فشار جانبي خاك و ديوارهاي حائل | Pdf / 25 pg

فشار جانبي خاك و ديوارهاي حائل | Pdf / 25 pg

فشار جانبي خاك و ديوارهاي           حائل | Pdf / 25 pg

ضریب فشار جانبی خاک در حالت سکون

همانطور که می دانید در ساخت و سازهای متداول احداث طبقاتی پایین تر از تراز پایه، به عنوان زیر زمین امری رایج می باشد که این سازه ها همیشه همراه با احداث دیوار حائل بتنی در زیر زمین ها هستند اما تفاوت دیوار حایل با دیوار برشی در چیست؟ آیا در ایتبس باید پای دیوارهای حایل را گیردار کنیم؟

در این مقاله جامع ابتدا کاربرد دیوار حائل در ساختمان را بیان خواهیم کرد و سپس به طراحی دستی و نرم افزاری دیوار حائل بتنی خواهیم پرداخت.

فشار جانبي خاك و ديوارهاي حائل | Pdf / 25 pg

فشار جانبي خاك و ديوارهاي حائل | Pdf / 25 pg

فشار جانبي خاك و ديوارهاي حائل | Pdf / 25 pg

 

سازه هاي حائل خاك نظير ديوارهاي حائل، ديوارهاي زيرزمين و ديوارهاي ساحلي كه در مهندسي پي براي حفاظت جداره شيرواني هاي خاكي مورد استفاده قرار مي گيرند، تحت تاثير فشارهاي رانشي خاك قرار دارند. طرح صحيح اين ديوارها ايجاب مي كند كه شناخت دقيقي از فشار جانبي ايجاد شده بين خاك و سازه داشته باشيم. در اين فصل مباني نظري فشار جانبي خاك ها را معرفي نموده و پايداري ديوارهاي حائل را مورد بررسي قرار مي دهيم.

 


ديوار حائل، ديواري است كه تكيه گاه جانبي براي جداره هاي قائم و يا نزديك به قائم خاك بوجود مي آورد. از ديوار حائل در بسياري از پروژه هاي ساختماني نظير راهسازي، پلسازي، محوطه سازي، ساختمان سازي و به طور كلي هرجا كه احتياج به تكيه گاه جانبي براي جدار قائم خاكبرداري باشد، استفاده مي شود.

 

ضریب فشار جانبی خاک در حالت سکون

فشار جانبي خاك و ديوارهاي حائل | Pdf / 25 pg

ضریب فشار جانبی خاک در حالت سکون

                                         ضریب فشار جانبی خاک در حالت سکون

 

فشار جانبی خاک (Lateral earth pressure)

سازه های حائل خاک نظير ديوارهای حائل، ديوارهاي زير زمين و ديوارهاي ساحلي كه در مهندسي پی براي حفاظت جداره شيرواني هاي خاكي مورد استفاده قرار مي گيرند، تحت تأثير فشارهاي رانشي خاک قرار دارند. طرح صحيح اين ديوارها ايجاب مي كند كه شناخت دقيقي از فشار جانبی ايجاد شده بين خاک و سازه داشته باشيم.

 

فشار جانبی خاک

فشار جانبی خاک به طور مستقیم با پایدارسازی دیواره گودها با روش های مختلفی نظیر، میخ کوبی (نیلینگ)، مهارگذاری (انکراژ)، ساخت بالا به پایین (تاپ دان)، سپر کوبی، سازه نگهبان خرپایی، مهار متقابل (استرات)، دیوار برلنی و دیوار دیافراگمی و به طور غیر مستقیم با روش های مختلفی مانند اختلاط عمیق خاک (DSM)، تزریق پر فشار (جت گروتینگ)، شمع، ستون شنی ارتعاشی، تراکم دینامیکی، ریزشمع (میکروپایل)، خاک مسلح (ژئوسنتتیک) و … ارتباط دارد.

سازه ها با پی و خاک

به طور معمول در طرح های مهندسی از جمله در بنادر، گودبرداری ها، راه آهن، پل ها، جاده ها، ابنیه و کانال های فاضلاب به منظور جلوگیری از ریزش خاک یا نفوذ آب و همچنین پایدارسازی اجزای طرح، از سازه های نگهبان موسوم به دیوارهای حائل استفاده می شود.

 

با توجه به کاربرد فراوان دیوارهای حائل در پروژه های مهندسی، دقت در طراحی آنها حائز اهمیت می باشد. از طرفی به علت ارتباط سازه ها با پی و خاک محل اجرا، بررسی شرایط خاک و فشار وارده از طرف خاک در طراحی دیوار حائل دارای اهمیت می باشد. فشار گوه خاک مجاور دیوار، عامل ایجاد نیروهای جانبی وارد بر دیوار می باشد، که بزرگی این نیروها نیز به نوع حرکت دیوار بستگی دارد.

نواع روش های تحلیل فشار جانبی خاک وارد بر دیوار حائل

دیوارهای حائل در سه وضعیت سکون

دیوارهای حائل در سه وضعیت سکون، محرک و مقاوم، تحت فشارهای جانبی از سوی خاک قرار می گیرند. اگر جابجایی در دیوار رخ دهد، فشار جانبی وارد بر دیوار نیز تغییر می کند. از این منظر، بررسی حالات مختلف حرکت دیوار بر فشار جانبی اعمال شده بر دیوار دارای اهمیت می باشد. از سویی دیگر، بررسی وضعیت گوه شکست (گوه گسیختگی) خاکریز پشت دیوار حائل به لحاظ نحوه توسعه یافتگی و ابعاد هندسی آن، بین نحوه حرکت دیوار و میزان تخریب کنندگی ناشی از آن می باشد.

 

 

20misham.com

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط