دانلود مقاله بتن و تابش نوترونی | 7 صفحه PDF

دانلود مقاله بتن و تابش نوترونی

 

 

دانلود مقاله بتن و تابش نوترونی

               دانلود مقاله بتن و تابش نوترونی

بررسی مواد افزودنی به بتن جهت بهبود نقش حفاظتی آن در برابر تابش نوترونی با استفاده از کد MCNPX 

 

دانلود مقاله بتن و تابش نوترونی

 

چکیده


با توسعه فناوري هستهاي در دنیا و استفاد از این تکنولوژي در صنعت و ،مراکز درمانی توجه کشورها به این مقوله و سرمایه گذاريدر این حوزه بیشتر شده است. به دلیل وجود تابش هاي هستهاي همچون گاما و نوترون و از طرفی مضر بودن اینگونه پرتوها برايسلامت انسانها، در این نوع مراکز براي جلوگیري از آثار جبران ناپذیر این نوع پرتوها باید حفاظ هایی ساخته شود تا علاوه بر کاهش انرژي و شدت این نوع تابش ها، صرفه اقتصادي نیز داشته باشد. در طراحی این نوع حفاظ ها، نقش سازهاي بتن نیز باید در نظر گرفته شود.

 

لذا در راستاي تامین دو نکته ذکر شده، ذهن محققان به تولید بتنی با خاصیت حفاظتی معطوف میشو ايد. بتن ماده است که بعد از آب بیشترین مصرف و کاربرد را در جهان داراست. تولید بتن با خاصیت حفاظتی میتواند خدمت بزرگی به بشریت باشد. در این تحقیق تلاش شده است با استفاده از کد MCNPXبراي تولید بتنهاي محافظ، نوع مواد مواد افزودنی مناسب همچون بور و هیدروژن را شناسایی کرده، و رفتار این نوع بتنها در برابر تابش نوترونی بر حسب افزودن موادي مثل پلی اتیلن وکاربید بور بررسی شود.

 

 

در این راستا چشمه نوترونی دانشکده مهندسی انرژي و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر شبیه سازي شده و نتایج نشان دهنده روند رو به کاهشی شار نوترونی با افزایش درصد پلی اتیلن و کاربید بور به بتن است.

 

واژه هاي کلیدي: بتن، تابش هاي هستهاي، نوحفاظ، ترون، کدMCNP

 

دانلود مقاله بتن و تابش نوترونی

 

مقدمه


با توجه به کاربرد روز افزون صنعت هسته اي، اهمیت ایمنی در این صنعت روز به روز بیشتر احساس می گردد. در مراکز کار با پرتو، وجود تابش هاي هسته اي می تواند آثار جبران ناپذیري براي افرادي که به نحوي با این پرتوها سر و کار دارند به وجود آورد.
لذا مسئله حفاظ سازي در این امر بسیار ضروري است. یکی از حفاظ هاي پر کاربرد براي تابش هاي هسته اي بتن میباشد. بتن به علت سادگی در ساخت، ارزان بودن و راحت بودن ایجاد تغییرات در ساختار آن می تواند به طور گسترده براي حفاظ سازي تابش هاي هسته اي مورد استفاده قرار گیرد.
براي ساخت یک حفاظ مناسب از جنس بتن بایستی ویژگی هایی که براي یک حفاظ مد نظر است مورد توجه قرار گیرد. از جمله این ویژگی ها و خواص عباتند از: نوع تابش، نوع اندرکنش تابش مورد نظر با ماده، مقدار دز تابش مورد نظر در پشت حفاظ، مقاومت فشاري، مقاومت حرارتی [ . ]1در این پژوهش به بررسی ویژگی هاي لازم براي حفاظ بتنی و مواد افزودنی به آن براي پرتو نوترون با استفاده از کد
MCNPX
پرداخته شده است. همچنین سعی شده تا برخی از ویژگی هاي بتن و مواد افزودنی به بتن که براي حفاظ سازي تابش هاي هستهاي نیاز است، مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

دانلود مقاله بتن و تابش نوترونی

 

بررسی مواد افزودنی به بتن جهت بهبود نقش حفاظتی آن در برابر تابش نوترونی با استفاده از کد MCNPX 

 

منبع : دانشنامه علمی

 

دانلود مقاله بتن و تابش نوترونی

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط