جزوه فیزیک مدرن بخش 1

 

جزوه فیزیک مدرن بخش 1

                     جزوه فیزیک مدرن بخش 1

 

 

 

 

جزوه فیزیک مدرن بخش 1

                   جزوه فیزیک مدرن بخش 1

 

 

 

 

 

استاد لاله موسوی

 

فیزیک نوین

جزوه فیزیک مدرن بخش 1 ، (فیزیک جدید یا فیزیک مدرن) به تحولاتی گفته می‌شود که با نظریه‌های نسبیت و فیزیک کوانتومی و کاربرد آنها در درک اتم، هسته اتم و ذرات تشکیل دهنده آن، آرایش اتم‌ها در مولکول‌ها و جامدات و در مقیاس کیهانی، منشا و تحول عالم شروع شد

و در مقابل فیزیک کلاسیک قراردارد که بر پایه نظریه‌های مکانیک نیوتونی و الکترومغناطیس ماکسولی می باشد. هرچه زمان پیش می‌رود، به نظر می‌رسد .

واژه نوین یا مدرن براینظریه‌هایی که پایه آن‌ها در سال‌های آغازین سده بیستم میلادی بنا شده‌است، کمتر درخور و سزاوار است.

به هر حال، کاربرد این واژه هنوز هم ادامه دارد.

در پایان سده نوزدهم میلادی تصور بر این بودکه فیزیک کلاسیک می‌تواند با اطمینان تمام پدیده‌های فیزیکی را توجیه کند و حتی عقیده ماکس پلانک چنین بود که در زمینه فیزیک تمام کشفیات مهم انجام شده‌است؛ اما درآغاز سده بیستم دوره جالب و پرثمری در تاریخ دانش فیزیک پدید آمد؛

در این دوره، دانشمندان در شاخه‌های فیزیک اتمی و فیزیک هسته‌ای دستاوردهای قابل توجهی کسب کردند، که با استفاده از فیزیک کلاسیک توجیه پذیر نبود و معلوم شد که برای سازگارشدن رفتار الکترون‌ها و اتم‌ها با رفتار اشیای عادی اصول و مفاهیم کاملاً نوینی لازم است.

نسبیت و مکانیک کوانتومی دو نظریه‌ای بودند کهدر آغاز سده بیستم از سوی آلبرت انیشتین، ورنر هایزنبرگ و دیگران ابراز شدند و بدین ترتیب، برای غلبه بر نارسایی‌های فیزیک کلاسیک در برخی زمینه‌ها فیزیک نوین به وجود آمد؛

فیزیک نوین در مباحث مربوط به پدیده‌های اتمی و هسته‌ای جانشین فیزیک کلاسیک شد، اما در مباحث مربوط به پدیده‌های ماکروسکوپی فیزیک کلاسیک هم چنان معتبر است و در واقع، حالت خاصی از دو نظریه جامع تر نسبیت و مکانیک کوانتومی است.

 

 

 

جزوه فیزیک مدرن بخش 1

 

 

مقایسه فیزیک کلاسیک با فیزیک مدرن

طبق جزوه فیزیک مدرن بخش 1 برخلاف فیزیک کلاسیک، «فیزیک مدرن» یک اصطلاح ساده‌تر است که ممکن است فقط به فیزیک کوانتومی یا به طور کلی به فیزیک قرن بیستم و بیست و یکم اشاره داشته باشد. فیزیک مدرن در صورت امکان شامل نظریه کوانتومی و نسبیت است.

وقتی یک سیستم فیزیکی را می توان توسط فیزیک کلاسیک توصیف کرد که شرایطی را برآورده کند که قوانین فیزیک کلاسیک تقریباً معتبر باشند.
در عمل، اجسام فیزیکی از بزرگ‌تر از اتم‌ها و مولکول‌ها تا اجرام در قلمرو ماکروسکوپی و نجومی را می‌توان با مکانیک کلاسیک به خوبی توصیف کرد (درک کرد).
قوانین فیزیک کلاسیک با شروع از سطح اتمی و پایین تر، شکسته می شوند و به طور کلی توصیف درستی از طبیعت ارائه نمی دهند.
میدان‌ها و نیروهای الکترومغناطیسی را می‌توان به‌خوبی توسط الکترودینامیک کلاسیک در مقیاس‌های طول و قدرت میدان به اندازه‌ای بزرگ توصیف کرد که اثرات مکانیکی کوانتومی ناچیز باشد.
برخلاف فیزیک کوانتومی، فیزیک کلاسیک به طور کلی با اصل جبرگرایی کامل مشخص می‌شود، اگرچه تفاسیر قطعی از مکانیک کوانتومی وجود دارد.
از دیدگاه فیزیک کلاسیک به عنوان فیزیک غیر نسبیتی، پیش‌بینی‌های نسبیت عام و خاص با نظریه‌های کلاسیک به‌ویژه در مورد گذشت زمان، هندسه فضا، حرکت اجسام در سقوط آزاد تفاوت چشمگیری دارند.
 به طور سنتی، نور با مکانیک کلاسیک با فرض وجود یک محیط ثابت که نور از طریق آن انتشار می‌یابد، تطبیق داده می‌شود، اتر درخشنده، که بعدها نشان داده شد که وجود ندارد.
از نظر ریاضی، معادلات فیزیک کلاسیک آنهایی هستند که ثابت پلانک در آنها ظاهر نمی شود.
با توجه به اصل مطابقت و قضیه ارنفست، با بزرگ‌تر یا حجیم‌تر شدن یک سیستم، دینامیک کلاسیک به‌جز برخی استثناها، مانند ابرسیالیت، ظاهر می‌شود.
به همین دلیل است که ما معمولاً می توانیم مکانیک کوانتومی را هنگام برخورد با اشیاء روزمره نادیده بگیریم و توصیف کلاسیک کافی است.
با این حال، یکی از قوی‌ترین زمینه‌های تحقیقاتی در حال انجام در فیزیک، مکاتبات کلاسیک-کوانتومی است.
این زمینه تحقیقاتی به کشف این موضوع می پردازد که چگونه قوانین فیزیک کوانتومی باعث پیدایش فیزیک کلاسیک می شود که در محدوده مقیاس های بزرگ سطح کلاسیک یافت می شود.

 

 

جزوه فیزیک مدرن بخش 1

 

 

فیزیک کلاسیک چیست ؟

براساس جزوه فیزیک مدرن بخش 1 فیزیک کلاسیک به کلیۀ اصول و نظریه‌های فیزیکی تا قبل از پیدایش نظریۀ کوانتومی گفته می‌شود. 
اصولاً برای هر نظریۀ کلاسیک، یک نظریه، یا به عبارتی، یک مفهوم معادل کوانتومی نیز وجود دارد.
فیزیک کلاسیک گروهی از نظریه‌های فیزیک است که پیش از تئوری‌های مدرن، کامل‌تر یا کاربردی‌تر است.
اگر یک نظریه پذیرفته شده در حال حاضر مدرن در نظر گرفته شود، و معرفی آن نشان دهنده یک تغییر پارادایم بزرگ باشد، نظریه های قبلی یا نظریه های جدید مبتنی بر پارادایم قدیمی، اغلب به عنوان متعلق به حوزه “فیزیک کلاسیک” نامیده می شوند.
به این ترتیب، تعریف یک نظریه کلاسیک به زمینه بستگی دارد. مفاهیم فیزیکی کلاسیک اغلب زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که نظریه های مدرن برای یک موقعیت خاص به طور غیر ضروری پیچیده باشند.
معمولاً فیزیک کلاسیک به فیزیک قبل از 1900 اشاره دارد، در حالی که فیزیک مدرن به فیزیک پس از 1900 اشاره دارد که عناصر مکانیک کوانتومی و نسبیت را در خود جای داده است.
نظریه کلاسیک حداقل دو معنای متمایز در فیزیک دارد.
در زمینه مکانیک کوانتومی، نظریه کلاسیک به نظریه‌های فیزیک اطلاق می‌شود که از پارادایم کمی‌سازی، که شامل مکانیک کلاسیک و نسبیت است، استفاده نمی‌کنند.
به همین ترتیب، نظریه‌های میدان کلاسیک، مانند نسبیت عام و الکترومغناطیس کلاسیک، آنهایی هستند که از مکانیک کوانتومی استفاده نمی‌کنند.
در زمینه نسبیت عام و خاص، نظریه های کلاسیک آنهایی هستند که از نسبیت گالیله پیروی می کنند.

 

ucgadget.com

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط