بررسی رفتار خمشی تیرهای بتن مسلح گرما دیده تقویت شده با FRP

بررسی رفتار خمشی تیرهای بتن مسلح گرما دیده تقویت شده با FRP

بررسی رفتار خمشی تیرهای بتن مسلح گرما دیده تقویت شده با FRP

بررسی رفتار خمشی تیرهای بتن مسلح گرما دیده تقویت شده با FRP

 

 

آتش سوزی به عنوان یک پدیده احتمالی در طبیعت، سالانه باعث خسارت زیاد مالی و جانی می شود می شود. در سال های اخیر توجه زیاد به امر مقاوم سازی به دلایل مختلف از جمله تقویت سازه های تاریخی و فرهنگی باعث گردید، تا یافتن روش مناسب جهت مقاوم سازی ساختمان ها، ترمیم و تقویت سازه ها اهمیت شایانی پیدا کند. مقاوم سازی با استفاده از پلیمرهای مسلح شده با الیاف به دلیل مزایای بسیار از جمله عدم افزایش ابعاد مقطع، مقاومت بالای کششی و قیمت مناسب توجهات بسیاری به این روش مقاوم سازی جلب شده است.

 

در این میان با توجه به اهمیت مبحث آتش سوزی و عدم مطالعات و تحقیقات کافی در رابطه با نقاط قوت و ضعف روش مقاوم سازی با پلیمرهای مسلح شده با الیاف در حرارت های بالا، باعث گردیده است تا اطلاعات کافی در رابطه با تاثیر این روش مقاوم سازی بر سازه ها، در آتش سوزی و پس از آتش سوزی وجود نداشته باشد. این تحقیق به بررسی تاثیر پلیمرهای تقویت شده با الیاف بر تیرهای بتن مسلح، آسیب دیده در آتش سوزی می پردازد. با مهیا کردن مصالح مورد نیاز و آماده سازی آنها برای رسیدن به نمونه های مطلوب، نمونه های آزمایشی ساخته شد و آزمایشات اولیه انجام شد.با توجه به اطلاعات بدست آمده از آزمایشات، ساخت نمونه های اصلی که شامل 15عدد تیر بتن مسلح با ابعاد 15 سانتی متر ارتفاع، 80 سانتی متر طول و 10 سانتی متر عرض انجام شد.

 

با پایان فرآیند عمل آوری نمونه ها، تمامی نمونه ها با استفاده از روکش های پلیمری مسلح شده با الیاف کربن مقاوم سازی شدند. نمونه ها توسط کوره تحت دماهای هدف 600،500،400 و 800 درجه سانتیگراد حرارت دیدن، به طوریکه برای هر دما 3 نمونه در نظر گرفته شده است و 3 نمونه نیز به عنوان مرجع درنظرگرفته شد که تحت حرارت قرار نگرفتند. با رسیدن نمونه ها به نقطه هدف و آماده سازی شرایط و تجهیزات، نمونه ها تحت بارگذاری قرار گرفتند و اطلاعات مورد نیاز دریافت گردید. در انتها نیز با پالایش اطلاعات بدست آمده نمودار ها و جداول رسم گردید و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری انجام گردید.

 

باتوجه به نتایج بدست آمده میزان کاهش ظرفیت پسماند باربری تیرهای مقاوم سازی شده با روکش های پلیمری مسلح شده با الیاف کربن در دمای 400 درجه سانتیگراد بسیار بالا می باشد. در نمونه های حرارت دیده تا دمای 500 درجه، (CFRP) کاملا شکننده می باشد و همچنین از سطح نمونه ها جدا شده است.در دمای 600 درجه سانتیگراد نیز (CFRP) بافتی نرم پیدا کرده است. در دمای 800 درجه سانتیگراد تنها تارهای کربن مشاهده شد و تمام تار و پود (CFRP) از بین رفته است. براساس مشاهدات این تحقیق باید در استفاده از این روش با توجه به ضعف های دیده شده در دماهای بالا تجدید نظر شود و یا با روش هایی اقدام به رفع ضعف های موجود گردد.

 

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط