دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

 

 

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

 

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

                      دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

 

 

موضوع جزوه:خلاصه املا و لغات و تاریخ ادبیات کنکور 

نوع فایل : پی دی اف pdf

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

 

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 2.3 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانشجویان  ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

 

 

دانلود قوی ترین جزوه قرابت معنایی کنکور | ویرایش 1401 = Pdf

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

 

ادبیات فارسی تو کنکور چقدر مهمه؟

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات بیان میدارد درس زبان و ادبيات فارسي، يکي از مهم‌ترين دروس عمومي در کنکور است.

اين درس، برخلاف دو درس عمومي ديگر، يعنی زبان انگليسي و عربي، در برگيرنده زبان رسمي ماست؛ زباني که با آن با يکديگر صحبت کرده و ارتباط برقرار مي‌کنيم؛ اما اهميت اين درس، جداي از ضريب بالاي آن (ضريب 4)، در مقايسه با ديگر دروس عمومي، به تنوع مباحث و موضوعاتي برمي‌گردد که در بيست و پنج سؤال مطرح شده از داوطلبان خواسته مي‌شود.

سؤالات زبان و ادبيات فارسي در کنکور سراسري در يکي دو دهه اخير، نسبت به گذشته، از حيث شکلي و محتوايي، تغييراتي اساسي کرده و اين تغييرات، سبب دشوارتر شدن سؤالات و مفهومي شدن آنها شده است؛

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

به گونه‌اي که بدون تسلّط خوب بر مفاهيم و موضوعات کتاب‌هاي زبان و ادبيات فارسي و دقت و تامل در برخي از جزييات آنها، نمي‌توان نتيجه رضايت بخشي در اين درس کسب کرد.

اهميت ديگر درس ادبيات در اين است که اولين درس دفترچه آزمون عمومي است و خوب يا بد تست زدن در اين درس، مي‌تواند تاثير زيادي بر روحيه داوطلب بگذارد.

سؤالات زبان و ادبيات فارسي در آزمون سراسري، جز دو بخش لغت و تاريخ ادبيات، که سؤالات آن ارتباط مستقيمي با کتاب درسي دارد، در ديگر بخش‌ها (املاء، آرايه‌هاي ادبي، زبان فارسي و قرابت معنايي)، ارتباط صد درصد مستقيمي با کتاب درسي ندارد و مواد آن بعضاً از کتاب‌هايي به غير از کتاب‌هاي درسي انتخاب مي‌شود.

 

 

 

مقاله پیشنهادی :

 

جامع ادبیات کنکور (ویراست جدید)

دانلود قوی ترین جزوه قرابت معنایی کنکور | ویرایش 1401 = Pdf

 

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

 

بودجه بندی سوالات ادبیات کنکور به شرح زیر است

 

1) لغت: دو تا سه سؤال، به معني لغت اختصاص دارد. براي پاسخگويي به سؤالات اين بخش، دانش‌آموزان، علاوه بر تسلّط کامل به واژه‌نامه‌هاي کتاب‌هاي ادبيات پايه‌هاي مختلف، بايد با معاني برخي از واژه‌هاي مهم، که در واژه‌‌نامه‌ها نيامده است نيز آشنا باشند.

2) املاء: از مبحث املاء، معمولاً دو سؤال طرح مي‌شود. در اين بخش، متني خارج از کتاب‌هاي درسي انتخاب مي‌شود؛ امّا لغاتي که در اين متن‌ها غلط املايي محسوب مي‌شوند، به گونه‌اي در کتاب‌هاي درسي وجود دارند. آشنايي با لغات مهم املايي کتاب‌هاي زبان و ادبيات فارسي، شرط پاسخگويي به سؤالات املاء است.

3) زبان فارسي: از اين بخش معمولاً پنج تا شش سؤال مطرح مي‌شود. شمارش واج، تکواژ و واژه، ساختمان واژه، مباحث متعدد گروه اسمي، جمله‌هاي چند جزيي و ويرايش، عمده مباحثي است که در اين چند سال از آنها سؤال طرح شده است.

از مباحثي ديگر، چون فرايندهاي واجي، کلمات دخيل، شيوه‌ بلاغي و تشخيص اضافه‌هاي تشبيهي و استعاري نيز در آزمون سراسري سؤالاتي طرح شده است.

براي پاسخگويي به سؤالات زبان فارسي، علاوه بر مطالعه کتاب درسي و حل تست‌هاي سراسري، مطالعه کتاب‌هاي کمک آموزشي نيز توصيه مي‌شود.

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

4) تاريخ ادبيات: سه سؤال از پرسش‌هاي اين آزمون به تاريخ ادبيات اختصاص دارد. براي پاسخگويي به سؤالات اين بخش، بايد درآمدهاي آغازين فصل‌هاي کتاب‌هاي ادبيات فارسي، نکات تاريخ ادبياتي آغاز درس‌ها و اعلام ادبيات فارسي کتاب‌ها را به دقت مطالعه کرد.

5) آرايه‌هاي ادبي: از مبحث آرايه، سه سؤال مطرح مي‌شود. از آنجايي که ابيات و شواهد سؤالات آرايه‌هاي ادبي، اکثراً خارج از کتاب‌هاي درسي است، در نهايت، درک و شناخت عميق هر يک از آرايه‌ها و تشخيص آنها در ابيات خارج از کتاب‌هاي درسي، شرط پاسخگويي به سؤالات اين بخش است.

 

مطلب پیشنهادی :

 

دانلود کتاب کلیات سبک شناسی | 20 میشم

 

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

بهتر است که شما داوطلبان رشته‌هاي غير علوم انساني نيز، با مباحث و موضوعات آرايه‌هاي ادبي، در حد کتاب آرايه‌هاي ادبي علوم انساني آشنا شويد.

6) قرابت معنايي و تناسب مفهومي: هشت تا نه سؤال به قرابت معنايي اختصاص دارد. در اين بخش، معمولاً بيت يا عبارتي از کتاب درسي انتخاب و ابياتي خارج از کتاب‌هاي درسي در گزينه‌ها درج مي‌شود؛ در اين حال، داوطلب بايد به تناسب و اشتراک مفهومي اين ابيات پي ببرد و گزينه درست را انتخاب کند.

درک عميق مفاهيم کتاب‌هاي درسي ادبيات و تشخيص اين مفاهيم در ابيات و عبارات خارج از کتاب، شرط پاسخگويي به سؤالات اين بخش است. داوطلبان عزيز بايد توجه داشته باشند که يک مفهوم و مطلب را مي‌توان به شکل‌هاي گوناگون بيان کرد.

 

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

                         دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

 

 

لغت و املا ادبیات فارسی کنکور را چگونه بخوانیم؟

براي تقويت اين قسمت، درس‌ها و متن‌هاي ادبي را بخوانيد و به معاني لغات و اصطلاحات و کنايه‌هايي که در آنها به کار رفته است، نيز توجّه کنيد.

براي يافتن معاني لغات، حتماً از قسمت واژه‌ها و اعلام در انتهاي کتاب استفاده کنيد و تنها به توضيحات مدرّسان و معلمان يا اطّلاعات شخصي‌تان اکتفا نکنيد. همچنين معاني گوناگون يک واژه را ياد بگيريد.

درس‌هايي را که جمله هاي آنها سخت تر است، با دقّت بيشتري بخوانيد و سطر به سطر آنها را معني کنيد و از اصطلاحات، کنايه‌ها و … که در آنها به کار رفته است، غافل نشويد. درس‌ها را به گونه‌اي مورد مطالعه قرار دهيد که اگر سؤالاتي با عنوان درک مطلب از آن درس‌ها مطرح شد،

توانايي پاسخگويي به آن سؤالات را داشته باشيد (درک مطلب، گونه‌اي سؤال است که در مورد مفهوم متن و منظور نويسنده از کاربرد جمله‌اي خاص، از شما پرسش مي‌‌کند).

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

اشعار را بخوانيد و آنها را معني کنيد.

در اشعار به آرايه‌هاي ادبي، کنايه‌ها و استعاره‌ها توجّه کنيد. معاني اشعار را بيت به بيت مطالعه کنيد.

توجّه داشته باشيد که درک عميق معاني اشعار، بسيار مهم است؛ چون در آزمون سراسري سال‌هاي اخير، به اشعار و کشف ارتباط ميان آنها توجّه ويژه‌اي شده است.

براي حفظ کردن لغات و اصطلاحات، مي‌توانيد از دو روش زير در هنگام مطالعه و يادگيري، استفاده کنيد:

روش اوّل: استفاده از کلمات هم خانواده است؛ مثلاً، براي حفظ معني کلمه «مقيم» ببينيد که چه کلمه هم خانواده‌اي از آن را مي‌شناسيد (اقامت کننده) و به کمک آنها کلمه مورد نظر را فرا گيريد (مقيم يعني اقامت‌کننده؛ کسي که در مکاني مسکن گزيده است).

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

روش دوم: تداعي معاني است.

در اين روش، ببينيد که واژه يا لغت مورد نظر در ذهن شما چه معنايي را تداعي مي‌کند؛ مثلاً کلمه «مهد» شما را به ياد کلمه مهد کودک مي‌اندازد که به معني محل نگهداري کودک است؛ بنابراين، مهد به معني محل نگهداري و گهواره است. شما در اينجا معاني کلمات ناآشنا را با کلماتي که براي ذهن شما آشنا هستند، پيوند مي‌زنيد.

مثال ديگر، کلمه «محظوظ» است که شما را به ياد حظ کردن (به معني بهره‌مند شدن) مي‌اندازد؛ پس، محظوظ به معني «بهره‌مند شده» است.

سعي کنيد که با استفاده از اين روش‌ها و خلاقيّت، علاوه بر اينکه مطالب را بهتر به حافظه مي‌سپاريد، مطالعه درس ادبيّات را نيز براي خودتان شيرين‌تر کنيد؛

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

مثلاً وقتي معني لغات را حفظ مي‌کنيد، کمي چاشني خنده‌دار به ذهن خود هديه کنيد تا هم از حالت خشک صرف يادگيري لغت بيرون آيد و هم يادگيري آسان‌تر شود.

مي‌توانيد از ميان لغات سخت، لغت هفته انتخاب کنيد و در طي هفته که ادبيات داريد به آن لغت توجه خاص داشته باشيد. مي‌توانيد علاوه بر استفاده از جعبه «لايتنر» از چسباندن لغات بر در و ديوار نيز براي يادگيري بهتر آنها استفاده کنيد.

اگر از جعبه «لايتنر» استفاده مي‌کنيد، روي فيش‌هاي اين جعبه مي‌توانيد معاني اصطلاحات و واژه‌ها و عبارات مهم و حتي معاني ضرب‌المثل‌ها يا کنايه‌ها و استعاره‌ها را نيز يادداشت کنيد؛ علاوه بر اين، به لغاتي که مشابه همديگر هستند نيز توجه کنيد و آنها را روي يک فيش يادداشت کنيد.

 

 

مقاله پیشنهادی :

 

جامع ادبیات کنکور (ویراست جدید)

 

دانلود قوی ترین جزوه قرابت معنایی کنکور | ویرایش 1401 = Pdf

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

 

 

براي تقويت اين قسمت از ادبيات، کارهاي زير را حتماً انجام دهيد:

1ـ حتماً لغات و اصطلاحات مهم کتاب‌هاي درسي را با رنگ‌هاي مختلف مشخص کنيد.
2ـ لغت‌هاي مهم املايي يا معنايي را پس از مشخص کردن در کتاب، در خلاصه‌ خود وارد کنيد.
3ـ سعي کنيد که هفته‌اي 5/1 تا 2 ساعت در زمان‌هاي مختلف (مثلا سه روز، روزي سي دقيقه) لغات ادبيات را مرور کنيد.
4- لغات انتهاي کتاب را هرگز فراموش نکنيد و حتماً آنها را هم با دقت زيادي مطالعه کنيد.
5- سعي کنيد که حتماً درس‌هاي گروه کلمات املايي زبان فارسي را با دقت زيادي مطالعه کنيد و آنها را ياد بگيريد.

 

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

 

تاریخ ادبیات کنکور را چگونه بخوانیم؟

اين قسمت از کتاب ادبيّات، که به زندگي شاعران و نويسندگان اشاره مي‌کند و در آنها موضوعاتي مانند: سال تولد و فوت، محل تولد، نام آثار آنان و محتواي آنها و به طور کلي هرگونه اطلاعاتي را درباره آنها مطرح مي‌کند، به خاطر تعداد زياد نويسندگان و شاعران، که در کتاب ادبيّات مطرح شده است، بيشتر امکان دارد که فراموش شود؛ پس اين قسمت از درس ادبيات، به صورت اساسي، نياز به حفظ کردن دارد.

برخي از داوطلبان با حفظ کردن اين مطالب مشکل دارند و زود مطالب اين بخش را فراموش مي‌کنند؛ اما بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که براي کسب يک درصد قابل قبول در درسي که بيشتر داوطلبان در آن، نمره خوبي را کسب مي‌کنند، انجام اين کار، بسيار مهم است؛ با اين همه، کارهايي وجود دارد که انجام آنها فراموشي را کاهش مي‌دهد. در زير به برخي از آنها اشاره مي‌کنيم:

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

1ـ حتماً مطالب مورد نياز تاريخ ادبيات را دسته‌بندي کنيد. اين کار مي‌تواند به صورت قرن‌هاي مختلف يا موضوعي يا هر طور که خودتان مي‌خواهيد، انجام پذيرد. اين عمل باعث مي‌شود که مطالب را ديرتر فراموش کنيد.

حتماً تاريخ ادبيات را در خلاصه‌ خود به صورت دسته‌بندي شده بنويسيد؛ يعني علاوه بر اينکه در مورد يک شخص، قرن، نام کتاب و … توضيحات را از هم جدا مي‌کنيد، افراد مختلف را نيز طبقه‌بندي کنيد؛ مثلاً شاعران معاصر و شاعران قرن سه و ….

2- سعي کنيد که خلاصه‌ خود را به صورت جذاب و با رنگ‌هاي مختلفي بنويسيد تا تصوير بهتري از آن در ذهنتان شکل بگيرد. از آنجايي که مطالب حفظي براي ماندگاري بهتر و بيشتر، نياز به مرور شدن دارند، بسته به برنامه درسي و نياز خودتان، حتماً زماني را براي مرور، هر چند مرورهاي سريع، در نظر بگيريد.

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

3ـ اعلام انتهاي کتاب‌ها را فراموش نکنيد و اگر توانستيد، نکته‌هاي آنها را نيز در خلاصه خود اضافه کنيد.

4- روش‌هاي خاصّي براي حفظ اسامي و نکات و… ابداع کنيد؛ مثلاً براي يادگيري و حفظ مطالب از تکنيک‌هايي نظير مخفّف‌ها استفاده کنيد؛ مثلاً براي حفظ آثار خمسه نظامي گنجوي، که عبارتند از: مخزن الاسرار، ليلي و مجنون، خسرو و شيرين، هفت پيکر و اسکندرنامه، با استفاده از حروف اوّل آنها مي‌توان کلمه مخفّف «ملخ‌ها» را ساخت و از اين کلمه براي يادآوري آثار نظامي استفاده کرد.

 

 

مقاله پیشنهادی :

 

جامع ادبیات کنکور (ویراست جدید)

دانلود قوی ترین جزوه قرابت معنایی کنکور | ویرایش 1401 = Pdf

 

 

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

5- خلاصه‌اي از مطالب کتاب را به صورت فيش درآوريد تا در زمان‌هاي مناسب بتوانيد آنها را مرور کنيد.

6- گرچه به خاطر راحتي خودتان و سهولت در يادگيري‌تان، اين شما هستيد که بايد تصميم بگيريد که چگونه خلاصه‌برداري کنيد، اما پيشنهاد ما اين است که در بالاي اين فيش‌ها، نام شخصيّت مورد نظر خود را بنويسيد و اطّلاعاتي را که درباره اين شخصيّت در کتاب‌هاي درس ادبيّات مي‌بينيد،

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

در پايين آن يادداشت کنيد؛ از جمله قرني که در آن مي‌زيسته‌اند، آثار، محتواي آثار، سبک ادبي، نگارش نويسنده يا ويژگي‌هاي خاص نگارش او، شاگردان و هم عصران معروف آن و به طور کلي هر گونه اطّلاعاتي را که در کتاب‌هاي درسي درباره آنها آمده است، به طور خلاصه در اين بخش يادداشت کنيد.

در پايان، لازم است يادآوري شود که در تهيه اين فيش‌ها و خلاصه‌ها، حتماً به قسمت اعلام در انتهاي کتاب توجّه کنيد؛ زيرا اين بخش، بسيار مورد توجّه طراحان سؤال است.

 

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

               دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

 

 

روش مطالعه درس ادبیات رتبه های برتر کنکور

محمد استادی رتبه یک کنکور91

روش ابتدايي من براي ادبيات اين بود که هر هفته اي که آزمون داشتيم اگر براي مثال 2 فصل از ادبيات در آزمون بود من اين دو فصل را در يک روز مطالعه مي کردم ولي بعدا دروس ادبيات را در چند روز تقسيم کردم و هر روز مثلا 1 درس را مي خواندم .

با اين روش فرايند فراموشي من کند تر مي شد و راحت تر مي توانستم در آزمون به سوالات ادبيات پاسخ دهم – اين درس را در ابتدا به صورت درس به درس مي خواندم و راندمان خوبي نداشتم اما تغيير روش دادم و درس را به صورت مبحثي خواندم که بسيار مفيد تر بود.( آرايه ، تاريخ ادبيات…)

 

 

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

چرا نباید درس به درس ادبیات را بخوانید؟

اگر شما ادبیات را بصورت درس به درس بخوانید در یک درس هم لغت معنی می کنید، هم غرابت معنایی، هم تاریخ ادبیات، هم املا و هم آرایه ادبی را با هم می خوانید. پس از درس اول به سراغ درس دوم می روید.

و همین روال را تا درس آخر برای آخرین کتاب خود پیش می گیرید.

هنگامی که می خواهید تست بزنید که خود را بیازمایید و نقاط قوت و ضعف را بسنجید می بینید که ذهن و مغز شما نتوانسته نه مباحث حفظیات را داشته باشد و نه بخش مفهومی را مسلط شود.

در نتیجه مغز قبل از آنکه معنی لغت را حفظ کند به سراغ آرایه ادبی رفته است. و به دنبال آن املا و تاریخ ادبیات هم به همین صورت خواهند بود.

در روش صحیح خواندن مبحث به مبحث ادبیات شما متوجه خواهید شد که بخش هایی پیش نیاز هستند و بخش هایی هم نیاز هستند. یعنی قبل از آنکه بخشی را شروع به مطالعه کنید پیش نیازش را بخوانید.

و بعد به سراغ بحث و بخش مربوطه بروید. آرایه های ادبی با قرابت معنایی هم نیاز هستند. مبحث لغات برای این دو پیش نیاز است. یعنی ابتدا لغات را باید بخوانید. و بعد به سراغ دو بخش بعدی باهم بروید چون برای یکدیگر مکمل هستند.

 

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

روش و نحوه مطالعه با توجه به میزان اهمیت ادبیات در کنکور

در همین ابتدا به شما می گویم که ادبیات را می بایست بصورت مبحث به مبحث بخوانید. ادبیات درسی نیست که بخواهید آن را درس به درس جلو ببرید. روش صحیح مطالعه ادبیات در کنکور سراسری بخش به بخش خواندن است. همانطور که در کنکور سوالات بصورت مبحثی طرح می شوند مثلا بخش معنی لغت یا بخش تاریخ ادبیات.

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

اولین و مهم ترین مبحث و بخش از ادبیات که می بایست پیش از سایر مباحث آن را خواند مبحث لغت می باشد. چون در بخش آرایه های ادبی هنگامی که سوالاتش را می خواهید پاسخ دهید حتما می بایست معنی لغات را بدانید. تا بتوانید آرایه ها را تشخیص دهید.

حتی بحث لغات در سوالات قرابت معنایی پیش نیاز است. و این خود به شما می گوید که حتما اولا، ادبیات را مبحث به مبحث بخوانید. و ثانیا پیش نیازی را در نحوه ی مطالعه خود رعایت کنید. در واقع همین نکات در نوع مطالعه به شما می گوید اهمیت ادبیات در کنکور با رعایت پیش نیاز و هم نیاز همراه است و همه ی موارد شما را به یک مسیر درست راهنمایی می کند.

دانلود 1 جزوه شب کنکور ادبیات

 

منبع:گوگل

 

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط