دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم

 

دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم

دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم

 

دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم

 

دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 2.3 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانشجویان ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم

عنوان کتاب: کلیات سبک شناسی

نویسنده: دکتر سیروس شمیسا

تعداد صفحات کتاب: 335 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.4 مگابایت

سبک چیست؟

دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم بیان میدارد با نگاه به رفتارو گفتار آدمیان به خوبی متوجه خواهیم شد که حالات و حرکات‌، طرز پوشش، سخن گفتن، خندیدن و حتی دست خط آن‌ها یکی نیست و هر شخص به شکلی خاص این رفتار‌ها را انجام می‌دهد که به آن سبک آن فرد می‌گویند.

در دنیای ادبیات هم هر شاعر و یا نویسنده سبک خاص خود را دارد به طوری که سبک هر یک از بزرگان ادبی به دیگری شباهت ندارد و هر کس روش خاص خود را داشته و به گونه‌ای یگانه روزگار خویش بوده است.

به روش خاص هر شاعر یا نویسنده برای بیان اندیشه‌، عواطف و یا احساساتش سبک ادبی او گفته می‌شود و این سبک متاثر است از تمام اتفاقات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هر آن چه که در جامعه آن شاعر یا نویسنده اتفاق افتاده است.

به روش خاص هر شاعر یا نویسنده برای بیان اندیشه‌، عواطف و یا احساساتش سبک ادبی او گفته می‌شود و این سبک متاثر است از تمام اتفاقات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هر آن چه که در جامعه آن شاعر یا نویسنده اتفاق افتاده است

هیچ گاه سبک حافظ با سبک عطار و مولانا یکی نیست و درون مایه اشعار آنها هم با یکدیگر متفاوت است چرا که جامعه‌ای که عطار در آن زندگی کرده (قرن 6 هجری) با جامعه‌ای که پذیرای نبوغ مولانا بوده (قرن7 هجری) و جامعه‌ای که حافظ را به یکی از بزرگان ادبیات دنیا تبدیل کرده است (قرن 8 هجری) تفاوت بسیاری دارد.

با شناخت سبک هر شاعر یا نویسنده می‌توان بسیاری از خوی خصلت‌های روانی، اخلاقی و اندیشه او و یا حتی یک جامعه را متوجه شد.

بطور مثال حافط و عبید زاکانی هر دو در یک قرن زندگی کرده و هم دو شاعر با یکدیگر هم عصر بوده‌اند، هر دو شاعر طنز پردازی هستند اما جنس طنز حافط با طنز عبید متفاوت است،

حافظ یک شاعر سیاسی است و اتفاقات تلخ جامعه را با زبان طنز اما تلخ منعکس می‌دهد در حالی که شعر عبید اینگونه نیست.

 

 

خرید کتاب کلیات سبک شناسی شمیسا

دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم

 

این کتاب ابتدا تعاریفی از سبک ذکر گردیده، سپس توضیحاتی درباره‌ی تعاریف سه‌گانه‌ی نگرش، گزینش، و عدل از هنجار بیان شده است. هم چنین مفاهیم سبک اعم از سبک دوره، سبک شخصی، و سبک ادبی مطرح گردیده و برخی از مسائل مربوط به آن نظیر مختصات سبکی، انشا ‌نویسی، تصحیح متون بررسی شده است.

 

به طور کلی تقسیم بندی سبک‌ها به شکل‌های مختلفی انجام می‌گیرد:

1.با توجه به نام اشخاصی که سبک خاص خود را داشته و بعد از خود جریانی را در شاعری و یا نویسندگی ایجاد کرده و عده بیشماری از آنها پیروی کرده‌اند. مانند سبک فردوسی، سبک حافظ و….

2. بر حسب درک مطلب: سبک‌های دشوار، سبک ساده و روان و…

3. بر حسب نوع زبان: سبک شاعرانه، سبک علمی و..

4. بر حسب موضوع: سبک تاریخی، سبک مذهبی و…

 

اما معمول ترین و مهم ترین تقسیم بندی سبک‌ها بر اساس دوره( محدوده زمانی) است که هر شاعر یا نویسنده در آن زندگی کرده است.

 

 

 

بر اساس دوره و محدوده زمانی سبک ادبی شعر فارسی به 6 دوره تقسیم می‌شود:

1. سبک خراسانی : نیمه دوم قرن 3، قرن4 و قرن 5 هجری

2. سبک عراقی: قرن 7، 8 و 9 هجری

3. سبک هندی: قرن 11 و نیمه اول قرن 12

4. سبک بازگشت: اواسط قرن 12 تا پایان قرن 13

5. سبک مشروطه: نیمه اول قرن 14

6. سبک آزاد (نو): نیمه دوم قرن 14 به بعد

دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم

جزوه سبک شناسی کنکور

 

 

مروری بر فصل های کتاب سبک شناسی شعر

  • فصل نخست این کتاب مقدمه‌ای در بردارنده توضیحاتی راحع به تاریخچه شعر پارسی در ایران و ذکر نمونه‌هایی از شعر ایرانی در دوران ساسانی و پیش از آن می‌باشد.
  • این فصل با وجود کوتاه بودن، اما اطلاعات جالبی در باب شعر ایرانی در دوران باستان دارد.
  • در فصل دوم به تفصیل درباب شعر خراسانی سخن به میان آمده است. این سبک از شعر در دوره طاهریان و صفاریان و سپس سامانیان به اوج خود رسید.
  • همچنین در عصر غزنویان و سلجوقیان نیز مورد استفاده بود. شاعران به‌نام و مشهور این سبک نیز در همین فصل مورد گزارش نویسنده قرار گرفته‌اند.
  • فصل سوم منحصرا به شعر در قرن ششم پرداخته است. این فصل با موضوع علل تغییر سبک خراسانی در این قرن و همچنین ادامه‌دهندگان سبک خراسانی، آغاز می‌شود. سپس گستره سبک‌ها عراقی و آذربایجانی در قرن ذکر شده مورد پژوهش قرار گرفته است.
  • همچنین شعر شعرای بزرگی چون خاقانی و سنایی نیز مورد بررسی نویسنده قرار گرفته است.
  • فصل چهارم مختص به سبک عراقی است. در این سبک که به لحاظ تاریخی در سال‌های پس از حمله مغول به رشد و اوج خود رسید، شاعرانی بزرگ چون حافظ و سعدی فعالیت کردند. این زمان دوران اعتلای شعر و ادب فارسی است.

 

 

  • دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم

 

 

  • فصل پنجم و ششم در باب سبک هندی می‌باشد. ساختار شعر سبک هندی و معروف‌ترین شعرای این سبک، از دیگر مباحث مطرح شده در این دو فصل می‌باشند.
  • فصل هفتم به دوره بازگشت موسوم گردیده است. فی‌الواقع پس از قرن هشت و نه هجری، شعر فارسی دچار رکود گردید. اما یک قرن بعد به آرامی شعرای فارسی‌زبان در بستر شعر فارسی پرورش یافتند.
  • بازه زمانی این دوره تا زمان قاجار و حتی پهلوی نیز ادامه دارد و شعرایی -نه به شهرت و اعتبار شعرای سده‌های ۴ تا ۹ هجری- بزرگ در این دوران عرض اندام کردند.
  • فصل هشتم کتاب نیز منحضرا به سبک شعر نو در دوران معاصر پرداخته است. مردمی شدن ادبیات و رهایی از تکلفات ادبی سنگین، نوگرایی و پرهیز از شعر سنتی،
  • سیر تحول موضوعات شعری به وقایع سیاسی و اجتماعی روز و… از مباحث مهمی است که در این فصل مورد بحث و گفتگو و تحلیل توسط نویسنده و پژوهشگر بزرگ این کتاب، قرار گرفته است.

 

خرید کتاب کلیات سبک شناسی شمیسا

دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم   –  کتاب کلیات سبک شناسی

 

 

آیا سبک شناسی علم است؟

هدف سبك‌شناسي آن است كه اصول و روشهايي را طراحي كند تا با استفاده از آن، گزينشها و هنجارهاي زباني خاص افراد و گروههاي اجتماعي را در موقعيتهاي خاص شان نشان دهد. 

 اين دانش در حوزه‌هاي مطالعات مربوط به فرايندهاي اجتماعي‌‌شدن، جريان توليد و دريافت معني، تحليل گفتمان و نقد و تحليل ادبي كاربرد شاياني دارد.

شناخت سبك، آگاهي‌هاي زيادي در بارة شخصيت، دانش، فكر و رفتارهاي زباني يك شخص به ما مي‌دهد. از اين رو سبك‌شناسي بطور کلی براي كساني كه با ‌كاوشگري در رفتارهاي زباني افراد سر و كار دارند

كارآمد استاز جمله برای قضات دادگاهها، وكلا،‌ كارآگاهان، روزنامه‌نگاران،‌ منتقدان، زبان‌شناسان و …

گفتمان‌های غیر ادبی و گونه‌ها یا تنوعات زبانی و نیز گفتار و نوشتار، همگی در زیر ذره‌بین نگاه سبک‌شناسی همگانی یا «سبک‌شناسی اجتماعی» قرار دارند.

افزون بر این‌ها نگاه سبک‌شناختی، گفتمانهای رسانه‌ای مثل فیلم، گزارش خبری، آگهی، علوم سیاسی، ابرمتنها، و گفتمانهای شفاهی مثل قصه‌گویی و  نقالی و آوازهای عاشقانه را نیز در بر می‌گیرد.

سبك‌شناسي، مكمل و ملازم همیشگی نقد ادبي است.

منقد اگر از يافته‌هاي مبتني بر روشهاي دقيق تحليل متن بهره ببرد، قضاوتها و اظهار نظرهايش تأييد می‌شود.

اغلب ديدگاههاي انتقادي كه به طریق مطالعة شمي متن صورت مي‌گيرد نوعي نقد احساسي و امپرسيونيستي به شمار مي‌رود.

حال اگر اين مطالعات از پشتوانة‌ سبك‌شناسي علمي – که بر پایة روشهای زبان‌شناسی استوار است- برخوردار شود؛ ميزان دقت و اعتبار استنباطها افزایش می‌یابد و نقدها نظام‌مند و مباحث روشمند می‌شود.

جزوه سبک شناسی کنکور

دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم  –  کتاب کلیات سبک شناسی

مطلب مرتبط :

دانلود قوی ترین جزوه قرابت معنایی کنکور | ویرایش 1401 = Pdf

مشخصه‌های زبانی (سبکی) دروازة تفسیر و تأویل متن هستند.

سبک شناسی و نقد ادبی هر دو زیر مجموعة علم تفسیر به حساب می‌آیند؛ اما تمرکز سبک‌شناسی بیشتر بر این است که «متن چگونه معنی‌دار می‌شود» و

«چه معنی می‌دهد». هر چند این هدف ممکن است خود یک خوانش نقادانة ادبی باشد» (Wales, 2005).

در سالهای اخیر سبک‌شناسی با نقد ادبی به نقطة تلاقی واحدی رسیده‌اند.

برخی از روشهای سبک‌شناختی مبانی نظری (چارچوب مرجع) خود را از نظریة ادبی گرفته‌اند مثلاً رویکرد نقادی پسااستعمارگرا، نوشته‌های میشل فوکو در بارة گفتمان،

روش تحلیل گفتمان انتقادی و سبک‌شناسی زنانه – که این‌روزها خود به یک شاخة مهم از سبک‌شناسی بدل شده – چارچوب نظری‌اش را از نظریة ادبی فمنیستی اقتباس کرده است (نک به (Mills, 1999.

تحلیل گفتمان نیز که با سبک‌شناسی پیوند خورده و گفتگوها و سبک متن و زاویة دید را به مطالعه می‌گیرد، تداعی کنندة نام  برخی از نظریه‌پردازان فلسفی مانند گادامر، میشل فوکو، کلیفورد گیرتز، است.

نقد ادبی یک فرایند عام است که شاخه‌های بسیار زیادی دارد و سبک شناسی نوعی نقادی است که بیشترین اتکایش به تحلیل ساختارهای زبانی در 5 سطح (آواشناسی، ساختواژی، نحو، معنی شناسی و منظور‌شناسی، ایدئولوژی وعقاید) است.

سبک‌شناسی با آن که مورد نقادیهای بسیار قرار گرفت اما از میدان بدر نرفت و باظهور هر نظریه‌ای در زبان‌شناسی یا نظریه ادبی، خود را دوباره مجهز کرد و در جوار نظریه‌های زبانشناختی و نقد ادبی به حیات خود ادامه داد.

شاید سخن رنه ولک که گفته است: «سبک شناسی امپریالیسم نقد ادبی است» ناظر بر همین معنی باشد که روشهای دقیق و علمی سبک‌شناسی و تأکید بر «فردیت هنرمند» همیشه منتقدان ادبی را ناگزیر از توجه به سبک شناسی کرده است..

دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم  – کتاب کلیات سبک شناسی

روشها و مکتبهای سبک شناسی

سبك شناسي تأثری (شمي) (affective stylistics)

سبك شناسي توصيفي    (descriptive stylistics)

سبك شناسي آماري(Computational Stylistics) یا سبك سنجي (stylometry)

سبك شناسي متن گرا (textual stylistics)

سبك شناسي زمينه گرا (contextual stylistics)

سبك شناسي تكويني (پیدایشی)(genetic stylistics) شارل بالی و اشپیتزر در آلمان پایه‌گذار این روش بودند.

سبك شناسي ساختارگرا[6]            (structuralistic stylistics)

سبک شناسی ارزشی (evaluative stylistics)  (فصل 13 کتاب سبک شناسی برادفورد[7] )

سبك‌شناسي فمينيستي(feminist stylistics) خانم سارا میلز کتابی با این نام منتشر کرده است.

سبك شناسي نقش‌گرا (functionalist stylistics) که مایکل هلیدی مبدع دستور نقشگرا عرضه کرد.

سبك‌شناسي کارکردگرا (pragmatic stylistics)          سبک‌شناسی کارکردگرا نیز از طریق زبانشناسی کاربردی با نظریة فیلسوف کنش گفتار، اچ. پی. گریس[8] مربوط می‌شود. [9] (نک به  کتاب مشهور خانم الیزابت بلک (Black, 2004.

سبک شناسی شناختی[10] (cognitive stylistics)

سبک شناسی فرمالیستی(formalist Stylistics)

سبک‌شناسی بیانی(Expressive Stylistics)

سبک‌شناسی اخلاقی (Ethical Stylistics)

دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم

خرید کتاب کلیات سبک شناسی شمیسا
از این که تا پایان متن با ما همراه بودید سپاسگزاریم.
منبع:گوگل

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط