سایت در حال بارگذاری است ...

هدیه ویژه سایت بیست میشم جایزه تا پایان سال 1404 برای همه کاربران با وارد کردن کد : 20misham20p از ما 20 درصد تخفیف بگیرید. مشاهده جشنواره

0911-148-2708 p.a_uk@yahoo.com تایم کاری : (24 ساعته) تهران ، میدان انقلاب

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

                         دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 2.3 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانشجویان ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره و چشم انداز

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم بیان میدارد کتاب اصول و طراحی منظره و چشم انداز pdf نوشته دكتر محمد رضوانی برای رشته مهندسی منابع طبيعی و محيط زيست دانشگاه پیام نور می باشد که دارای 265 صفحه بوده و برای دانشجویان معماری نیز کاربردی و قابل استفاده می باشد و در این بخش از سایت می توانید فایل pdf این کتاب را دانلود نمایید. کتاب اصول و طراحی منظره رو حتما دنبال کنید.

این کتاب شامل 5 فصل است که به ترتیب شامل فصل اول بررسی های پیشینه تاریخی ، فصل دوم آشنایی با انواع باغ و پارک ، فصل سوم کاربرد مصالح ساختمانی و گیاهان تزیینی در طراحی منظر ، فصل چهارم اجرای طرح فضای سبز و مقررات مربوط به آن و فصل پنجم نگهداری فضای سبز می شود.

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

مقدمه

زندگي كنوني بشر و پيچيدگي هاي روزمره آن و استفاده از ابزار و تكنولوژي، عملاً موجبات چالش هاي شديد هويتي شده است، از اين رو استفاده از طبيعت و مواهب آن فرصت گرانبهايي براي تجديد روحيه و برخورداري از فوايد معنوي آن مي باشد.

ديدن مناظر طبيعي زيبا و حضور در آنها احساس مفرحي در انسان ايجاد مي كند و لذا آدمي با پناه بردن به كوه، دشت، صحرا، جنگل و گلزار بر غناي روحي خويش مي افزايد.

از طرف ديگر شكل دادن به طبيعت و بازآفريني آن در اشكال چشم نواز با آميزه اي از هنر و معماري، موجبات پيدايش مناظر و چشم اندازهاي بديع و شگفت انگيزي شده است كه تلاش شده در اين مجموعه به طراحي و ايجاد آن ها اشاره شود.

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

 

 

 

 

10 نکته در مورد طراحی منظره که برای شروع کار باید بدانید

آیا شما اولین باغ خود را طراحی می کنید؟ یا احیای فضای بیرون از منزل که هنگام خرید خانه به ارث برده اید؟ خوش به حالت. باغ ها زندگی ما را بهتر می کنند: آنها کیفیت هوا را بهبود می بخشند ، ما را به آفتاب و سایه دعوت می کنند ، ما را از باد و باران پناه می برند و ما را با آرامش از نظر طبیعی با رنگ های طبیعی سبز و قهوه ای آرام می کنند.

اما وقتی شما در حال طراحی یک منظره هستید ، از کجا شروع می کنید؟ ما پیشنهادات معماران و طراحان منظره و همچنین چند مورد را بر اساس تجربه خودمان گردآوری کردیم. این ده نکته را برای طراحی منظره دنبال کنید و در راه خود خواهید بود:

 

 

 

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

 

 

 

1. تفاوت بین سنت های طراحی شرقی و غربی را بیاموزید.

گرت اکتو ، معمار برجسته منظره آمریکایی قرن بیستم ، در Landscape for Livingنوشت: “تاریخ طراحی منظر ساده و واضح است.” “این دو جریان اساسی دارد ، سنت محوری رسمی اروپا و آسیای غربی و نمادگرایی طبیعت پیچیده شرقی آسیا.”

آیا می خواهید چیدمان باغ شما مبتنی بر سنت های غربی باشد – با خطوط مستقیم ، مستطیل و تقارن – یا بر اساس سنت شرقی اشکال ، منحنی ها ، و موادی مانند آب ، سنگ و سنگ شن و ماسه به عنوان نمادی از جهان طبیعی است. ؟

هنگامی که اصول را درک کردید ، اطمینان خواهید داشت که قوانین را خم کنید و عناصر را از هر دو مخلوط کنید.

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

                              دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

2. هدف از باغ خود را بدانید.

از نظر تاریخی ، همه باغ ها با یک یا سه هدف در ذهن خود طراحی می شدند ، معمار منظر Eckbo را نوشت: برای جمع آوری غذا ، ایجاد فضای زندگی و یا اینکه از نظر بصری خوشایند باشد.

از خود بپرسید: شما می خواهید باغ شما چه هدفی را انجام دهد؟ کتاب اصول و طراحی منظره را دارید دنبال می کنید و با توجه به پاسخ ، می توانید فضایی را طراحی کنید که وظیفه مضاعف داشته باشد ، به عنوان مثال می توانید تزئینات زینتی و خوراکی در یک تخت کاشت منفرد.

3. به طور بصری مرزهای باغ خود را مشخص کنید.

هنگامی که مرزهای یک فضا را تعیین می کنید ، به چیزی توجه می کنید که باید روی آن تمرکز کنید – یک پرچین یا یک حصار در فاصله. روشن شدن محل پیرامون احساس نظم را به وجود می آورد.

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

4- از اصطلاحات خاص ملک خود مطلع شوید

هر قطعه زمین ویژگی های متمایز خود را دارد: مناطق آفتابی ، سایه ، تغییر در ارتفاع ، نقاط بادی ، درختان موجود ، درختچه های بالغ و شرایط خاک که ممکن است با همسایه شما همخوانی نداشته باشد.

با میکرولیکات و توپوگرافی املاک خود آشنا شوید. خاک خود را امتحان کنید تا اسیدی شود و ترکیب آن را مطالعه کنید: آیا این ماسه ، گشاد یا سنگین و خاک رس است؟ هرچه بیشتر درباره شخصیت ملک خود آگاهی داشته باشید ، می توانید از بهترین صفات آن بهره ببرید.

5- از نماهای وام گرفته شده بهره ببرید.

خجالت نکشید که از عشق ورزی که سرزمین شما را احاطه کرده است ، سرمایه گذاری کنید. آیا همسایه شما یک درخت باشکوه دارد که در پاییز به رنگ قرمز روشن می شود؟ زیبایی وام گرفته شده را در منظره خود بگنجانید تا باغ شما گسترده تر شود. نمای را با حصار بلند مسدود نکنید.

6- نهال های بنیادی را انتخاب کنید که خانه را لنگراند.

با کاشت درختچه هایی در پایه یک پایه ، خانه (و سایر ساختمان ها ، مانند یک گاراژ آزاد یا یک باغ ریخته شده) را به زمین وصل کنید. همچنین می توانید تاکها را برای رشد روی دیوارها آموزش دهید. اگر مشخص شود که آنها به یکدیگر تعلق دارند ، خانه و باغ از این مزیت بهره مند می شوند.

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

کتاب اصول و طراحی منظره

7. ابعاد مناسب را برای یک مسیر یا پیاده رو انتخاب کنید

می توانید مسیری را به اندازه 18 اینچ باریک و پر سرعت بکشید. اما هرچه این مسیر گسترده تر باشد ، باغ جادارتر احساس می شود.

مسیری به طول 48 اینچ (در صورت داشتن فضای مکانی) به شما امکان می دهد تا دو نفر در کنار هم قدم بزنند. شما همچنین می توانید آزمایش کنید: مسیری را ببندید که باریک و گسترده شود و یا یک منحنی برای ایجاد علاقه بصری اضافه کنید.

8. براساس نحوه استفاده از فضا ، یک پاسیو سایت قرار دهید.

آیا می خواهید از پاسیوی خود به عنوان یک اتاق غذاخوری در فضای باز استفاده کنید؟ اطمینان حاصل کنید که در آشپزخانه شما مناسب است.

آیا می خواهید یک مکان منزوی برای نشستن و خواندن کتاب باشد؟ یک پاسیو در حاشیه باغ قرار دهید و یک پرچین را در اطراف آن کاشت کنید تا آن را به یک راز تبدیل کنید.

9. گیاهانی را انتخاب کنید که در ریز آب و هوای شما شکوفا شوند.

چه گیاهانی در باغ شما شادترین خواهند بود؟ گیاهان بومی یک انتخاب آشکار است. همچنین گیاهانی که متوجه می شوید در باغهای همسایگان خود خوشحال هستند. به یاد داشته باشید که باغ شما دارای ریزگردهای خورشید و سایه است و گیاهان سایت را نیز بر این اساس تنظیم می کند.

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

کتاب اصول و طراحی منظره

10. برای آینده درخت بکارید.

هنگام کاشت درخت ، اندازه و شکل آن را در بلوغ در نظر بگیرید. ناراحت کننده ترین چیز در یک درخت ، درختی است که شاخه های آن از بین رفته اند زیرا به دلیل قرار گرفتن در محل بسیار زیاد است. به یک درخت فضای کافی بدهید تا هر اندازه که می خواهد رشد کند و وسیع باشد و شما (و نسل های آینده) با یک نمونه زیبا به پایان خواهید رسید.

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

                                        دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

درک زبان طراحی فضای سبز

هر زمان که خودتان چیزی را جمع کنید ، به طراحی مشغول هستید ، با این حال ، این پروژه را فروتنانه انجام دهید.

بعضی اوقات ما مهارت های طراحی خود را بطور واضح در نظر می گیریم ، زیرا آنچه که ما در کنار هم قرار می دهیم برای ما آنقدر رایج است که دیگر از روند طراحی آگاهی نداریم.

به عنوان مثال ، هنگام نوشتن نامه ای برای ارسال به شخصی ، از تکنیک های طراحی استفاده می کنید. “عناصر” اصلی شما برای انجام چنین وظیفه ای شامل واژگان ، املا و دستور زبان است.

عناصر کمی پیچیده تر ، یا “اصول” ، مستقیماً بر روی عناصر اساسی بنا می شوند. اصول نامه نگاری شامل انتقال ایده های شما به وضوح و به عنوان یک فرد مودب و باهوش است.

 

 

 

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

کتاب اصول و طراحی منظره

 

 

موفقیت شما با این اصول تا حد زیادی مشخص خواهد کرد که آیا نامه شما به هدف نهایی خود می رسد یا خیر.

بنابراین با طراحی فضای سبز است.

آیا خودتان باید ابتدا عناصر اصلی طراحی را که پایه و اساس رشته طراحی چشم انداز است ، بیاموزید. این عناصر اساسی بعداً به عنوان بلوک های ساختاری برای یادگیری و اجرای اصول پیشرفته تر برای طراحی باغ در حیاط خلوت عمل می کنند.

این اصول سعی شده و واقعی سنگ بنای باغهای بی نقص جهان است.

عناصر اصلی طراحی منظر عبارتند از:
  • رنگ ، همانطور که توسط تئوری رنگ تعریف شده است.
  • فرم
  • خط
  • مقیاس
  • بافت

این پنج عنصر باید در طراحی هر دو منظره ملک شما در نظر گرفته شوند ، دومی که عمدتا شامل باغها ، چمنزارها ، درختچه ها و درختان است. در این مقاله در مورد شکل ، خط و بافت بحث می کنم. من در مقاله خود در مورد تئوری رنگ ، استفاده از رنگ را توضیح می دهم. در مقیاس ، اندازه یک جزء نسبت به اجزای مجاور است.

شاید تعجب کنید که اصطلاحات به ظاهر انتزاعی مانند “فرم” با طراحی منظره حیاط خلوت چه ارتباطی دارند. ممکن است اعتراض کنید که از یک منظره نقاشی نمی کنید. شما فقط گیاهان را در زمین می گذارید.

با این حال تصادفی نیست که طراحی چشم انداز حیاط خلوت برخی اصطلاحات را با دنیای هنر به اشتراک می گذارد. حیاط خلوت بوم شماست. مهارت های طراحی چشم انداز شما زیبایی تصویر حاصل را تعیین می کند.

عنصر فرم به عنوان شکل یک گیاه و ساختار الگوی انشعاب آن تعریف می شود. درختان به اشکال مختلفی شکل می گیرند (به خصوص اگر هرس شده باشند) ، از جمله شکل های ستونی و کره ای. به همین ترتیب ، اشکال

درخت از لحاظ ساختاری از داشتن شاخه های سفت و محکم درختان صنوبر لمباردی تا کیفیت افتادگی یک بید گریزان برخوردار است. شکل اجزای فردی یک گیاه نیز باید در نظر گرفته شود.

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

به عنوان مثال ، فرم برگ یک نوع درخت می تواند بسیار متفاوت از نوع دیگر درخت باشد. در ضمن اندازه نسبی برگ به تعیین بافت گیاه کمک می کند .

از آنجایی که بافت در طراحی چشم انداز در درجه اول یک ماده بصری است ، ما اغلب به اندازه نسبی برگهای گیاه اعتماد می کنیم تا نتیجه گیری در مورد بافت درک شده آن نتیجه بگیریم.

بله ، بافت گیاه بسیار نسبی است: به نحوه درک سطح جسم نسبت به اشیاء اطراف آن اشاره دارد. به عنوان مثال ، بافت گیاه یک گیاه بستر ، به دلیل تفاوت در اندازه برگ ، ممکن است کم و بیش درشت از یک گیاه مجاور در نظر گرفته شود.

خط اشاره به این واقعیت دارد که حرکت یا جریان چشم بیننده را می توان با چیدمان گیاهان و مرزهای آنها اداره کرد.

حرکت چشم به طور ناخودآگاه تحت تأثیر نحوه قرارگیری یا جابجایی گروههای گیاهی به یکدیگر ، چه در هواپیماهای افقی و چه عمودی است.

شما می گویید در مورد عناصر اساسی کافی است؟ خوب: بیایید به اصولی بروید که در طراحی منظر حیاط خلوت خود اعمال می کنید.

زیرا کاربرد مؤثر این اصول در حیاط خلوت شخصی شما می تواند ارزش املاک و مستغلات شما را به میزان قابل توجهی بالا ببرد.

با تعریف عناصر اساسی ، زمان آن رسیده است که آنها را به کاربردهای عملی برسانیم. در برنامه ریزی یک طرح منظره لازم است با “اصولی” کار کنید که مستقیماً از عناصر اساسی سرچشمه می گیرد. اینکه چقدر این اصول را به طور مؤثر پیاده سازی خواهید کرد تأثیر محوطه سازی شما بر بیننده را تعیین خواهد کرد – خواه خودتان باشد یا خریدار آینده نگر.

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

از آنجا که این مقدمه برای طراحی چشم انداز حیاط خلوت به عنوان یک راهنمای عملی منظور شده است ، هدف از ارائه تعاریف انتزاعی نیست ، بلکه نمونه هایی که شخص انجام دهنده آن می تواند بلافاصله در یک طرح چشم انداز حیاط خلوت اجرا کند.

سه اصل از طراحی باغ در مورد “احساس” کلی چشم انداز اعمال می شود: یعنی ، نسبت ، انتقال و وحدت.

گیاهان منظره باید طوری تنظیم شوند که مطابق با این اصول باشند. نسبت به این معناست که اندازه اجزای فردی (گیاهان چشم انداز) یا گروه هایی از اجزای یک منظره با چشم انداز به طور کلی سازگار است.

به عبارت دیگر ، ایده نسبت متناسب با ایده در پشت عنصر اساسی ، مقیاس بسیار شبیه است. اما تفاوت در این است که ، در حالی که “مقیاس” یک اصطلاح خنثی است ، “نسبت” بر اساس این فرض استوار است که چیزی یا “به نسبت” یا “از متناسب” است. طراحی باغ که متناسب با آن نیست ، به شکلی است که با انتقال ناگهانی یا عدم انتقال منتفی می شود.

به عنوان مثال ، یک دیوار سنگی با ارتفاع پنج پا ممکن است با ظرافت یک خانه بزرگ را راه بیندازد اما خانه کوچک را کوچکتر به نظر می رساند. محوطه سازی دومی از عدم انتقال رنج می برد: ارتفاع دیوار بسیار نزدیک به خانه است.

گذار ، به عبارت ساده ، به تغییر تدریجی اشاره دارد.

به نوبه خود ، مطابقت با حس تناسب ، یکی از ویژگی های منظره یا طراحی باغ است که وحدت را نشان می دهد.

وحدت ، یا “هماهنگی” هنگامی حاصل می شود که بیننده احساس کند که همه گیاهان چشم انداز در یک طراحی باغ مکمل یکدیگر هستند و با یک موضوع بیش از حد طرحی در ذهن انتخاب شده اند.

قرار دادن گیاهان چشم انداز به شکلی متفکرانه با توجه به شکل آنها یکی از روشهای تقویت احساس یکپارچه است. به عنوان مثال ، درختان کوچک که به سمت جاده یا ورودی حرکت می کنند باید به همان شکل باشند. تکرار همچنین باعث وحدت می شود.

با این حال ، مانند همه چیزهای خوب ، وحدت را می توان خیلی دور کرد. مقداری تنوع یا “تضاد” را نیز در یک منظره وارد کنید. یک راه استفاده از گیاهان چشم انداز است که در بافت متفاوت است.

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

این عنصر ، بافت ، به اندازه کافی ظریف است که می تواند برای تزریق انواع مختلف به یک باغچه بدون از بین بردن وحدت استفاده شود.

سه بعدی اصول برای طراحی مناظر خانگی ، مانند نسبت ، انتقال و وحدت ، به هم پیوسته اند: یعنی ریتم ، تعادل و تمرکز. همه آنها مربوط به کنترل حرکت بیننده هستند. به طور کلی ریتم تکرار الگویی از یک نقوش است.

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

                          دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

در طراحی چشم انداز منزل شما ، این نقوش می تواند از گیاهان محوطه سازی استفاده شده باشد ، به عنوان مثال.

گیاهان محوطه سازی از یک نوع می توانند در یک ردیف یا پرچین کاشته شوند ، و به طور موثری نگاه بیننده را در یک جهت بجای دیگری هدایت می کنند. عنصر اساسی در اینجا خط است ، زیرا هیچ چیز حرکت سریع چشم را آسانتر از یک خط مستقیم کنترل نمی کند.

هدف استفاده از چنین نقوش هدایت حرکت چشم ، ناخودآگاه ، به روشی است که بیشترین کمک را برای قدردانی از طرح چشم انداز منازل انجام دهد. به عنوان مثال ، شاید وضعیت سرزمین شما پتانسیل یک ویستا با شکوه را داشته باشد ،

دانلود کتاب اصول و طراحی منظره | 20 میشم

اما طراحی فعلی مناظر منزل شما از این مزیت بهره نمی برد. یا شاید شما یک قطعه مجسمه در حیاط جلوی خود داشته باشید که می خواهید آن را به نمایش بگذارید. اما اگر حیاط جلوی شما پر از موارد جالب دیگر است ،

ممکن است تمرکز کافی برای آن مورد “شلوغ” باشد. این و سایر مشکلات ریتم را می توان از طریق درک تعادل و کانونی سازی حل کرد.

تعادل به ثبات جذابیت بصری اشاره دارد و برای هر پنج عنصر اساسی کاربرد دارد: سازگاری با فرم ، با بافت و غیره. تعادل به نوبه خود برای درک تمرکز مهم است. کانونی سازی مجبور کردن دیدگاه بیننده به یک نقطه کانونی است.

در حالی که می توان آن را از طریق روش های مختلف به دست آورد ، تمرکز شدیدتر با استفاده از آرایش های متوازن و مداوم از عناصر ایجاد می شود.

پس بیایید به دو مشکل طراحی مناظر خانگی که در بالا مورد بحث قرار گرفته است برگردیم. مورد اول ، مشکل فریم کردن است و با استفاده از خطوط جسورانه و مستقیم می توان آن را برطرف کرد.

به عنوان مثال ، در عکس موجود در صفحه 3 دیواری در خدمت این هدف است (یک ردیف درخت نیز می توانست از آن استفاده شود). دوم ، مسئله جلب توجه به یک مؤلفه در یک حیاط جلوی مشغول ،می تواند با کاهش درهم و برهمی حل شود و به جای آن به دنبال یک سبک مینیمالیستی بروید. و از طریق استفاده از هر دو رنگ یا خط. این مجسمه می تواند با رنگی احاطه شده باشد که چشم بیننده (کانونی شدن) را به طور ناخودآگاه به آن منطقه هدایت کند.

استفاده از گیاهان محوطه سازی با گلهایی که به رنگ قرمز یا زرد رنگ هستند ، به خوبی این کار را انجام می دهد.

بنابراین استفاده مناسب از خط. به عنوان مثال ، یک مسیر مستقیم سنگ فرش های منتهی به مجسمه یا گیاهان بستر به گونه ای تنظیم شده است که لبه ای مستقیم ایجاد کند که نگاه بیننده را در جهت مورد نظر متمرکز کند.

اصول طراحی منظره منزل به چیزهای مؤثرتر از تنظیم گیاهان محوطه سازی منتخب در ترکیب هایی که طرحی منطقی را انتخاب می کنند ، اشاره ندارد. طراحی مناظر خانگی جادوگری نیست بلکه برنامه ریزی ، حل مسئله و رویکرد “اصولی” است.

از این که تا پایان متن با ما همراه بودید سپاسگزاریم.
منبع:گوگل

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط

افزودن به سبد خرید