سایت در حال بارگذاری است ...

هدیه ویژه سایت بیست میشم جایزه تا پایان سال 1404 برای همه کاربران با وارد کردن کد : 20misham20p از ما 20 درصد تخفیف بگیرید. مشاهده جشنواره

0911-148-2708 p.a_uk@yahoo.com تایم کاری : (24 ساعته) تهران ، میدان انقلاب

ابای کونانبایف چه کسی بود ؟

ابای کونانبایف چه کسی بود ؟

ابای کونانبایف چه کسی بود ؟

ابای کونانبایف چه کسی بود ؟

ابی یا ابای (ابراهیم) کونانبایف (قزاقی: [Абай (Ибраһим) Құнанбайұлы Abay (Ïbrahïm) Qunanbayulı، ابای (ٸبراهٸم) قۇنانبایۇلی] Error: {{Lang}}: متن دارای نشانه‌گذاری ایتالیک است (راهنما)) (اوت ۱۰ سال ۱۸۴۵–۶ ژوئیه ۱۹۰۴) یک شاعر، آهنگساز و فیلسوف اهل قزاقستان بود. او همچنین یک اصلاح طلب فرهنگ اروپایی و فرهنگ روسیه بر اساس روشنفکری اسلامی بود.

ابای کونانبایف چه کسی بود ؟

 

 

آبای در محلی امروزی در شهر کارائول، در ناحیه آبای، استان قزاقستان شرقی به دنیا آمد. پسر قونانبای و اولجان، همسر دوم قونانبای، نام او را ابراهیم گذاشتند، اما به دلیل درخشندگی او، به زودی به او لقب «آبای» (به معنای «مراقب») دادند، نامی که تا پایان عمر ماندگار شد. وضعیت اقتصادی پدرش باعث شد که پسر در جوانی به مدرسه روسی برود، اما تنها پس از آن که چند سالی را در مدرسه ای تحت نظر ملا احمد ریزا گذرانده بود. لرمانتوف و الکساندر پوشکین.

ابای کونانبایف

ابای کونانبایف

مشارکت ها

سهم اصلی آبای در فرهنگ و فولکلور قزاقستان در شعر او نهفته است که بیانگر ناسیونالیسم بزرگ است و از فرهنگ عامیانه قزاق بیرون آمده است. پیش از او بیشتر شعر قزاق شفاهی بود و عادات کوچ نشینی مردم استپ قزاق را بازتاب می داد. با این حال، در طول زندگی ابی، تعدادی از تغییرات مهم اجتماعی-سیاسی و اجتماعی-اقتصادی رخ داد. نفوذ روسیه در قزاقستان به رشد خود ادامه داد و منجر به امکانات آموزشی بیشتر و همچنین قرار گرفتن در معرض تعدادی از فلسفه‌های مختلف، اعم از روسی، غربی یا آسیایی شد. ابای قونان بایولی خود را در تاریخ فرهنگی و فلسفی این جغرافیای تازه گشوده شده غرق کرد. از این نظر، شعر خلاق آبای بر تفکر فلسفی قزاق های تحصیل کرده تأثیر گذاشت.

مطلب مرتبط :  فیلم آموزش اکسل از مبتدی تا پیشرفته (کامل و رایگان و با کیفیت)

میراث

نشان پست اتحاد جماهیر شوروی به افتخار آبای
رهبران جنبش آلاش اوردا او را الهام بخش و سلف معنوی خود می دانستند.

تصاویر معاصر قزاقستان از آبای عموماً او را با لباس سنتی کامل در حالی که یک دمبرا (ساز ملی قزاقستان) در دست دارد به تصویر می کشد. امروز، قزاق ها آبای را به عنوان یکی از اولین قهرمانان مردمی که وارد آگاهی ملی مردم خود شده است، گرامی می دارند. دانشگاه دولتی آلماتی به نام Abay نامگذاری شده است، بنابراین یکی از خیابان های اصلی در شهر آلماتی است. مدارس دولتی نیز به نام او وجود دارد.

شهر آبای قزاقستان به نام او نامگذاری شده است.

در میان شاگردان ابی، برادرزاده او، مورخ، فیلسوف، و شاعر شاکریم قدایبردیولی (1858-1931) بود.

مجسمه های او در بسیاری از شهرهای قزاقستان و همچنین در مسکو نصب شده است.

فیلمی از زندگی آبای توسط قزاق فیلم در سال 1995 با عنوان آبایی ساخته شد. او همچنین موضوع دو رمان و یک اپرای مختار اوئزوف، نویسنده دیگر قزاقستانی است.

فیلم دیگری که زندگی پدرش را توصیف می کند در دسامبر 2015 با عنوان «قنان بای» ساخته شد.

آثار

آبای همچنین آثار نویسندگان روسی و اروپایی را عمدتاً برای اولین بار به قزاقستان ترجمه کرد. از ترجمه های او می توان به اشعاری از میخائیل لرمانتوف، یوهان ولفگانگ فون گوته، لرد بایرون، افسانه های ایوان کریلوف و یوجین اونگین اثر الکساندر پوشکین اشاره کرد.

اثر اصلی آبای کتاب کلمات است ([қара сөздері, Qara sözderi] خطا: {{Lang-xx}}: متن دارای نشانه گذاری مورب (راهنما) است)، یک رساله فلسفی و مجموعه اشعاری است که در آن او قزاق های هموطن خود را تشویق می کند که از آن استقبال کنند. تحصیل، سواد، و اخلاق حسنه برای رهایی از فقر، بردگی و فساد. در کلمه بیست و پنج، او اهمیت فرهنگ روسیه را به عنوان راهی برای قزاق ها برای قرار گرفتن در معرض گنجینه های فرهنگی جهان مورد بحث قرار می دهد.

مطلب مرتبط :  انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم
تظاهرات مسکو در ماه مه 2012

در 9 مه 2012، پس از دو روز تظاهرات در مسکو پس از تحلیف ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهور فدراسیون روسیه برای سومین دوره، معترضان در نزدیکی بنای یادبود Abai Qunanbaiuli در بلوار Chistoprudny در مرکز مسکو، نزدیک سفارت، کمپینگ ایجاد کردند. قزاقستان مجسمه به سرعت به یک نقطه مرجع برای شرکت کنندگان در اعتراض تبدیل شد.

OccupyAbai به لطف رهبر مخالفان روسی، الکسی ناوالنی که با پیروان خود در کنار بنای یادبود ابای کونانبایف در مسکو که او آن را “یادبود برخی قزاق ناشناس” نامیده است، تشکیل جلسه داد، چند روز در میان هش تگ های برتر در توییتر قرار داشت. این امر موجی از خشم را در میان قزاق‌های قومی که آبایی را بسیار محترم می‌دانند، برانگیخت. این همچنین شعر Abai را به 10 دانلود AppStore برتر رساند.

 

منبع : دانشنامه ازاد

 

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
قالب فروش فایل

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم

انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم

  معرفی انواع مداد طراحی انواع و ترتیب مداد طراحی انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم مداد های طراحی به طور کلی …

ادامه توضیحات

فیلم آموزش اکسل از مبتدی تا پیشرفته (کامل و رایگان و با کیفیت)

فیلم آموزش اکسل از مبتدی تا پیشرفته (کامل و رایگان و با کیفیت) در ادامه آموزش های کاربردی نرم افزار اکسل، در این پست …

ادامه توضیحات

خورشید ترانه‌ای از آلبوم مادر

خورشید ترانه‌ای از آلبوم مادر

خورشید ترانه‌ای از آلبوم مادر خورشید (به آلمانی: Sonne)، ترانه‌ای از آلبوم مادر گروه آلمانی رامشتاین است. این ترانه اولین تک‌آهنگ آلبوم مادر است. موزیک ویدئو این ترانه اعضای گروه رامشتاین را به …

ادامه توضیحات
قالب فروش فایل

محصولات زیرا حتما ببینید ...