بررسی تأثیر ضخامت ورق روسری و زیرسری بر سختی اتصالات صلب جوشی

بررسی تأثیر ضخامت ورق روسری و زیرسری بر سختی اتصالات صلب جوشی

بررسی تأثیر ضخامت ورق روسری و زیرسری بر سختی اتصالات صلب جوشی

ورق‌ های رو سری و زیرسری

برای اینکه تیر بتواند حداکثر نیروی خمشی ای که به آن وارد می‌شود را تحمل کند و انتقال دهد، از این ورق ها با جوش مناسب به بال های بالا و پایین تیر، بهره می برند. درواقع لنگر خمشی وارده بر تیر بصورت یک کوپل نیروی کششی(شکل17) به این ورق‌های وارد می‌شود و این ورق‌های زیر سری و روسری هستند که باید با جوش مناسب این نیرو را تحمل کنند. هنگام نصب و اجرای ورق‌های زیر سری و روسری یک فاصله 1 سانتی متری تا 2 سانتی متری بین تیر و ستون (اصطلاحا به این فاصله بادخور می­گویند)  باید لحاظ شود. علت این امر راحتی در اجرای نصب تیر روی ورق زیر سری و همچنین راحتی دوران تیر در زمان تغییر شکل محل اتصال می‌باشد.

 

 

یکی از آسیب‌پذیرترین اجزای سازه‌های فولادی اتصالات تیر به ستون می باشد که خرابی آن‌ها در طول زلزله ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به سازه تحمیل کند. به همین دلیل شناخت رفتار واقعی اتصالات به منظور استفاده در ارزیابی لرزه‌ای سازه‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کوپل نیروی وارد بر ورق فوقانی و تحتانی

در اتصالات صلب جزئیات اجرایی بسیار حائز اهمیت می باشد و به وفور دیده شده که در اجرای این نوع اتصالات اصول طراحی نادیده گرفته شده و براساس تجربیات فردی عمل گردیده وخسارات جبران ناپذیری برسازه واردشده است. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار اباکوس سه مدل ساخته شد که دارای ابعاد تیر و ستون متفاوت می‌باشند، هرکدام از این مدل‌ها شامل 9 عدد تحلیل بوده که متغیرهای آن‌ها ضخامت ورق‌های روسری و زیر سری است، پس از انجام این تحلیل‌ها نمودار های لنگر دوران هر یک از این مدل‌ها استخراج و پارامترهای سختی و لنگر نهایی آن‌ها خروجی و با هم مقایسه شدند.

 

ضمنا دوران چشمه اتصال نیز در این تحلیل‌ها مورد بررسی قرار گرفتند، پس از مقایسه نتایج مشاهده شد که اولا با افزایش ضخامت ورق های روسری و زیر سری شاهد افزایش سختی و مقاومت قاب خواهیم بود که تاثیر ورق روسری در این افزایش سختی و مقاومت بیشتر مشاهده شد.

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط