سایت در حال بارگذاری است ...

هدیه ویژه سایت بیست میشم جایزه تا پایان سال 1404 برای همه کاربران با وارد کردن کد : 20misham20p از ما 20 درصد تخفیف بگیرید. مشاهده جشنواره

0911-148-2708 p.a_uk@yahoo.com تایم کاری : (24 ساعته) تهران ، میدان انقلاب

5

انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم

 

معرفی انواع مداد طراحی

انواع و ترتیب مداد طراحی

انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم

مداد های طراحی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

۱- مداد های نرم و پر رنگ – B
۲- مداد های معمولی – HB
۳- مداد های خشک و کم رنگ – H

 

۱- مداد های با نوک نرم و پر رنگ تر:
این نوع مدادها دارای نوکی پهن تر نسبت به سایر مداد ها هستند، نوک آن ها کاملا مشکی و پر رنگ می باشد. وقتی با این نوع مداد ها طراحی می کنید متوجه نرمی نوک آن خواهید شد.
مشخصه اصلی این مدادها حرف B است، که روی بدنه مداد درج شده است و با شماره های مختلف درجه بندی می شوند.

 

۲- مداد های با نوک معمولی:
این نوع مداد ها را همه جا می توان پیدا کرد، اگر به نوشته روی اکثر مداد ها توجه کرده باشید حرف HB را حتما روی مداد دیده اید.
این مداد زبری متوسط دارد و در بیشتر طراحی ها کاربرد خواهد داشت.

 

۳- مداد های با نوک خشک و کمرنگ تر:
دسته سوم مدادها دارای نوکی نازک تر نسبت به سایر مداد ها هستند، نوک آن ها نسبتاً کمرنگ می نویسد. وقتی با این نوع مداد ها طراحی می کنید متوجه زبری و خشکی نوک آن خواهید شد.
مشخصه اصلی این مدادها حرف H است، که روی بدنه مداد درج شده است و مانند مداد های B با شماره های مختلف درجه بندی می شوند.

لطفا در ادامه مطلب با سایت بیست میشم با ما همراه باشید و این مقاله کامل در خصوص انواع مداد طراحی را بصورت رایگان مطالعه فرمایید. ( انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم )

 

معمولا در طراحی از یک مداد به تنهایی استفاده نمی‌شود بلکه مدادهای مختلفی با درجات سختی و نرمی گوناگون به کار می‌آید. ترتیب مداد طراحی به دامنه‌ای از مدادها، از سخت‌ترین تا نرم‌ترین، اطلاق می‌شود که جزئیات آن را در این مقاله از بیست میشم ( دانلود مقاله و جزوه ) شرح خواهیم داد.

ساختار مداد طراحی

مدادهای طراحی با سایر انواع مداد نوشتن، مدادرنگی یا مداد فانتزی دخترانه و پسرانه تفاوت‌های اساسی دارد.

در گذشته از مدادهای ساخته شده از سرب استفاده می‌شد، به‌همین دلیل هنوز هم برخی به اشتباه باور دارند که مغز مداد از سرب تشکیل شده است.این درحالی است که اساسا قرن‌هاست که از «گرافیت» در مغز مداد‌ها استفاده می‌شود (گرافیت در ابتدای قرن شانزدهم میلادی در انگلستان کشف شد و از نیمه‌ی همان قرن، احتمالا با ابداع یک زوج ایتالیایی، در مداد مورد استفاده قرار گرفت).

اثری که گرافیت برجای می‌گذارد، از سرب تیره‌تر است و به دلیل نرم‌تر و شکننده‌تر بودن، باید یک نگهدارنده یا پوشش محکم داشته باشد که غالبا از جنس چوب و قابل تراشیدن است. برای سخت تر شدن گرافیت، آن را با خاک رس ترکیب می‌کنند.

مطلب مرتبط :  خورشید ترانه‌ای از آلبوم مادر

 

انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم

سختی و نرمی مغز مداد به میزان خاک رس آمیخته با آن بستگی دارد

معرفی انواع مداد طراحی

انواع مداد برای طراحی

انواع مداد طراحی در سه دسته قرار می‌گیرند:

1. مدادهای گروه B

بیشترین استفاده در طراحی از مدادهای این گروه است زیرا درجه‌ی نرمی آنان بیشتر است. به بیان دیگر مقدار گرافیت بیشتر و خاک رس کمتری دارند و به همین دلیل نرم و پررنگ هستند.

2. مدادهای گروه H

مدادهای این گروه سخت هستند یعنی در مغز آن‌ها گرافیت کمتر و خاک رس بیشتر استفاده شده است. این مدادها کم‌رنگ‌تر هستند.

3. مدادهای HB

بهترین مداد برای نوشتن، مدادهای HB است که حدمتعادلی از سختی و نرمی دارد. البته منظور این نیست که این مداد در طراحی استفاده نمی‌شد.

انواع و ترتیب مداد طراحی

انواع و ترتیب مداد طراحی

انواع و ترتیب مداد طراحی

ترتیب مداد طراحی

در انواع مداد طراحی، هریک از گروه‌های H و B، دارای درجه‌ و شماره هستند. شماره‌بندی این مدادها از 1 شروع و به 9 ختم می‌شود. به این ترتیب در مدادهای گروه H ،H از همه نرم‌تر و  9H از همه سخت‌تر است.

این مدادها خطوطی کم‌رنگ در طراحی ایجاد می‌کنند. از آن‌جا که نوک این مدادها سخت است، پوشش چندان وسیعی نمی‌توان با آن‌ها ایجاد کرد بنابراین بیشتر به کار کشیدن خطوط کم‌رنگ می‌آیند.

در انواع مداد طراحی گروه‌ B ،B سخت‌ترین مداد و B9 نرم‌ترین مداد است. مدادهای این گروه خطوط اثر پررنگ‌تری دارد و برای پوشش‌های وسیع‌تری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.  در این جدول ترتیب مداد طراحی از راست به چپ، از نرم‌ به سخت، قرار گرفته است.

 

 

انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم

دیگر انواع مداد طراحی

انواع دیگری از مدادهای طراحی هستند که ساختار آن‌ها با مدادهایی که تا اینجا توضیح دادیم، تفاوت دارد.

1. مداد بدون چوب:

برخی دیگر از انواع مداد طراحی سیاه قلم، پوشش و نگهدارنده‌ی چوبی ندارند. نام دیگر آن‌ها قلم گرافیتی است. سری B این مدادها برای طراحی و به‌ویژه اسکیس‌زنی مناسب است و در درجه‌بندی‌های زوج B (B2، B4، B6 و B8) تولید می‌شود. البته ممکن است برخی تولیدکنندگان درجات متفاوتی از آن را تولید کنند. این مدادها به تیز کردن نیاز ندارند.

2. مداد کنته:

این مداد در ایران به اشتباه با مداد زغالی یکی دانسته می‌شود اما درواقع با آن متفاوت است. جنس مداد کنته از ترکیب موادی طبیعی چون اکسید آهن (به رنگ قهوه‌ای مایل به سرخ)، اکسید تیتانیوم (به رنگ سفید) و دیگر مواد شامل گرافیت و زغال تشکیل می‌شود. در مداد کنته تنوع رنگ وجود دارد؛ در صورتی که در مداد زغالی این‌گونه نیست.  

3. مداد زغالی:

ماده‌ی سازنده در انواع مداد طراحی زغالی، ترکیبی از زغال، واکس و خاک رس است. این نوع از مداد تنها در رنگ سیاه وجود دارد زیرا ماده اصلی آن زغال است.

 

انواع و ترتیب مداد طراحی

مطلب مرتبط :  ابای کونانبایف چه کسی بود ؟

 

انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم

انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم

مزیت کار با انواع مداد طراحی گرافیتی

مدادهای گرافیتی که امروز با در نظر گرفتن اهداف طراحی و نقاشی و تولید می‌شوند، این مزیت را دارند که اثرشان پخش نمی‌شود و دیگر سطوح نقاشی شما را کثیف نمی‌کند. این درحالی است که زغال معمولا پخش می‌شود و علاوه بر این برای آن‌که در دسترس کودکان باشد نیز خطرناک است.

 

مدادهای گرافیتی قابلیت حمل آسان‌تری دارند و بدون آن‌که جایی را آلوده کنند، می‌توانید آن‌ها را به همراه داشته باشید. کار با مدادهای گرافیتی اساسا راحت‌تر از زغال است بنابراین اگر در طراحی مبتدی هستید، توصیه می‌کنیم ابتدا از این مدادها استفاده کنید و سپس در صورت تمایل به سراغ زغال بروید.

مدادهای گرافیتی برای نقاشی در ابعاد کوچک (مثلا یازده در چهارده اینچ) هم مناسب هستند اما برای طراحی با زغال نیاز به کاغذهای بزرگ‌تر است. ترتیب مداد طراحی که آن را توضیح دادیم، در مدادهای گرافیتی موضوعیت دارد و در سایر انواع مداد، مطرح نیست.

انواع و ترتیب مداد طراحی

معرفی انواع مداد طراحی

 

انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم

انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم

نکاتی درباره استفاده از مداد طراحی

برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر از انواع مداد طراحی باید متناسب با کارایی هر مداد از آن استفاده کنید. بهتر است چند مداد با درجه مختلف را به کار بگیرید.

برای مثال اگر بخواهیم با فشار بیش از حد بر مداد HB اثر تیره‌تری ایجاد کنیم، ظاهر کار مومی می‌شود. روش توصیه شده در این مورد، استفاده لایه‌لایه از چند درجه مختلف مداد است. ترتیب مداد طراحی در این روش لایه‌ای از مداد سخت به نرم است.

 

توصیه می‌شود از روش لکه‌ای نیز برای طراحی‌های مدادی استفاده نکنید. روش لکه‌ای از نخستین شیوه‌های سریع است اما در همه‌جا نتیجه‌ی مطلوبی ندارد. تأثیر پرهیز از روش لکه‌ای در طراحی مدادی این است که کار بافت زیبایی پیدا می‌کند و نقشی که زبری کاغذ همراه اثر مداد ایجاد می‌کند، جذابیت بصری طراحی را افزایش می‌دهد. این درحالی است که در شیوه‌ی لکه‌ای معمولا در اثر تماس دست، به‌هم‌ریخته می‌شود.

انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم

شماره های مدادها از زبری به نرمی به ترتیب زیر می باشد:

۶B, 5B, 4B, 3B, 2B, 1B, HB, 1H, 2H, 3H, 4H…

سعی کنید در طراحی های خود همیشه مداد مناسب را انتخاب کنید تا طراحی های شما حرفه ای و زیبا تر شوند.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع مداد طراحی آشنا کنیم. چنانچه مبتدی هستید و زیر نظر استاد کار می‌کنید، استاد شما می‌تواند نمونه‌هایی را که در ترتیب مداد طراحی برایتان کارایی بیشتری دارد، به شما معرفی کند.

 

انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم

در انتها برای شما هنرجوی عزیز آرزوی موفقیت داریم. 

 

معرفی انواع مداد طراحی

انواع و ترتیب مداد طراحی | 20میشم

 

منبع : گوگل و بیست میشم و تهیه کننده پدرام علی پور

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
قالب فروش فایل

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

فیلم آموزش اکسل از مبتدی تا پیشرفته (کامل و رایگان و با کیفیت)

فیلم آموزش اکسل از مبتدی تا پیشرفته (کامل و رایگان و با کیفیت) در ادامه آموزش های کاربردی نرم افزار اکسل، در این پست …

ادامه توضیحات

خورشید ترانه‌ای از آلبوم مادر

خورشید ترانه‌ای از آلبوم مادر

خورشید ترانه‌ای از آلبوم مادر خورشید (به آلمانی: Sonne)، ترانه‌ای از آلبوم مادر گروه آلمانی رامشتاین است. این ترانه اولین تک‌آهنگ آلبوم مادر است. موزیک ویدئو این ترانه اعضای گروه رامشتاین را به …

ادامه توضیحات

ابای کونانبایف چه کسی بود ؟

ابای کونانبایف چه کسی بود ؟ ابی یا ابای (ابراهیم) کونانبایف (قزاقی: [Абай (Ибраһим) Құнанбайұлы (اطلاعات), Abay (Ïbrahïm) Qunanbayulı، ابای (ٸبراهٸم) قۇنانبایۇلی] Error: {{Lang}}: متن دارای نشانه‌گذاری ایتالیک است …

ادامه توضیحات
قالب فروش فایل

محصولات زیرا حتما ببینید ...