بررسی و تحلیل تعارض و مذاکره در حماسه‌های مشهور جهان | پایان نامه

 

بررسی و تحلیل تعارض و مذاکره در حماسه‌های مشهور جهان

 
 
 

حماسه های معروف جهان کدامند ؟

در ادبیات سنسکریت :

  1. مهابهاراتا : سروده صد ها شاعر بی نام و نشان در زمینه های مختلف از 200 قبل از میلاد تا 200 بعد از میلاد به وسیله وباسا تدوین گردیده است .
  2. رامایانا در قرن سوم قبل از میلاد توسط والمبکی در چهل و هشت هزار بیت سروده شده است .

ادبیات یونانی :

  1. ایلیادواودیسه :از هومر . الف ) در 24 سال فصل ، شرح هفته های آخر جنگ های ده ساله یونان و تروا است . ب) اودیسه : 24 سرود دارد.
  2. ادبیات رومی : آنه ائید : سروده ویرژیل
  3. ادبیات عرب : الحماسه ، اسم دو کتاب از دو شاعر بزرگ عرب : ابوتمام و بحتری . ابوتمام : کتابی است در 10 باب که فقط عنوان باب اول آن حماسه است و باب های دیگر در مراثی و هجا و نسیب و … است و در هر باب فصاید و قطعاتی از شاعران جاهلی و اسلامی برگزیده شده است. بحتری : اشعاری قریب به پانصد شاعر انتخاب شده است.
  4. ادبیات فارسی : شاهنامه : اثر طبع حکیم فردوسی طوسی است که در سال 370 هجری قمری به نظم در آمد . در شاهنامه سه بخش : اساطیری ، پهلوانی و تاریخی قابل توجه است. اساطیری : از زمان کیومرث تا فریدون ، پهلوانی : از کاوه تا قتل رستم ، تاریخی : از اواخر عهد کیانی تا شکست ایرانیان از اعراب. منبع اصلی شاهنامه مع الواسطه ، خدای نامه اس که در عصر ساسانیان تدوین شده بود.

ادبیات اروپایی :

  1. فرانسه : سرود رولان : در اواخر قرن یازدهم میلادی : رولان از اقران شارلمانی پادشاه فرانسه است و در جنگ کشته شد.
  2. انگلیسی : قدیمی ترین حماسه انگلیسی : بیوولف : در قرن هشتم میلادی و بهشت گمشده : جان میلتون : شاعر نابینای انگلیسی : در 12 باب : قهرمان حماسه : آدم
  3. آلمان : سرود نیبلونگ : از شاعری نا معلوم در قرن 12 میلادی ، قهرمان این حماسه : زیگفرید روئین تن است.
  4. ایتالیا : رهایی اورشلیم – کمدی الهی : دانته ، در اثر معروف کمدی الهی ، سه بخش عمده است : الف) داستان دوزخ ، ب) داستان اعراف ، ج) داستان بهشت
 
+ استاد راهنما:  قاسم صحرایی ،+ استاد مشاور:  محمدرضا حسنی جلیلیان ،  علی حیدری ، دانشجو:  یوسف علی بیرانوند ،
دولتی – وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری – دانشگاه لرستان – دانشکده زبان و ادبیات فارسی – 1394 – [دکترای تخصصی]
کلیدواژه: حماسه ، تعارض ، مذاکره ، ایلیاد ، اودیسه ، رامایانا ، شاهنامه.
 

بررسی و تحلیل تعارض و مذاکره در حماسه‌های مشهور جهان

چکیده:
چکیده تعارض عبارت است از دوگانگی یا چندگانگی در اهداف و احساسات فردی، بینفردی، گروهی، سازمانی و بینسازمانی که باعث تنش (در عناصر یاد شده) میگردد. افراد برای حل تعارض رهیافتهای متفاوتی مانند رقابت، همکاری مبتنی بر اعتماد، اجتناب از تعارض، تسلیم و مصالحه دارند.
 
همچنین مذاکره به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای حل تعارض مورد نظر است. این رساله با هدف بررسی و تحلیل تعارض و مذاکره در آثار حماسی مشهور جهان تدوین شده است. محور پژوهش بر ایلیاد، اودیسه، رامایانا و شاهنامه (با محوریت داستانهای ضحاک و فریدون، فریدون و پسران، زال و رودابه، رستم و اسفندیار، رستم و سهراب، سیاوش، فرود، گشتاسب و لهراسب، بهرام گور، خسروپرویز و بهرام چوبینه) بوده است.
 
 
با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی این پژوهش پرداخت هایم و به این نتیجه رسیدهایم که یکی از دلایلی که حماسهها به وجود آمدهاند عنصر تعارض بوده است. در حماسه ها معمولاً شخصیتها پیش از زدوخورد، برای حل تعارض از مذاکره بهره بردهاند.
 
زمینهی تعارض در ایلیاد، اودیسه و رامایانا به خاطر ربوده شدن و یا در خطر بودن زن و یا به زور صاحب شدن زن بوده است ولی در شاهنامه دلایل دیگری به غیر از این داشته است. تعارضها در حماسه ها بیشتر در سطح بینفردی و بینسازمانی رخ داده است. از میان تعارضهای درونی، ناکامی بیش از تعارضهای درونی دیگر بسامد دارد.
 
دربارهی راه حلهای تعارض به این نتیجه رسیدیم که در شاهنامه و رامایانا بیش از ایلیاد و اودیسه از رهیافتهای اخلاقی و انسانی استفاده شده است. همچنین شخصیتها از مذاکر? اصولی به عنوان یک روش منطقی در شاهنامه و اودیسه بیش از رامایانا و ایلیاد استفاده کردهاند. همچنین تعارضها در حماسهها بیشتر به خاطر تعارض در هدف بوده است.
 
کلیدواژه ها: حماسه، تعارض، مذاکره، ایلیاد، اودیسه، رامایانا، شاهنامه.
 
 

 

یک نکته مهم :  شما می توانید این مقاله را با خیال راحت از سایت بیست میشم دانلود کنید . و در صورت بروز مشکل لطفا با پشتیبانی ما و یا شماره واتس آپ 09111482708 در تماس باشید. شاد و پیروز باشید.

 

 

بررسی و تحلیل تعارض و مذاکره در حماسه‌های مشهور جهان

  منبع : دانشنامه ازاد

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط