کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

 

 

 

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 4.75 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانشجویان ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

 

کتاب نقشه راه مدیریت پروژه راهنمای کاربردی مدیریت پروژه 

تالیف: منصور آجورلو

 

 

کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

                      کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

 

کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

      کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

 

 

کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

                   کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

 

 

کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

      کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

 

نقشه راه پروژه چيست ؟

کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم بیان دارد نقشه راه  پروژه، يک خلاصه بصري سطح بالا از فازهاي چرخه حيات، تحويل شدني هاي کليدي، بررسي هاي مديريتي و مايلستون ها ميباشد. اطلاعات معمول عبارتند از:
– فازهاي چرخه حيات پروژه
– رويدادها يا تحويل شدني هاي اساسي در هر فاز
– مايلستونهاي اصلي
– چارچوب زماني و انواع بررسي ها
نقشه راه و روش پروژه، اطلاعات را براي مورد ها زير مهيا مي نمايد:
– زمانبندي پروژه
– ثبت کننده ريسک
– ليست مايلستون
نقشه راه پروژه، در ليست هاي خروجي راهنماي pmbok بازنويسي ششم نيست.

 

 

کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

 

تفاوت پروژه و فرآيند در چيست؟

اين سند يک بار تنظيم ميگردد و تنها زماني تغيير ميکند که تاريخ رويدادها، مايلستون ها يا اين که تحويل شدني هاي کليدي تغيير و تحول کند در اين خصوص استفاده از يک نرم افزار پيمانکاري خوب جهت مديريت پروژه امري حائر اهميت است که شما را قادر مي سازد اين سند را به صورت مستند در سيستم مديريت پروژه ثبت کنيد.
نکات مناسب سازي
براي پروژه هاي بزرگ و پيچيده، اين صنعت احتمالاً سند جداگانه و مستقل خواهد بود ولي براي پروژه هاي کوچکتر، نقشه راه ممکن است تحت عنوان برنامه مديريت پروژه عمل نمايد.
از توضيحات مندرج در جدول پايين مي‌توانيد در گسترش برنامه مديريت پروژه کمک بگيريد.
فازهاي چرخه حيات پروژه: اسم هرمورد از فازهاي چرخه حيات
رويدادها يا تحويل شدني هاي کليدي: تحويل شدني هاي کليدي، دروازه هاي فاز، تصويب هاي کليدي، وقايع خارجي يا ديگر رويدادهاي اصلي در پروژه
مايلستون هاي اصلي: مايلستونهاي پروژه
چارچوب زماني و انواع بررسي ها: مديريت، مشتري، انطباق يا ديگر نظارت هاي اساسي.

 

 

کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

 

۵ مرحله چرخه حیات پروژه

درکتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم مطالعه خواهیم کرد  از آن‌جا که پروژه‌ها دارای آغاز، میانه و پایان هستند، همه آن‌ها مراحل مختلفی را طی می‌کنند. اگر بتوانید چرخه حیات پروژه (Project Life Cycle) را درک کنید، یعنی مدیریت پروژه را به خوبی فراگرفته‌اید.

۱. شروع

این مرحله، شروع پروژه است. شما ایده را تدوین و منشور پروژه را، که بیان می‌کند «پروژه دقیقا چه چیزی را ارائه می‌دهد؟» و :چگونه می‌خواهید به آن برسید؟»، تهیه می‌کنید.

این مرحله از پروژه، در جایی که تیم، ذی‌نفعان و سایر افراد مرتبط را برای تعیین اهداف پروژه، برنامه زمان‌بندی و فرایندهایی مانند چگونگی ارتباطات و زنجیره ارتباطاتی، گرد هم می‌آورید، به اوج خود می‌رسد.

۲. برنامه‌ریزی

مرحله بعدی، جایی است که شما با تجزیه کارها به بخش‌های کوچک‌تر و برآورد زمانی که صرف می‌کنند، برنامه ریزی می‌کنید. خروجی حاصل، برنامه پروژه است که اغلب با گانت چارت (Gantt chart) رسم می‌شود که ترتیب کارها و چگونگی وابستگی بین ‌آن‌ها، نشان داده می‌شود. این امر در حکم یک نقشه راه برای رسیدن به نتایج پروژه است.

۳. اجرا

اکنون که برای پروژه برنامه دارید، می‌توانید آن را اجرا کنید. در طول این مسیر، کار را کنترل و نظارت می‌کنید تا مطمئن شوید از نظر بودجه، زمان‌بندی و کیفیت عملکرد، طبق برنامه پیش می‌روید.

همچنین برای شناسایی و تعدیل ریسک‌ها، مقابله با مشکلات و ثبت هر تغییری، تلاش خواهید کرد. قسمت اعظم کار یک مدیر پروژه در این مرحله اتفاق می‌افتد.

۴. نظارت و کنترل

چهارمین مرحله، نظارت و کنترل است که هم‌زمان با فاز اجرا پیش می‌رود. نظارت و کنترل، شامل اندازه‌گیری پیشرفت پروژه نیز می‌شود تا مطمئن باشیم پروژه مطابق با بودجه و زمانبندی تعیین‌شده پیش می‌رود. برای اطمینان از تضمین کیفیت در پروژه، از فرایند کنترل کیفیت استفاده می‌شود.

سه موضوع مهم در پروژه، معمولا مربوط به زمان، هزینه و محدوده هستند که به عنوان محدودیت‌های سه‌گانه شناخته می‌شوند. هدف اصلی این فاز، اعمال کنترل‌های دقیقی‌ است که اجازه ندهد این سه عامل از محدوده‌ی تعیین شده پیش‌روی کنند.

۵. پایان

کارهای پروژه باید به‌دقت پایان یابند تا از آن‌چه به‌دست آمده، بهترین استفاده را ببرد و اطمینان حاصل شود که هرگونه درس‌آموخته‌ای به تیم‌ها، منتقل می‌شود.

در این مرحله، پذیرش مشتری جهت اتمام پروژه را دریافت خواهید کرد، تمام اسناد و مدارک و گزارش‌های نهایی را به پایان می‌رسانید و موارد قابل تحویل را به تیم دیگری مانند تیم مدیریت عملیات تحویل می‌دهید.

 

 

کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

 

 

محدودیت‌های سه‌گانه یا مثلث مدیریت پروژه

محدودیت‌های سه‌گانه که به نام مثلث مدیریت پروژه (Project Panagement Triangle) نیز شناخته می‌شوند، مفهومی است که برای تمام پروژه‌ها صادق است و به محدودیت در زمان، هزینه و محدوده‌ی پروژه اشاره دارد.

این مفهوم سنگ بنای مدیریت پروژه است؛ به همین دلیل مدیران باید در مرحله‌ی برنامه‌ریزی (planning phase) توجه خاصی به زمان‌بندی (schedule) برای اتمام پروژه، بودجه و WBS یا ساختار شکست کار (work breakdown structure) داشته‌باشند. بیایید به نحوه‌ی مدیریت محدودیت‌های سه‌گانه نگاهی بیندازیم.

۱. زمان

مدیران پروژه باید زمانی را که برای اتمام پروژه لازم است، تخمین بزنند. به این منظور از ابزارهایی مثل نمودارهای پرت (PERT charts) یا مسیر بحرانی (Critical Path Method) که به آن CPM نیز می‌گویند، استفاده می‌شود.

این کار باید در آغاز پروژه و در مرحله‌ی برنامه‌ریزی انجام شود تا اقدامات و زمان لازم برای به انجام رساندن تمام فعالیت‌ها مشخص شود.

وقتی پروژه به مرحله‌ی اجرا رسید، وضعیت پروژه باید تحت‌نظر باشد تا در صورت لزوم در برنامه تغییر ایجاد شود. زمان‌بندی (Schedule Management) از آن دسته از فرایندهای مدیریت پروژه‌ای تشکیل می‌شود که مسئول حل‌وفصل محدودیت‌های زمانی هستند.

۲. محدوده

محدوده شامل تمام‌ کارهایی می‌شود که باید برای اتمام پروژه انجام شوند. در مرحله‌ی برنامه‌ریزی با استفاده از ساختار شکست کار باید محدوده را شناسایی کرد.

اگر محدوده در ابتدای پروژه مشخص نشود، ممکن است به دلیل فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌نشده در مرحله‌ی اجرای پروژه گسترش یابد. این پدیده را خزش محدوده می‌نامند که ممکن است باعث شکست خوردن پروژه شود. فرایند مدیریت محدوده پروژه این مسئله را کنترل می‌کند.

۳. هزینه

هر پروژه‌ای هزینه‌های زیادی دارد. مدیران پروژه مسئول تخمین زدن، بودجه‌بندی و کنترل هزینه‌ها هستند. هدف نهایی آن‌ها این است که پروژه را با بودجه‌ای مقبول اجرا کنند. تمام این مسئولیت‌ها مربوط به مدیریت هزینه است.

هیچ راهنمای مدیریت پروژه‌ای نیست که محدودیت‌های سه‌گانه را ذکر نکرده باشد. محدودیت‌های سه‌گانه در مدیریت پروژه به زمان، هزینه و محدوده اشاره دارد.

زمان، برنامه شما است، محدوده شامل وظایفی است که برای رسیدن به اهداف پروژه مورد نیاز است و هزینه موارد مالی و بودجه را شامل می‌شود. می‌بینید که این امر برای هر پروژه‌ای بسیار مهم است. سه ضلع این مثلث، همیشه بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند.

اگر به‌موقع عقب‌نشینی نکنید، مجبور به تنظیم مجدد محدوده و هزینه هستید.

موفقیت هر پروژه بر این سه رکن استوار است. اگرچه مدیریت این محدودیت سه‌گانه، متضمن موفقیت پروژه نیست و عوامل زیادی وجود دارد با این حال، این سه رکن، باید مدیریت شوند تا مشکلی به وجود نیاید.

 

 

کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

 

 

مدیر پروژه کیست؟

حال که می‌دانید تعریف مدیریت پروژه چیست و چه وجوهی دارد، در ادامه قصد داریم شما را به صورت دقیق‌تر با مدیر پروژه آشنا سازیم.

مدیر پروژه کسی است که وظیفه‌ی برنامه‌ریزی و اجرای پروژه را بر عهده دارد و مسئول هدایت تیم و سازماندهی کارهاست. در شرکت‌های رسمی‌تر و سازمان‌یافته‌تر و در پروژه‌های پیچیده‌تر مدیران پروژه معمولا متخصصانی (PMP) هستند که گواهی‌نامه‌ی معتبری از سازمان مدیریت پروژه (PMI) دارند.

در سازمان‌های کم‌تر رسمی، مثل کسب‌وکارهای کوچک، مدیر پروژه نیازمند گواهی‌نامه نیست. مدیران پروژه مسئول تمام فرایندهای مدیریت پروژه‌ای هستند که در تمام چرخه‌ی حیات پروژه رخ می‌دهند.

به زبان ساده، مدیران پروژه بر برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و پایان دادن به پروژه‌ها نظارت می‌کنند؛ با وجود این، بیش‌تر مدیران پروژه نقش‌ها و مسئولیت‌های مشترکی دارند.

حال که می‌دانید مدیریت پروژه چیست و مدیر پروژه چه کسی است، بهتر است با وظایف مدیر پروژه آشنا شوید. برخی از وظایف معمول مدیر پروژه عبارت‌اند از:

  • مدیریت محدوده (Scope Management): تعریف کار لازم برای کامل کردن پروژه؛
  • مدیریت فعالیت‌ها (Task Management): برنامه‌ریزی برای فعالیت‌ها و تعیین تحویل‌دادنی‌ها؛
  • مدیریت منابع (Resource Management): استفاده از افراد، سرمایه‌ها، مواد و بقیه‌ی منابع به شکلی کارآمد؛
  • مدیریت تیم (Team Management): تشکیل تیم و رهبری آن؛
  • مدیریت زمان‌بندی (Schedule Management): تحلیل مدت فعالیت‌ها به‌ منظور مشخص کردن برنامه‌ی زمانی برای فعالیت‌های پروژه. وقتی پروژه به مرحله‌ی اجرا رسید، وضعیت پروژه باید تحت‌نظر باشد تا در صورت لزوم در برنامه تغییر ایجاد شود؛
  • مدیریت کیفیت (Quality Management): تعیین سیاست‌های کیفیت برای محصولات و خدمات پروژه و به‌ کار بستن فرایندهای تضمین و کنترل کیفیت از وظایف مدیریت پروژه؛
  • مدیریت هزینه‌ها (Cost Management): تخمین هزینه‌ها و تعیین بودجه؛
  • مدیریت ذی‌نفعان (Stakeholder Management): اقناع ذی‌نفعان با پاسخ‌ دادن به انتظارات و توقعاتشان و ارتباط گرفتن با ایشان در حین پیشرفت پروژه؛
  • مدیریت ریسک (Risk management): شناسایی و نظارت بر ریسک‌های پروژه و به‌ حداقل رساندن آن‌ها؛
  • گزارش وضعیت (Status Reporting): نظارت و پیگیری عملکرد و پیشرفت پروژه از طریق تنظیم گزارش و اسناد دیگر.

حال که به طور کلی می‌دانید تعریف مدیریت پروژه چیست و مدیر پروژه کیست، باید بدانید که مدیران پروژه تحت‌ نظر مؤسسه‌ی مدیریت پروژه آموزش می‌بینند و گواهی‌نامه دریافت می‌کنند.

این مؤسسه‌ استانداردهای مدیریت را در کتاب دانش مدیریت پروژه (Project Management Book of Knowledge (PMBOK)) تعریف و کدگذاری کرده‌است.

مدرک PMP یکی از گواهی‌نامه‌های استاندارد و معمول برای مدیران پروژه است، اما این مؤسسه‌ انتخاب‌های آموزشی تخصصی‌تری مانند برنامه‌های تربیت متخصص مدیریت برنامه (Program Management Professional) و متخصص مدیریت پورتفولیو (Portfolio Management Professional) را پیش پای مدیران می‌گذارد.

 

 

 

کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

 

نرم‌افزارهای مدیریت پروژه

باتوجه به کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم مدیران پروژه برای اجرای تمام وظایف لازم در جهت اتمام پروژه‌ها، در کنار دانش و مهارت‌هایشان، از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه مانند مایکروسافت پروژه (Microsoft Project) استفاده می‌کنند.

نرم‌افزار مدیریت پروژه بستری است که به مدیران در امر برنامه‌ریزی، نظارت و گزارش پروژه‌ کمک می‌کند. همچنین به تیم‌ها کمک می‌کند تا کار خود را مدیریت کرده و با یکدیگر همکاری کنند.

یک نرم‌افزار خوب، تیم‌های پروژه را جهت مدیریت تمام جزئیات مربوط به یک پروژه موفق، توانمند می‌سازد.

 

 

کتاب نقشه راه مدیریت پروژه | 20 میشم

 

ابزارهای مدیریت پروژه

امروزه طیف گسترده‌ای از ابزارهای مدیریت پروژه، هم آنلاین و هم موبایل، برای کمک به شما در مدیریت پروژه ها، در دسترس قرار دارند. در ادامه به ابزارهای مدیریت پروژه می‌پردازیم.

نمودار گانت

نسخه آنلاین فاصله زیادی با نسخه دستی دارد. نمودارهای امروزه گانت، تعاملی و مشارکتی هستند. اما آن‌ها ساختار اصلی خود که شامل یک صفحه گسترده در سمت چپ و جدول زمانی در سمت راست است، حفظ کرده‌اند.

وظایف در سمت چپ لیست شده و جدول زمانی پر می‌شود، یک نوار وضعیت از تاریخ شروع تا تاریخ پایان کشیده شده است. از این نوار برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه استفاده می‌شود.

داشبورد

ساخت داشبورد می‌تواند آسان یا پیچیده باشد. اساسا، داشبورد مجموعه‌ای از نقاط داده‌ای مانند بودجه، وضعیت فعالیت‌ها، حجم کار تیم و وضعیت کلی برنامه است. این ابزار، یک نمای سطح بالا از پروژه و پیشرفت آن ارائه می‌دهد.

داشبورد ابزار ایده‌آلی برای به‌روز نگه‌داشتن ذی‌نفعان درباره پروژه است؛ زیرا آن‌ها معمولا نمی‌خواهند جزئیات زیادی را بدانند. بعضی از داشبوردها باید دسته‌ای از گزارشات متفاوت را به‌طور دستی جمع کنند و سپس آن‌ها را در یک برنامه دیگر سرهم کرده تا داشبورد ایجاد شود.

لیست فعالیت‌ها

از ابزارهای مدیریت پروژه برای مدیریت فعالیت‌ها، تخصیص و پیگیری آن‌ها در حین پروژه استفاده می‌شود تا از برآورده‌شدن اهداف زمان‌بندی‌شده اطمینان حاصل شود. یک ابزار مدیریت پروژه خوب، به تیم‌ها امکان کنترل بیشتر فعالیت‌ها و به مدیران شفافیت بیشتری درباره فرایندها می‌دهد

تقویم پروژه

تقویم پروژه یک روش عالی برای ردیابی تاریخ هر مایلستون (Milestone) در پروژه است. این تقویم، با برنامه زمان‌بندی و جدول زمانی همسو است و می‌تواند تعطیلات، روزهای مرخصی و دیگر منابع زمان‌بندی را مشخص کند.

تابلو کانبان

کانبان یک ابزار گردش کار بصری است که بخشی از روش تولید به‌هنگام ناب است. به این معنی که کار فقط در زمانی که منابع و ظرفیت وجود داشته باشد، آماده است.

کانبان از یک تابلو با ستون‌هایی که نشان‌دهنده چرخه تولید و کارت‌هایی در زیر ستون‌ها که نشان‌دهنده وظایف است، تشکیل شده است. با برنامه‌ریزی، اجرا و تکمیل کار، کارت‌ها از یک ستون به ستون دیگر منتقل می‌شوند. کانبان، شفافیت را فراهم می‌کند و تیم‌ها بر روی کار متمرکز می‌شوند.

ابزارهای کنترل حجم کار

حجم کار یعنی میزان کاری که باید تخصیص داده شود. حجم کار اغلب می‌تواند ضعیف توزیع شود، در حالی که برخی بیشترین کار را می‌گیرند و برخی دیگر نسبتا بیکار می‌مانند.

برای جلوگیری از این اتفاق، باید تسطیح منابع (Leveling Resource) انجام داد. هنگام تخصیص و اجرای وظایف، مهم است که بدانید هر عضو تیم چه میزان کار را می‌تواند متقبل شود.

نرم‌افزار مدیریت منابع

منابع هر چیزی شامل ابزار، تجهیزات، لوازم و حتی افرادی است که شما برای پروژه نیاز دارید. مدیریت منابع، به‌طوری که در صورت لزوم، در دسترس باشند، به‌ویژه زمانی که با فروشندگان و تامین‌کنندگان خارجی روبرو هستید، پروژه‌ای داخل یک پروژه است.

بنابراین، به ابزاری نیاز دارید که این منابع، میزان هزینه آن‌ها و زمانی را که به آن‌ها نیاز دارید، در پروژه ردیابی کند و سپس تمام آن‌ها را با برنامه شما هماهنگ کند.

ورقه ثبت ساعت کاری

پیگیری ساعات کاری اعضای تیم یا پیمانکار بخشی از مسئولیت‌های مدیر پروژه است. آن‌ها به ابزاری نیاز دارند تا بتوانند ساعت‌های کاری را پیگیری و سپس آن‌ها را تایید کنند تا مطمئن شوند که پرداختی افراد به‌موقع است و همه بابت کاری که انجام داده‌اند، دستمزد می‌گیرند.

ابزارهای همکاری

همکاری صرفا برای کارایی و بهره وری بیشتر است. همکاری در فضای یک اتاق به اندازه کافی سخت است، چه برسد به این‌که افراد در مناطق مختلف زمانی قرار داشته باشند.

خواه تیم شما دارای تعداد زیادی کارمند از راه دور یا مشتری خارجی باشد، با استفاده از ابزارهای همکاری می‌توانید زمان پاسخگویی به ایمیل را کاهش داده و به برقراری ارتباطات حیاتی پروژه کمک نمایید.

این امر به‌ویژه می‌تواند هنگام بررسی‌های بعد از اتمام پروژه یا هنگام جستجوی پرونده ‌های مهم پروژه و مکالمات پروژه‌های بزرگ، مفید باشد.

 

 

از این که تا پایان متن با ما همراه بودید سپاسگزاریم.
منبع:گوگل
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط