فایل مورد نظردر قالب pdf با حجم4.1 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانشجویان ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
روانشناسی صنعتی و سازمانی چیست؟
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم بیان میدارد روانشناسی صنعتی و سازمانی (Industrial-organizational psychology) را در ایران با نام روانشناسی صنعتی میشناسند.
روانشناسی صنعتی شاخهای از علم روانشناسی است که نظریهها و اصول روانشناسی را در سازمانها پیاده میکند.
این شاخه از دانش، بر افزایش باروری در محیط کار و مواردی همچون شرایط مناسب فیزیکی و ذهنی کارمندان تمرکز دارد.
مطالعه رویکردها و رفتار کارکنان، ارزیابی شرکتها و برگزاری دورههای رهبری سازمان از جمله وظایف روانشناسان سازمانی است.
در این مقاله میخواهیم نگاهی جامع به این شاخه مهم روانشناسی داشته باشیم.
روانشناسی صنعتی و سازمانی را از دو جهت میتوان بررسی کرد. نخست جنبهی صنعتی آن است که شامل بررسی بهترین شیوهی هماهنگ شدن افراد با شغلهای مختلف است.
گاهی اوقات این بخش از روانشناسی صنعتی، روانشناسی کارکنان نیز نامیده میشود.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
کسانی که در این حوزه کار میکنند، شخصیت کارمندان را بررسی میکنند و سپس آنها را با کاری که قرار است انجام دهند هماهنگ میکنند.
کارهای دیگری که در این بخش از روانشناسی صنعتی قرار میگیرند شامل آموزش کارمندان، تدوین استانداردهای شغلی و اندازهگیری عملکرد شغلی کارمندان است.
جنبهی دیگر روانشناسی صنعتی، بخش سازمانی آن است. این بخش بیشتر بر بررسی تأثیر سازمان بر رفتار افراد تمرکز دارد.
ساختار سازمانی، هنجارهای اجتماعی، شیوههای مدیریتی و انتظارات شغلی عواملی هستند که میتوانند رفتار افراد در سازمان را تحت تاثیر قرار دهند.
یک روانشناس صنعتی امیدوار است با فهم چنین عواملی، عملکرد و سلامت افراد را بهبود بخشد و همزمان سودآوری سازمان را نیز افزایش دهد.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
وجه تمایز روانشناسی صنعتی
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم اشاره میکند رشته روانشناسی صنعتی رشتهای کاربردی است اما بخش مهمی از آن تحقیقات نظری است.
با توجه به اینکه روانشناسی صنعتی ریشه در روانشناسی تجربی دارد، برخی از زیرشاخههای این رشته شامل برهمکنش انسان و کامپیوتر، روانشناسی فردی و عوامل انسانی است.
روانشناسی صنعتی اصول و دانش روانشناسی را در محیط کار اعمال میکند. این کار دقیقا به چه معنا است؟
روانشناسان صنعتی چه کاری انجام میدهند؟ در اینجا به سرفصلهای اصلیای که یک روانشناس صنعتی ممکن است در کارش دنبال کند، نگاهی کوتاه میاندازیم.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
انتخاب و استخدام کارمندان
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم نشان داده است که استخدام افراد مناسب برای کار، در موفقیت یک شرکت نقش بسیار مهمی بازی میکند و روانشناسان صنعتی در کنار کارمندان نیروی انسانی به انتخاب بهترین افراد در هر شغل کمک میکنند.
این فرآیند میتواند با تعریف هر شغل و مشخص کردن معیارهایی برای استخدام، ساختن تبلیغات برای اعلام عمومیِ موقعیتهای شغلی به داوطلبان و سرانجام انتخاب افراد از میان داوطلبان، انجام شود.
طراحی کردن آزمونهای استخدامی، کار دیگری است که روانشناسان صنعتی ممکن است در آن درگیر شوند.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
آموزش و توسعهی شغلی
علاوه بر این روانشناسانصنعتی با استفاده از روانشناسی به آموزش کارمندان کمک میکنند. همچنین وظایف آنها میتواند شامل ارزیابی اینکه برای هر کار چه توانایهایی لازم است و همچنین آموزش فنونی به مدیران برای انگیزه دادن و کار کردن بهتر با کارمندانشان باشد.
از سوی دیگر ممکن است این وظیفه هم بر عهدهی یک روانشناس صنعتی گذاشته شود که برنامهای برای بهبود مهارتهای ارتباطی مدیران شرکت طراحی کند، یک شیوهی مدیریت قوی طرحریزی کند و تواناییهای حل مسئله مدیران را بهبود ببخشد.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
بیشینه کردن رفاه و کیفیت زندگی
همچنین در دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم میخوانیم کار روانشناسان صنعتی این است که به حفظ سلامت ذهنی و روانی محیط کار کمک کنند.
این فرآیند معمولا با تعریف نقش شغلها شروع میشود و روانشناس صنعتی ممکن است موظف باشد شغلهایی طراحی کند که باارزش باشند.
ساخت یک محیط کاری سالم، ایجاد یک نظام پاداشدهی منصفانه و ایجاد این اطمینان که کارمندان از حقوق خود برخوردار میشوند، از دیگر وظایفی است که در این حوزه تعریف میشود.
امروزه با توجه به اینکه صاحبان کسبوکار دریافتهاند که کارمندان سالم کارایی بهتری دارند، تقاضا برای روانشناسان صنعتی افزیش پیدا کرده است.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
ارگونومی
هنگامی که دربارهی روانشناسی صنعتی صحبت میکنیم یکی از موضوعاتی که به ذهن خطور میکند، حوزهای است با نام ارگونومی یا فرآیند طراحی ابزار و رویههای کاری به طوری که هر چه بهتر با تواناییها و محدویدتهای انسان هماهنگ باشد.
از متخصصان این حوزه انتظار میرود محیط و ابزار مورد نیاز برای کار را طوری طراحی کنند که ایمن و دارای بیشترین بهرهوری باشند.
برای مثال یک روانشناس صنعتی ممکن است در طراحی یک وسیلهی کامپیوتری یا یک خط مونتاژ کمک کند و آن را متناسب با تواناییهای فیزیکی کارگران بسازد.
ساختار سلسله مراتبی یک سازمان تجاری میتواند بهرهوری و سودآوری آن را تحت تأثیر قرار دهد.
روانشناسان صنعتی میزان ساختاریافتگی سازمانها را میسنجند تا ضعفهای آنها مشخص شود و تغییراتی برای بهبود آن ایجاد کنند که کارایی را به بیشترین حد ممکن برساند، کارمندان را راضی کند و هزینهها را کاهش دهد.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
کارایی مدیریت و بهبود
صاحبان کسبوکار معمولا به دنبال این هستند که به کارمندانشان کمک کنند بهترین کارایی را داشته و روانشناسان صنعتی معمولا به دنبال راههایی هستند که به افراد در محیط کار کمک کنند کارها را با اثربخشی و کارایی بیشتری انجام دهند.
این معمولا با ارزایابی کارایی کارمندان و بازخورد دادن به مدیران انجام میشود تا مشخص شود مدیران چطور کارشان را انجام میدهند و چگونه با کارمندان در ارتباط هستند.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
زندگی کاری
این حوزه بر روی افزایش رضایتمندی کارمندان و نیز افزایش قابلیت نیروی کار تمرکز دارد.
روانشناسانی که در این حوزه کار میکنند به دنبال راههایی میگردند که بازدهی کارها را افزایش دهند یا برنامههایی طراحی کنند که کیفیت زندگی در محیط کار را بالا ببرند.
همانطور که مشاهده میکنید روانشناسی صنعتی و سازمانی رشتهای گسترده است و حوزههای گوناگون دارد و متخصصانی که در این حوزه کار میکنند با مأموریتهای متنوعی روبهرو هستند.
این حوزه میتواند بسیار هیجانانگیز و باارزش باشد و موقعیتهای بسیار زیادی برای پیشرفت دارد.
کتاب «راهنمای چشمانداز شغلی» ویرایش سال ۲۰۱۴ مدعی است که، انتظار میرود روانشناسی صنعتی بیشترین رشد را در یک دهه آینده داشته باشد.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
تحصیل در رشتهی روانشناسی صنعتی مناسب چه کسانی است؟
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم متوجه میسازد برای دانشجویانی که علاقه دارند اصول روانشناسی را در دنیای واقعی پیادهسازی کنند، روانشناسی صنعتی و سازمانی پیشنهاد بسیار خوبی است.
اگر به روانشناسی علاقهمند هستید و همچنین به رشتههایی چون طراحی محصول، کامپیوتر، آمار و مهندسی تمایل دارید، روانشناسی صنعتی احتمالا مناسبترین رشته برای شما است.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
شاخههای اصلی روانشناسی صنعتی و سازمانی
گرایشهای اصلی در روانشناسی صنعتی موارد زیر هستند:
• طراحی محصولات • ارزیابی کارمندان • رهبری • تنوع در محیط کار • بهرهوری در محیط کار • انگیزش کارمندان
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
شخصیتهای برجسته
افراد بسیاری در زمینهی روانشناسی صنعتی و سازمانی فعالیت داشتهاند. از جمله مهمترین آنها میتوان به شخصیتهای زیر اشاره کرد:
بهبود رضایت کارکنان، پیشگیری از فرسودگی منابع انسانی، کمک به توسعه منابع انسانی، معنادار کردن سازمان غیررسمی، فراهم کردن بستر لازم برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک برای روان سازمان، بالابردن انگیزه کارکنان، تقویت فرهنگ استفاده از خدمات مشاورهای،
جلوگیری از پیری زودرس سازمان و هماهنگی بین خانه و کارخانه را نام برد که همگی این آثار صرف نظر از صرفه جویی در سرمایهگذاری جدید برای نیروی انسانی موجب تحقق رسالت توجه به کرامت انسانی در سازمانها میشود و بهرهوری و سلامت و شادابی را در کارکنان
و سازمان تا حدود زیادی تضمین میکند.
روانشناسان صنعتی و سازمانی میتوانند در زمینههایی از قبیل:
کارمندیابی، گزینش، کارگماری و طبقهبندی کارکنان، برنامهریزی و آموزش نیروی انسانی، ارزشیابی شغل و عملکرد شغلی، کاهش سوانح و افزایش ایمنی، بهبود شرایط محیط کار، افزایش انگیزه و روحیه کار، افزایش دلبستگی، خشنودی شغلی و تعهد سازمانی،
کاهش فشار روانی شغلی، بهبود ارتباطات، ایجاد تغییرات مناسب، مشاوره شغلی و حرفهای، افزایش بهداشت روانی، روابط فرهنگی و هماهنگی میان انسان و ماشین نقش مؤثر و کارساز داشته باشند.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
رویدادهای مهم در روانشناسی صنعتی
پدیدهها معمولاً بهصورت یکباره خلق نمیشوند و زنجیرهای از اتفاقات و مسائل باعث میشود که آنها به وجود بیایند و رشد کنند. رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی نیز از این مسئله مستثنا نبوده و اتفاقات زیادی در طول تاریخ، بر رشد و شکلگیری آن مؤثر بودهاند:
به راه افتادن جنبش رفاه اجتماعی در اوایل قرن بیستم
جنگ جهانی اول و استفاده گسترده از آزمونهای روانشناسی برای استخدام افراد
جنگ جهانی دوم و بکارگیری بیشازپیش روانشناسی صنعتی و سازمانی با هدف افزایش بهرهوری
مطالعات هاوتورن و آغاز توجه بیشتر به جنبههای اجتماعی شغل و همینطور اهمیت یافتن بخش سازمانی در روانشناسی صنعتی و سازمانی
تصویب قانون حقوق مدنی و توجه بیشتر به رفاه کارکنان و حقوق آنها
رشد سریع فنّاوری و گسترش استفاده از اینترنت در صنعت و سازمانها
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
جنبه اصلی روانشناسی صنعتی و سازمانی
شما می توانید در نظر بگیرید که روانشناسی صنعتی و سازمانی دو جنبه عمده را شامل می شود. جنبه اول قسمت صنعتی آن است که شامل در نظر گرفتن چگونگی بهترین انطباق افراد با نقشهای خاص کاری آنها است.
این بخش از روانشناسی صنعتی و سازمانی بعضی اوقات به عنوان روانشناسی پرسنل، نیز شناخته می شود.
افرادی که در این زمینه کار می کنند ممکن است ویژگی های کارکنان را ارزیابی کنند و سپس این افراد را به تناسب شخصیتشان به کارهایی که به خوبی انجام می دهند، بکار گمارند.
بعلاوه در دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم متوجه میشویم که از وظایف دیگر جنبه صنعتی روانشناسی صنعتی و سازمانی را می توان به آموزش کارمندان، ایجاد استانداردهای عملکرد شغلی و ارزیابی عملکرد کارکنان اشاره کرد.
جنبه سازمانی روانشناسی و صنعتی سازمانی بیشتر به درک چگونگی تأثیرگذاری سازمان بر رفتار فردی کارکنان آن سازمان متمرکز است.
سازه های سازمانی، هنجارهای اجتماعی، سبک های مدیریتی و انتظارات شغلی، همه و همه عواملی هستند که در یک سازمان می توانند بر رفتار کارمندان و مدیران تأثیر بسزایی بگذارند.
با درک چنین فاکتور هایی، روانشناسان صنعتی و سازمانی امیدوارند که همانطور که عملکرد و سلامت فردی کارکنان سازمان را بهبود می بخشند، در عین حال، بطوری کلی به نفع کل سازمان عمل نمایند.
توجه کنید که با توجه به این که روانشناسی صنعتی و سازمانی یک زمینه کاربردی است، ولی تحقیقات نظری نیز در این حوزه بسیار ضروری است.
ریشه روانشناسی صنعتی سازمانی به روانشناسی تجربی باز می گردد، به همین دلیل دارای زیرمجموعه های مختلفی مانند تعامل انسان و کامپیوتر، روانشناسی پرسنلی و عوامل انسانی است.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
تکنیکهای ارتباطی در روانشناسی صنعتی و سازمانی
ارتباط و گفتگوی سازنده می تواند قسمتی از روانشناسی صنعتی و سازمانی و فنون مذاکره باشد.
تحقیقات همیشه نشان داده اند که توانایی برقراری ارتباط، ویژگی ای است که مدیران و کارمندان به عنوان مهمترین ویژگی در تعیین قابلیت ارتقا برآورد کرده اند.
در اینجا می خواهیم در مورد فرآیند و تکنیکهای ارتباط و گفتگوی سازنده از منظر روانشناسی صنعتی و سازمانی صحبت کنیم.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
1. شفاف صحبت کنید
وقتی به فرد مخاطب پیام مناسب بدهید نتیجه مورد انتظارتان را نیز دریافت می کنید.
قبل از صحبت کردن، به چیزی که می خواهید بگویید خوب فکر کنید.
زمانی که مقصودتان را گفتید از تمامی شنوندگان درخواست بازخورد کنید.
واضح و کوتاه صحبت کنید.
با اشتیاق و گویا صحبت کنید.
سبکی طبیعی و غیررسمی بکار ببرید.
صادق باشید.
2. خوب گوش کنید تا بهتر درک کنید
ارتباط و گفتگو خیابانی دو طرفه است. سخنگوی مؤثر علاوه بر واضح صحبت کردن، شنونده خوبی نیز هست. گوش دادن نه تنها شامل شنیدن کلمات سخنگو بلکه درک پیام و اهمیت آن برای سخنگو است.
نگرش تمایل به گوش دادن را در خود ایجاد کنید.
توجهتان را به درک مقصود دیگری معطوف کنید نه تنظیم جوابتان.
به سخنگو نشان دهید که گوش می کنید.
از سؤال های باز استفاده کنید تا راه را برای گفتگو باز کنید.
برای اینکه مطمئن شوید فهمیده اید، صحبت های او را با کلماتی دیگر بیان کنید.
مکالمه تان را خلاصه کنید تا یقین کنید منظور را فهمیده اید و خاتمه ای برای آن فراهم آورید.
سخنان طرف مقابل را قطع نکنید.
3. فضایی برای ارتباط و گفتگوی آزاد ایجاد کنید
واضح صحبت کردن و گوش دادن برای فهمیدن، اولین قدم های یک ارتباط برقرارکننده مؤثر است. در شرایط ارتباط آزاد، افراد به راحتی ایده ها و اطلاعات خود را در میان می گذارند.
کارمندانتان را آگاه نگاه دارید.
از سیاست واقعی دسترسی آزاد برای همه استفاده کنید.
دیگران را تشویق کنید تا دیدگاه های متفاوت خود را بیان کنند.
به پیام رسان حمله نکنید.
کارمندان را تشویق کنید تا اطلاعاتشان را در اختیار بگذارند.
از ابزارهای گوناگون برای پخش اطلاعات استفاده کنید.
پاسخ ارتباط دیگران را بدهید.
4. با روحیه و شخصیت دیگران همگام شوید
همگام شدن نه تنها روی دیگران، بلکه روی ما نیز تأثیر قابل ملاحظه ای بر جای می گذارد. وقتی با دیگران همگام می شویم در واقع، به درون آنها می رویم و در ذهن آنها جای می گیریم. شناخت شخصیت دیگران تأثیر بسیار مثبتی در ایجاد ارتباطی سازنده دارد.
تحلیلگرها: معمولاً تحلیلگرها تمایل به کمال گرایی دارند. آنها دوست دارند همه چیز را درباره یک موضوع بدانند. قبل از شروع صحبت با تحلیلگرها می بایست بدانید که می خواهید درباره چه موضوعی صحبت کنید. فقط درباره اصل موضوع صحبت کنید. هنگام صحبت با آنها دقیق و واقع بین باشید. به آنها فرصت دهید به شما اعتماد کنند.
صمیمی ها: افراد صمیمی به مردم و دوستی با آنها خیلی اهمیت میدهند و احساسات افراد را درنظر می گیرند. در هنگام صحبت با این دسته از افراد سعی کنید گفتگوی خود را با تعریف از آنان شروع کنید. فوراً سر اصل مطلب نروید. احساساتشان را جریحه دار نکنید. در حین صحبت با آنها خودمانی و غیر رسمی باشید.
بیانگرها: این افراد دوست دارند اوقات خوشی داشته باشند، پرحرارت و مبتکر هستند. در هنگام گفتگو و تبادل نظر با بیانگرها به آنها اجازه دهید از گفتگو لذت ببرند. در مورد آنچه خوشحالشان میکند صحبت کنید. در حین صحبت با آنان سرد و بی احساس نباشید و برای آنان قانون وضع نکنید. از آنها بخواهید نظریات و عقاید خود را بیان کنند.
سلطه جو ها: سلطه جو ها افرادی قاطع و نتیجه گرا هستند که گاهی اوقات جدی و سختگیر می باشند. این افراد معمولاً احساسات خود را آشکار نمی کنند و از اتلاف وقت با صحبت هایی بی فایده خوششان نمیاید. در هنگام صحبت کردن با این افراد به اصل موضوع توجه کنید. واضح صحبت کنید. دستور ندهید. بعد از صحبت، آنها را تنها بگذارید.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
5. برای غلبه بر موانع ارتباطی تلاش کنید
ارتباط فرایندی است دو طرفه که توسط ارسال پیام از سوی یکی از طرفین و دریافت آن از سوی دیگر به وجود میاید.
اگر به هر دلیلی در ارسال این پیام یا دریافت آن مشکلی به وجود آید ارتباط برقرار نخواهد شد. با غلبه بر موانع برقراری ارتباط صحیح، در برقراری ارتباط موثر موفق می شویم.
متناسب با موقعیت صحبت کنید و ادب و نزاکت را رعایت کنید.
احساسات خود را در کلام منعکس کنید.
تماس چشمی برقرار کنید.
تعصب نداشته باشید و پیش داوری نکنید.
عجولانه نتیجه گیری نکنید.
به زبان بدن مخاطب توجه خاصی داشته باشید.
گفتگوی خود را از نقاط منفی آغاز نکنید.
فرهنگ و آداب و رسوم طرف مقابل را در نظر داشته باشید.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
شش زمینه کلیدی روانشناسی صنعتی سازمانی
بر طبق کتاب «روانشناسی صنعتی و سازمانی برای محیط کار: مقدمه ای بر روانشناسی صنعتی و سازمانی» روانشناسان صنعتی سازمانی بیشتر در یکی از شش موضوع اصلی زیر، به کار گرفته می شوند:
1. آموزش و توسعه
متخصصان این حوزه غالباً کسانی هستند که تعیین می کنند که چه نوع مهارت هایی برای انجام چه کارهایی لازم است. همچنین آنها برنامه های آموزشی کارکنان را توسعه می دهند و میزان تأثیرگذاری این برنامه ها را ارزیابی می کنند.
با توجه به آسیب شناسی های صورت گرفته از طرف گروه مکث یا سازمان مربوطه آموزش های مناسب جهت توسعه و بهبود فردی یا سازمانی در نظر گرفته می شود. در نظر داشته باشید که (زمان و نحوه برگزاری دوره ها) نیاز به جلسات همانگی با گروه توسعه مدیران مکث دارد.
انواع روش های آموش مکث:
کلاسی
گروهی
کارگاهی
کمپینگ
2. انتخاب کارکنان
این حوزه از روانشناسی صنعتی سازمانی شامل ارزیابی انتخاب کارکنان است بطوریکه بر این اساس روانشناس صنعتی سازمانی، آزمون های غربالگری خاصی را از متقاضیان استخدام در یک موقعیت شغلی خاص می گیرند که بتوانند بر اساس روحیاتی و شایستگی هایی که از ملزومات آن شغل است بتوانند واجدین شرایط را شناسایی و استخدام نمایند.
3. ارگونومی
حوزه ارگونومیک در این رشته شامل طراحی روند ها و تجهیزات طراحی شده در سازمان است که بر این اساس در آن محیط برای کارمندان بیشترین آسایش و کمترین آسیب و استرس ایجاد شود و به تبع آن عملکرد کارکنان را به حداکثر برسانند.
و آسیب های جسمی و روانی سازمان مربوطه را به حداقل برسانند. ارگونومی یکی از شاخه های جالب روانشناسی صنعتی و سازمانی است به طوری که میزان فعالیت مفید کاری را افزایش می دهید.
4. مدیریت عملکرد
کوچهای روانشناسی صنعتی و سازمانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، به تدوین آزمون های ارزیابی و تکنیک هایی می پردازند که بتوانند تعیین کنند که آیا کارکنان شغل خود را به خوبی انجام می دهند یا خیر
5. زندگی کاری
این حوزه از روانشناسی صنعتی و سازمانی بر بهبود رضایت کارکنان و به حداکثر رساندن بهره وری نیروی کار متمرکز است.
روانشناسان صنعتی و سازمانی در این حیطه کاری ممکن است برای پیدا کردن راه هایی برای جلب رضایت شغلی بیشتر کارکنان برنامه هایی را طراحی کنند که کیفیت زندگی کارمندان را در محل کارش بهبود بخشد.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
6. توسعه سازمانی
مشاوران و کوچهای روانشناسی صنعتی و سازمانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.
به بهبود سازمان کمک می کنند، بطوری که اغلب از طریق افزایش سود، بازسازی دوباره محصولات و حتی با بهبود ساختار سازمانی موجبات رشد و توسعه سازمان را فراهم می نمایند.
فضاسازی سازمانها
بازسازی و مدیریت منابع انسانی از فرآیندهای مهم پیشبرد امور در هر سازمان، شرکت و کارخانه است.
توجه به فضاسازی در محیط کار، به لحاظ تأثیرات بسیاری که از لحاظ روانشناسی فردی دارد، در روحیه و روند کاری کارکنان بسیار مؤثر است.
فضای اجرایی مناسب را ایجاد کنید
در فضای اجرایی، عمق کار، گذشته و آینده شغل و اهمیت آن و تأثیرپذیری و تأثیرگذاری کار برای کارمند مشخص میشود.
کارشناس باید به محتوای کار اطمینان و اعتقاد داشته باشد.
کارشناس باید به اهمیت کار خود واقف باشد.
در فضای اجرایی، پنهان کاری ممنوع است.
دوباره کاری و موازی کاری در فضای اجرایی مخرب است.
فضای اجرایی باید از لحاظ نورپردازی، طراحی و رنگ آمیزی در حد مطلوبی باشد.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
فضای آموزشی لازم را فراهم آورید
بازتاب فضای آموزشی، فضای کاری و اجرایی را نیز تحت تأثیر قرار میدهد و بر نیروی انسانی تأثیرگذار است.
همچنین علاوه بر این، کارایی و بهره وری او را نیز افزایش خواهد داد.
آموزش از راه دور جدی گرفته شود.
برای کارکنان رده پایین، دوره های آموزش رفتار سازمانی برگزار شود.
کارکنان باید به طور مداوم بیاموزند و با مباحث جدید آشنا شوند.
آموزش داده شده باید با کار هماهنگ باشد.
از کارمندان خواسته شود روشهای تدریس شده را به کارگیرند.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
فضای تحقیق و ابتکار را در سازمان را گسترش دهید
اگر کارکنان موظف شوند بخشی از وظایف خویش را با ابتکار و نوآوری به انجام رسانند، مشارکت همگی در مدیریت و ارتقای کار بیشتر خواهد شد.
به هر کارمند، اختیار و مسئولیت های مقتضی را تفویض کنید.
ابتکارات را با وضع موجود و سیستم های اداری سازمان تطبیق دهید.
ترتیبی دهید کارکنان خود را در فضای تحقیقاتی و پژوهشی خاصی احساس نمایند.
افراد باید خود را موظف بدانند با قوه ابتکار خود کار کنند و نقش خویش را در سازمانبیشاز گذشته بدانند.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
فضای تدریس را در سازمان رشد دهید
طبق دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم یکی از ارکان مهم روانشناسی صنعتی و سازمانی آموزش است.
آموزش فرد را موظف میکند مطالعات، اطلاعات و تجارب آموزش دهنده را افزایش و در اختیار دیگران قرار دهد و تمرکز آموزش دهنده را در فضای کار بیش از گذشته سازد.
کارکنانی که آموخته های خویش را به هر شکل ممکن به دیگران می آموزند، علاوه براینکه دیگران را آگاه میسازند، توانمندی های خویش را نیز تقویت میکنند.
محل کار را به دانشگاه شبیه کنید.
از بهترین روشهای تدریس و ایجاد فضاهای آموزشی بهره ببرید.
محتوای آموزشی را که خود آموخته اید در اختیار کارمندان قرار دهید.
از روشهای علمی استفاده کنید تا برآیندهای عملکردی نیز منطقی شود.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
به فضای گردشگری سازمان اهمیت دهید
در دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم مطالعه شده است که فضای جغرافیایی گوناگون ایران با توجه به شرایط فناوری جدید، در بخش های مختلف راهنمای بسیاری از مشکلات اداری و سازمانی و کلید بسیاری از معماها می باشد.
شرایط گردش علمی و آشنایی با تجارب دیگران را فراهم آورید.
به شرایط زمانی، مکانی، سطح تحصیلات و ویژگی های جسمانی و جنسی افراد توجه کنید.
شرایطی فراهم کنید که مالکیت فرد نسبت به محیط کاری اش اثبات شود.
فرد در مرحله استخدام آزمایشی باید کار در فضاهای گوناگون را تجربه کند.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
اعتماد سازی
1. همه کارکنان را به یک چشم ببینید
وقتی همه کارکنان اعم از کارکنان جدیدالاستخدام، موقت و پاره وقت احساس کنند که به عنوان عضوی از گروه کاری برای سازمان اهمیت دارند آنگاه اعتماد به وجود می آید.
با همه کارکنان خود رفتاری محترمانه داشته باشید.
نام کارکنان و اعضای خانواده آنها را بدانید.
از طریق تماس و ملاقات با کارکنان خود اعتماد سازی کنید.
از نظرات و دیدگاه های کارکنان آگاهی یابید و برای آنها اهمیت و اعتبار قائل شوید.
نقاط ضعف و نقاط قوت آنها را بشناسید و بر اساس آن تقسیم کار کنید.
2. صداقت را پایه گذاری و حفظ کنید
صداقت سنگ زیر بنای اعتماد در سازمان است. مهم نیست این کار چقدر مهم است اگر افراد صداقت داشته باشند اعتقاد به سازمان به وجود میاید.
صداقت را از رده عالی سازمان شروع کنید و آن را تا رده های پایین سازمان ادامه دهید.
همیشه تمام حقیقت را بگویید و به قولتان پایبند باشید.
حرف و عمل خود را یکی کنید، تناقض میان حرف و عمل شما کارکنان را سردرگم می کند.
فراموش نکنید صداقت و دروغ نگفتن برابر نیستند، اگر نمی توانید صادق باشید، دروغ هم نگویید.
در نظر داشته باشید با تأکید بر صداقت و عمل به آن، می توانید بر نگرش همکاران و کارمندان اثرگذار باشید.
3. دیدگاه ها و ارزش ها را تبادل کنید
تبادل دیدگاه سازمانی مدیریت را قادر می سازد تا بگوید کجا می رویم و با ربط دادن به ارزشها بتواند روشهای رسیدن به آن را پایه گذاری کند.
ذهنی باز داشته باشید و نسبت به عقاید و نظرات کارکنان بی اعتنا نباشید.
اطلاعات را حبس نکنید تا از بروز شایعات در رده های بالا و پایین سازمان جلوگیری کنید.
خط مشی هایی که بر آن اساس تصمیم گیری می کنید را آشکارا و صریح اعلام کنید.
احساسات خود را بازگو کنید و فقط ناقل حقایق مسلم نباشید.
یادتان باشد هر کسی از زاویه متفاوتی نسبت به موضوع نگاه می کند، بهتر است همه زوایا را جدی بگیرید.
قدردان کسانی باشید که دیدگاه های خود را مطرح می کنند و آن را به زبان بیاورید.
4. اگرکاری درست است، آن را انجام دهید و به خطرات فردی توجه نکنید
رویکرد روانشناسی صنعتی و سازمانی و دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم معتقد است، با نادیده گرفتن هر گونه پیامد های فردی می توان همیشه مورد احترام قرار گرفت و از این احترام اعتماد به دست آورد.
حس ششم خود را نادیده نگیرید و از آن در جهت یافتن راه صحیح استفاده کنید.
همیشه به دنبال منافع مشترک باشید نه منافع فردی.
نظرات همکاران خود را در روند کار در نظر بگیرید.
آماده هرگونه وضعیت غیر قابل پیش بینی باشید.
مطمئن باشید که در روند کار تنها نیستید و در صورت بروز هر گونه مشکلی، برای آن راه حلی وجود دارد.
5. تعاملات پایدار و قابل پیش بینی داشته باشید
اعتماد سازی یک فرایند است که با ابتدایی ترین اقدامات مدیر که شامل برقراری تعاملات است آغاز می شود.
همیشه در دسترس و پاسخگو باشید، عدم پاسخگویی منجر به فقدان اعتماد می شود.
مراقب لحن و گفتار خود باشید و از به کارگیری لحن مقتدرانه، مستبدانه و عوامانه بپرهیزید.
از واژگانی استفاده کنید که برای همگان قابل درک باشد و با زبان کسب و کار آشنا باشید.
در صورتی که آمادگی پذیرش همکاران خود را ندارید، آن را به تعویق بندازید.
در قضاوت های خود، نهایت احتیاط را داشته باشید.
از همکاران خود دفاع کنید.
تشکر کردن بر شما و همکارانتان بسیار تاثیر گذار است.
دانلود کتاب روانشناسی صنعتی | 20 میشم
از این که تا پایان متن با ما همراه بودید سپاسگزاریم.