نقشه برداری سنگ شناسی با استفاده از تصاویر اَستر و سنتینل-2، شمال اندیمشک

نقشه برداری سنگ شناسی با استفاده از تصاویر اَستر و سنتینل-2، شمال اندیمشک

نقشه برداری سنگ شناسی با استفاده از تصاویر اَستر و سنتینل-2، شمال اندیمشک

نقشه برداری سنگ شناسی با استفاده از تصاویر اَستر و سنتینل-2، شمال اندیمشک

نقشه زمین شناسی نمایش رخنمون لایه های سنگی و خاکی و نیز ساختارهای زمین شناسی بر روی یک صفحه کاغذ است. پردازش رقومی تصاویر سنجش از دور با شناسایی نوع سنگ ها، ساختار آنها و تغییرات گرمایی آنها در نواحی بسیار وسیع کمک زیادی به تهیه این نقشه ها می کند.

 

از آنجاکه این تصاویر ویژگی های مکانی، طیفی و رادیومتری مختلفی دارند و نیاز است که بصورت همزمان قدرت تفکیک مکانی و طیفی بالایی در یک تصویر وجود داشته باشد برای غلبه بر این مشکل از فرآیندی بنام ادغام تصویر استفاده می شود. سنجنده ها و ماهواره های چندطیفی مانند اَستر و سنتینل-2 انرژی الکترومغناطیس انتشار یافته از سطح زمین را در باندهای جداگانه و با تفکیک مکانی و طیفی مختلف ثبت می کنند که می توان با ادغام داده های این دو سنجنده نقشی متفاوت در بارزسازی مواد سطح زمین ایجاد کرد.

 

عملیات ادغام برای تصاویر سنتینل-2 در دو گروه 20 متر و60 متری و برای تصاویر اَستر در سه گروه 15 متر ، 30 متر و 90 متری صورت گرفت. 5 گروه تصویری با استفاده از 8 روش IHS،Brovey ، GS، GSA، ATWT، AWLP، HPF، SFIM ادغام شدند و هر روش ادغام با سه روش نمونه-برداری مجدد نزدیکترین همسایه (NN)، درونیابی دو خطی (BI) و روش برآورد مکعبی (CC) انجام شد در مجموع گروه های تصویری با 24 روش مورد پردازش قرار گرفتند. خروجی ها توسط 6 الگوریتم SAM ، RMSE ، PSNR ،SSIM ،CC و HCC با دیدگاه های مختلف طیفی و مکانی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 

با توجه به ارزیابی ها و تحلیل ها دو روش HPF و ATWT از خانواده MRA و دو روش Brovey و GS از خانواده CS انتخاب گردید. در مرحله طبقه بندی هر 4 روش ادغام تصویر جهت شناسایی و تفکیک پدیده های زمینی بخصوص سازندهای زمین شناسی و سنگ شناسی منطقه توسط 4 الگوریتم طبقه بندی نظارت شده شامل روش های MLC، SVM، KNN و AdaBoost/M2 پردازش شدند. ارزیابی نتایج طبقه بندی ها با دو روش دقت کلی و ضریب کاپا نشان می دهد که طبقه بندی SVM بر روی تصاویر ادغام شده با روش ATWT بالاترین دقت را دارد.

 

با بهبود نتایج طبقه بندی با استفاده از الگوریتم درخت تصمیم، نتایج ارزیابی با روش دقت کلی عدد 85/1970 و ارزیابی با ضریب کاپا عدد 0/8158 را نشان داده که نسبت به بهترین روش طبقه بندی با نتایج دقت کلی 83/1648 و کاپا 0/7899 بهبود خوبی را در تصویر نشان می دهند. برای ارزیابی میزان سازگاری سازندهای بارز شده با واقعیت ها، از تطبیق نقشه بدست آمده با روش های مورد استفاده در پژوهش و نقشه 1:100000 زمین شناسی منطقه استفاده شد. با مقایسه دو نقشه مشخص شد که نقشه طبقه بندی توانسته است به خوبی سازندها را تشخیص دهد، ولی به علت شباهت های طیفی، پیکسل هایی نیز به اشتباه برچسب دهی شده است.

 

با وجود این خطاها باز هم می توان بیان داشت که این نقشه جهت اصلاح و تدقیق بعضی از نقاط مرزهای سازندی می تواند بسیار کارآمد باشد. از جمله این نقاط می توان به مرز سازند آغاجاری و بخش لهبری در نقشه زمین شناسی اشاره کرد.

 

 

20books.ir

کتاب طیف سنجی پاویا نسخه فارسی | 20 میشم

کتاب طیف سنجی پاویا نسخه فارسی | 20 میشم

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط