دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

                              دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 6.39 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانشجویان  ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

رشته مهندسی نقشه برداری

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم بیان میدارد تمامی ساختمان ها ، سدها ، پل ها و در کل ساخت هر سازه ای پیش از مرحله ساخت و تولید نیاز به یک نقشه دقیق و اساسی دارند.

مهندسی نقشه برداری از جمله رشته های گروه ریاضی و فنی در کنکور سراسری می باشد. این شاخه از مهندسی در واقع یکی از حوزه های سخت و حساس رشته عمران است و یک مهندس نقشه بردار باید از دانش علمی بالایی برخوردار باشد .

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

زیرا رشته فوق دارای محاسبات سنگین ریاضی بوده و همچنین قدم اول در تهیه نقشه یک سازه ، مستلزم مختصات زمینی آن مکان بوده و این مسئله نیاز به دانش ریاضی ویژه و همچنین علم فیزیک دارد.

علاوه بر موارد فوق ، یک مهندس نقشه کش باید اطلاعات اقتصادی لازم برای کاهش هزینه های ساخت و ساز را هم دارا باشد.

یکی از دغدغه های مهم دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلی خود فارغ از رشته تحصیلی آن ها ، ورود به بازار کار و کسب درآمد است.

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

گرایش های مهندسی نقشه برداری در مقطع کارشناسی ارشد

رشته نقشه کشی دارای پنج گرایش در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

فتوگرامتری

گردآوری مختصات زمینی از جمله نیازهای اولیه مهندسان برای تهیه نقشه می باشد. به اندازه گیری مختصات هندسی اجسام و بررسی عکس های هوایی ، فتوگرامتری گفته می شود.

ژئودزی

در این گرایش شکل و اندازه زمین و مختصات نقاط سطح آن بررسی می شوند. دانشجویان این رشته می بایست در دوران تحصیل خود مهارت های هدایت و مدیریت پروژه های ژئودزی را کسب کنند.

سنجش از دور

جمع آوری ، ذخیره سازی ، بازیابی و پردازش اطلاعات با استفاده از تجهیزات مختلف هوایی مربوط به گرایش سنجش از راه دور می باشد. تغییرات روی سطح زمین مانند تغییر در مزر دریاها و یا تغییر مسیر رودخانه ها از طریق این رشته مورد بررسی قرار می گیرند.

سیستم های اطلاعات مکانی (GIS)

این گرایش شامل جمع آوری ، ذخیره ، مدیریت و پردازش اطلاعات مکانی با استفاده از نقشه ها و داده های آماری می باشد. دانش آموختگان این رشته به بررسی کاربرد اطلاعات جمع آوری شده و همچنین نمایش آن ها به صورت متنی و گرافیکی می پردازند.

هیدروگرافی

این گرایش به بررسی و توصیف ویژگی های اقیانوس ها ، دریاها ، مناطق ساحلی ، دریاچه ها و همچنین پیش بینی تغییرات آن ها می پردازد. ناوبری ، مدیریت سواحل و بندرها ، نصب سکوها و… از جمله کابردهای این رشته می باشند.

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

                                 دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

توانایی ها و نرم افزار های مهم در رشته مهندسی نقشه برداری

فارغ التحصیلان هر رشته دانشگاهی برای ورود به بازار کار ، نیازمند فراگیری علوم و تخصص های لازم برای حضور موثر و کارآمد در حوزه کاری خود می باشند.

دروس ریاضی مانند مثلثات و هندسه از جمله دروس مهم و اساسی رشته مهندسی نقشه کشی محسوب می شوند. مهندسین نقشه بردار علاوه بر دانش علمی و محاسباتی دقیق برای ورود به بازار کار نیاز به یادگیری نرم افزارهای مربوط به رشته خود هستند.

Civil 3D ، Autodesk Map ، AutoCad از جمله نرم افزارهایی می باشند که از آن ها برای تهیه مدل های دو بعدی و سه بعدی نقشه های ترسیم شده ، استفاده می شود.

از دیگر نرم افزار های این رشته می توان به برنامه Matlab اشاره کرد که در رشته ها و دروس مختلف دانشگاهی بسیار پر کاربرد است و در رشته نقشه کشی برای محاسبات سنگین ریاضی و مهندسی به کار می رود.

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

آینده شغلی رشته مهندسی نقشه برداری

اولین نکته ای که پس از شنیدن کلمه ساخت و ساز به ذهن می رسد ، نقشه برداری است و ما برای تهیه و تولید هر سازه ای نیاز به یک نقشه درست و دقیق داریم.

امروزه گسترش ساخت و ساز به ویژه در داخل کشور که در مسیر سازندگی گام برمی دارد ، می تواند شرایط شغلی مناسبی را برای یک مهندس نقشه کش فراهم کند.

 

 

مطلب پیشنهادی :

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در انواع پروژه های ساخت و ساز از قسمت طراحی گرفته تا مدیریت ، اجرا و نظارت مشغول به کار شوند.

آن ها می توانند در اجرای انواع پروژه ها در زمینه ساخت سدها ، تونل ها ، پل ها و یا در حوزه های ساختمان سازی ، راه سازی و ساخت سازه ها و بناهای آبی مشارکت داشته باشند.

هر جا سخن از سازندگی و آبادی یک کشور است ، قطعا حضور مهندسان نقشه کشی جزو الزامات می باشد و آنان می توانند در ساخت برج ها ، دکل های مخابراتی ، فرودگاه ها و جاده ها و همچنین در ساخت ساختمان های مقاوم در برابر زلزله فعالیت کنند.

دانش آموختگان این رشته پس از اتمام دوران تحصیل خود توسط سازمان های مدیریت و برنامه‌ریزی ، وزارت راه و شهرسازی ، بنادر و کشتیرانی ، سازمان آب و فاضلاب ، شرکت نفت ، سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، سازمان نقشه‌ برداری کشور ، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، شهرداری ها و شرکت های پیمانکاری و مشاوره در زمینه های عمرانی و شهرسازی جذب می شوند.

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

                               دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی نقشه برداری

در ادامه نام تعدادی از دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی نقشه برداری که بر اساس دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضیجمع آوری شده است را مشاهده می کنید.

  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه بجنورد
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه تفرش
  • دانشگاه زابل
  • دانشگاه زنجان

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

توانمندی ها و ويژگی های لازم در نقشه برداری و عمران

يک مهندس عمران بايد بسيار اجتماعی و دارای توان ايجاد ارتباط با جمله سايرين باشد. چون رشته مهندسی عمران يک رشته گروهی است.

يعنی متخصص عمران در محيط كار خود با اقشار مختلف جامعه از جامعه كارگران، تكنسين‌ها و مهندسان رشته های ديگر سروكار دارد و بايد با همه اين افراد ارتباط خوبی برقرار كند تا بتواند شاهد پيشرفت و موفقيت كارش باشد.

با توجه به كميت و كيفيت درسهايی كه در اين رشته ارايه مي‌گردد، داوطلب بايد از توان و دانش برتر در زمينه های رياضی و فيزيک برخوردار باشد. همچنين توان جسمی، قدرت تجزيه و تحليل، قدرت تجسم و دقت كافی در بسياری از مسايل را داشته باشد.

 

 

 

 

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

رشته مهندسی عمران دارای دو بعد اجرايي و نظری و آزمايشگاهی است. در اين ميان عده ای از مهندسين جذب كارهای اجرايی می شوند كه در اين صورت بايد آمادگی كار در كارگاه های داخل و خارج شهر را داشته باشند يعنی برای برنامه ريزی و سروكار داشتن با اقشار مختلف مردم آماده باشند و عده‌ای نيز جذب بعد نظری و آزمايشگاهی مهندسی می شوند كه اين عده نيز بايد آمادگی كارهای محاسباتی، دفتری و آزمايشگاهی را داشته باشند. كارهايی كه به رياضيات قوی و صبر و حوصله بسيار نياز دارد.

شايان ذكر است كه بسياري از كارها و طرحهاي عمراني در خارج از  شهری بوده و فعاليت نسبتا زيادی را می طلبد لذا داوطلب اين رشته بايد علاقه مند به كارهای عمرانی بوده و توانايی كار در محيط های پرجمعيت را داشته باشد.

 

 

 

 

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

اشتغال

دانش اموختگان رشته نقشه برداری در هر مقطعی اعم از دیپلم هنرستان و به بالا به سرعت جذب بازار کار می شوند به دلیل اهمیت این رشته در کارهای عمرانی و محاسبات سنگین ریاضی و تئوری خطاها کسب مدرک در این رشته کار اسانی نیست. از این رو دانشجویان این رشته حتی در هنگام تحصیل نیز با پیشنهادات کار فراوانی روبه رو می شود.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت راه و ترابری، وزارت نفت، سازمان آب، سازمان بنادر و کشتی رانی، سازمان جغرافیایی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروها مصلح، سازمان نقشه برداری کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بخش خصوصی از جمله محل های جذب فارغ التحصیلان این رشته است.

از لحاظ بازار كار برای فارغ‌التحصیلان این رشته امكان حضور درسازمان های مربوط به شهرسازی و شركت در پروژه‌های عمرانی در زمینه‌های گوناگون مثل راه سازی، پل سازی ـ امور مربوط به سازه های آبی و دریایی را دارند و در مجموع مسئولیت طرح اجرا و نظارت این گونه مسائل را می توانند بر عهده بگیرند.

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

 

مطلب پیشنهادی :

 

 

وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر

وقتی کسی صحبت از سازندگی می‌کند اولین چیزی که به ذهن هر کس می رسد پل، سد، کارخانه و کارگاه است که ساخت بنای همه این ها بر عهده مهندسین عمران است و به همین دلیل فرصت های شغلی این رشته در همه جای دنیا بسیار زیاد است.

در کشور ما نیز که فعالیت های عمرانی 30 تا 40 درصد کل بودجه کشور را به خود اختصاص می دهد، بازار کار یک مهندس عمران از مهندسین رشته‌های دیگر بیشتر است. به ویژه این که کشور ما بعد از انقلاب در زمینه مهندسی عمران رشد زیادی داشته است.

با توجه به روند رو به رشد ساخت و ساز بناهای شهری در ایران و احتیاج به مسکن و ساختمان به نظر می رسد بازار کار این رشته همچنان پویا و پرتحرک باشد.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته مهندسی نقشه برداری بیشتر کاربرد دارند؟

رشته مهندسی نقشه برداری یکی از رشته‌هایی است که سر و کار زیادی با ریاضی و هندسه دارد؛ پس اگر در ریاضی به اندازه کافی قوی هستید به این رشته فکر کنید.

دروسی مثل ریاضیات مهندسی، هندسه دیفرانسیل، سرشکنی، تئوری خطاها، ژئودزی، نجوم و … از دروسی هستند که کاملا با ریاضی و هندسه عجین محسوب می‌شوند.

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

از همین رو در صورتیکه درک مناسبی از ریاضیات و هندسه دارید و سر و کله زدن با اشکال هندسی و فرمول‌های ریاضی جزو علاقه‌مندی‌هایتان به حساب می‌آیند، رشته مهندسی نقشه برداری را در اولویت قرار دهید.

علاوه بر این در دروسی مثل فتوگرامتری، سنجش از دور و نقشه برداری عمومی، توانایی کار با رایانه و به خصوص دانش برنامه‌نویسی به کمک دانشجویان مهندسی نقشه‌ برداری می‌آید. توانایی تصور فضایی و سه بعدی نیز در دروس این رشته بسیار حائز اهمیت و صد البته یاری رسان است.

 

 

 

 

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

فارغ التحصیل رشته مهندسی نقشه برداری در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

مهندسین نقشه بردار از مهم‌ترین اعضای کارگاه‌های عملیات‌های عمرانی مثل راهسازی، خطوط انتقال نیرو، ساختمان‌سازی، سدسازی و غیره هستند. اولین کسانی که پا به محل پروژه می‌گذارند و آخرین افرادی که محل پروژه را پس از اتمام آن ترک می‌کنند، مهندسین نقشه بردار هستند.

به طور کلی اکثر پروژه‌های عمرانی بدون حضور مهندسین نقشه بردار متوقف خواهند شد.

متخصصین نقشه برداری علاوه بر نقشه برداری زمینی، می‌توانند در امور دفتری هم مشغول به کار شوند.

اداراتی مثل ثبت اسناد و املاک، شهرداری‌ها، بنیاد مسکن، منابع طبیعی و به طور کلی تمامی اداراتی که با داده‌های بزرگ مکانی سر و کار دارند نیازمند مهندسین نقشه‌ بردار هستند.

مهندسین نقشه بردار می‌توانند با استفاده از تخصص خود در زمینه فتوگرامتری و به کمک پهپادها (پرنده هدایت پذیر از دور) نقشه برداری مناطق وسیع (بالای چند صد هکتار) مثل شهرها را انجام دهند.

سپس این اطلاعات را با استفاده از تخصص خود در زمینه سیستم اطلاعات مکانی، وارد نرم‌افزارهایی کنند که آن‌ها را برنامه نویسی کرده‌اند و این نرم‌افزارها را به عنوان محصول نهایی به شهرداری‌ها و یا اداره‌های مشابه دیگر دهند.

یکی از اموری که مهندسین نقشه برداری تنها کسانی هستند که در آن حرفی برای گفتن دارند، نقشه برداری کف دریا، دریاچه و سدها است که به آن هیدروگرافی اطلاق می‌شود.

 

 

 

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

اکثر بندرگاه‌ها و رودخانه‌ها و سدهای کشور نیاز دارند که به طور مرتب نقشه کف آن‌ها برداشت شود تا میزان گل و لای انباشته در این بخش مورد محاسبه قرار گیرد. بندرگاه‌ها باید در صورت نیاز لایروبی شوند تا از بروز مشکلات برای کشتی‌ها جلوگیری به عمل آید.

تنها افرادی که می توانند با تصاویر چند طیفی ماهواره ای کار کنند و از این تصاویر اطلاعات مفید استخراج کنند، مهندسین نقشه بردار هستند. با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌توان تصمیم گیری‌های کلان در سطح کشور و قاره انجام داد و بسیاری از بلایای طبیعی را مدیریت و یا حتی پیش‌بینی کرد.

متخصصین ژئودزی توانایی اکتشاف معادن، طراحی مدار برای ماهواره‌ها، پایش سدها و سازه‌های عظیم ساخت بشر، تعیین موقعیت دقیق ماهواره‌ای و غیره را دارند؛ این متخصصین می‌توانند شبکه‌های ترازیابی را طراحی و آنالیز و کنند، آن‌ها قادر به تعیین شکل زمین و برازش اشکال هندسی مختلف به آن هستند.

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

متخصصین فتوگرامتری و سنجش از دور که سطح علمی مناسبی داشته باشند، می‌توانند در ارگان‌های نظامی مختلف فعال در کشور فعالیت کنند. از جمله این ارگان‌ها می‌توان به بخش‌های مهندسی زیر مجموعه‌های سپاه پاسداران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اشاره کرد.

 

 

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

 

 

دانلود فایل اکسل فهرست بهای ابنیه و مکانیکی و برقی

بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری به چه صورت است؟

به طور کلی بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری برای فارغ التحصیلان آن بسیار مناسب است. کمتر مهندس نقشه برداری با سطح دانش مناسب را پیدا می‌کنید که بیکار باشد. گزینه‌های زیر از جمله فرصت‌های شغلی هستند که یک فارغ التحصیل مهندسی نقشه برداری می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود:

  • کارگاه‌های عمرانی مثل راه‌سازی، خطوط انتقال آب و گاز و غیره
  • ارگان‌های دولتی مثل ثبت اسناد، بنیاد مسکن، شهرداری و غیره
  • شرکت‌های مهندسی نقشه‌برداری فعال در زمینه‌های نقشه‌برداری، فتوگرامتری، سنجش از دور و ژئودزی
  • کارشناسی رسمی دادگستری نقشه برداری
  • نظام مهندسی نقشه برداری
  • نقشه برداری شخصی املاک و زمین‌های افراد عادی
  • کارگاه‌های ساختمانی بزرگ
  • پایش گودبرداری‌های عظیم
  • فعالیت در زمینه‌های نظامی مثل فتوگرامتری، پهپاد و سنجش از دور ماهواره‌ای

 

 

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی نقشه برداری در داخل ایران چگونه است؟

این رشته در داخل ایران در چند دانشگاه معتبر دولتی ارائه می‌شود؛ دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی و دانشگاه تهران، مهم‌ترین دانشگاه‌هایی هستند که رشته مهندسی نقشه برداری را به دانشجویان علاقه‌مند ارائه می‌دهند.

این دو دانشگاه هر 4 گرایش مهندسی نقشه برداری را تا دوره دکتری به دانشجویان ارائه می‌کنند.

علاوه بر این دانشگاه‌ها، چندین دانشگاه دولتی، آزاد و غیر دولتی نیز در سطح کشور وجود دارند که مهندسی نقشه برداری در آن‌ها تدریس می‌شود، ولی اکثر این دانشگاه‌ها رشته مذکور را تا دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌کنند و اگر قصد خواندن این رشته در سطح دکتری را داشته باشید، باید حتما در دانشگاه تهران و یا خواجه نصیر پذیرفته شوید.

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

دروس دانشگاهی رشته مهندسی نقشه برداری تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

با توجه به پیشرفت سریع علم و تکنولوژی، رشته‌های دانشگاهی نیز باید هر چند سال یکبار محتوای دروس مرتبط به خود را به روز کنند.

این امر خوشبختانه در رشته نقشه برداری عملی شده است و با تدبیر به موقع اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تهران و خواجه نصیرالدین طوسی محتوای تدریس شده به دانشجویان تقریبا مناسب نیاز یک مهندس نقشه برداری در بازار کار است و فارغ التحصیلان این دو دانشگاه عموما مشکلی در هنگام ورود اولیه به بازار کار ندارند.

دانلود جزوه نقشه برداری | 20 میشم

از این که تا پایان متن با ما همراه بودید سپاسگزاریم.
منبع:گوگل
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط