دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

                                                 دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی

بیماری شناسی گیاهی

جزوه آفات و بیماریهای گیاهی

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 1.4 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانشجویان ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

 

 

 

جزوه بیماری شناسی و حشره شناسی گیاهی pdf
بیماری‌ها و آفات گیاهی

گیاه‌پزشکی

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم بیان دارد آسیب‌شناسی گیاهی  بیماری‌شناسی گیاهی  یا گیاه‌پزشکی شاخه‌ای از علوم مرتبط با کشاورزی است.

که به دنبال گردآوری دانش و اطلاعات مربوط به عوامل آسیب‌رسان گیاهی در دو بخش بیماری‌های گیاهی و آفات گیاهی (حشرات) و تشخیص و شناسایی و مدیریت یا کنترل آنها می‌پردازد.

برابرنهاد انگلیسی گیاه‌پزشکی Plant protection و در برخی منابع Plant Medicine نیز بکار می‌رود.

پیش از این در ایران با نام حفظ نباتات نیز شناخته می‌شد و سازمانی نیز با همین نام وجود داشت.

در سال ۱۳۰۰ برای اولین بار در مدرسه فلاحت مظفری (دانشکده کشاورزی کرج) دانشکده کشاورزی کرج قدیمی ترین و وسیع ترین دانشکده دانشگاه تهران است. بیماری شناسی گیاهی را مطالعه کنیم.

که به جهت وجود طبیعت با وسعت بسیار بالا زیبایی خاصی به این دانشکده عطا کرده به گونه ای که در بین دانشکده‌های دانشگاه تهران با نام بهشت پردیس دانشگاه تهران مشهور است.

وجود باِغ گیاه‌شناسی با چند صد گونه گیاهی نایاب و موزه جانورشناسی و کاخ سلیمانیه و هم چنین گروه‌ها و رشته‌های مختلف در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست در این دانشکده اهمیت و اعتبار خاصی به این دانشکده بخشیده است.

لازم به ذکر استه که رتبه‌بندی جهانی این دانشکده بین سایر دانشکده‌های جهان بسیار خوب بوده و سالانه دانشجویان نخبه فراوانی از این دانشکده فارغ‌التحصیل می‌شوند و بعضا برای فرصت‌های مطالعاتی در کشورهای پیشرفته اقدام می‌کنند. این رشته توسط دکتر فرشید ارائه گردید.

این شاخه از کشاورزی خود شامل سه بخش حشره‌شناسی کشاورزی، بیماری‌شناسی گیاهی و دانش‌های علف‌های هرز می‌باشد که به ترتیب به‌طور تخصصی مسائل مربوط به آفات، بیماری‌ها و علفهای هرز را مطالعه می‌نمایند.

زندگی بشر وابسته به گیاه و سلامتی آنها می‌باشد. حدود ۹۰ درصد غذای انسان را گیاهان تشکیل می‌دهند. ۸۵ درصد غذای انسان از ۱۰ گونه برنج و گندم به دست می‌آید.

سلامت و بهبود رشد گیاهان در درجه اول مورد توجه کسانی است که به کاشت گیاهان، تهیه و توزیع فراورده‌های گیاهی اشتغال دارند.

 

جزوه آفات و بیماریهای گیاهی

جزوه آفات و بیماریهای گیاهی

 

میزان رشد و باروری گیاهان به فراهم بودن آب و مواد غذایی در خاک و تأمین محدوده‌هایی از شرایط مناسب جوی مانند حرارت، رطوبت و نور بستگی دارد. هر عاملی که سلامت گیاهان را به مخاطره اندازد، ممکن است در میزان رشد و باروری آن‌ها تأثیر منفی بگذارد و از ارزش آن‌ها و فراورده‌هایشان بکاهد.

بیماری‌ها و آفات گیاهی و علفهای هرز از جمله عوامل زنده و بیماری‌های فیزیولوژیک که ناشی از کمبود مواد مورد نیاز گیاه و خسارات ناشی از شرایط جوی نامناسب عمده‌ترین عوامل تقلیل محصول یا نابودی گیاهان بشمار می‌روند.

گیاهان از بیماری‌هایی آسیب می‌بینند که عوامل آن‌ها به عوامل بیماری‌ها در انسان و جانوران شباهت دارند گرچه احساس درد و ناراحتی در گیاهان در اثر بیماری‌ها از نظر انسان مکتوم است،

لیکن نحوه ایجاد و توسعه بیماری در گیاهان و حیوانات تقریباً مشابه بوده و معمولاً به همان اندازه پیچیده و بغرنج است.

آفات گیاهی نیز مشتمل بررده بند پایان می‌باشند که مهم‌ترین آفات گیاهی که حشرات می‌باشند در این رده قرار دارند و بعد از آن‌ها کنه‌ها و سایر بندپایان به گیاهان خسارت وارد می‌سازند.

بعضی از مهره‌داران نیز مانند جوندگانی مثل موش‌ها و خرگوش‌ها نیز جزء آفات گیاهی به شمار می‌آیند.

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی

جزوه آفات و بیماریهای گیاهی

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

جزوه بیماری شناسی و حشره شناسی گیاهی pdf

رشتهٔ گیاه‌پزشکی

رشته گیاه‌پزشکی در ارتباط با آفات و بیماری‌های گیاهی است.و در دوره ارشد به دو زیر شاخه بیماری شناسی و حشره شناسی تقسیم خواهد شد.

این رشته به جهت اطلاعات گسترده و مطالب علمی و تخصصی زیاد خصوصا در علم بیماری شناسی بسیار سخت و پیچیده است ویک گیاهپزشک موفق از تونایی‌های بالایی برخوردار است.

از آنجایی که علم گیاه‌پزشکی و بیماری‌شناسی با انبوهی از چندین جلد کتاب با محتوای اسم‌های لاتین علمی و سیکل زیستی بیماری‌زا و علائم بیماری مرتبط بوده و برای کنترل آنها نیز استفاده از سموم حکم دارو برای گیاه را دارد.

و یک گیاهپزشک میبایستی همزمان به تمام این مطالب مسلط باشد.در نتیجه علاوه بر مهارت‌های لازم برای کارهای عملی و آزمایشگاهی حافظه قوی و استدلال قوی از فاکتور ضروری دانش آموختگان این رشته است.

شگردها و تست‌های مختلف آزمایشگاهی مربوط به شناخت بیماری‌ها و تشخیص آنها بسیار پیچیده تر از آفات و حشرات میباشد.

چراکه مطالعات و آزمایش‌های مربوطه همگی بر روی جاندارانی است که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند و میکروسکوپی هستند.

علم بیماری شناسی نیز اهمیت ویژه ای در فیلد انسانی به منظور تولید دارو از طریق پروکاریوت‌ها و باکتری‌های مفید و قارچ‌های مخمری و… دارد و ارتباطی تنگانگ با شاخه‌های انسانی دارد.

در سایر کشورها نیز مطالعاتی بین رشته ای در رشته‌های بیماری‌های انسانی و گیاهی انجام شده و افراد علاقه‌مند و متخصص در علم بیماری میتوانند روی شاخه‌های انسانی فعالیت خود را ادامه دهند.

از جمله تولید آنتی‌بیوتیک تولید دارو برای بیماری‌های سرطان و حتی فعالیت روی عوامل بیماری‌زای انسانی (مانند قارچی ،ویروسی و باکتریای)

ثئوفراستوس دانشمند و فیلسوف یونانی اولین مطالعات و نوشته‌ها را در مورد بیماری‌های گیاهی دارد.

در مورد تحقیقات اولیه در مورد بیماری شناسی گیاهی میتوان ب آزمایش تیلت فرانسوی ۱۷۷۵ اشاره کرد که هاگ‌های سیاه‌رنگ خوشه‌های آلوده به سیاهک پنهان گندم را روی دانه‌های سالم گندم پاشید و سپس آنها را کاشت و ملاحظه کرد که خوشه‌های جدید نیز آلودگی نشان دادند.

اولین گیاه‌پزشکان در ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌زیسته‌اند، به عنوان مثال ثئوفراستوس با آن که نظریات آنان بسیار ابتدایی بود ولی سنگ بنایی برای پژوهش‌های آینده شد.

با کشف میکروسکوپ توسط وان لیون هوک تحولی در علم بیماری‌شناسی گیاهی روی داد.

با هر بار تلفات مردم از گرسنگی بعلت خسارت دیدن محصولات آن‌ها این علم اهمیت خود را بیشتر آشکار می‌کرد .

و بعد از فاجعهٔ قحطی سیب‌زمینی در ایرلند که ناشی از یک بیماری گیاهی مهلک بود و منجر به مرگ یک میلیون نفر و آوارگی ۱٫۵ میلیون نفر دیگر شد علم گیاه‌پزشکی بیش از پیش محبوب گشت و دانشمندان زیادی در جهان در این رشته کار کردند.

کارشناسان این رشته در ایران در وزارت جهاد کشاورزی تحت نظر سازمان حفظ نباتات مشغول به کار می‌باشند.

مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مراکز پژوهشی در کشور به‌طور تخصصی در زمینه شاخه‌های مختلف گیاه‌پزشکی شامل حشره‌شناسی،قارچ‌شناسی، ویروس‌شناسی، باکتری‌شناسی، نشانه‌شناسی، جانورشناسی، بیماری‌شناسی، علف‌های هرز و آفت‌کش‌ها فعالیت می‌نماید.

گیاه‌پزشکی در کارشناسی ارشد به دو رشته حشره‌شناسی و بیماری‌شناسی تقسیم می‌شود. رشته حشره‌شناسی بسیار گسترده‌تر است چرا که بیشترین جمعیت جانداران را حشرات دارند.

علم گیاه پزشکی در زمینهٔ علومی مانند زیست‌فناوری پزشکی و علوم یاخته‌ای نیز فعالیت دارد. برای مثال تولید انسولین در درختان به به‌کارگیریِ باکتری مولد غده در درختان نشان از کاربرد این علم در زمینه بیوتکنولوژی می‌باشد.

همچنین مطالعه قارچ‌ها از جمله قارچ‌های فرصت‌طلب که در جانوران و گیاهان ایجاد بیماری می‌کند.

نشان از اهمیت این دانش دارد. اکنون در ایران پروفسور غلامحسین شهیدی به واسطه خدماتی که در زمینه پیشبرد این علم در ایران انجام داده به عنوان چهره مطرح این علم شناخته می‌شود.

 

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

 

 

دانلود مطلب مرتبط :

کتاب احیا کردن خاک | Pdf

کلیک کنید

پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه را هم در گیاهان خانگی و هم در گیاهان بیرونی مانند درختان دیده می‌شود.

اگر چه در گیاهان خانگی همه‌گیرتر است.

از آن جایی که ریشه گیاهان زیر خاک می‌باشند، معمولاً دیدنی نیستند، از این رو نشانه‌های پوسیدگی ریشه اغلب فقط در صورت پیشرفت بیماری و مشاهده نتایج آن در بخش هوایی گیاه مشهود است.

ریشهٔ گیاهان به تأثیر پوسیدگی ریشه ممکن است از حالت سفت و رنگِ سفید به حالت نرم و رنگِ سیاه یا قهوه‌ای تبدیل شود.

ریشه‌های مبتلا نیز ممکن است هنگام لمس از گیاه کنده شود.

برگهای گیاهان آسیب‌دیده نیز ممکن است پژمرده شده، کوچک شده یا تغییر رنگ دهند.

گیاهان مبتلا نیز ممکن است به دلیل رشد ضعیف، کمتر رشده کرده و کوتاه‌تر بمانند، یا دچار زغالک شده یا سبب شود که از تنه درختان شیره خارج شود.

پوسیدگی دیرپای ریشه ممکن است به مرگ گیاه بینجامد.

در موارد شدیدتر، گیاهانی با ریشه پوسیده ممکن است ظرف ۱۰ روز از بین بروند. اگر چه می‌توان پوسیدگی ریشه را درمان کرد ولی معمولاً می‌تواند برای گیاه کشنده باشند. یک گیاه مبتلا معمولاً زنده نخواهد ماند، اما ممکن است بتوان آنها را گیاه‌افزایی کرد.

 

جزوه آفات و بیماریهای گیاهی

 

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

دلایل

پوسیدگی ریشه در درجه اول ناشی از زهکشی بدِ خاک و رطوبت بیش از اندازه در ریشه است که به دلیل آبیاری بیش از اندازه صورت می‌گیرد.

قرار گرفتن طولانی در معرض آب اضافی باعث غرقاب‌شدن ریشه شده که در هوادهی ریشه‌ها تداخل ایجاد می‌کند و منجر به کمبود اکسیژن و پوسیدگی می‌شود.

کاشت در خاک متراکم که امکان اکسیژن‌دهی را فراهم نکند نیز می‌تواند به پوسیدگی ریشه بینجامد.

پوسیدگی می‌تواند از ریشه‌های آسیب‌دیده به ریشه‌های دیگر منتقل شود. نور و کود زیاد یا ناکافی نیز می‌تواند احتمال پوسیدگی ریشه گیاه را افزایش دهد.

فراتر از غرقاب ریشه که گفته شد، بسیاری از موارد پوسیدگی ریشه با عوامل بیماری‌زا مانند تیره آب‌کپک به نام گیاه‌کش می‌شود.

خصوصاً گونه P. cinnamomi. سایر عوامل بیماری‌زای مسئول معمول شامل پیتیوم، ریزوکتونیا و فوزاریوم هستند.

هاگ‌های عامل پوسیدگی ریشه به آلودگی گیاهان دیگر نیز می‌انجامد اما تا زمانی که ریشه فرصت خشک شدن را داشته و رطوبت کافی وجود نداشته باشد پوسیدگی نمی‌تواند حفظ شود.

هاگ‌ها هوا برد هستند یعنی در هوا زنده می‌ماند، ولی افزون بر آن توسط حشرات و بندپایان دیگر نیز در خاک حمل می‌شوند.

محیطِ مرطوب خاکِ غرقاب‌شده باعث رشد این قارچ‌ها می‌شود و به آنها امکان ایجاد عوامل بیماری‌زا را می‌دهد. خاک باغ اغلب حاوی هاگ‌های بیماری‌زا است بنابراین توصیه نمی‌شود که برای نگهداری گیاهان خانگی به کار برده شوند.

 

دانلود مطلب مرتبط :

کتاب احیا کردن خاک | Pdf

کلیک کنید

تشخیص علف هرز از برگ چغندر قند با استفاده از پهباد و پردازش تصویر

 

دانلود قوی ترین جزوه بیماری شناسی گیاهی

 

دیگر دلایل پوسیدگی ریشه عبارتند از:

  • آرمیلاریا که باعث بیماری پوسیدگی ریشه می‌شود.
  • فیتوفثورا کاکتوروم
  • پوسیدگی ریشه تگزاس
  • رزلینا نکاتریکس
  • سیتینسترما گلاکتینم

 

جزوه بیماری شناسی و حشره شناسی گیاهی pdf

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

درمان و پیشگیری

کارآمدترین روش درمان پوسیدگی ریشه پیشگیری است. گیاهانی که دچار بیماری شده‌اند باید از بین برده شوند. در مواردی که پوسیدگی ریشه‌ای موضعی است، پیشنهاد می‌شود که گیاه آسیب دیده کاملاً از بین برود و خاک اطراف آن نیز جایگزین شود.

راهکارهای درمانی به اندازه پوسیدگی بستگی دارد. پیشنهاد می‌شود که گیاهِ آسیب‌دیده را در خاک تازه با زهکشی خوب کاشت تا از گرفتگی آب و غرقاب جلوگیری شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود ریشه‌های بیمار را به آرامی شسته و تمام قسمتهای قهوه‌ای و نرم ریشه‌ها را با قیچیِ گندزدایی‌شده از بین برد.

درمان سریع و کاشت دوباره گیاه برای جلوگیری از همه‌گیریِ بیماری به دیگر گیاهان آسیب‌دیده و رشد ریشه‌های جدید برای گیاه آسیب‌دیده ضروری است.

از درمان‌های شیمیایی مانند قارچ‌کش‌ها، کلروپیکرین و برومو متان نیز می‌توان برای محدود کردنِ پیشرفت بیماری به کار برد اما باید ویژه عامل بیماری‌زا باشد.

برخی منابع ادعا می‌کنند که پودر دارچین روش درمانی مؤثری برای کاهشِ سرعتِ گسترشِ بیماری است که روی بافت در معرض بیماری قرار می‌گیرد. ادعا می‌شود دارچین به‌طور بالقوه به عنوان یک قارچ‌کش نیز عمل می‌کند.

پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از بازگشت و پیشرفت پوسیدگی ریشه گیاهان فقط هنگامی که خاک خشک شده باشد آبیاری شوند و گیاه در گلدانی که خوب زهکشی شده باشد کاشته شود.

گلدان‌هایی که گیاهان بیمار در آنها کاشته شده بودند باید با آب ژاول گندزدایی شوند تا هاگ‌های احتمالی کشته شوند.

این امر سبب می‌شود که تأثیر هاگ‌های قارچ بر گیاهان کاشته شده در آینده جلوگیری شود.

پیشنهاد می‌شود خاک اطراف گیاه تا اندازه ممکن خشک نگه داشته شود و هر از چند گاه با تکه چوبی سوراخ‌هایی را در خاک بازی کنید تا مناسب انجام شود.

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

ویروس موزائیک تنباکو

ویروس موزائیک تنباکو (TMV), انگلیسی: Tobacco mosaic virus‎ یک ویروس RNA منفرد مثبت در جنس توباموویروس است که طیف گسترده‌ای از گیاهان، به‌ویژه تنباکو و دیگر اعضای خانوادهٔ بادنجانیان را آلوده می‌کند.

این عفونت باعث ایجاد الگوهای مشخصه مانند ایجاد موزائیک شبیه به موزائیک و تغییر رنگ در برگ‌ها می‌شود (از این رو نام آن). TMV نخستین ویروسی بود که کشف شد.

اگرچه از اواخر سدهٔ نوزدهم مشخص شده بود که یک بیماری عفونی غیر باکتریایی به محصولات تنباکو آسیب می‌رساند، اما تا سال ۱۹۳۰ این عامل عفونی به عنوان ویروس تعیین نشد. ویروس موزائیک تنباکو نخستین پاتوژن شناخته شدهٔ ویروسی است.

 

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی

پیشنهاد برای شما :

 

کتاب تست پره دستیاری هماتولوژی

 

 

جزوه بیماری شناسی گیاهی

جزوه آفات و بیماریهای گیاهی

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

اهمیت بیماریهای گیاهی

اهمیت بیماریهای گیاهی برای انسان به علت خساراتی است که در نتیجه بیماری به گیاهان و فرآورده‌های آنها وارد می‌شود.

بیماریهای گیاهی ممکن است عامل محدود کننده کاشت یک گیاه در یک منطقه و یا یک کشور بوده و تمام گیاهان یک گونه را که به بیماری بخصوصی حساس هستند، نابود کند.

علی‌رغم تفاوتهای موجود از نظر میزان و نوع خسارتهای مالی ناشی از بیماریها ، زارع مطلع و آگاه می‌تواند با استفاده از بهترین رقم مقاوم موجود ، روشهای مبارزه زراعی ، بیولوژیکی و شیمیایی ،

نه تنها مدیریت مناسبی برای محصول خود داشته باشد بلکه حتی در سالهایی که دیگر زارعات ضررهای زیادی متحمل شده‌اند، سود بیشتری بدست آورد.

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

مراحل مختلف ایجاد بیماری

در بیماریهای انگلی گیاهان برای اینکه انگل بتواند به داخل بافتهای گیاه میزبان نفوذ کند و ایجاد بیماری کند مراحل مختلی را طی می‌نماید. این مراحل عبارتند از:

  • مرحله آغشتگی یا تلقیح
  • نفوذ انگل به داخل بافتهای میزبان
  • عفونت یا ابتلا به بیماری
  • ظهور علایم
  • رشد و نمو ، انتشار در گیاه
  • زمستان گذرانی عامل بیماریزا

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

انواع بیماری در گیاهان

بیماریهای گیاهی را از نظر میزان پیشروی انگل در گیاه می‌توان به دو دسته تقسیم کرد.

 

 

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

بیماری موضعی

در این حالت پیشروی انگل محدود به اطراف منطقه نفوذ است. این وضعیت در اغلب بیماریهای گیاهی دیده می‌شود. برای مثال می‌توان از بیماری غربالی درختان میوه که عامل بیماری غربالی است نام برد و یا بیماری لکه گرد برگ کرفس.

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

بیماری عمومی

این بیماری در تمام اندامهای گیاه پخش می‌شود. این حالت در امراض ویروسی و بعضی قارچها که موجب پژمردگی نباتات می‌شود دیده می‌شود.

پیشنهاد برای شما :

 

کتاب تست پره دستیاری هماتولوژی

 

تشخیص بیماری

در بعضی از مواقع تشخیص بیماری فقط از روی علایم غیر ممکن است. این حالت مخصوص بیماریهایی است که ناشناخته بوده و برای اولین بار دیده می‌شوند. برای اثبات بیماریزایی اصول کخ باید اجرا شود که عبارت است از:

  • کشت نسج بیمار و جدا کردن انگل یا انگلها.
  • تشخیص انگل
  • تلقیح انگل تشخیص داده شده به گیاه سالم و ایجاد بیماری و مقایسه علایم بیماری با آنچه که در طبیعت دیده شده است.
  • جدا کردن مجدد انگل از گیاهی که مصنوعا بیمار شده.
  • تشخیص و مقایسه آن با انگل اولی.

در این حالت چنانچه بیماری ایجاد شده درست شبیه آنچه که در طبیعت بود، باشد و انگل شناخته شده نیز شباهت داشت، بیماریزایی آن ثابت شده است.

 

جزوه بیماری شناسی گیاهی

جزوه بیماری شناسی گیاهی pdf

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

      دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

راههای ایجاد بیماری در گیاهان توسط عوامل بیماریزا
  • تضعیف میزبان با جذب مداوم مواد غذایی از سلولهای آن و استفاده به نفع رشد خود.
  • کشتن و یا ایجاد اختلال در متابولیسم سلولهای میزبان در اثر ترشح مواد سمی و آنزیمها و مواد تنظیم کننده رشد.
  • انسداد راه انتقال مواد غذایی ، معدنی و آب.
  • مصرف و جذب مواد داخل سلولهای میزبان از طریق تماس.

 

 

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

طبقه بندی بیماریهای گیاهی

دهها هزار بیماری وجود دارد که به گیاهان اهلی در سراسر جهان صدمه می‌زنند.

بطور متوسط هر یک از گیاهان به حدود صد نوع بیماری مبتلا می‌شوند.

روشهای زیادی برای طبقه بندی وجود دارد اما مفیدترین روش طبقه بندی بر اساس نوع بیمارگری است که بیماری را بوجود می‌آورد. بر اساس روش مزبور طبقه بندی بیماریها به شرح زیر است.

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

بیماریهای گیاهی واگیر
  • بیماریهای که بوسیله قارچها تولید می‌شوند.
  • بیماریهایی که بوسیله پروکاریوتها تولید می‌شوند.
  • بیماریهایی که بوسیله گیاهان عالی پارازیت بوجود می‌آیند.
  • بیماریهایی که توسط ویروسها تولید می‌شوند.
  • بیماریهایی که بوسیله پروتوزوآها تولید می‌شوند.

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی | 20 میشم

جزوه بیماری شناسی گیاهی pdf

دانلود قوی ترین جزوه بیماری شناسی گیاهی

 

بیماری شناسی گیاهی یکی از گرایش های گیاه پزشکی است که به بررسی بیماری ها و خسارت های ناشی از آن ها در سامانه های کشاورزی یا طبیعی می پردازد. سالانه چندین میلیارد دلار خسارت توسط انواع عوامل زنده و غیرزنده به محصولات کشاورزی وارد می شود که اگر دانش کافی در زمینه گیاهان و بیماری های آن ها داشته باشیم، می توانیم این خسارت ها را به حداقل برسانیم.

جزوه بیماری شناسی گیاهی

جزوه بیماری شناسی و حشره شناسی گیاهی pdf

 

جزوه بیماری شناسی و حشره شناسی گیاهی pdf

جزوه بیماری شناسی و حشره شناسی گیاهی pdf

بیماریهای غیر واگیر
  • حرارت ناکافی یا بیش از اندازه آن
  • کمبود یا زیادی رطوبت خاک
  • نور ناکافی و یا بیش از حد بودن
  • فقدان اکسیژن
  • الودگی هوا
  • کمبودهای مواد غذایی
  • مسمویتها و …
درتاریخ 1400/10/18 این مقاله هم بصورت رایگان اضافه شد :
تأثیر کیتوزان بر القاي مقاومت علیه بیماري سوختگی سپتوریویایی برگ گندم
جزوه بیماری شناسی گیاهی pdf
منبع:گوگل

 

دانلود جزوه بیماری شناسی گیاهی

جزوه بیماری شناسی گیاهی

دانلود قوی ترین جزوه بیماری شناسی گیاهی
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط