آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

 

 

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 5 مگابایت می باشد. دوستان گرامی ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

 

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL 

(statement List )

تهیه کننده : فتح الله نظریان

شامل 14 فصل و 457 صفحه PDF

 

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

               آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

 

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

                   آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

 

 

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

                   آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

 

 

برنامه نویسی plc

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL بیان دارد PLC مخفف Programmable Logic Controller یا کنترلگر منطقی برنامه پذیر به عنوان مغز اکثر تجهیزات صنعتی خودکار و نیمه خودکار عمل می کند.

این برنامه تمام عملکرد ماشین را تعریف می کند و یک برنامه که به خوبی نوشته شده است برای حفظ و گسترش سیستم جهت به بیشینه رساندن عمر مولد و دستیابی به بازده سرمایه‌گذاری (ROI) حیاتی است.

PLC را می توان یک کامپیوتر صنعتی فرز کرد.

مانند هر کامپیتور دیگر باید نوع کاربرد برای PLC مشخص شود تا بتوان از آن در خط تولید یا هرجای دیگر کسب و کار شما استفاده شود. به این کار برنامه نویسی PLC می گویند.

 

 

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

 

 

زبان های برنامه نویسی plc

براساس آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL طبق استاندارد IEC61131 زبان‌های برنامه نویسی plc در پنج دسته قرار می‌گیرند. در اینجا نگاه عمیق‌تری به این زبان‌های برنامه نویسی محبوب PLC می‌اندازیم و به طور جداگانه آنها را توضیح می‌دهیم.

  • نمودار نردبانی (LD)
  • نمودار بلوک تابع (FBD)
  • متن ساختاریافته (ST)
  • فهرست دستورالعمل (IL)
  • نمودار توابع متوالی (SFC)

 

 

 

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

 

 

نمودار نردبانی (LD) یا منطق نردبانی (Ladder Diagram)

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL باتوجه به معمولاً به نمودار نردبانی Ladder Logic هم می‌گویند. با استفاده از LD شما فقط می‌توانید از بلوک‌هایی که تعریف شده‌اند استفاده کنید و این یک محدودیت محسوب می‌شود.

از چپ به راست و از بالا به پایین خوانده می‌شود. تمام کنتاکت‌های سمت چپ باید درست باشند تا سیم‌پیچ‌های خروجی انرژی دریافت کنند.

 اگر درک اولیه‌ای از منطق دیجیتال و عبارات شرطی دارید، یادگیری Ladder Logic برای شما بسیار آسان خواهد بود.

برای سیستم‌های پیچیده‌تر، تفسیر LD می‌تواند چالش‌برانگیز باشد اما ابزارهای اشکال‌زدایی آنلاین، ردیابی خطاها و تصحیح مشکلات را آسان می‌کنند.

 

 

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

 

 

 

نمودار بلوک تابع (FBD)

در آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL مطالعه خواهیم داشت که دومین زبان محبوب برنامه نویسی plc ، نمودار بلوک تابع (FBD) نام دارد. در Function Block Diagram، بلوک‌های برنامه برای ساخت یک برنامه به یکدیگر متصل می‌شوند.

بسیاری از دستورات استفاده شده در نمودار نردبانی، در FBD هم استفاده می‌شوند و اغلب خواندن و مفهوم‌سازی آن بسیار آسان است.

یکی از مزایای استفاده از نمودار بلوک تابع این است که می‌توانید بسیاری از خطوط کد را در یک بلوک ادغام کنید.

بسته به اندازه سیستم شما، FBD ممکن است انتخاب مناسبی باشد یا نباشد.

اگر سیستم شما به برنامه‌ریزی کنترل حرکت زیادی و کارهای تکراری نیاز دارد، FBD می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

 با این حال، اگر کدهای زیادی برای ساختن دارید، باید چند مرحله اضافی را برای سازماندهی کردن نمودارهای بلوک تابع انجام دهید.

 

 

 

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

 

 

 

متن ساختاریافته (ST)

طبق آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی پی ال سی Structure Text یا متن ساختاریافته است.

متن ساختاریافته بسیار شبیه به برنامه نویسی BASIC یا C است. بهتر است برای سیستم‌های کنترلی که به ریاضیات یا کارهای پیچیده نیاز دارند استفاده شود.

مثلثات، حساب دیفرانسیل و انتگرال، و تجزیه و تحلیل داده‌ها را می‌توان در این زبان بسیار ساده‌تر از نمودار های نردبانی پیاده‌سازی کرد.

 

 

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

 

 

فهرست دستورالعمل (IL)

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL بیان دارد این زبان برنامه نویسی plc شامل کدهای بسیاری است که در هر خط یک دستور وجود دارد.

طریقه خواندن این زبان از بالا به پایین و از چپ به راست است. خواندن فهرست دستورالعمل بسیار ساده است زیرا هر خط به صورت متوالی اجرا می‌شود.

فهرست دستورالعمل نسبت به برخی از زبان‌های دیگر می‌تواند برای رفع خطا و اشکال پیچیده‌تر باشد.

زبان برنامه نویسی فهرست دستورالعمل در مورد ساختار کد اندکی محدودیت دارد، زیرا “GOTO” تقریباً تمام کاری است که می‌توانید برای خارج شدن از لیست و اجرای دستورات اضافی انجام دهید.

 

 

 

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

 

 

نمودار توابع متوالی (SFC)

همچنین در آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL متوجه میشویم اگر روی پروژه‌ای کار می‌کنید که مراحل تکرارپذیری دارد و می‌توان آن‌ها را به وظایف کوچک‌تر تقسیم کرد، SFC ساده‌ترین زبان برای پیاده‌سازی آن است.

مزیت استفاده از نمودار توابع متوالی این است که می‌توانید فرآیندهای بزرگ را به مراحل اصلی تقسیم کنید، فرآیند را به هر زبانی که دوست دارید بنویسید و سپس کد خود را به صورت متوالی بر اساس وضعیت فعلی سیستم اجرا کنید.

SFC برای رفع اشکال سریع هم عالی است زیرا می‌توانید دقیقاً محل وقوع خطا را ببینید و آن را رفع کنید.

 

 

 

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

 

 

محبوب ترین زبان plc

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL اذعان دارد پس از ثبت استاندارد IEC1131 شرایط برای برنامه‌نویسان بسیار بهتر از قبل شد و همین مسئله‌ به ظاهر ساده سبب توسعه و استفاده بیشتر از  PLCها در همان سال‌های ابتدایی شد.

به ‌مرور دستگاه‌های پی ال سی و نرم‌ افزارهای آنها پیشرفت کرده و عمدتا همگی آنها توانایی استفاده از 5 زبان ذکر شده برای زبان پی ال سی را داشتند، این مسئله سبب شد دیگر محدودیتی در انتخاب زبان برنامه نویسی plc برای مهندسین وجود نداشته باشد.

با پیشرفت بیشتر علم شاهد جداسازی بخش محیط برنامه نویسی از درون خود PLC به خارج آن شدیم، به این صورت که ابتدا برنامه مدنظر روی یک کامپیوتر و در یک نرم افزار خاص نوشته می‌شد و سپس این برنامه به PLC  انتقال داده می‌شد.

به همین دلیل عمدتا زبان خود PLC به زبان سطح ماشین تغییر کرد و تمام فرآیند برنامه نویسی به سمت کامپیوتر کاربر انتقال پیدا کرد.

این مسئله سبب شد تا شما بتوانید برنامه نوشته شده به هر زبانی را به هر 4 زبان دیگر به سادگی و با چند کلیک کردن تبدیل کنید.

 

 

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

 

 

چگونه برنامه نویسی plc را شروع کنیم و یاد بگیریم؟

از آنجا که امکانات و ظرفیت تولید در سراسر جهان به شدت به  PLCها متکی است و این فناوری همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، نیاز روز‌ افزون متخصصانی که قادر به توسعه، پشتیبانی و مدیریت این سیستم‌ها هستند، افزایش می‌یابد. PLC‌ های تولیدکنندگان مختلف را می‌توان به روش‌های مختلفی برنامه‌ریزی کرد.

مهارت برنامه‌نویسی پی ال سی ممکن است بر شغل، حقوق و پیشرفت شما تأثیر بگذارد.

همان طور که قبلا ذکر کردیم، برنامه نویسی plc دارای پنج زبان است. چند راه برای یادگیری برنامه نویسی plc وجود دارد که می‌توان به آموزشگاه‌ها، دوره‌های آنلاین و YouTube اشاره کرد.

لازم نیست در هر زبان پی ال سی استاد باشید، به عنوان مثال اگر LD را خیلی خوب می‌دانید، می‌توانید با حدود 80 درصد از پروژه‌های اتوماسیون امروزه را انجام دهید.

اگر در یک کارخانه یا در آزمایشگاه کار می‌کنید، ببینید دستگاه‌های plc آنجا از چه زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند. اگر همه دستگاه‌ها LD را اجرا کنند، یادگیری ST منطقی نیست.

در آخر می‌توان گفت با توجه به اینکه اتوماسیون صنعتی امروز دنیا بر پایه پی ال سی است، یادگیری برنامه نویسی plc مسیر پیشرفت زندگی را برای شما هموار می‌کند و شما را به قله‌های پیشرفت می‌رساند.

 

 

 

 

آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

              آموزش برنامه نویسی PLC به زبان STL

 

 

 

از این که تا پایان متن با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

منبع:گوگل

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط