جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

خلاصه مبانی نظری معماری

آموزش آشنایی با مبانی نظری معماری

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

 

اولین جزوه :

موضوع جزوه: مبانی نظری معماری

نوع فایل : پی دی اف pdf

 

 

دانلود 12 پلان اتوکد معماری مسجد | فایل DWG

 

تاثیر اقلیم در تیپولوژی معماری شهرستان گنبد

تاثیر اقلیم در تیپولوژی معماری شهرستان گنبد

 

 

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 7.21مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانشجویان  ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

 

مبانی نظری چیست؟

دانلود 1جزوه مبانی نظری معماری بیان میدارد مبانی نظری دانشی است که، به بررسی تفکرات و دیدگاه های مختلف می پردازد تا به درستی و یا نادرستی آنها پی ببرد.

مبانی نظری با مطرح نمودن اندیشه ها و دیدگاه های مربوط با طرح و شاخه های مختلف به نقد و بررسی آنها می پردازد و به نوعی آنها را بازنگری می کند. رشته معماری نیز مانند تمامی شاخه های دیگر نیاز به مبانی نظری برای ارائه طراحی بهتر بنا دارد.

در ادامه قصد داریم شما را با مفهوم مبانی نظری معماری بیشتر آشنا کنیم.

 

خلاصه مبانی نظری معماری
آموزش آشنایی با مبانی نظری معماری

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

آموزش جامع اتوکد به زبان فارسی

 

جزوه مبانی نظری معماری

مبانی نظری معماری چیست ؟

مبانی نظری معماری به منظور بررسی و نقد دیدگاه معماران و منتقدان معماری است. همچنین مبانی نظری در این رشته به شناخت مصالح، روش های اجرایی، اقلیم و هر آنچه برای ساخت و ساز یک بنا نیاز می باشد،می پردازد.

معماری تلفیقی از هنر و صنعت می باشد. به صورتی که معماری مساوی با مهندسی ساختمان + هنر ساختمان می باشد. هنر نیز مساوی با تجلی زیبایی ها + مبانی نظری های مختلف می باشد.

تعریف مبانی نظری معماری سیری تکاملی از دانش های نظری و علمی می باشد. پرورش دادن ایده ها و شناخت روش های طراحی از مهمترین عنوان های مبانی نظری معماری می باشد.

از بعد عملی نیز معماران با شناخت عناصر و اجزای یک بنا اعم از سنگ و مصالح و رنگ ها ایده های خود را به واقعیت تبدیل می کنند.

برای آشنایی با مبانی نظری معماری و تکمیل آن نیاز است تا در ابتدا از تجربیات معماران معروف در حوزه تخصصی خود و بررسی با عقل و خرد استفاده نمایید.

همچنین با استفاده از روش شهود و دیدن آثاری شبیه به ایده خود می توانید به مبانی نظری معماری در حوزه طراحی خود دست پیدا کنید. همچنین انجام آزمون های عملی و کسب تجربه نیز در دستیابی به مبانی نظری بی تاثیر نخواهد بود.

 

 

مطلب مرتبط :

مجموعه ۱۰۰ پلان معماری ویلایی و مسکونی | PDF

نقشه ویلا 210 متری 2 طبقه با سازه | پلان یاب مارکت دانلود نقشه معماری،پلان معماری مسکونی،ﺗﺮﺳﻴﻢ ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﺟﺮﺍﻳﻲ ﻣﻌﻤﺎﺭﻱ،پلان مسکونی و اپارتمان،نقشه کامل ساختمان،مهندس معمار،ضوابط طراحی،جزئیات اجرائی،دانلود پلان مسکونی اتوکد،نقشه

 

دانلود 12 پلان خوابگاه دانشگاه | ویرایش 1401

 

 

 

 

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

 

 

آشنایی با مکاتب مختلف در مبانی نظری معماری چیست 

برای بررسی اندیشه های مختلف و بررسی درستی و یا نادرستی دیدگاه های مختلف در مبانی نظری معماری در ابتدا نیاز است تا، با مکاتب و دیدگاه های مختلف در معماری آشنا شویم.

سپس مشخص کنید که به کدام درستی مکتب اعتماد بیشتری دارید. به این ترتیب به بررسی نظرات معماران همان مکتب بپردازید.

 

آموزش آشنایی با مبانی نظری معماری

 

این مکاتب عبارتند از:

  1. شک گرایان: از دید این مکتب هیچ ابزاری برای شناخت مبانی نظری معماری قابل اعتماد نمی باشد. همچنین هیچ متدی نیز قابل اعتبار نمی باشد. در نهایت نیز شناختی حاصل نمی شود.
  2. و معمولا به جوابی قطعی نمی رسند. مهمترین ابزار برای شناخت از دید این مکتب حواس پنج گانه انسان می باشد. زیرا در صورت وجود خطا آن را می بیند و متوجه می شود.
  3. نسبی گرایان:
    یکی دیگر از مکتب های شناخت در مبانی نظری معماری، نسبی گرایان می باشند. در این مکتب ابزار های شناختی با توجه به تاریخ و شرایط متفاوت می باشد.
  4. به همین دلیل است که متدهای شناختی هر فرد با توجه به دوره، نژاد و اجتماع متفاوت است. در نهایت حقیقت دریافتی و شناخت هر فرد با توجه به شرایط با دیگران متفاوت می باشد.
  5. این مکتب معتقد است که روش های شناختی هر فرد با توجه به روش تربیتی، نحوه زندگی، نژاد و … متفاوت می باشد.
  6. اشراقیون و عرفا:
    از دیگر مکتب های شناختی مبانی نظری معماری، عرفا و اشراقیون می باشند. ابزار شناخت این مکتب شهود قلبی می باشد. آنها با تکیه کردن به احساسات قلبی خود به شناخت می رسند.
  7. این مکتب معتقد است که با معرفت حضوری به واقعیت ها دست پیدا می کنند. اما طبیعتا وجود احساس و معرفت قلبی برای دست یابی به حقیقت و شناخت واقعیت ها کافی نمی باشد.
  8. حکمت متعاله:
    از بهترین و مطمئن ترین مکتب های شناختی در مبانی نظری معماری می باشد. برای شناخت مبانی نظری معماری در این مکتب از ابزار های عقل، شهود، داوری و حواس استفاده می شود.
  9. این مکتب با حواس و تجربه کسب کردن و همچنین پی بردن به حقایق درونی به نتیجه دست پیدا می کند. نتایج حاصل از این مکتب علوم حصولی (عقلانی و تجربی) و علوم حضوری ( شهود درونی) می باشد.

 

  1. حس گرایان درونی و بیرونی: ابزار شناخت مبانی نظری معماری در این مکتب حواس پنج گانه و احساسات درونی می باشد. آنها متدهای شناخت را بر پایه احساسات درونی و بیرونی خود قرار می دهند.
  2. نتیجه حاصل از این شناخت رسیدن به علوم تجربی و پدیده های نفسانی می باشد. آنها برای اطمینان از نتایج تجربیات خود از عقل بهره می برند.
  3. عقل گرایان: این مکتب برای شناخت مبانی نظری معماری تنها از ابزار عقل استفاده می نماید. همچنین با تحلیل کردن معقولات به علوم عقلی دست پیدا می کند.
  4. مشائیان: از دیگر مکتب های شناخت مبانی نظری معماری مشائیان می باشند. این مکتب برای شناخت از ابزارهای عقل و حواس استفاده می نماید. نتیجه حاصل از شناخت در این مکتب، علوم تجربی و عقلی و نظری می باشد.

 

دانلود 1جزوه مبانی نظری معماری

 

دانلود 1جزوه مبانی نظری معماری

 دانلود 1جزوه مبانی نظری معماری

 

خلاصه مبانی نظری معماری

مبانی نظری 

نوع نگاه شخص به زندگیو طرز تلقی ازجهان هستی ( جهان بینی ) را مبانی نظری گویند.

پس ازآشنایی با مفهوم مبانی نظری به صورت عام و کلی ،برای بررسی بیشتر مبانی نظری معماریباید به تعاریف مختلف از آن بپردازیم و جنبه های مختلف مبانی نظری در معماری رامورد بررسی قرار دهیم .
در شناخت و بررسی ابتدایی از مبانی نظری معماری باید بهبررسی خود مبانی نظری معماری که شامل هدف ، ماهیت و گرایش های نظری معماری می باشدپرداخت و پس از آن به مو ضوع مبانی نظری عام معمار یا طراح در یک طرح و پیوند فرهنگو معماری که شامل علوم اجتماعی و فرهنگی و اصول زیبایی شناسی می باشد.

پرداخت و درنهایت مبانی نظری طراحی معماری که شامل منابع شناخت و تئوریها ی گذشته و نوینمعماری می باشد را مورد بررسی قرار داد.

 

دانلود 12 پلان اتوکد معماری مسجد | فایل DWG

 

تاثیر اقلیم در تیپولوژی معماری شهرستان گنبد

تاثیر اقلیم در تیپولوژی معماری شهرستان گنبد

 

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf
آموزش جامع اتوکد به زبان فارسی

مبانی نظری معماری

 

:۱-مجموعه و نظامی از داده ها و مفاهیم است که به توصیف و تبیین پدیدههای معماری که شامل آثار معماری و اندیشه های مکتوب است می پردازد و این کار را بادو هدف انجام می دهد :

– تولید معماری جدید

– نقد معماری گذشته و ‘موجود

۲-مجموعه ای از ویژگیهای مفهومی و معنایی است که یک طراح (معمار) آنها را در طراحی اثر خود القاء می کند ، که این القاء می تواند آگاهانه و یا بصورتناخودآگاه باشد.

۳-حاصل تعامل سه اصل مردم ، معمار و معماری که شامل نوعنگاه مردم به معماری، نوع نگاه معمار به معماری و نگاه معمارانه به زندگی مردم میشود.

معماران متفاوت با احساسات ونگرشهای متفاوت کار می کنند .بعضی از آنهابرای شروع به کار فاز یک از بنیان فیلسوفانه به عنوان راهبری برای تصمیم گیریاستفاده می برند .

دانلود 1جزوه مبانی نظری معماری
 جزوه مبانی نظری معماری
دانلود 1جزوه مبانی نظری معماری

                    جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

مبانی نظری معماری pdf

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

مبانی نظری طراحی معماری 

اصول و ضوابطی ( دستورالعملهای طراحی ) است که طراح بعد از شناخت وارزیابی موضوعات یک پروژه خاص برای حصول مبانی نظری عام طرح ، اتخاذ می نماید.

 

خلاصه مبانی نظری معماری

دانلود 1جزوه مبانی نظری معماری

 

دانلود 1جزوه مبانی نظری معماری

                  دانلود 1جزوه مبانی نظری معماری

 

 

گذر زمان جبری فرا راه معماری سنتی

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

آموزش آشنایی با مبانی نظری معماری

 

برای زندگی روزمره امروزی آیا معماریسنتی می تواند جوابگوی نیازهای ما باشد؟

آیا دائم نشستن و فکر کردن به مسائلفلسفی ،فرهنگی وهویتی می تواند مشکلات مارا حل کند؟

گذر زمان جبر را وارد میکند،جبری که معماران ومخاطبان را از معماری سنتی جدا ویا دور می کند،این جبر می تواندجبر اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی،تکنولوژیک ویا سیاسی باشد،به هر حال موجودیت جبردرتمامی موارد فوق بر اثر گذر زمان است ، هنرو معماری همیشه و در همه حال تابع اصول وضوابط معین و شناخته شده ای است

و پیوندی استوار و ناگسستنی با فرهنگ، الگوهایرفتاری و ارزشهای جامعه داردو به همین دلیل است که سبک های معماری هر دوره ،انعکاسیاز فرهنگ و هنر آن دوره محسوب می شود، همچنانکه تغییرات در معماری با تغییراتی کهدر سایر عرصه های زندگی به وقوع می پیوندد متناسب است،و این تغییرات لازمه معماریپو یا و زنده است تا بتواند نیازهای جدید انسان را پاسخگو باشد.

هر سبک جدید معماری بر اصول، روشها و سنتهای سبک های پیشین استوار است و به همین علت است که بین سبکهایگوناگون معماری در گذشته رابطه ای محکم وجود دارد به طوری که مرزبندی در بین آنهادشوار به نظر می رسد.

این نزدیکی اصول و روشهای معمار در بین سبکهای مختلف نشاتگرفته از فرهنگ، سنن و الگوهای رفتاری مشابه افراد جامعه می باشد که با اندکتغییرات در شیوه های جدید زندگی و فرهنگ مردم که ریشه در زمان دارد،

به علت پاسخگوییبه نیازها جدید باعث به وجود آمدن سبکهای معماری می شده،پس باید گفت که زمان همیشه در حرکت است و آن قومی موفق است که نیازهای معماری جامعه را درک کند.

 

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

آموزش جامع اتوکد به زبان فارسی

مبانی نظری معماری pdf

و زمان ومکانجامعه خود را بشناسد، معماری باید در جهان آزاد صورت پذیرد جهان آزاد بدان معنانیست که تمام مکان‌های خاص لزوماً هویت‌شان را از دست بدهند و جملگی شبیه به همشوند، جهان آزاد، جهان ارتباطات و تغییرات است، و مستلزم نوعی گونه‌گونی ‌است.

بهبیان دیگر، زندگی ضرورتاً با خصوصیات محلی رابطه دارد، و تجسم هر نوع جهان بایدتجلی این خصوصیات را با نیاز و تکنولوژی روزدر بر گیرد.

و اینکه معماری می‌تواند ریشه در محل داشته باشد و با زمان به جلو گام بردارد یعنی می توان بر فراگیر و به روزبودن آن تأکید داشت،

در واقع می توان رشد سنت جدید را در معماری از ابتدای تاریخ تاکنون مشاهده کرد، پس نمی توان گفت ظهور معماری جدید که بر اساس همان فرهنگ والگوهای رفتاری انسان در زمان خویش و بر اساس نیازها و امکانات جدید و نه بر اساسفرهنگ ، نیازهاو محدودیتهای گذشته شکل گرفته است ،

باعث گسست پیوندهای محکم و استواربین برخی از مظاهر و جلوه های زندگی با فرهنگ جامعه و در نتیجه از بین رفتن معماریسنتی شده است زیرا اگر اینگونه می بود بایستی تمامی سبکهای معماری که باعث رشد ،پیشرفت و تکامل معماری در طول زمان شده است.

به دلیل آنکه سبک قبلی خود را دگرگونکرده و یا تکامل بخشیده را مخل و نابود کننده معماری سنتی و هویت معماری بدانیم وطبق دیدگاه و نظریه سنت گرایان متعصب بگوییم که اصولاً انسانها وظیفه نداشتند کهعمر و توان خویش را صرف کشف یااختراع و ایده های جدید و برپایی چنین دستاوردهایی نمایند.

سنت همیشه با ماست و خواهد بود سنت نیاز واعتقاد ما در دورانیاست که در آن به سر می بریم، البته شاید معماری مبتنی بر سنت باشد اما دیگر متعلقبه آن نیست، معماری همیشه و در همه حال با زمان همراه و هم قدم بوده است.

 

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

 

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

و اینزمان است که بر اساس ماهیت و جبر خویش فرهنگها،سنن و الگوهای رفتاری را می سازد ویا تغییر می دهد، باید بپذیریم که معماری و هنرهای سنتی یکی پس از دیگری بر اثر جبرگذر زمان از بین خواهند رفت همانگونه که از ابتدا تا به حال در هر دوره کم رنگ وکمرنگ تر شده و در آخر ضعیف یا از بین رفته اند.

سنت باید گسست کامل از آن باشد منتهاگسستی که آگاهانه و هوشیارانه است و به بقای فرهنگ می‌اندیشد نه تخریب آن، سنتمتعصب حاصل یک جهان‌نگری مداوم و تقلیدی است که امروز منسوخ شده، به هر حال جبرزمان و جود دارد و بهترین راه مقابله با آن همراهی با آن است ،یعنی با این جبرهمراه شد و آن را واقعیتی غیر قابل انکار دانست.

اگرمعماری سنتی و ایرانی نمی‌تواند تکنولوژی و روشهای معاصر را در خودجا دهد و نیاز امروز را بر طرف کند به این خاطر است که نتوانسته با تپش‌های زندگیامروزی همراه شود، اتفاقی که در شعر معاصر با هوشمندی نیما افتاد گسستن از سنت شعرکلاسیک بودکه از راه نقد آن اتفاق افتاد.

نیما به این نتیجه رسید که جهان‌بینی شاعرکلاسیک مبتنی بر سوبژکتیویته است؛ او به پیرامون خود نگاه عینی و ابژکتیو ندارد.

نیما سعی کرد که این رویه را در شعر خود دنبال نکند. خوب! این یعنی نقد تاریخ. امانغمه‌های محزون موسیقی ،معماری و دیگر هنرهای ایرانی هنوز هم گرفتار همان جهان‌بینیسوبژکتیو است که از دیرباز بر کلیت فرهنگ ما حاکم بوده است.

به همین دلیل پاسخگوینیاز نسل امروز نیست. من متاسفم که هنوز چنان نگاه هویت‌خواهانه و متصلبی بر هنرهاومعماری ایرانی حاکم است که حاضر نیست به آن نگاه انتقادی بیندازد و طرحی نو بیاورد …

گویا جبری که از آن سخن به میان است درخصوص معماری ایرانی به جای تکامل تدریجی آن بر اساس نیازهای روز و نوع جهان بینی وفرهنگ و هویت ایرانی جبری است.

کنترل نشده که متاسفانه سعی درحذف معماری ایرانی وجایگزینی آن با معماری همگام با زمان ،مطابق با نیازهای جدید به روز و بسته بندیشده اما وارداتی دارد ،

و به نظر من این هیچ دلیلی ندارد مگر مقابله متعصبانه بعضیافراد که سعی در حفظ هنر و معماری ایرانی به شکل سنتی خود(سنت متعصبانه) و عدم توجهبه جبر زمان هستند.

اصول و فرهنگ و جهان بینی ایرانی هستند.

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

4 جزوه مبانی نظری معماری | Pdf

 

مطلب مرتبط :

تاثیر اقلیم در تیپولوژی معماری شهرستان گنبد

تاثیر اقلیم در تیپولوژی معماری شهرستان گنبد

 

دانلود 12 پلان خوابگاه دانشگاه | ویرایش 1401

خلاصه مبانی نظری معماری

مبانی نظری معماری pdf

خلاصه جزوه مبانی نظری معماری

کتاب اول

کتاب مبانی نظری معماری دکتر نقره کار

کتاب مبانی نظری معماری نوشته عبدالحمید نقره کار نشر پیام نور یکی از مهم ترین کتاب های منتشر شده در این زمینه می باشد.

بسیاری از دانشجویان معماری در دو مقطع کاردانی و کارشناسی با این کتاب سر و کار دارند.

در ذیل می توانید بعد از دیدن مشخصات کتاب اقدام به دانلود کنید؛

 عنوان   مبانی نظری معماری
 فرمت کتاب  PDF
 تعداد صفحات  456
 حجم کتاب  9 مگابایت

کتاب دوم

جزوه مبانی نظری معماری مهدی حجت

جزوه مبانی نظری معماری نوشته دکتر مهدی حجت یکی از مهم ترین جزوه‌های موجود در این زمینه می باشد.

دکتر مهدی حجت مدرس دانشگاه تهران می باشد و این جزوه در دانشگاه تهران تدریس می‌شد.

دکتر مهدی حجت یکی از اساتید بنام دانشگاه تهران است.

بعد از دیدن مشخصات کتاب می توانید اقدام به دانلود کنید.

 عنوان   جزوه مبانی نظری معماری
 تالیف   مهدی حجت
 فرمت کتاب  PDF
 تعداد صفحات  71
 حجم جزوه  16 مگابایت

کتاب سوم

کتاب مبانی نظری معماری در طراحی ورودی شهر

کتاب مبانی نظری در طراحی ورودی شهر نوشته پوریا پیرمردای یکی از بهترین کتاب هایی است که در این زمینه نوشته شده است و اکنون شما میتوانید به صورت رایگان آن را دانلود کنید.

نقل از مقدمه کتاب:

ورودی سرآغاز فضای شهری است.
اولین فضای شهری که هر شخص به هنگام عبور از شهر آن را تجربه می کند ورودی است. ورودی شهر همانند چند صفحه اول یک رمان یا پیش نمایش یک فیلم میتواند مخاطب را جذب کند یا دفع کند. در گذشته ورودی ها حسن مطلع و حسن مقطع یک شهر محسوب می‌شدند، اما امروز این فضاهای مهم شهریدستخوش تغییراتی شدند.

 عنوان کتاب  مبانی نظری در طراحی ورودی شهر
 نویسنده  پوریا مرادی
 تعداد صفحات  117
 فرمت  PDF
 حجم کتاب  3 مگابایت
مبانی نظری معماری pdf
خلاصه جزوه مبانی نظری معماری

مبانی نظری معماری چیست

منبع:گوگل

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط