دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

 

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

 

 

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

          دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

 

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 6.4 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانشجویان ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

 

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

 

فصل اوّل

  چیستی انسان

مباحث مطرح در این فصل
الف) ضرورت و منافع خود شناسي
ب) حقيقت انسان از ديدگاه قرآن
ج) ابعاد روح و روان انسان
د) بحران هاي فرا روي انسان
ه) نقش دين در رفع بحران هاي موجود پيش روي انسان

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم بیان دارد همانطور كه همه ما می‌دانیم، در هر چیزی، شناخت و معرفت مقدّم است، از این رو، خودشناسی یا «معرفت نفس» بر «خودسازی» مقدّم است.

منظور از خودشناسی این است كه انسان به كاستی‏ها و ضعف‏ها و محدودیت هایش بنگرد تا از غرور و خود پسندی (كه ریشه اكثر گناهان است) به دور ماند، انسان وقتی خود را شناخت، شوق تحصیل كمالات و تزكیه نفس در او جوانه می زند و می كوشد رذایل اخلاقی را از نفس خویش دور گرداند.

گاهی در روایات از شناخت خود به معرفت نفس یاد می‌شود.
خودشناسی به انسان می گوید “كه هستی و چه هستی؛ چه استعداد‌ها و توانایی هایی داری؛ جایگاه او را در هستی و نسبتش را با مبدأ هستی (خداوند)معیّن می كند و او را آماده پیمودن راه خاك تا افلاك می كند.

بدیهی است كه هرچه انسان در این راه كوشاتر باشد، رتبه و درجه‌اش (ایمان ) بلندتر خواهد بود. به طور مثال: انسانی كه خود را نمی شناسد و از این معرفت غافل مانده، چون مسافری است كه در بیابانی بیراه گم گشته است.

چنین كسی بعید است به مقصد برسد. هم چنین ممكن است چندین راه به سوی مقصد وجود داشته باشد كه یكی كوتاه و دیگری بلند باشد.

هر چه آگاهی و معرفت انسان به خویش بیشتر باشد، به منزله آن است كه در راهی كوتاه تر قرار گرفته باشد.

امیرمؤمنان می فرماید: “كسی كه خود را نشناخته، هلاك خواهد شد”.
بنا بر این خودشناسی راهی است برای یافتن اصلی كه انسان از آن دور مانده و باز جستن روزگار وصل است.
هر كسی كو دور ماند از اصل خویش                       باز جوید روزگار وصل خویش

مهمترین مسئله از مسائل مربوط به انسان، شناخت خود انسان است.

انسان قبل از شناخت جهان باید به شناخت دقیق از توانایی های خود بپردازد دعوت به شناخت انسان از توصيه هاي مهم پيامبران الهي، عارفان، عالمان اخلاق و فيلسوفان است.

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

راههای خود شناسی

طبق دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم انسان باید استعدادهای فطری درونی خود را کشف نموده و آنها را به کمال برساند.
انسان باید امیال نفسانی و شهوانی خویش را تعدیل نماید تا بدین وسیله به بزرگترین سعادت نایل شود.
اگر انسان از این امر غفلت بورزد و فقط به نیازهای مادی خود بپردازد گرفتار خسران می گردد و به مرتبه حیوانیت تنزل می یابد.

براساس دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم انسان اگر با تامل و تفکر، امکانات و استعدادهایی که برای رشد و تکامل در او آفریده شده است بشناسد بهتر مى‏تواند سرمایه های وجودی خودرا به کمال برساند. قرآن و روایات اسلامی انسان را به خودشناسی دعوت مى‏کنند.
قرآن مي فرمايد:
انسان بايد بنگرد كه از چه آفريده شده است. (طارق-5)
آيا انسان به ياد نمي آورد كه ما او را آفريديم و حال آنكه چيزي نبوده است؛ (مريم-67)
اي كساني كه ايمان آورده ايد! به خود بپردازيد….(مائده-105)
امام علی (ع) می فرماید:کسی که به خودشناسی دست یابد به بزرگترین سعادت و کامیابی رسیده است.
اینجا این اشتباه پیش نیاید که خودشناسی فقط مورد تاکید اسلام مى‏باشد چرا که در نظرات فیلسوفان و اندیشمندان غربی هم خودشناسی جایگاه بس بزرگ دارد.

بنا به نقل تاریخی بر در معبد دلفی دریکی از شهرهای یونان باستان برای کشف رموز خلقت و پیچیدگی های وجودانسان نوشته بودند که «خود را بشناس» در تاریخ فلسفه خودشناسی از نظریات اساسی سقراط حکیم بوده است.

ايمانوئل كانت فيلسوف بزرگ مغرب زمين ميگويد: «انسان قبل از هر چيز بايد به ارزيابي و شناخت دقيق توانايي خود بپردازد»
ضرورت خودشناسی
در خصوص رجحان و  ضرورت  خودشناسی به دلایل زیر مى‏توان اشاره نمود:
1- خودشناسی مقدمة كمال انساني
خودشناسی نقطه آغاز شناخت سرمايه هاي وجودي انسان است. انسان مي تواند از خود بپرسد:
آيا حد وجودي انسان در حد ساير حيوانات است يا قدرت تعالي و رشد پرواز كردن دارد؟
اگر قدرت پرواز كردن به عالم ملكوت را دارد تا چه حد مي تواند پرواز كند؟
آيا انسان جز بدن مادي، حقيقت ديگري به نام روح هم دارد؟
اگر آدمی قبل از هر چیز خود را بشناسد بهتر مى‏تواند از سرمایه های وجودی خویش بهره ببرد و آنها را شکوفا سازد زیرا نقطه آغاز شناخت سرمایه های وجودی است پاسخ به پرسش هایی درمورد حد وجودی انسان و قدرت رشد و تعالی او مقدمه تکامل انسانی است.
2- خودشناسی پيش درآمد جهان شناسي
شناخت جهان پس از تعامل انسان با جهان خارج از خود است.
انسان بايد ابتدا قوا و ابزار شناخت خود و گستره و مرزهاي آن را بشناسد تا بعد به شناخت جهان دست يابد.
اميرالمومنين علي (ع) مي فرمايند: «كسي كه خود را نمي شناسد، چگونه غير از خود را تواند شناخت؟»
3-    خودشناسی مقدمة خداشناسي
امير مؤمنان علي (ع) مي فرمايد: هر كس خود را بشناسد، پروردگارش را مي شناسد.
از آنجا كه فطرت آدمي با معرفت خدا عجين است، دعوت به خود شناسي  در واقع دعوت به خداشناسي و ارتباط با اوست. بنابراين، خود شناسي، مقدمة محبت و معرفت به خداست.

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

                     دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

 جنبه هاي گوناگون خود شناسي

باتوجه به دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم وجود انسان، وجودي وابسته و ممكن الوجود است و چنين موجودي  نمي تواند، آفرينندة خود باشد و وابستگي انسان به خدا مشهود است.

اگر انسان ساختار پيچيدة خود را مورد تامل قرار دهد، به ناظمي حكيم و عليم كه چنين ساختاري را پديد آورده است، آگاه مي گردد.
4- خودشناسی حلال مشکلات انسان:
بسیاری از مشکلات روحی و روانی و فکری واخلاقی انسان ناشی از خود ناشناسی است.
اگر آدمی حقیقت وجودی خود، هدف خلقت، رابطه خود با خدا، موقعیت خود در نظام هستی و… را در زندگی خود بداند بسیاری از مشکلات او حل مى‏شود و زندگی سعادت آمیزی برای خود رقم مى‏زند.
ب)حقیقت انسان
در باب حقیقت انسان دو دیدگاه وجود دارد.1- دیدگاه مادّی 2- دیدگاه غیر مادّی(الهی)
1-دیدگاه مادّی: ديدگاه اول ديدگاه ماديون (ماتریالسیم) است.

يعني كساني كه هستي را با ماده برابر مي‌دانند و انسان را صرفاً پديده مادي مي‌پندارند و شناخت آنان از انسان با استفاده از قوانين مادي و مبتنی بر حس و تجربه است.

بر این اساس انسان در همین جسم ظاهری خلاصه مى‏شود که با مرگ و متلاشی شدن جسم از بین مى‏رود.

اين افراد انسان را با مُردن فاني مي‌پندارند. در این دیدگاه انسان با مرگ می پوسد همان دیدگاهی که مشرکان و کافران عصر پیامبر به آن دچار بودند.
ماده گرایان برای حرف خود این چنین استدلال مى‏کنند:
مقدمه اول : هر چیزی که وجود دارد مادّی است چون هستی را برابر با ماده (جسمانیت) مى‏دانند
مقدمه دوم: هر چیزی که وجود دارد چون مادی است قابل حس و تجربه است (ابزار شناخت در نظر آنها فقط حس و تجربه است)
مقدمه سوم: هر چیزی که قابل حس و تجربه نباشد مادّی نیست.
نتیجه: هر چیزی که مادی نیست پس نیست( وجود ندارد) مثل روح
با توجه به این نوع استدلال به این نتیجه مى‏رسند که انسان فقط جسم است و دارای روح نیست چراکه روح در نظر آنها  نه قابل حس است و نه تجربه و با توجه به مقدمه سوم روح غیر مادی است  و چون غیر مادی است پس وجود ندارد.
2-دیدگاه غیرمادی(الهی): این گروه که ادیان الهی و دین اسلام نیز از آن شمار مى‏روند انسان علاوه بر بُعد مادي، بُعد غيرمادي هم دارد حقیقتی به نام روح. در این دیدگاه محور همه تعالیم الهی روح آدمی است و توجه به جسم انسانها نیز به دلیل تاثیری است که جسم بر روح دارد.

روح حیاتی جاودانه دارد و  با نابودی جسم از بین نمی رود بلكه مرگ انتقال از مكاني به مكاني ديگر و اين‌ها معتقدند علاوه بر ابزار حسي و تجربي، ابزار غيرتجربي و غيرحسي هم وجود دارد که ابزار شناخت روح غیرحسی و غیرتجربی است.

اسلام، ديدگاه دوم را تأييد مي‌كنند.

 

 

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

 

دیدگاه قرآن درباره انسان و حقیقتش

از منظر قرآن اولاً انسان از دوساحت بدن مادی و روح غیرمادی تشکیل یافته است:
ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ
سپس(خدا)اندام انسان را موزون ساخت و از روح خویش در وی دمید.
با توجه به این آیه به دو ساحتی و دو بعدی بودن انسان پی می بریم از واژه « سواه» بعد جسمانی و مادی انسان و با واژه «روحه» بعد غیر مادی انسان که همان بعد و روحانی است اثبات می شود
«تسویه» در این آیه به معنای خلقت اعضای بدن است که به صورت اعتدال و دور از افراط و تفریط آفریده شود. در لغت عرب برای شخصی که از نظر سیرت و صورت در حد اعتدال قرار گیرد از ماده«سوی» استفاده مى‏کنند.
مقصود از تسویه در آیات قرآن
مقصود از«سوی» در این آیات تکمیل خلقت جسمانی و پردازش آفرینش ظاهری.

 

 

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

 

حقیقت توفّی

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم نظر دارد قرآن بعد از آنکه دو بعدی بودن انسان را بیان مى‏نماید به یک حقیقتی اشاره مى‏کند و بر آن تاکید مى‏نمایید که از این دو بعدی بودن انسان،

آن بعدی که حقیقت انسان را تشکیل مى‏دهد روح او مى‏باشد که پس از مرگ از بدن مادی جدا شده در عالم برزخ به حیات خود ادامه مى‏دهد:
قرآن در این باره می فرماید: خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامی باز می ستاند.
بگو:فرشته مرگ که برشما گمارده شده است شماها را می ستاند و آنگاه به سوی پروردگارتان بازگردانده مى‏شوید.

لذا کلمه «توفی» دراین آیات به معنای اخذ و گرفتن است. بی شک فرشته مرگ هنگام مرگ روح آدمی را می ستاند: زیرا بدون آدمی باقی است. از این بیان معلوم می گردد که حقیقت انسان همان روح است آدمی واقعیتی جز آن ندارد.
آیاتی نیز درباره شهدا سخن می گویند و به صراحت بیان مى‏دارند که شهدا زنده اند و نزد پروردگار خویش از نعمت های الهی بهره مى‏برند حال آنکه جسم مادی آنان متلاشی شده است.
هرگزکسانی را که در راه خدا کشته شده اند مرده میپندارند :بلکه زنده اند که نزد  پروردگارشان روزی داده مى‏شوند.

ابعاد روح انسان؟      1-بعد ادراکی       2-بعد گرایشی
روح انسان داراي بعد ادراكي و گرايشي است
الف) ادراكات انسان به دو قسم عملي و نظري تقسيم مي شوند ادراكات نظري همان شناخت و علمي است كه انسان به اشيا پيدا مي كند كه اين نوع شناخت را تصورات ذهني نيز  مي گويند
ادراكات عملي عبارت است از شناخت بايد ها و نبايد ها و خوب  و بد هايي كه در عمل بايد به آنها اقدام كرد اين نوع شناخت و ادراكات را تصديقات نيز مي گويند

1- بعدگرایشی انسان: عبارت است از همان تمایلاتی که با روح انسان سرشته شده اند وبراثرعوامل بیرونی(محیط.جامعه.تربیت)پدیده نیامده اند ولی عوامل خارجی در رشد و شکوفایی آنها موثرند.مانندمیل به دانش و پرستش خدا.
تقسیم بندی گرایشهای انسان:
ب) گرايش هاي انسان نيز به دو دسته تقسيم مي شوند
1- گرايشهاي مادي يا حيواني و غريزي
2- گرايش هاي عالي يا انساني و فطري

1-گرایشهای حیوانی: مشترک میان انسان و حیوان است که از آن به غریزه هم یاد مى‏شود.
مانند میل به جنس مخالف، صیانت از ذات و…
2-گرایشهای انسانی:گرایشهایی که مختص انسان بوده و در حیوانات کمتر مشاهده مى‏شود.

میل به محبت خدا از آن جمله است.انسان ها براثر شرایط محیطی ممکن است نسبت به این میل فطری غافل گشته به خطا روند اما به محض رفع موانع و هشیاری دوباره این میل جلوه مى‏کند و مصداق واقعی خود را نشان مى‏دهد.
از این رو وظیفه پیامبران بیدار کردن و برانگیختن گنجینه های فطرت آدمی است تا این که گرایش دینی انسان را سمت و سوی شایسته ببخشند.

بحرانهاي فرا روي انسان كدامند؟
1- بحران معرفتي
2 – بحران اخلاقي
3- بحران رواني و معنوي

بحران معرفتي از كجا پيدا مي شود؟
كساني كه شناخت را منحصر به حس انسان كرده اند و از شناخت عقلي و عرفاني باز مانده اند دچار بحران معرفتي شده اند در حالیکه انسان براي شناخت كامل نياز به حس وعقل و وحي دارد
ريشه بحران اخلاقي چيست؟
ماده گرايي و لذت طلبي بشر ريشه بحران اخلاقي انسان  مي باشد

بحران معنوي بشر از كجا پيدا مي شود؟
بشر در بعد روحي خود نياز بیشتری به خدا دارد و خداوند برآورنده نيازهاي انسان است انساني كه خدا را كنار بگذارد از جهت روحي و معنوي دچاركمبود و بحران مي شود

نقش دين در رفع بحران هاي موجود
طبق دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم دين راههاي شناخت انسان را منحصر به ابزار حسي نكرده بلكه اضافه بر حس عقل و قلب و وحي را نيز براي شناخت جامع و برتر معرفي مي كند و مي توان انسان را به شناخت كامل و مطمين رسانده و از بحران معرفتي نجات دهد.

همچنين دين پشتوانه اخلاق است و براي ايجاد اخلاق حسنه آمده است به طوري كه پيامبر اسلام مي فرمايد : من براي اخلاق حسنه مبعوث شده ام همچنين دين در حل مشكلات رواني و معنوي نقش بزرگي دارد و انسان را به اطمينان قلبي و زندگي آرام و را حت مي رساند
قرآن در اين رابطه مي فرمايد:
الا بذكر الله تطمين القلوب
و نيز مي فرمايد: و من اعرض عن ذكري فان له معيشة ضنكا

 

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

       دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

  نکات کلیدی فصل اول

مهمترین مسئله از مسائل مربوط به انسان طبق دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم  شناخت خود انسان است.
از دلایل اهمیت خودشناسی موارد زیر است:
1-خودشناسی مقدمه کمال انسانی است.
2-خودشناسی پیش درآمدجهان شناسی است.
3-خودشناسی مقدمه خدا شناسی است.
4-خودشناسی حلال مشکلات انسان است.
اگرآدمی قبل ازهر چیز خود را بشناسد بهتر مى‏تواند از سرمایه های وجودی خود بهره ببرد وآنها را شکوفا سازد زیرا نقطه آغاز شناخت سرمایه های وجودی است.
انسان باید ابتدا قوا و ابزار شناخت خود و گسترده و مرزهای آنهارا بشناسد تا بعد به شناخت جهان دست یابد.
فطرت آدمی با معرفت خدا عجین است دعوت به خودشناسی در حقیقت دعوت به خدا شناسی و ارتباط با اوست.
بسیاری از مشکلات روحی روانی و فکری و اخلاقی انسان ناشی از خود ناشناسی است.
انسان در پرتو تعقل و خردورزی مى‏تواند به آرامش راستین که همان انس با خدا و تبعیت از فرمان های اوست دست یابد.
در باب حقیقت انسان دو دیدگاه وجود دارد:مادی و الهی. در دیدگاه مادی انسان فقط همین جسم او مى‏باشد ولی  در دیدگاه الهی علاوه بر جسم به حقیقتی  به نام روح قائل هستند.
معنی تسویه در آیات قرآن به معنای خلقت اعضای بدن است که به صورت اعتدال و دور از افراط و تفریط آفریده شود.
معنی کلمه توفی در آیات قرآن که به مرگ انسان اطلاق مى‏شود عبارت از اخذ و گرفتن است.
با تعامل در روح انسان دو بعدرا در آن باز می یابیم:1-بعد ادراکی  2-بعد گرایشی
بعد ادراکی انسان در دو حوزه نظری و عملی فعالیت مى‏کند.
بعدگرایشی روح انسان همان تمایلاتی اند که با روح انسان سرشته شده اند.
گرایشهای انسان به دو دسته تقسیم مى‏شوند:1-گرایشهای حیوانی 2-گرایشهای انسانی
وظیفه پیامبران بیدار کردن و برانگیختن گنجینه های فطرت آدمی است.

 

 

دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 | 20 میشم

 

سوالات
1-    مهم ترین مسئله مربوط به انسان است؟
خودشناسی
2 – راه های خود شناسی چیست آن ها را نام ببرید؟
1)گنجینه های فطرت و نهاد را کشف کرد
2) امیال نفسانی را تعدیل نمود
3) استعدادهای فطری را به کمال رساند
3 –دلائل رجحان و ضرورت خودشناسی را نام ببرید؟
1) مقدمه کمال انسانی
2) پیش درآمد جهان شناسی
3) حلال مشکلات انسان
4) مقدمه خداشناسی
4 – در باب حقیقت انسان چند دیدگاه وجود دارد را بنویسید؟
دیدگاه  مادی  انسان فقط جسم است
دیدگاه الهی  انسان علاوه بر جسم دارای روح غیر مادی است
5– قوانین مادی مبتنی بر چه هستند؟
حس و تجربه 6 – محور همه تعالیم ادیان الهی چیست؟
روح آدمی              7 – خصوصیات روح را بنویسید؟ 1) روح را نمی توان با قوانین مادی و علوم حسی و تجربی مطالعه کرد 2) اصولاً حقیقت انسان روح است نه جسم 3) روح انسان قابل تجربه نیست 8– این آیه شریفه «ثم سواه و نفخ فیه من روحه» بیانگر چه موضوعی است؟
دو بعدی بودن انسان روح + جسم 9 – مقصود از تسویه چیست؟
تکمیل خلقت جسمانی و پردازش آفرینش ظاهری انسان
10 –  با تامل در روح انسان به چند بعدآن می توان پی برد؟
بعد ادراکی و بعد گرایشی
11 – حقیقت توفی چیست سه مورد نام ببرید؟
توفی در آیات قرآن به معنی اخذ و گرفتن تمام و کمال است پس از اخذ روح از بدن و جزئی از حقیقت انسان در زمین باقی نمی ما ند وحقیقت انسان همان روح است و آدمی، واقعیتی جز آن ندارد
12- کدامیک از ابعاد گرایش انسانی، به حفظ ذات و صیانت از خود ارتباط دارد؟ گرایش حیوانی
13 – کدام یک از امیال است که انسان جدایی ناپذیر است؟
میل و محبت به خدا
14 – گرایش میل به جنس مخالف به کدام بعد گرایشی ارتباط دارد؟
غریزی
15 – در چه زمانی ، میل به خدا مصداق واقعی اش تجلی می یابد؟
هنگام رفع مانع و هوشیاری
16 – وظایف پیامبران درباره گرایش انسانی( با آنکه اعتقاد به وجود خدا ذاتی انسان است ) چیست؟
1-     بیدار کردن و برانگیختن گنجینه فطرت آدمی
2- گرایش دینی انسان را سمت و سوی شایسته ببخشند.

 

 

 

 

از این که تا پایان متن با ما همراه بودید سپاسگزاریم.
منبع:گوگل

 

 

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • تنها راه پشتیبانی محصولات سیستم تیکت می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
  • در صورت نیاز به سفارشی سازی و تغییرات در این محصول ، لطفا از بخش پشتیبانی با ما در ارتباط باشید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط

متاسفانه موردی یافت نشد ...