سایت در حال بارگذاری است ...

هدیه ویژه سایت بیست میشم جایزه تا پایان سال 1404 برای همه کاربران با وارد کردن کد : 20misham20p از ما 20 درصد تخفیف بگیرید. مشاهده جشنواره

0911-148-2708 p.a_uk@yahoo.com تایم کاری : (24 ساعته) تهران ، میدان انقلاب

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

 

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

 

 

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

                   دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

 

 

 

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 5.9 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانشجویان ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

 

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

 

 

کتاب دانش خانواده

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم بیان میدارد کتاب «دانش خانواده و جمعیت» عنوان دو واحد درسی است که با مصوبه شورای برنامه ریزی آموزش عالی در زمره دروس معارف اسلامی ـ (گرایش اخلاق اسلامی) قرار گرفته است.

با سرکار خانم زهرا آیت اللهی، مدیر گروه زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، استاد دروس معارف و یکی از نویسندگان کتاب «دانش خانواده و جمعیت»

در خصوص اهداف و مراحل تدوین این کتاب که از سال تحصیلی 1392،-1393 تدریس آن در دانشگاه های کشور شروع شده است به گفت وگو نشستیم که خوانندگان مجله معارف، آن را از نظر می گذرانند.

 

 

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

 

پیشینه درس دانش خانواده و جمعیت

بر اساس مصوبه شورای برنامه­ریزی آموزش عالی در اسفندماه 1391، دو واحد درس عمومی اجباری «دانش خانواده و جمعیت» جایگزین درس «جمعیت و تنظیم­خانواده» شد و از نیمسال اول سال تحصیلی 1392،-1393 در دانشگاه ها ارائه گردید.

 

 

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

مطلب مرتبط برای شما ای بهترین

پایان نامه تاثیر فضای مجازی بر روابط درون خانواده

پایان نامه تاثیر فضای مجازی بر روابط درون خانواده

 

هدف از ارائه این درس

در این مصوبه هدف از این درس، آشنایی دانشجویان با مبانی و آموزه های بنیادین خانواده و مهارت­های تشکیل، تحکیم و تعالی این نهاد و همچنین تسهیل ازدواج جوانان ذکر شده­است.

بر اساس این مصوبه، اهداف رفتاری این درس آن است که: دانشجویان بتوانند مفاهیم بنیادین خانواده را براساس آموزه های دینی بیان کنند، با معیارهای انتخاب همسر آشنا شوند، مهارت­های مورد نیاز در تشکیل خانواده و نحوه رفتار با همسر و سایر خویشاوندان را به دست آورند،

با مفاهیم بنیادین مباحث جمعیت آشنا شوند و با فوائد فرزندآوری و آسیب های کاهش جمعیت در سطح ملی و پیامدهای تک­فرزندی در ابعاد فردی و خانوادگی آشنا شوند.

 

 

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

 

چگونگی تألیف کتاب دانش­خانواده و جمعیت

باتوجه به تجربه همکاری گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف­اسلامی با معاونت پژوهشی دانشگاه معارف­اسلامی در تألیف کتاب درسی «اخلاق خانواده» این بار نیز آمادگی گروه برای تألیف کتاب دانش­خانواده و جمعیت به معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی اعلام شد.

و معاونت مذکور در موافقت با این همکاری مسئولیت تألیف کتاب را به گروه واگذار کرد؛ از این رو گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برای تأمین منبع واحد درسی دانش­خانواده و جمعیت بر اساس سر فصل­های مصوب شورای برنامه­ریزی آموزش عالی، کتاب مزبور را آماده کرد.

تألیف بیشتر فصل اول را آقای دکتر امیرحسین بانکی­پورفرد، تألیف بخشی از فصل اول و فصول سوم و چهارم را اینجانب، تألیف فصل دوم را دکتر محمود حکمت­نیا و شیما سادات حسینی، تألیف فصل پنجم را زهرا رحیمی­یگانه و تألیف فصل ششم را دکتر محمدجواد محمودی، دکتر مونس سیاح و دکتر بتول نامجو بر عهده داشته­اند.

و البته مدیر گروه اخلاق­اسلامی دانشگاه معارف­اسلامی دکتر محمدجواد فلاح نیز نظارت و اصلاحات لازم را انجام دادند؛ معاون محترم پژوهشی دانشگاه­ معارف اسلامی دکتر غلامحسین گرامی نیز با حمایت­های مؤثر خود تهیه و چاپ کتاب را تسریع بخشیدند که جای تشکر و قدردانی دارد.

 

 

 

 

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

                                     دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

 

محتوای کتاب

طبق دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم کتاب در شش فصل تدوین یافته که فصل اول آن به آسیب­های روابط ودوستی با جنس مخالف و مدیریت غریزه جنسی اشاره کرده­است؛ این فصل در ادامه به کارکردهای ازدواج و معیارهای همسرگزینی پرداخته و به تفصیل به 19 مانع رایج برای ازدواج جوانان اشاره کرده و راهکارهایی جهت رفع این موانع توسط دانشجویان ارائه داده است.

در فصل دوم اصول حاکم بر خانواده، حقوق و مسئولیت­های همسران نسبت به یکدیگر و چگونگی رشد فضایل­اخلاقی و معنوی در خانواده شرح داده­شده­است.

فصل سوم کتاب به عوامل استحکام­خانواده پرداخته و این عوامل را مورد بررسی قرار داده­است: دینداری، همدلی، ارضای نیازهای جنسی، مدیریت اقتصادی خانواده، محبت به اعضای خانواده، متعادل نمودن انتظارات همسران از یکدیگر، مشورت در خانواده، رازداری، عفو و گذشت.

در فصل اول، سوم و چهارم سعی بر آن بوده که مهارت­های رفتاری بسیاری برای توانمندسازی دانشجویان ارائه شود تا آنها علاوه بر شناخت نسبت به شایسته های رفتاری در خانواده با مهارت­های اجرای آنها نیز آشنا شوند.

 

 

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

 

 

باتوجه به دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم در فصل چهارم برخی عوامل تضعیف­خانواده، راه های ایمن­سازی خانواده ها از آسیب­ها و نیز عوامل، پیامدها و راهکارهای کاهش طلاق و نیز شیوه ترمیم خانواده های آسیب دیده از طلاق مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل پنجم به موضوع فرزندآوری و تربیت­فرزند پرداخته شده و آثار و فوائد فردی، خانوادگی و اجتماعی فرزندآوری مورد بررسی قرارگرفته است.

در فصل ششم موضوع جمعیت و نرخ باروری در کشورهای جهان و خصوصاً در ایران بررسی شده و سیر تحولات جمعیت ایران و نیز عوارض این تحولات مورد توجه قرار گرفته­است.

با توجه به آسیب­های پیش­روی کاهش میزان باروری در ایران و لزوم تجدید نظر در سیاست­های جمعیتی، در این فصل سیاست­های گسترده بسیاری از کشورها از جمله سوئد، نروژ، فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین، ترکیه، روسیه، رژیم صهیونسیتی،

سنگاپور، ایرلند و ژاپن برای افزایش باروری در کشور خود، ذکر شده­است و در پایان علل ناباروری و درمان آن نیز شرح داده شده­است.

 

 

 

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

 

سایر ویژگی­های کتاب

براساس دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم در تدوین هر فصل علاوه بر ذکر اهداف درس در ابتدا، در پایان آن، فصل خلاصه ای به صورت نمودار ارائه شده تا مرور مباحث به سادگی انجام پذیرد.

و علاوه بر آن پرسش­هایی نیز در پایان هر فصل ارائه شده تا دانشجویان را به تفکر بیشتر پیرامون روابط اطرافیان خویش برانگیزد و در نهایت در پایان هر فصل منابعی جهت مطالعه بیشتر برای دانشجویان علاقمند ارائه شده ­است.

لازم به ذکراست لوح فشرده­ای که برای درس­اخلاق خانواده آماده شده و هم اکنون با تماس اساتید محترم، توسط گروه مطالعات زنان و خانواده به آنان ارائه می­شود، برای استفاده درس دانش­خانواده و جمعیت نیز بسیار مناسب می­باشد.

این لوح فشرده حاوی 411 آیه و روایت، 38 مجموعه کتاب (6664 صفحه)، 318 مقاله، 189 عکس، 175بیت شعر، 81 پرسش و پاسخ، 67 جلوه از زندگی بزرگان، 90 جمله لطایف و 7 مجموعه پاورپوینت می­باشد.

 

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

 

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم نشان داده است که تاکنون در دانشگاه های بسیاری اساتید توانمند در بحث جمعیت به ارائه کارگاه های متعدد پرداخته­اند و در چند دانشگاه نیز سایر مباحث پیرامون خانواده ارائه شده­است؛

هم اکنون دانشگاه­معارف اسلامی آمادگی دارد تا در صورت نیاز دانشگاه­ها و تأمین بودجه از جانب آنها، کارگاه هایی را در آن دانشگاه­ها ارائه و به شرکت­کنندگان در آن کارگاه­ها مجوز و گواهی لازم برای تدریس دانش­خانواده و جمعیت ارائه دهد.

با توجه به عمومی و اجباری بودن این درس برای همه رشته ها به تعداد بسیار زیادی استاد برای ارائه این درس نیاز می­باشد و از آنجا که تصویب شده این درس زیر نظر گروه معارف ارائه گردد، نیاز شدیدی به آمادگی اساتید معارف جهت تدریس این درس می باشد.

 

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

 

اهداف و انگیزه­های ازدواج

طیق دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم در جوامع گوناگون، اهداف و انگیزه­های متعددی در امر ازدواج و تشکیل خانواده وجود داشته است.

در جوامع اولیه، علت اقتصادی را مهم­ترین عامل تلقی می­کردند. علاوه بر نیاز اقتصادی، عوامل دیگری مانند زاد و ولد و تمایل به داشتن فرزند، ارضای غریزه جنسی، رفع نیازهای عاطفی و رهایی از تنهایی- و در جوامع امروزی-  عشق و محبت را از جملة اهداف ازدواج و تشکیل خانواده می­دانند.

در اینجا به ذکر برخی از اهداف و انگیزه­های ازدواج می­پردازیم.

1- خودکفایی و استقلال: دختر و پسر قبل از ازدواج جزء خانوادة پدري و تابع آنان محسوب می­شوند.

آنان طبعاً خواهان استقلال هستند، ولی فعلاً از این حق طبيعي محرومند. محصول کسب و کارشان غالباً صرف خانواده می­شود که خود آنها نیز از آن بهره­مندند. در تصمیم­گیری­ها استقلال ندارند و ناچارند از قوانین و ضوابطی که به وسیله پدر و مادر در خانواده اعمال می­شود پیروی کنند.

لیکن با ازدواج زندگی دختر و پسر دگرگون می­شود و شکل جدیدی به خود می­گیرد و استقلال می یابد. بعد از ازدواج شخصیت انسان تبدیل به یک شخصیت اجتماعی می­شود.

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

 2- ایجاد کانون آسایش و آرامش برای زن و مرد: نیاز به آرامش که ریشه در سرشت آدمی می­دارد بر اساس تعالیم مکتب اسلام یکی از مهم­ترین و شاید اولین انگیزة ازدواج محسوب می­گردد. ازدواج در حقیقت کانوني تشکیل می­دهد که در آن زن و مرد احساس آرامش کنند.

3- تأمین نیازهای جنسی: انسان دارای مجموعه­ای از نیازها و غرایز است که عدم ارضاء یا ارضای ناقص هر کدام از این غرایز موجب تزلزل در شخصیت فرد می­گردد.

یکی از نیرومندترین غرایز انسان غریزه جنسی است که با ازدواج، این نیاز تأمین گشته و مسیر طبیعی خود را مي­يابد. اسلام، عمل جنسی را در جاي خود نه تنها منفور نمی­داند بلکه یک سنت و عبادت می­شمارد.

4- تولید و بقای نسل: از دیگر نتايج مهمی مطرح در ازدواج، تولید مثل و بقای نسل است.

به بیان دیگر، تولد انسان­هایی که نیازمند تربیت و پرورش صحیح هستند از اهداف اساسی ازدواج محسوب می­شود. وجود فرزندان، باعث گرمی، پویایی و صفای کانون خانواده  و انگیزه­ای برای دوام زندگی و احتمالاً کاهش درگیری­های زن و شوهر است.

5- تکامل روحي و معنوي: یکی دیگر از انگیزه­های ازدواج کمک به رشد و تکامل زن و مرد است.

زیرا مجموعة گرم و صمیمی و فضای پرمودت و محبت خانواده، فرصتی برای تبادل اندیشه­ها، رشد اجتماعی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی زن و شوهر و دیگر اعضای خانواده فراهم می­کند.

زن و مرد در زندگی مشترک و خانوادگی، از تشویق­ها، حمایت­ها، رهنمودها و کمک­های یکدیگر بهره­مند می­گردند و در برخورد با مسایل و مشکلات زندگی، از تعاون و همکاری­های یکدیگر یاری می­طلبند.

به همین دلیل، برخورداری از وجود همسری مؤمن و شایسته، یکی از بزرگترین نعمت­های الهی است که برای دنیا و آخرت انسان سودمند خواهد بود.

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

6- سلامت و امنیت اجتماعی: بدون تردید، یکی از انگیزه­های مهم ازدواج، تأمین سلامت جسم و روان زن و مرد از طریق ارضای نیازهای جسمانی و روانی است.

نیاز به آرامش خاطر، نیاز به معاشرت، نیاز به گفتن درد دل برای غمخوار، نیاز به تشویق و تمجید، نیاز به مقبولیت و مورد توجه واقع شدن، نیاز به محبت و… اگر به درستی و به موقع ارضاء نشوند و از جاده اعتدال خارج گردند، نابسامانی­ها و زیان­های فراوانی را در زندگی فردی و اجتماعی پدید می­آورند.

7- دوستی، محبت و عشق: انسان در هر سن و مرحله­ای از زندگي خود به محبت احتیاج دارد و علاقمند است که دیگران او را دوست بدارند و مورد مهر و محبت آنان قرار گیرد. یکی از راه­های مهم و مؤثر برای ابراز مهر و محبت و برقراری دوستی بین زن و مرد، ازدواج است.

8- اجراي احكام الهي و نیل به ثواب: از نظر اسلام، ازدواج و تشکیل خانواده آن­چنان در وجود انسان تأثیر می­گذارد و شخصیت او را رشد می­دهد که اعمال و عبادت­هایش نزد خداوند و فرشتگان بسیار ارزشمندتر است.

همان انگيزه‌هايي كه براي ازدواج در جوانان وجود دارد به نحوي ديگر مي‌شود به عنوان انگيزه‌هاي جامعه براي گسترش فرهنگ ازدواج بيان نمود.

1.پاسخي منطقي به طبيعي‌ترين نياز جسمي اعضاي جامعه

2.  ايجاد آرامش در پیکر اصلی جامعه

3. ميدان تجربه براي نسل جوان در جامعه‌اي كوچك

5. با به كمال رسيدن نسل جوان جامعه به كمال مي‌رسد

6. از انحطاط روح معنوي جامعه جلوگيري مي­كند

7. آينده جامعه با نسل سالم تضمين مي‌شود و ازدواج تضمين­كننده اين آينده است.

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

 

اهداف و انگیزه­های کاذب

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم اشاره دارد در مورد ازدواج برخی از انگیزه­های نادرست ممکن است وجود داشته باشد که در اينجا به آنها اشاره می­شود:

1- گرایش به ارضای زودگذر غرایز: برخی از جوانان، به ازدواج از دریچة هدف­های کوتاه مدت آن – نظیر برآوردن خواهش­های درونی – می­نگرند و هدف­های درازمدت آن را مورد غفلت قرار می­دهند.

2- ابزاری برای پیشرفت مادی : قرائنی وجود دارد که برخی از مردان جوان، دخترانی را به همسری برمی­گزینند که از خانواده­های مرفه و متمکن باشند تا به تصور خودشان از ازدواج به عنوان پلکانی برای ترقی مادی استفاده کنند.

3- پیمودن راهی اجباری: رویکرد جوانان به ازدواج، باید رویکردی انتخابی، آگاهانه و ارادی باشد و هرگونه احساس اجبار و تحمیل در این امر، بر پیامدهای آن نظیر مسئولیت­پذیری تأثیر منفی دارد.

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

4- عشق و علاقة زیاد به جای احساس مسئولیت: احساس عشق و علاقه زیاد به همسر، که در آغاز همسرگزینی برای جوانان حاصل می­شود، می­تواند از شرایط لازم برای ازدواج موفق تلقی گردد. احساس علاقه و عشق به همسر، لازم است ولی كافي نيست. اين لزوم با مسئولیت­پذیری آگاهانه كامل می­شود.

5- پذیرش این عقیده که هر چیزی به تجربه کردنش می­ارزد: برخی از جوانان، به ازدواج به مثابه پدیده­ای تکرارپذیر، سطحی و اتفاقی می­نگرند. در حالی که ازدواج مهم­ترين انتخاب است که یک عمر بلكه در نسل­هاي بعد پیامدها و مسایل ناشی از آن، استمرار و تداوم خواهد داشت.

6- احساس ترحم به جای احساس مهر و محبت: از ویژگی­های زندگی مشترک، پیوندهای مهر و محبت و عاطفة متقابلی است که میان زن و شوهر ایجاد شده و باگذشت زمان شکوفا می­شود.

برخی از جوانان مهر و محبت را با احساس ترحم اشتباه می­کنند و به خاطر مشاهده برخی از نقص­ها و کمبودها در فرد مورد نظر – مانند وجود بیماری، نقص عضو یا فقدان والدین – با او ازدواج
می­کنند.

باید توجه داشت که ازدواج با فردی که به دلایلی، از وجود عارضه یا نقصی رنج می­برد یک اقدام قابل ستایش است و این در صورتی است که آگاهانه، سنجیده و با درک تمامی مسئولیت­ها بر اساس مهر و عاطفة سالم انجام بگیرد.

براساس دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم در مواردی که صرفاً احساس ترحم عامل ازدواج باشد، احتمال آن­که تغییرات خلقی و روحی در فرد به وجود آید و از تصمیم خویش پشیمان شده و دچار تزلزل گردد، وجود خواهد داشت و در صورتی که تزلزل در ارکان شخصیتی فرد، منجر به جدایی نیز نشود، حاصل آن زندگی نا­مطلوبی خواهد بود.

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

                         دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

عوامل اجتماعى ـ اقتصادى مؤثر بر تأخير ازدواج

1- مشکلات اقتصادی و تشریفات و رسوم غلط:باتوجه به دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم مهم­ترین مسایلی که غالباً آنها را به عنوان موانعی بزرگ برای ازدواج مطرح می­کنند عبارتند از فقر و مشکلات اقتصادی، بالا بودن هزینه­های عقد و ازدواج، بالا بودن مهریه، عدم توانایی تهیه جهیزیه، تورم، تشریفات، پیرایه­ها وآداب و رسوم غلط.

هر جوانی طبعاً میل دارد ازدواج کند و زندگی خود را سامان دهد. غریزۀ جنسی هم او را بدین امر هدایت می­کند.

اما برخی از جوانان برخلاف میل باطنی، از ازدواج به موقع خوداری می­کنند و این­گونه مطرح می­کنند که توان پرداخت مخارج عقد و عروسی و تهیة مسکن و اسباب و لوازم زندگی را ندارند و نمی­توانند مخارج آینده زندگی را تأمین و آبرومندانه زندگی کنند.

و بهترین روزهاي جوانی را در حال تجرد به سر می­برند و هنگامی ازدواج می­کنند که اشتیاق دوران جوانی کاسته شده و برخی تا پایان عمر از این نعمت بزرگ محروم می­شوند و مجرد زندگی می­کنند.

2- ادامه تحصیل:  طبق دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم عامل دیگری که موجب تأخیر ازدواج می­شود ادامة تحصیلات است. اغلب پسران و دختران علاقه دارند تحصیلات خودشان را در صورت امکان تا مقطع لیسانس و بالاتر ادامه دهند.

از طرف دیگر، ازدواج را با درس خواندن ناسازگار می­دانند زیرا ازدواج مسئولیت­آفرین است و شخص را مقید می­سازد. والدین نیز همین عقیده را دارند و غالباً حاضر نیستند دربارة ازدواج فرزندان محصلشان اقدام کنند.

پسران و دختران بر خلاف میل طبیعی، خویشتن را ملزم می­کنند که ازدواج را تا پایان دوره تحصیلات- به ویژه در شهرهای بزرگ- به تأخیر بیندازند.

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم بیان میدارد با این­که تحت فشارهای نیروی غریزة جنسی قرار می­گیرند اما ناچارند آن را سرکوب کنند چون ادامة تحصیلات را برای آیندة خویش ضروری و سرنوشت­ساز می­دانند و هر آنچه را که مانع ادامه تحصیل محسوب شود از پیش راه بر می­دارند. اما غریزه جنسی به هر حال یک واقعیت است و نمی­توان آن را نادیده گرفت.

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

3- مشکل مسکن: یکی از موانع ازدواج نداشتن مسکن است. تهیة مسکن برای جوانان بسیار دشوار است و به همین دلیل، ازدواج­ها از سن مناسب به تأخیر می افتد.

  مشکل نداشتن مسکن اگرچه اساسی است اما نباید سد راه ازدواج شود، زیرا اولاً بسیاری از افراد، پس از ازدواج این مشکل را حل کرده و صاحب مسکن می­شوند.

باتوجه به دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) نیز هنگام ازدواج، خانه نداشتند و اتاقی را از یکی از مسلمانان عاریه کردند. ثانیاً روی هم رفته، وقتی عوارض و مشکلات بی­همسری را با مشکل مسکن مقایسه می­کنیم، مي­بينيم که پیامدهای منفی مشکل مسکن، بسیار کمتر از عوارض و مشکلات ترک ازدواج است.

ثالثاً مشکل مسکن باید با همت و کار و کاردانی، بر اساس روحیه استقلال طلبی، تعاون و همکاری دولت و ملت حل گردد.

ازدواج یک عامل محرک برای ایجاد حس استقلال طلبی و روحیة کاردانی است و می­تواند در جوان نیرویی پدید آورد که او با سرپنجه تدبیر و همت، مشکل مسکن را حل کند. اکنون طرح­هایی از جمله مسکن مهر امید به خانه­دار شدن بسیار زیاد کمک کرده است.

4- عدم همراهي پدر و مادر و بهانه­جویی­های آنان: بعضی از پدران و مادران، بسیار پرتوقع و مشکل­پسندند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در تحقق ازدواج یا ادامه آن خلل وارد می­کند و گاهی آن را با بن­بست روبرو می­کند، عدم همراهي پدر و مادر یا دخالت سایر بستگان است. بسیاری هستند که محرومیت آنها از نعمت ازدواج، معلول مخالفت و بهانه­گیری برخی از بستگان است.

آنها به جای اینکه با پادرمیانی و نظارت، گره­ها را بگشایند، به بهانه­های واهی و دخالت­های مستقیم گره‌های بیشتری در کار می­اندازند. گروه دیگری از والدین، نسبت به ازدواج فرزندانشان واکنش نشان نمی­دهند.

آنان کوچک­ترین توجهی به نیاز جنسی فرزندان خود نمی­کنند و نیازمندی آنان به زناشویی را نادیده می­گیرند.

5- مشکل­پسندی: یکی دیگر از دلایل تأخیر ازدواج باتوجه به دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم در برخی افراد، مشکل­پسندی آنهاست. به همین دلیل برخی از جوانان در ازدواج بیش از حد سختگیری می­کنند و همین سختگیری افراطی باعث می­شود که سن آنها از سن معمول ازدواج بالاتر برود.

بدیهی است هرچه سن بالاتر رود از یک طرف معیارهای انسان برای ازدواج تغییر می­کند و بیشتر و سختگیرتر می­شود و از سوی دیگر با افزایش سن ممکن است روز به روز از امتیازات مثبتی که فرد برای ازدواج دارد کاسته شود و در نتیجه عملاً ازدواج کردن دشوار گردد.

این مسأله، به ویژه در مورد دختران صادق است. البته این مشکل­پسندی فقط از ناحیه دختر و پسر نیست بلکه از طرف خانواده و بستگان طرفین نیز اعمال می­گردد.

آنچه پایدار است و باعث نشاط، شادابی و خوشبختی در زندگی زناشویی می­گردد، تفاهم، صداقت، وفاداری، احساس مسئولیت، ایثار، گذشت، شکیبایی و… است.

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

6- آزادی­های غلط “حمایت­های افراطی” و گریز از مسئولیت: یکی دیگر از دلایل ازدواج نکردن برخی جوانان و بالا رفتن سن ازدواج آنها این است که فکر می­کنند ازدواج نوعی محدودیت است و با ازدواج کردن، آزادی­های خود را از دست می­دهند.

این گروه از این طریق از پذیرش مسئولیت شانه خالی می­کنند. بعضی از خانواده­ها، تمام شرایط لازم را برای این افراد اعم از خوراک، پوشاک، حمایت مالی و… فراهم می­کنند و از این طریق، به تشدید باور آنها کمک می­کنند و شرایطی را برای آنها تأمین می­کنند که علاقه و انگیزه­ای برای ازدواج باقی نمی­ماند و تصور نمی­کنند که ازدواج نوعی رفاه، آرامش و آسایش به همراه دارد.

این گروه از جوانان لازم است بدانند که ازدواج صحیح باعث رشد و تکامل انسان می­شود و بی قیدی و بی هدفی باعث شکست و تباهی انسان می­گردد. ازدواج، انسان را از سرگردانی و بی­پناهی و تنهایی نجات می­دهد و غریزة جنسی را به طور طبیعی ارضاء می­کند.

ازدواج، انسان را از خطر پوچی در زندگی حفظ می­کند. در این میان تربیت فرزندان به نحوی که آنان مسئولیت­پذیر باشند از اهمیت زیادی برخوردار است.

7- روابط نامشروع: گسترش فساد و انحرافات جنسی و روابط نامشروع نیز از جمله عوامل ازدواج نکردن برخی از افراد، به ویژه پسران به شمار می­رود.

بدون تردید، یکی از عوامل مهمی که انسان را به سوی ازدواج سوق می­دهد، میل و نیاز جنسی است. زمانی که افراد به راحتی بتوانند با جنس مخالف ارتباط برقرار کرده و نیاز جنسی خود را به طور غیرمشروع و غیرقانونی برآورده سازند، دیگر چه نیازی به ازدواج دارند؟

8- مشکل در انتخاب همسر: یکی از موانع و مشکلاتی که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد مشکل انتخاب همسر است.

یعنی دختر و پسر معیار مشخصی برای ازدواج ندارند و نمی­دانند که همسر آینده آنها باید چه صفات و خصوصیاتی داشته باشد ­و یا کانال­ها و سامانه­های معرفی گزینه در دسترس آنان نمی­باشد.

دانلود کتاب دانش خانواده | 20 میشم

از این که تا پایان متن با ما همراه بودید سپاسگزاریم.
منبع:گوگل

 

 

 

 

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط

افزودن به سبد خرید