جزوه فیزیولوژی اعصاب و غدد | 20 میشم

 

 

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 1 مگابایت می باشد. دوستان گرامی ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

 

جزوه خلاصه شده کتاب فیزیولوژی اعصاب و غدد 

مولف: محمدعلی ابراهیمی

قابل سرچ

 

جزوه فیزیولوژی اعصاب و غدد | 20 میشم

                       جزوه فیزیولوژی اعصاب و غدد | 20 میشم

 

 

جزوه فیزیولوژی اعصاب و غدد | 20 میشم

        جزوه فیزیولوژی اعصاب و غدد | 20 میشم

 

 

جزوه فیزیولوژی اعصاب و غدد | 20 میشم

                جزوه فیزیولوژی اعصاب و غدد | 20 میشم

 

 

 

 

فیزیولوژی اعصاب و غدد

چرا باید به مطالعه و بررسی فیزیولوژی اعصاب و غدد پرداخت؟رشد و نمو طبیعی مغز به عوامل متعدد وراثتی، تغذیه ای و حسی بستگی دارد.

جزوه فیزیولوژی اعصاب و غدد | 20 میشم بیان دارد عوامل ژنتیک محدوده ای را تشکیل می دهند که در درون آن، به شرط وجود شرایط تغذیه ای و حسی مناسب، امکان تحقق توانایی های عصبی و ذهنی وجود دارد.

وجود تعداد زیادی از بیماری های عصبی و روانی مانند بیماری کره ی هانتینگتون، فنیل کتونوری، آلزایمر و اسکیزوفرنی که برای آن ها زمینه های ژنتیک شناسایی شده است اهمیت عوامل وراثتی را در رشد و نمو مغز و کارکرد طبیعی آن نشان می دهد.

پژوهش هایی که در جانوران درباره ی نقش تغذیه در رشد و نمو مغز صورت گرفته است نشان می دهند که سوء تغذیه به خصوص کمبود پروتئین و ویتامین های لازم در رژیم غذایی باعث کاهش رشد مغز و انشعابات تارهای عصبی و سیناپس های آن ها می گردد.

وجود محرک های حسی از جمله دیگر عوامل لازم برای رشد طبیعی مغز است

محرومیت از یادگیری و محرک های حسی به ویژه در برخی از دوره های حساس باعث عقب ماندگی ذهنی برگشت ناپذیر می شود.

اهمیت سیستم عصبی(اعصاب و غدد)

طبق جزوه فیزیولوژی اعصاب و غدد | 20 میشم دستگاه عصبی مهمترین دستگاه ارتباطی بدن است که بر اعمال دیگر دستگاههای بدن نظارت دارد.

اول-تنظیم فعالیتهای اندام های مختلف و مجموعه ارگانیسم انقباض عضلات و ترشح غده ها،اعمال قلب و فعالیتهای اندام های دیگر بدن و سوخت و ساز آنها زیر نظارت دستگاه عصبی انجام می گیرد.

دوم-ارتباط اندام ها و دستگاهها،هماهنگی فعالیتهای بدن و تأمین همبستگی و وحدت ارگانیسم-عوامل و شرایط مختلفی بر کار هر یک از اندام ها و دستگاههای بدن اثر می گذارند.

و تغییری که در اعمال یک عضو و یا یک دستگاه ایجاد می شود منجر به تغییراتی در اعمال اندام ها و دستگاههای دیگر می گردد؛بعنوان نمونه به هنگام فعالیت های بدنی ماهیچه های بدن اعمال انقباضی زیادی انجام می دهند.

این امر میزان سوخت و ساز(متابولیسم)بدن را بالا می برد و وقتی متابولیسم افزایش یافت نیاز بدن به اکسیژن و مواد غذایی فزونی می یابد.

در این حال بر اثر اعمال رفلکس بر فعالیت قلب و شش ها اضافه شده و در اثر آن جریان خون در عضلات بیشتر می شود و در اثر آن تولید و دفع حرارت افزایش یافته و باعث می شود که غدد ترشحی بر فعالیت خود بیفزایند.

تشدید فعالیت این غدد نیز یک سلسله تغییرات دیگری در پی دارد که در تمام این اعمال و فعالیت های دستگاه عصبی نقش اصلی و عمده را بعهده دارد.

 

مطلب مرتبط : 

باشگاه مغز 1 | فایل Pdf

سوم-تطابق ارگانیسم با محیط خارج-تحریکات خارجی توسط گیرنده های حسی بدن به دستگاه عصبی منتقل می شوند و اندام های مختلف بدن در مقابل این تحریکات تغییرات و عکس العمل هایی را نشان می دهند و بدین ترتیب بدن خود را با محیط خارج تطبیق می دهد به نحوی که در هر لحظه بدن با محیط خارجی متعادل می شود.

این تعادل مبنای فعالیت های حیاتی ارگانیسم است چنانکه بالا رفتن حرارت محیط خارجی بر جریان خون موجود در پوست و میزان تنفس می افزاید و این امر مانع از آن می شود.

که حرارت داخلی ارگانیسم بالا رود. تمام این تغییرات و عکس العمل ها حاصل فعالیت های دستگاه عصبی می باشد. چهارم-تفکر،تکلم،حافظه و کلیه ی تظاهرات شعوری انسان به وجود دستگاه عصبی بستگی دارد.

ساختمان دستگاه عصبی

 

براساس جزوه فیزیولوژی اعصاب و غدد | 20 میشم دستگاه عصبی از بافت ویژه ای ساخته شده که شامل دو نوع یاخته است:

الف)عناصر غیر عصبی یا نوروگلیا (Neuroglia)و ب- یاخته های عصبی یا نورون(Neuron)

الف-عناصر غیر طبیعی:این دستگاه شامل رگ های خونی و بافت همبند و بافت پشتیبانی است که مجموع آنها را نوروگلیا می نامند.

عناصر غیر عصبی وظیفه حفاظتی و ترمیمی و سوخت و سازی را بعهده دارند ولی در نقل و انتقال فرمان های عصبی نقشی بعهده ندارند.

نورون(Neuron) نورون واحد تشریحی و عملی دستگاه عصبی بوده و از لحاظ ساختمانی پیچیده ترین سلول بدن می باشد.

هر نورون شامل دو قسمت تنه سلولی و زائده هاست. تنه ی سلول نورون مانند دیگر سلول های بدن دارای هسته و سیتوپلاسم است.

در سیتوپلاسم نورون رشته های بسیار ظریفی به نام رشته های عصبی(نوروفیبریل)وجود دارد که وظیفه ی آنها انتقال فرمان های عصبی می باشد.

در دستگاه عصبی میلیاردها نورون موجود است که تنه ی سلولی بیشتر آنها در درون دستگاه عصبی مرکزی(مغز و نخاع)قرار دارد و فقط تنه سلولی تعداد بسیار کمی از نورون ها در خارج از دستگاه عصبی مرکزی(در داخل گره های عصبی که در مسیر ریشه خلفی اعصاب نخاعی هستند)جای گرفته اند.

 

 

جزوه فیزیولوژی اعصاب و غدد | 20 میشم

                 جزوه فیزیولوژی اعصاب و غدد | 20 میشم

 

 

منبع:گوگل

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط