پاورپوینت بیمه در قراردادهای پیمانکاری | PPT

بخشنامه حق بیمه قراردادهای پیمانکاری

بیمه در قراردادهای پیمانکاری

یکی از مهم ترین موضوعات در پروژه های عمرانی، بیمه در قراردادهای پیمانکاری یا به تعبیری بیمه تامین اجتماعی، نحوه تهیه کد کارگاهی برای کارگاه های عمرانی، اخذ ردیف پیمان، وظایف پیمانکاران و کارفرمایان در قبال سازمان تامین اجتماعی، و سایر موضوعات مرتبط می باشد که در این مقاله یعنی بیمه در قراردادهای پیمانکاری به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

  • 0 تا 100 مراحل انجام قراردادهای پیمانکاری در سازمان تامین اجتماعی

    1.      اعلام شروع پیمان به سازمان تامین اجتماعی 2.      اخذ ردیف پیمان
    3.      ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه کارکنان 4.      اعلام خاتمه یا تعلیق پیمان
    5.      محاسبه میزان بیمه توسط تامین اجتماعی 6.      اعلام میزان بدهی
    ۷. پرداخت بدهی به سازمان تامین اجتماعی ۸. صدور مفاصاحساب
  • چگونگی پرداخت حق بیمه کارهای پیمانکاری در سازمان تامین اجتماعی

پس از انعقاد قرارداد بین پیمانکار و کارفرما، یک نسخه از قرارداد باید به همراه یک نامه از طرف کارفرما برای واگذاری پروژه، به نزدیک­ترین شعب سازمان تامین اجتماعی واقع در محل اجرای پروژه،  تحویل گردد. شعب تامین اجتماعی پس از دریافت نسخه قرارداد و تشکیل پرونده، شماره کارگاه و کد کارگاهی مربوط به پروژه را تخصیص می دهند.

در کارهای پیمانکاری علاوه بر کد کارگاهی، برای پروژه ردیف پیمان (کد پیمان) نیز تخصیص داده می شود، و لیست بیمه پرسنل فعال در پروژه در پایان هر ماه با ردیف پیمان به شعب تامین اجتماعی ارسال می گردد.

فرآیند ثبت بیمه نیروی انسانی

 

فرآیند ثبت بیمه نیروی انسانی

فرآیند ثبت بیمه نیروی انسانی

 

 

  • شرحی بر چگونگی پرداخت حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری

  • ردیف پیمان در قراردادهای پیمانکاری

1) در صورت واگذاری کار توسط کارفرما به صورت مقاطعه کاری (پیمانکاری) به اشخاص حقیقی و یا حقوقی، کارفرما در قرارداد خود مقاطعه کار (پیمانکار) را متعهد می‌کند که با استفاده از ردیف پیمان، کارکنان خود و کارکنان مقاطعه کاران فرعی (پیمانکاران جز) را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نماید.

ماده 38 قانون تامین اجتماعی اشاره دارد که؛ کارفرما در قرارداد خود مقاطعه کار را متعهد می‌نماید.

این جمله بدین معناست که تکالیف مربوط به امور بیمه، علاوه بر پیمانکار، برای کارفرما نیز پیش بینی شده است. دلیل این امر چیست؟

پیش­تر نیز اشاره گردید، کد کارگاهی به نام کارفرما تخصیص داده می­شود در نتیجه مدارک و مشخصات کارفرما در دسترس سازمان تامین اجتماعی است، لذا در صورتی که به هر دلیل پیمانکار در دسترس نباشد و یا تعهدات خود را در قبال کارکنان و سازمان تامین اجتماعی عملی ننماید، بدین سبب سازمان تامین اجتماعی کارفرما را مکلف نموده که در قراردادش با پیمانکار، ساز وکاری را پیش بینی کند که پیمانکار تعهداتش را نسبت به سازمان تامین اجتماعی عملی گرداند.

 

بخشنامه حق بیمه قراردادهای پیمانکاری

حق بیمه قراردادها

 

پاورپوینت بیمه در قراردادهای پیمانکاری | PPT

پاورپوینت بیمه در قراردادهای پیمانکاری | PPT

 

  • ماده 38 قانون تامین اجتماعی

در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه کاری (پیمانکاری) به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می‌شود، کارفرما باید در قراردادی که منعقد می‌کند مقاطعه کار (پیمانکار) را متعهد نماید که کارکنان خود و همچنین کارکنان مقاطعه کاران فرعی (پیمانکاران جز) را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نماید و کل حقوق بیمه را به ترتیب مقرر در ماده 38 قانون تامین اجتماعی بپردازد.

منظور از مقاطعه کاری یا پیمانکاری از منظر تامین اجتماعی یعنی انجام کار توسط نیروی انسانی به غیر از نیروی انسانی خود. یعنی این نیروی انسانی تحت نظر کارفرما نباشد، حال این پیمانکاری می‌تواند ساخت و ساز، خدمات رفاهی، آموزش، راهسازی، ابنیه سازی و سد سازی و … باشد.

بخشنامه حق بیمه قراردادهای پیمانکاری

 

انواع قراردادهای پیمانکاری و نحوه محاسبه حق بیمه آن‌ها

سه نوع قرارداد پیمانکاری وجود دارد که حق بیمه در هرکدام به شکل خاصی محاسبه خواهد شد. در این‌جا این قراردادها را به‌اختصار با هم مرور کرده و پس از آن نحوه تعیین حق بیمه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

 

۱. قراردادهای عمرانی

 

برای اینکه یک قرارداد را قرارداد عمرانی بنامیم، باید دو شرط اصلی وجود داشته باشد:

  • قرارداد بر اساس لیست قیمت سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منعقد شده باشد؛
  • باید تمام بودجه یا بخشی از آن، از اعتبارات عمرانی دولت تامین شده باشد.

اغلب پیمانکارها ترجیح می‌دهند که پروژه آن‌ها در این دسته‌بندی قرار بگیرد؛ زیرا در این حالت پیمانکار تنها لیست کارکنان شاغل را ارسال کرده و هیچ‌گونه پرداختی انجام نمی‌دهد. حق بیمه در این قرارداد پیمانکاری از سوی ذیحساب طرح یا کارفرما کسر شده و به سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌شود. در این‌صورت دو حالت برای محاسبه حق بیمه وجود دارد:

  • در قراردادهای عملیاتی مثل پل‌سازی، جاده‌سازی، سد و موارد مشابه آن، حق بیمه ۶.۶ درصد است که ۱.۶ درصد آن برعهده پیمانکار و ۵ درصد برعهده کارفرما خواهد بود. این مبالغ در پایان هر صورت وضعیت، تعیین و محاسبه شده و سپس به حساب تأمین اجتماعی واریز می‌شود؛
  • حالت دوم برای قراردادهای مشاوره‌ای و نظارتی است که در این قراردادها حق بیمه ۱۵.۶ درصد است. ۳.۶ درصد از آن برعهده مشاور یا همان پیمانکار بوده و ۱۲ درصد از آن برعهده کارفرما خواهد بود. این مبلغ نیز در پایان هر صورت حساب تعیین و کسر شده و سپس به حساب تأمین اجتماعی واریز خواهد شد.

حق بیمه قراردادها

۲. قراردادهای غیرعمرانی

قراردادهای غیرعمرانی- بیمه پیمانکاری

هر قراردادی که عمرانی نباشد جزو این قرارداد خواهد بود و برای محاسبه حق بیمه آن‌ها، باید از جدول حق بیمه قراردادهای پیمانکاری و لیست بیمه پیمانکاران استفاده کنند. این حق بیمه بر اساس مصوبات و مقررات شواری عالی تأمین اجتماعی تعیین شده و محاسبه و وصول آن‌ها برعهده شورای عالی تأمین اجتماعی خواهد بود. این قراردادها شامل ۴ مورد اصلی یعنی خدمات مکانیکی، دستمزدی و خدماتی، قراردادهای هزینه مشترک پیمانکار و کارفرما و در نهایت خدمات مکانیکی و دستی می‌شود.

درصد حق بیمه در این قراردادها، با نوع این قراردادها ارتباط مستقیم دارد که در این بخش آن را به‌اختصار بیان خواهیم کرد.

 

بخشنامه حق بیمه قراردادهای پیمانکاری

دروس طلایی دوازدهم ریاضی کاگو | 20 میشم

حق بیمه قراردادها

20books.ir

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط