کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

 

 

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 2 مگابایت می باشد. دوستان گرامی ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

 

 

کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

                 کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

 

 

 

کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

       کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

 

 

کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

                   کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

 

 

کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

              کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

 

 

تاریخچه ی PLC

کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم بیان دارد در اواخر دهه‌ی 1960 میلادی، یک شرکت آمریکایی به نام Bedford Associates، برای نخستین بار از یک دستگاه محاسباتی رونمایی کرد که نام آن را MODICON گذاشته بود.

این نام در واقع خلاصه‌شده‌ی عبارت Modular Digital Controller به معنای کنترلر دیجتال ماژولار بود.

همین نام بعدها تبدیل به نام شرکتی شد که از شرکت اصلی و به منظور راه‌اندازی خط تولیدی جداگانه برای این کنترلرها منشعب شد.

بنابراین دستورکار شرکت MODICON طراحی، تولید و فروش این کامپیوتر کنترلرهای خاص‌منظوره‌ی محاسباتی بود.

اما پس از مدتی سایر شرکت‌های مهندسی نیز بیکار نماندند و شروع به تولید نسخه‌های توسعه‌یافته و اختصاصی خودشان از این ابزار کردند.

این روند تولید در ورژن‌های بهتر و توسعه‌یافته‌تر آنقدر گسترش و ادامه یافت که به مرور از انحصار درآمدند و تبدیل به کنترلرهایی شناخته شده با نام غیراختصاصی PLC شدند.

PLC مخفف عبارت Programmable Logic Controller بود؛ کنترلرهای منطقی برنامه‌پذیر.

بنابراین هدف اولیه‌ی PLC ها جایگزین کردن رله‌های الکترومغناطیسی به عنوان عنصر منطقی مدارهای کنترلی،

با کامپیوترهای دیجیتال با مدارهای حالت جامدی بود که قابلیت ذخیره‌سازی برنامه‌ و شبیه‌سازی روابط و اتصالات میان رله‌ها را داشتند و به این ترتیب می‌توانستند مسئولیت‌های مختلف کنترلی را به راحتی به انجام برسانند. 

 

 

کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

 

 

 

رفتار سیستم کنترلی PLC ها

طبق کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم قدرت و توانمندی واقعی PLC ها زمانی به درستی فهمیده می‌شود که بخواهیم رفتار یک سیستم کنترلی را تغییر دهیم.

از آن‌جایی که PLC یک دستگاه برنامه‌پذیر است، برای تغییر رفتار آن کافی‌ست دستورات و کد‌هایی که به آن داده‌ایم را تغییر دهیم، بدون آنکه نیاز باشد اتصالات و پیکربندی‌های مداری داخل آن را تغییر دهیم.

و تمام قدرتمندی عظیم PLC ها مدیون همین قابلیت است.

به عنوان مثال فرض کنید می‌خواهیم همین مدار کلید و لامپ را به گونه‌ای متفاوت کنترل کنیم که به جای آن‌که با فشردن کلید لامپ روشن شود، با فشردن آن لامپ خاموش شود و با رها کردنش روشن.

اگر قرار بود سخت‌افزار و پیکربندی مدار تغییر کند، احتمالا باید یک اتصال نرمال-بسته، با اتصال نرمال-باز فعلی جایگزین می‌شد.

اما تغییر دادن برنامه راه بسیار ساده‌ترین پیش روی ما می‌گذارد: کافی‌ست کد را به گونه‌ای تغییر دهید که اتصال X1 به صورت نرمال- بسته تعریف شود نه نرمال-باز.

در مداری که در تصویر زیر نشان داده شده است، ما همین تغییر را اعمال کرده‌ایم. مدار در وضعیتی است که هنوز کلید فشاری فشار داده نشده است.

یکی دیگر از مزیت‌های کار کردن با نرم‌افزار نسبت به کار کردن با سخت‌افزار، این است که در نرم‌افزار و کد نویسی می‌توان یک سیگنال ورودی را هرچند بار که لازم باشد استفاده کرد در حالیکه در سخت‌افزار چنین امکانی نداریم.

به عنوان مثال، مداری که در تصویر بعدی داریم و برنامه‌ی آن را که در جعبه‌ی آبی رنگ قرار دارد ببینید. این مدار اینگونه طراحی شده است که اگر حداقل دو تا از کلیدها همزمان فشار داده شدند، لامپ روشن شود.

اگر بخواهیم کنترلر همین مدار را با رله‌های الکترومکانیکی پیاده‌سازی کنیم، به سه عدد رله و به ازای هر رله به دو عدد اتصال نرمال-باز نیاز داریم تا بتوانیم مداری بسازیم که هر سوییچ ( لامپ) آن دارای ورودی‌هایی با دو اتصال باشد.

اما زمانی که از PLC و برنامه‌های نرم‌افزاری آن استفاده می‌کنیم، برای هر ورودی می‌توانیم هر تعداد که بخواهیم اتصال و تعریف کنیم، بدون آنکه نیاز باشد هیچ جزء سخت‌افزای ای به مدار اضافه یا کم کنیم.

چطور چنین چیزی ممکن است؟ چون هرکدام از ورودی‌ها در حافظه‌ی دیجیتال PLC چیزی نیست به جز یک بیت دیجیتال (0 یا 1) و هر تعداد بار که لازم باشد می‌تواند آن را استفاده کند.

به همین ترتیب از آن‌جا که هرکدام از خروجی‌ها هم به صورت 0 و 1 هایی ذخیره شده در حافظه‌ی دیجیتال هستند، می‌توان بر اساس آن‌ها وضعیت اتصالات مدار را فعال یا غیرفعال نمود.

 

 

کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

 

 

 

طراحی کنترلرهای PLC به صورت Fail Safe (ایمن در برابر خطا)

براساس کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم نکته‌ی مهمی که در اینجا حتما باید بدانیم این است که طراحی fail safe در PLC ها هم دقیقا به همان اندازه اهمیت دارد که در سیستم های کنترلی ای که از رله‌های الکترومکانیکی استفاده می‌کنند.

در طراحی همه‌ی سیستم‌های کنترلی همیشه باید این نکته مدنظر قرار گیرد که اگر احیانا در دستگاه/یا دستگاه‌های تحت کنترل آن کنترلر، خطای وایرینگ ( سیم‌کشی) اتفاق بیفتد مثلا اتصالی باز باشد یا … ؛

این خطا چه تاثیری بر سیستم کنترلی خواهد داشت. 

 

 

کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

 

 

 

کاربردهای پیشرفته تر PLC چیست؟

باتوجه به کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم این قسمت از آموزش ما در مورد PLC بیشتر با تمرکز بر کاربردهای کوچک و ساده‌ای از توانمندی‌های آن‌ها گذشت.

اما بد نیست بدانید که مانند کامپیوترها، PLC ها می‌توانند توابع زمانی را نیز انجام دهند (مشابه time-delay رله ها).

هم‌چنین بسیاری توابع پیشرفته‌ی دیگر را که می‌توانند آن‌ها را با دقتی بسیار بیشتر و قابلیت اطمینانی به مراتب بالاتر از رله کنترلرها به انجام برسانند.

اغلب PLC ها این قابلیت را دارند که بتوانند بیش از شش ورودی و شش خروجی داشته باشند.

 

 

کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

 

 

قابلیت نظارت و کنترل از راه دور در PLC ها

در کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم متوجه میشویم که یکی از قابلیت‌های مهم PLC ها که پیاده‌سازی آن در کنترلرهای مبتنی بر رله اصلا کار ساده‌ای نیست، قابلیت ریموت کنترل از طریق شبکه‌های کامپیوتری دیجیتال است.

اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ برگردیم به همان سطرهای ابتدایی مطلب، PLC ها چیزی نیستند جز کامپیوترهایی که به منظور انجام وظایف خاصی طراحی می‌شوند.

و هر کامپیوتری می‌تواند قابلیت اتصال به سایر کامپیوترها ( یا اصطلاحا همان شبکه) را داشته باشد.

مثلا تصویر زیر را ببینید؛ یک کامپیوتر خانگی معمولی را نشان می‌دهد که که طبق تصویر صفحه‌ی آن، در حال اجرای فرآیند کنترل سطح مایع در یک مخزن توسط PLC است.( این فرآیند در سیستم‌های توزیع آب گسترده کاربرد دارد.

مثلا به منظور برداشتن آب از یک مخزن و یا پمپ کردن آن، نیاز به دانستن سطح آب در هر لحظه خواهیم داشت. )

وقتی از PLC استفاده می‎کنیم، اینکه این کامپیوتر در کجا قرار دارد مهم نیست؛ شاید حتی در یک مرکز کنترل که کیلومترها از آن پمپ آب در حال کنترل فاصله داشته باشد.

 

 

 

 

کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

                 کتاب آموزش مبانی PLC | بیست میشم

 

 

 

 

در صورت علاقه‌مندی به مباحث مرتبط آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL  نیز به شما پیشنهاد می‌شوند.

 

از این که تا پایان متن با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

منبع:گوگل

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط