دانلود جزوه اصول حسابداری 2

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

                          دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 1.43 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانش آموزان ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

اصول حسابداری

دانلود جزوه اصول حسابداری 2 بیان میدارد اصول حسابداری، یکسری قوانین و دستورالعمل های کلی است که شرکتها هنگام گزارش دادن کلیه حساب ها و صورت­ های مالی باید از آنها پیروی کنند و اگرچه در حال حاضر اصول حسابداری پذیرفته شده جهانی وجود ندارد، اما چارچوب ­های حسابداری بسیاری وجود دارند که اصول حسابداری استاندارد را تعریف می­کنند.

متداول ترین اصول استفاده شده، استاندارد بین المللی گزارشگری مالی انگلستان در انواع حسابداری (GAAP) است.

بطور کلی اصول حسابداری و مفروضات حسابداری یک چارچوب کلی را تشکیل می­دهند که از طریق آن عملیات مالی در سازمان­ ها کنترل و مدیریت می شود.

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

                            دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

 

اصل قوام

این اصل از حسابداری بیان می کند که پس از تصمیم گیری و تفکر در مورد روش مورد انتخاب برای استفاده از حسابداری در تجارت خود، باید به آن روش پایبند باشید و آن را در تمام دوره های حسابداری خود اجرا کنید.

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

اصل هزینه

طبق این اصل یک شرکت تجاری باید دارایی ­ها، بدهی­ ها و حقوق صاحبان سهام خود را با هزینه اصلی که آن را خریداری کرده یا فروخته اند را به درستی ثبت کند. البته ارزش واقعی ممکن است با گذشت زمان تغییر کند.همچنین این اصل متصاد اصل درامد است.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

اصل نهاد اقتصادی

اصل نهاد اقتصادی بر این مبنا است که معاملات تجاری باید جدا از معاملات مالکان و سایر شرکت­ ها انجام شود.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

اصل افشای کامل

از طریق این اصل کلیه اطلاعات حسابداری برای مقامات مربوطه افشا می­شود، و به موجب آن رویدادهای مالی مربوط به یک دوره زمانی خاص فاش می­شوند و حسابداران موظفند توضیحات اضافی مربوط به عملیات مالی را برای روشن کردن جزئیات خود ارائه دهند.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

اصل استمرار

اصل استمرار که یکی از مهم ترین اصول حسابداری است در واقع مفهومی است که فرض می­کند شرکت در آینده­ای قابل پیش­بینی به حیات و فعالیت خود ادامه داده و منحل نمی­شود .

و این اصل به شرکت اجازه می دهد تا برخی از هزینه­ های پیش پرداختی را به جای شناسایی همه آنها به یک باره، به دوره ­های حسابداری آینده موکول کند.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

اصل انطباق

مفهوم کلی این اصل نیز به این صورت می ­باشد که هر درآمدی که ثبت شده باید همزمان با همه هزینه­ های مرتبط، به طور خاص در حسابداری تعهدی تطبیق و ثبت شود، اصل تطبیق بیان می کند که برای هر بدهی باید اعتبار وجود داشته باشد (و بالعکس).

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

          دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

اصل اساسی

این اصل یک مورد مهم در حسابداری محسوب می شود و این مفهوم را بیان می کند که حسابداران باید مطمئن باشند که کلیه اقلام مهم را در صورت های مالی گنجانده و گزارش می­کنند.

همچنین طبق این اصل حسابدار می تواند هنگام استفاده از اصول حسابداری در تجارت، مقادیر نسبتاً کم را نادیده بگیرد.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

اصل واحد پولی

شرکت ها فقط باید معاملاتی را که می­توانند بر اساس واحد پایدار ارز بیان شوند را ثبت کنند.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

اصل قابلیت اطمینان

از اصل قابلیت اطمینان به عنوان راهنما برای تعیین اطلاعات مالی در حساب­ های یک شرکت استفاده می­شود.

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

اصل تأیید درآمد

طبق این اصل نیز شرکت ­ها باید درآمد خود را هنگامی که به رسمیت شناخته می شود، یا در همان دوره زمانی که آن را به خود اختصاص داده اند (و نه هنگام دریافت) ثبت کنند.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

اصل دوره زمانی

یک شرکت باید صورت­ های مالی خود را به عنوان صورت بودجه ای که برای یک دوره زمانی مشخص مناسب است گزارش کند.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

فایل پیشنهادی ما :

 

دانلود جزوه اقتصاد کلان

پایان نامه حسابداری | شركت سهامي آلومينيوم ايران

تاثير اجراي سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي بر شاخصهاي عملكرد و بهره وري شركت سهامي آلومينيوم ايران

 

 

چرا این اصول مهم هستند؟

هدف از وجود اصول حسابداری و پیگیری آن، توانایی برقراری ارتباط با اطلاعات اقتصادی یا زبانی قابل قبول و قابل فهم از شغلی به شغل دیگر است. شرکت هایی که اطلاعات مالی خود را برای عموم منتشر می­کنند بسته به ویژگی های شرکت یا نهاد باید در تهیه اطلاعات خود از این اصول پیروی کنند.

اصول استاندارد حسابداری ترکیبی توانسته به عنوان اصول حسابداری پذیرفته شده جهانی شناخته گردد. اصول حسابداری اصولاً چارچوبی را برای استانداردهای نرم افزار حسابداری شرکتی و همچنین به عنوان راهنمایی برای نحوه تهیه و ارائه صورت های مالی فراهم می­کند.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

                                  دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

چرا ما به اصول حسابداری نیاز داریم؟

نکته‌ای که در این خصوص لازم است بدانید این است که GAAP با تنظیم چارچوبی برای اطمینان از شفافیت و صداقت شرکت‌ها و سازمان‌ها در گزارش‌های مالیشان استانداردهای خاصی را لحاظ کرده است که به مراتب می‌توانند به انجام این روند سرعت بخشند.

اصول حسابداری به عنوان یک تئوری از پیش تعیین شده در انجام امور مرتبط با حسابداری به حسابداران کمک می‌کند.

در اصل اصول حسابداری اطمینان حاصل می‌کند که شرکت‌ها از یکسری استانداردهای خاصی و ثابت برای ثبت، شناسایی و ارائه رویدادهای اقتصادی خود پیروی می‌کنند.

ذی‌نفعان خارجی (به عنوان مثال سرمایه گذاران، بانک‌ها، آژانس‌ها و غیره) هم اصولا تنها بر این اصول تکبه و اعتماد می‌کنند (در این خصوص که یک شرکت اطلاعات دقیق و مرتبطی را در صورت‌های مالی خود ارائه داده است).

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

                                   دانلود جزوه اصول حسابداری 2

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

مزایای استفاده از اصول حسابداری

در حقیقت اصول حسابداری همان قوانین و مفاهیم کلی حاکم بر حوزه حسابداری هستند. این دسته از قوانین که از آن‌ها به عنوان اصول و دستورالعمل‌های اساسی حسابداری یاد می‌شود زمینه‌ای را مهیا می‌کنند تا قوانین بتوانند دقیق‌تر، پیچیده تر و حتی قانونی‌تر حسابرسی شوند.

در ابتدا این مقاله نیز به این موضوع اشاره کردیم که هنگامی که یک شرکت صورت‌های مالی خود را ارائه می‌دهد لازم است تا در تهیه آن‌ها از اصول حسابداری استفاده کرده باشد.

حال گذشته از این موارد قصد داریم تا در این بخش به توضیح مزایای استفاده از اصول حسابداری بپردازیم.

به طور کلی تبعیت از اصول حسابداری می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

قابلیت انعطاف پذیری

اولین مزیت استفاده از اصول حسابداری توسط شرکت‌ها و موسسات این است که از این اصول می‌توان برای تمامی مشاغل استفاده کرد.

این اصول به شیوه‌ای بسیار راحت و قابل فهم برای ما توضیح داده‌اند که چگونه باید امور مالی و هزینه‌ها و درآمدهای یک شرکت و یا موسسه خاص را محاسبه کنیم که همین امر باعث می‌شود تا تمامی مشاغل موجود در سطح دنیا بتوانند از این اصول در حسابرسی امور خود استفاده کنند.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

انجام آسان حسابرسی

دومین مزیتی که استفاده از این اصول برای ما دارد این است که رعایت آن می‌تواند سبب آسان‌تر شدن روند حسابرسی گردد.

همانطور که ممکن است اطلاعات داشته باشید حسابرسان افرادی هستند که به طور معمول وظیفه بررسی و تطابق و صحت اسناد مالی و حسابداری متعلق به یک شرکت و یا موسسه را به عهده دارند و در صورتی که شما از اصول حسابداری به شیوه‌ای صحیح در حسابرسی امور خود استفاده کرده باشید روند حسابرسی می‌تواند برای شما کوتاه تر و آسان‌تر گردد.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

قابلیت مقایسه

در حقیقت منظور ما از مقایسه این است که اگر شرکتی به طور صحیح از اصول حسابداری در مجموعه خود استفاده کند دیگر بدون هیچ مشکلی و به راحتی می‌تواند به مقایسه وضعیت کلی شرکت و یا مجموعه خود با رقیبانش بپردازد.

شیوه مشترک محاسبه امور حسابداری باعث می‌گردد تا انجام این کار امکان‌پذیر باشد. این قابلیت می‌تواند برای مدیران و صاحبان شرکت یک مزیت فوق‌العاده محسوب شود.

و لازم است بدانید که علاوه بر مقایسه عملکرد کلی شما می‌توانید به مقایسه عملکرد مجموعه خود در بازه و یا دوره مشخصی از زمان نیز بپردازید. تمامی این امور تنها به واسطه تبعیت از اصول حسابداری محقق می‌شوند.

 

بهترین کتاب اصول حسابداری 2

بهترین کتاب اصول حسابداری 2

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

نتیجه ­گیری

اصول حسابداری GAAP که توسط اکثریت کشورها پذیرفته شده است، همواره از نظر نحوه استفاده توسط حسابداران با اختلافات زیادی روبرو بوده است. خصوصاً اینکه این اصول یک چارچوب کلی دارند که حسابداران بر اساس آن به حرفه حسابداری می­پردازند.

لازم به ذکر است که این اصول یکسری قوانین ریاضی ثابت نیستند، بلکه اصولی بسیار انعطاف پذیرهستند. حال اگر می­خواهید که به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شوید باید به طور کل با اصول حسابداری آشنایی داشته باشید و به سادگی از این اصول پر­اهمیت عبور نکنید.

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

بهترین کتاب اصول حسابداری 2

 

سوالات متداول

اصول حسابداری چیست؟

اصول حسابداری، یکسری قوانین و دستورالعمل های کلی است که شرکتها هنگام گزارش دادن کلیه حساب ها و صورت­ های مالی باید از آنها پیروی کنند.

چرا باید اصول حسابداری را بدانیم؟

هدف از وجود اصول حسابداری و پیگیری آن، توانایی برقراری ارتباط با اطلاعات اقتصادی یا زبانی قابل قبول و قابل فهم از شغلی به شغل دیگر است.

برای حسابدار شدن باید اصول حسابداری را بدانیم؟

قطعا بله.همانطور که از نام آن ها پیداست هر یک از این اصول نقش مهمی در حسابداری دارند که باید حتما آن ها را بدانید.

 

بهترین کتاب اصول حسابداری 2

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

ارتباط مستقیم علت و معلولی بین درآمد و هزینه

برخی هزینه ها ارتباط مستقیم علت و معلولی با درآمد شناسایی شده دوره مالی واحد انتفاعی دارند، از این رو به موازات تحقق درآمد، دارایی های مصرف شده به عنوان هزینه شناسایی می گردد.

مثال: حق بازاریابی نماینده فروش، هزینه بسته بندی، بهای تمام شده کالای فروش رفته، هزینه حمل و تحویل کالا.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

تخصیص منطقی و سیستماتیک

چنانچه در مواردی انتفاع از یک دارایی بیش از یک دوره گزارشگری به طول انجامد، و ارتباط مستقیم و آشکار علت و معلولی بین رویداد هزینه و درآمد خاص وجود نداشته باشد و انقضای بخشی از بهای تمام شده دارایی ها در ایجاد درآمد در چند دوره نقش اساسی ایفا کند.

در چنین شرایطی کل بهای تمام شده بین دوره های مالی که انتظار انتفاع از آن می رود، به روش منطقی، منظم و سیستماتیک سر شکن می‌شود. مثال: هزینه استهلاک دارایی های ثابت، هزینه بهری تسهیلات بلند مدت، هزینه اجاره، هزینه بیمه.

 

بهترین کتاب اصول حسابداری 2

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

شناخت بلا درنگ ( تسریع در شناخت)

چنانچه بین هزینه بطور عینی ارتباط مستقیم و آشکاری با درآمدی خاص، وجود نداشته باشد و مخارج مزبور نیز، در دوره جاری فاقد منافع آتی بوده و صرفاً منافع اقتصادی دوره جاری از آن قابل انتظار باشد، علاوه بر این،

ارتباط بین هزینه با درآمد شناسایی شده مرتبط با یک دوره زمانی مشخص باشد، در چنین شرایطی کل مخارج متحمل شده را بلادرنگ به عنوان هرینه دوره شناسایی می‌کنیم. مثال: حقوق پرداختی به مدیران و کارکنان اداری، هزینه های ناشی از دعاوی حقوقی.

 

 

دانلود جزوه اقتصاد کلان

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

هزینه بدون منافع جاری و آتی (زیان)

هزینه‌ای که تعیین ارتباط آن به دوره یا دوره‌های مختلف غیر ممکن بوده و انتظار منافع جاری و آتی برای آن غیر قابل تصور می‌باشد. در چنین شرایطی، آن هزینه به عنوان زیان دوره جاری شناسایی و از درآمد دوره جاری کسر می‌گردد. مثال: جرایم پرداختی، خسارات وارده به دارایی ها در اثر حوادث غیر مترقبه.

 

 

اصول حسابداری ۲

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

بهترین کتاب اصول حسابداری 2

پنج روش شناسایی درآمد

روش فروش: درآمد در مقطع فروش ثبت می‌شود.

روش وصول: تنها هنگامی استفاده می‌شود که دریافت وجه نا مطمئن باشد. در این روش فروشنده برای ثبت درآمد باید منتظر دریافت وجه بماند. این روش محافظه کارانه‌ترین روش شناسایی درآمد به شمار می‌آید.

روش اقساطی: این روش نوعی وصول می‌باشد که برای فروش‌های اقساطی استفاده می‌شود. در این روش، سود ناویژه (بهای تمام شده کالای فروش رفته – درآمد فروش) به تدریج که وجوه نقد وصول می‌گردد، ثبت می‌شود.

روش تکمیل کار: برای کارها و خدماتی که سال‌ها به طول می‌انجامد می‌باشد و در مورد زمان ثبت درآمد، محافظه کارانه ترین شکل این است که کل درآمد در زمان تکمیل کار ثبت می‌شود.

روش درصد تکمیل کار (درصد پیشرفت کار):  این روش نیز برای کارها و خدمات بلند مدت می‌باشد. بر اساس درآمد به تدریج که کار انجام می‌شود، شناسایی می‌گردد.

به طوری که هر سال درصد تکمیل پروژه برآورد می‌گردد (مقایسه هزینه‌های انجام شده طی سال با کل هزینه‌های برآورده شده) و مطابق با آن درصد در آمد شناسایی می‌گردد. این روش زمانی مناسب است که درصد تکمیل کار در طور دوره قابل برآورده باشد.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

بهترین کتاب اصول حسابداری 2

 

اصل تطابق درآمد و هزینه (matching principle)

اصل تطبیق یا تطابق با دو اصل هزینه و درآمد در ارتباط است. اصل تطبیق توضیح می‌دهد زمانی که درآمدی را شناسایی می‌کنید، باید هزینه‌های مرتبط را با درآمد مطابقت دهید.

بهترین مثال برای اصل تطبیق کسب‌وکارهایی است که با فروش مجدد مواد خام در ارتباط است. مثلا فرض کنید دکه‌ی فروش هات داگ دارید. برای تطبیق هزینه‌ها با درآمد، باید هزینه‌ی کلی هات داگ آماده‌شده را درنظر بگیرید؛ نه هزینه‌ی خرید مواد اولیه. درواقع باید هزینه‌های لازم برای راه اندازی کسب و کار را با درآمد حاصل از آن تطبیق دهید.

حسابداری تعهدی یا مبتنی بر تعهد کلمه‌ای است که احتمالا تابه‌حال به گوش‌تان خورده است. این حسابداری زمانی تحقق می‌یابد که اصل درآمد، اصل هزینه و اصل تطبیق را به‌کار می‌بندید.

به‌طور خلاصه، حسابداری مبتنی بر تعهد به این معنا است که درآمد را زمانی ثبت کنید که خدمات یا محصولاتی را فروخته باشید و مخارج را زمانی ثبت کنید که محصولات یا خدماتی را دریافت کرده باشید.

 

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

مفروضات حسابداری چیست؟
  • فرض تفکیک شخصیت
  • فرض دوره مالی
  • فرض تداوم فعالیت
  • فرض واحد اندازه گیری
  • فرض تفکیک شخصیت

 

 

اصول حسابداری ۲

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

بهترین کتاب اصول حسابداری 2

 

فرض تداوم فعالیت (continuity assumption)

فرض تدام فعالیت بیان می‌کند، در سیستم‌های حسابداری فرض بر این است که کسب‌وکاری برای مدت طولانی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

اهمیت فرض تداوم زمانی روشن‌تر می‌شود که نتایج بی‌تداومی کسب‌وکاری را درنظر بگیرید. اگر فعالیت کسب‌وکاری ادامه پیدا نکند و دارایی‌ها ارزش فروش مجدد نداشته باشند، نحوه‌ی ارزش‌گذاری دارایی‌ها بسیار پیچیده می‌شود. اگر کسب‌وکاری به فعالیت خود ادامه ندهد، هیچ تضمینی وجود ندارد که مواد اولیه به‌فروش برسند.

اگر موجودی کالاهای انبار و مواد خام به‌فروش نرسد، ارزش سهام صاحب‌ کسب‌وکار در ترازنامه حساب‌شدنی و نمایشی نیست.

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

 

 

فرض تفکیک شخصیت (separate entity assumption)

فرض تفکیک شخصیت توضیح می‌دهد که یک کسب‌وکار، شخصیتی جداگانه دارد و شخصیت آن از صاحب آن کسب‌وکار مجزا است. این فرض به هر واحد اقتصادی (چه دارای شخصیت حقوقی یا فاقد آن باشد) به‌عنوان واحدی مستقل از مالک یا مالکان آن و نیز جدا از مؤسسات دیگر نگاه می‌کند.

همچنین طبق این فرض، شراکت نیز شخصیت جداگانه از هر دو طرف حاضر در شراکت دارد که بخشی از کسب‌وکار را دراختیار دارند. در نتیجه، کسب‌وکارها کاملا جدا، تشخیصی و تعریف‌پذیر هستند و می‌توان آنها را از صاحبان کسب‌وکارها متمایز کرد.

 

دانلود جزوه اصول حسابداری 2

بهترین کتاب اصول حسابداری 2
اصول حسابداری ۲

 

 

فرض دوره مالی

فرض دوره مالی میگوید که نتایج واقعی عملیات یک واحد تجاری را تنها در زمان خاتمه عملیات می توان تعیین کرد . از طرف دیگر ، بستانکاران ، اعتبار دهندگان و اشخاص ذینفع نمی توانند تا تاریخ انحلال ، از نتایج آن بی خبر باشند .

از این رو عمر واحد تجاری به دوره های زمانی مساوی تقسیم می شود که هر دوره را طبق اصول حسابداری ، (( دوره حسابداری )) گویند . دوره مالی ممکن است سه ماهه ، شش ماهه یا یکساله باشد.

هر دوره مالی را که دوازده ماه طول بکشد را سال مالی گویند . باید توجه داشت که سال مالی ممکن است طبق اصول حسابداری مطابق با سال شمسی باشد ، یا می تواند متفاوت از آن باشد.

البته بهتر است سال مالی بگونه ای انتخاب شود که پایان آن مصادف با زمانی باشد که حجم عملیات شرکت ، در پایین ترین سطح خود قرار دارد .

 

اصول حسابداری ۲

منبع:گوگل

 

 

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط