به کمک یک میکروفون عملی کرد.

آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت | 500 مگابایت | 15000 تومان

کارت صدا

برای این‌که بتوانید از میکروفون‌های کاندنسر و داینامیک استفاده و صدای ورودی را به کامپیوتر منتقل کنید نیاز به استفاده از کارت صدا دارید. حتی اگر قصد ساخت پادکست به صورت یک‌نفره را دارید بهتر است کارت صدایی را انتخاب کنید که حداقل دو ورودی میکروفون داشته باشد تا در صورت نیاز بتوانید میکروفون دیگری را مورد استفاده قرار دهید.

پاپ‌فیلتر

زمانی که در مقابل میکروفون صحبت می‌کنید، ادا کردن حروفی مانند «پ» در میکروفون، پالس‌هایی ناخواسته ایجاد می‌کند که با استفاده از این وسیله، این صداها حذف خواهند شد و کیفیت صدای بهتری را به مخاطب خود ارائه می‌دهید.

آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت | 500 مگابایت | 15000 تومان

 ضبط، آپلود و ترویج

پیش از آن‌که دکمه ضبط را فشار دهید باید چند مرحله دیگر را نیز برای ساخت پادکست در نظر بگیرید این مراحل در زیر آورده شده‌اند.

  • نوع پادکست: شکل کلی پادکست
  • محتوای پادکست: موضوع پادکست

پادکست‌ها می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند. به طور مثال یک پادکست ممکن است به صورت یک‌نفره یا دونفره اجرا شود یا این‌که پادکست‌هایی با حضور مهمانان مختلف ساخته شود. همچنین پادکست‌هایی نیز وجود دارند که از طریق مصاحبه و تماس تلفنی ضبط می‌شوند. تولیدکنندگان حرفه‌ای پادکست اعتقاد دارند که یک پادکست باید حداقل ۲ یا ۳ برگزارکننده داشته باشد.

بهترین روشی که می‌توانید برای ساخت پادکست موفق، اصولی و سازمان‌دهی شده بکار بگیرید این است که پیش از شروع ضبط، مراحل کار را مرور و تمرین کنید و یک طرح کلی از روند اجرای کار داشته باشید. البته نیازی نیست که همه‌ چیز را از قبل نوشته باشید بلکه بهتر است یک نقشه راه را رسم کنید و نقاط مهم نقشه را در نظر داشته باشید. در زیر یک طرح کلی آورده شده است که برای ساخت پادکست خود می‌توانید از آن کمک بگیرید.

 

آموزش ساخت پادکست حرفه ای در سطح رادیو مثبت | 500 مگابایت | 15000 تومان

چگونه پادکست بسازیم با آموزش گام به گام و جامع

روش ساخت پادکست از صفر تا صد

 

 

20books.ir

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط