دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

 

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

 

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

                       دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

 

 

 

 

فایل مورد نظردر قالب pdf  با حجم 1.4 مگابایت می باشد. دوستان گرامی و دانشجویان ارجمند و عزیز در صورت تمایل می توانید این فایل بسیار با ارزش را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم تهیه بفرمائید.

 

 

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

 

 

 اصول مهندسي سد

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم  بیان میدارد صنعت سد سازي به عنوان يكي از قديمي ترين و پيچيده ترين فعاليت هاي ساختماني همواره مد نظر جوامع مختلف بوده و از نظر اقتصادي نيز يكي از منابع مهم اقتصادي هر كشور و منطقه محسوب مي شده است.

مهندسي سد را مي توان مجموعه اي از علوم فني و پايه مهمي دانست كه در كنار يكديگر طراحي و اجراي سد را ممكن مي سازد و سازه سد را از نظر بارگذاري هاي وارده و مقاومت در برابر عوامل مخرب مورد بررسي قرار مي دهند.

طراحي و اجراي سدها به گونه اي است كه اگر عواملي مثل رسوب گذاري مخزن و غيره وجود نداشته باشد، محدوديتي در عمر و محدوده زماني بهره برداري از سد وجود نخواهد داشت.

آنچه مسلم است با توجه به گستردگي فنون و علوم مرتبط با سدسازي ، تنها اشاره به اصول كلي مهندسي سد نيز مقوله قابل توجهي خواهد بود.

لذا در مجموعه حاضر پس از بررسي تاريخچه صنعت سدسازي ، به بررسي تقسيم بندي سدها از جنبه هاي مختلف پرداخته خواهد شد و سپس با آشنائي مختصر در رابطه با مطالعات اوليه مورد نياز ، به اصول كلي طراحي سد اشاره مي گردد.

 

 

 

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

 

 

تاريخچه سدسازي در جهان

طبق دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم  همواره سد سازي يا بند سازي به عنوان يكي از مهمترين فعاليتهاي مهندسي مطرح بوده است بطوريكه ساكنين مناطق مختلف بنا به شرائط جغرافيايي و ضرورت هاي ايجاد شده نسبت به احداث سدها يا آبگر يهاي مختلف با مصالح و مشخصات گوناگون ، اقدام نموده اند.

در اين راستا نيازهايي از جمله تأمين آبياري و آبرساني مطرح بوده و يا در مناطقي نيز به خاطر پايين بودن سطح آب هاي رودخانه ها يا نياز جهت تغيير مسير رود ، سد سازي انجام مي گرفته تا بتوانند سطح آب را بالا آورده و براي نيازهاي كشاورزي و عمراني از آن استفاده كنند.

در سرزمين هاي باستاني و كهن كه از قديم در معرض سيلاب و طغيان رودخانه ها قرار داشته اند ، ساخت بندهاي متفاوت در طول مسير رودخانه ها و يا مناطق سيل خيز به جلوگيري از خسارات كمك فراواني كرده است.

تاريخ سد سازي در ايران ، مصر و بين النهرين قدمتي بسيار طولاني دارد و هنوز هم مي توان نشانه هايي از آنها را در اين سرزمين ها يافت.

به طور كلي در دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم  متوجه میشویم که سدسازي و نيز لايروبي و مرمت آنها از دير باز مانند ساير كارهاي عام المنفعه و پروژه هاي بزرگ معمولا به دست حكومت ها و پادشاهاني كه به امور آباداني و آبادي علاقه بيشتري داشتند انجام مي گرفته است .

و در اين ميان رونق اقتصادي و پيشرفت آبادي ها و شهرهاي مرتبط با سيستم هاي آبياري و آبرساني نيز بستگي بسيار زيادي با مقوله سد و سد سازي و اهميت حكمرانان به اين مسايل داشته است.

 

مطلب پیشنهادی :

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

 

 

در مصر باشد كه تاريخ ساخت آن به 2600 سال قبل از ميلاد « الكافرا » شايد اولين سدي كه به دست بشر ساخته شده است، سد مسيح بر مي گردد .

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم  بیان دارد اين سد كه از نوع خاكي بوده، با هسته خاكي و پوسته سنگريزه اي و پوشش حفاظتي سنگچين با ارتفاع 14 متر ساخته شده است. همچنين پس از آن، تعداد بيشماري سد توسط تمدن هاي كهن، در مناطق مختلف خاورميانه از جمله ايران، عراق و عربستان احداث شده است.

ارتفاعي ،« كسيس لگو » اولين سد مهم ساخته شده با ملات و سنگ نيز در دوران مشابهي در تركيه ساخته شد، كه اين سد با نام حدود 10 متر دارد. پس از آن دوره، ساخت سدهاي مدرن تر، از قرن دهم بعد از ميلاد، شروع و ارتفاع سدهاي ساخته شده افزايش پيدا كرد .

بالاخره در سال 1780 با طلوع اولين انقلاب صنعتي و شروع صنعت كانال سازي، توجه به صنعت سد و سد سازي بيشتر شد در انگلستان به عنوان اولين سد مدرن در سال 1838 به اتمام رسيد.

اين سد كه اولين « انت ديستل » و به عنوان مثال كار اجراي سد سد در نوع خود بوده است، ارتفاعي در حدود 30 متر داشت.

 

 

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

 

تاريخچه سدسازي در ايران

براساس دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم  در ايران به جهت وجود مشكلات ناشي از كمبود آب و شرايط اقليمي خاص ، همواره آب به عنوان م اده اي بسيار ارزشمند و استراتژيك مد نظر بوده است بطوريكه اين موضوع سبب گرديده است تا بندسازي ،

سد سازي و احداث ديگر تأسيسات ذخيره سازي و انتقال آب در آثار به جا مانده در فرهنگ و تمدن ايراني ، نمود خاصي داشته باشد.

پادشاهان هخامنشي به واسطه نياز جغرافيايي كشور ايران و علاقه اي كه در گسترش و آباداني سرزمين تحت فرمانروايي از خود نشان مي دادند ، در زمان امپراتوري خود سدها و بندهاي زيادي در بخش هاي جنوب غربي و جنوبي ايران ساختند.

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم  نشان میدهد که بسياري از سيستم هاي آبرساني و آبياري كه تا سال هاي متمادي نيز در ايران از آنها استفاده شد مرهون تلاش مهندسان و صنعتگران ايراني است كه در زمان هاي بسيار دور تلاش نمودند تا نيازها و كمبودها را در زمينه هاي عمراني و آبادي بر طرف نمايند .

و آثار و شواهد آن را نيز مي توان در نقاط مختلف ايران درك نمود. علاوه بر آن بسياري از آثار به جا مانده از اين دوران ها در سرزمين هاي تابعه حكومت هاي ايران باستان نيز قابل مشاهده است.

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

                   دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

تقسيم بندي سدها از نظر كاربرد

باتوجه به دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم در طراحي سدهاي مختلف كاربردهاي گوناگوني از جمله تأمين آب مورد نياز آبياري دشتهاي منطقه ، تأمين آب شرب، توليد نيروي برقآبي، مهار سيل و … مد نظر مي باشد كه اين اهداف با توجه به نياز و نوع طراحي مي تواند به صورت تنها و يا همزمان مورد توجه قرار گيرد.

در اين راستا مي توان تقسيم بندي زير را بر اساس كاربردهاي مختلف سدهاي مختلف مد نظر قرار داد:

الف) سدهاي مخزني: اين سدها به منظور ذخيره آب جهت أ تمين مصارف شرب، كشاورزي و صنعت احداث مي گردد.

حجم مخزن اين سدها بسيار بزرگ است. اين نوع سدها شامل سدهاي بتني دو قوسي و بتني وزني و سدهاي خاكي مي شوند.

ب) سدهاي تنظيمي: هدف از ساخت اين سدها تنظيم دبي ثابتي براي رودخانه مي باشد.

اين نوع سدها در پائين دست سدهاي مخزني بزرگ احداث مي گردند.ارتفاع آنها كم و ميزان حجم آبي كه در آن ها ذخيره مي شود، كم مي باشد.جنس اين سدها اكثرا بتني با حاشيه هاي سنگريزه اي مي باشد.

ج) سدهاي انحرافي: اين سدها براي منحرف كردن آب مورد استفاده قرار مي گيرند، اين سدها در مسير رودخانه ها احداث مي گردند و با افزايش هد آب باعث سوار شدن آب بر زمين هاي مجاور مي گردد.

همچنين از اين سدها براي منحرف كردن آب قبل و بعد از محل هاي ساخت سدهاي بزرگ استفاده مي شود.

د) سدهاي رسوبگير: اين نوع سدها داراي ارتفاع كمي مي باشد و جنس آنها بتن و سنگ مي باشد.هدف ازاين سدها براي جلوگيري از ورود رسوبات به داخل سدهاي بزرگ مي باشد و قبل از اين سدها احداث مي شوند.

ه) سدهاي برقآبي: اين نوع سدها را كه مي توان از نوع سدهاي انحرافي نيز دانست، با تأمين هد آب مورد نياز نيروگاه هاي برقآبي ، جهت تأمين نيروي برق طراحي و اجرا مي گردند.

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

مطلب پیشنهادی :
تقسيم بندي سدها از نظر جنس مصالح مصرفي

از نظر نوع مصالح مصرفي مي توان سدها را در دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم  رو به دو گروه اصلي زير تقسيم بندي نمود:

الف) سدهاي خاكي يا سنگريزه اي:

اين سدها با مصالح خاكي يا پاره سنگي اجرا شده و معمولاً با مقاطع ذوزنقه اي شكل، طراحي و با شيب هاي ملايم در بالا دست و پايين دست به صورت عريض اجرا مي گردند.

بنابراين مي توان گفت سدهاي خاكي و سنگريزه اي به سدهايي اطلاق مي گردد كه از مصالح طبيعي موجود در طبيعت از قبيل خاك، سنگ، سنگريزه و … تشكيل شده باشد.

و از هيچ گونه مصالح چسباننده طبيعي و غير طبيعي در آن ها استفاده نشود و مقاومت كافي در برابر نيروها و تراوش آب از آن ها تنها با تراكم مصالح به وجود آيد.

وبا توجه به اينكه در سدهاي ذكر شده، هم از مصالح خاكي و هم از مصالح سنگريزه اي استفاده مي شود، تنها با توجه به درصد مصرفي هر يك از اين مصالح، نوع سد مشخص مي شود و وجه تمايز مشخصي را نمي توان براي آن مشخص كرد.

با اين توصيف معمولا اگر بيش از 50 % از حجم مواد جايگذاري شده سد را خاك متراكم تشكيل دهد، آن را سد خاكي گويند.

و در اين گونه سدها، معمولاًَ تراوش و نفوذ آب توسط هسته هاي نفوذ ناپذير و يا توسط خود بدنه كنترل و جلوگيري مي شود،

ولي در سدهاي سنگريزه اي با توجه به اينكه نفوذ آب در بدنه سد قابل كنترل نيست، اين عمل توسط الماني ديگر كه بر روي بدنه به عنوان المان ناتراوا و يا غشاي نفوذ ناپذير ساخته مي شود، در نظر گرفته مي شود.

اين المان ممكن است از مصالح مختلفي مثل بتن ريخته شده، بلوك هاي بتني، آسفالت، ژئوممبرين و غيره باشد. در اين گونه سدها، بدنه سد كه از سنگريزه تشكيل شده است توسط غلتك هاي سنگين در لايه هاي كم ضخامت به شدت متراكم شوند.

با توجه به خصوصيات مكانيك خاكي مصالح سنگريزه اي از جمله بالا بودن زاويه اصطكاك نسبت به مصالح خاكي مي توان شيب شيرواني هاي بالا دست و يا مقاومت سدهاي سنگريزه اي را كمتر از سدهاي خاكي در نظر گرفت،

به طوري كه در سدهاي خاكي اين 1:1.5 مي تواند ~ 1:2 باشد، در حالي كه در سدهاي سنگريزه اي اين مقدار ممكن است حتي تا حدود 2 ~ شيب ممكن است بين 3.5 كاهش يابد.

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

ب) سدهاي بتني:

طبق دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم در زمان هاي قديم براي ساخت سدهاي نسبتاً بلند، از تركيب مصالح شني درشت دانه و ملات استفاده مي شد و گاهي به جاي سنگ از آجر نيز بهره گرفته مي شد.

با گذشت زمان به جاي مصالح فوق از بتن استفاده شد و به اين ترتيب اجراي طرح هاي مختلف براي سدها آسان تر و اجراي سدهاي قوسي امكان پذير گرديد و پس از سال 1950 ميلادي،

مخلوط كردن بتن با محصولات و مواد اضافه و زائد مثل سرباره كوره يا پودر خاكستر زغال سنگ متداول گرديده تا علاوه بر كاهش هزينه، مشكلات جانبي اجرائي مختلف نيز برطرف گردد.

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

سدهاي بتني ممكن است به يكي از روش هاي زير ساخته شود:

– سدهاي وزني: اين سدها كه معمولاً با مقطع مثلثي يا ذوزنقه اي ساخته مي شوند، در بالا دست تقريباً به صورت قائم و در پايين دست با شيب تندي ساخته مي شوند.

پايداري اين سدها تنها از طريق نيروي وزن آن ها تأمين مي گردد. گاهي اوقات اين سدها در طول به صورت قوسي اجرا شده تا علاوه بر زيبايي، در پايداري سد نيز كمك كرده و در نتيجه سد وزني قوسي را به وجود آورند.

در اين حالت معمولاً ضخامت سد نسبت به حالت اول لاغرتر مي شود.

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

                                   دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

– سدهاي پشت بنددار: در اين نوع سدها، يك نماي بتني به كمك تعدادي پشت بند كه در فاصله هاي منظم قرار دارند، پايدار شده و در برابر نيروهاي وارده از آب مقاومت مي كنند.

در اين نوع سدهامعمولاً وزن بدنه سد نسبت به حالت وزني كاهش مي يابد. نحوه اجرا نيز ممكن است مختلف باشد كه به عنوان نمونه مي توان به روش اجرايي كه در شكل زير آمده است، اشاره نمود.

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

– سدهاي قوسي: همان طور كه  در دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم گفته شد، گاهي اوقات سدهاي وزني در پلان به صورت قوسي ساخته مي شوند كه به آن ها سدهاي يك قوسي گويند .

و در برخي اوقات جهت كمك به انتقال از نيروي آب به تكيه گاه هاي طرفين از قوس هاي در مقطع و پلان به طور همزمان استفاده مي شود.

كه در اين صورت سدهاي دو قوسي به وجود مي آيند كه حالتي گنبدي را به وجود مي آورند و همانند يك پوسته بايد مورد تحليل قرار گيرند.

به جز موارد فوق مي توان به انواع ديگري از جمله سدهاي وزني توخالي، سدهاي پشت بنددار كفه اي، سدهاي پشت بنددار تخت، سدهاي قوسي مركب و … اشاره نمود كه هر يك داراي ويژگي ها و محاسن مربوط به خود و شرايط محيط اجرا دارند.

حجم بتن مصرفي درسدهاي بتني قوسي در مقايسه با سد وزني در حدود 50 % كمتر مي باشد.

سدهاي قوسي هم در جهت شعاعي و هم در جهت مماسي باربري دارند. سدهاي دو قوسي در دره هاي باريك و با تكيه گاههاي سنگي بنا مي شوند.(چون قسمت اعظم نيرو شكل مي باشد.

 به تكيه گاهها وارد مي شود. اين دره ها تقريبا به حالت سدهاي بتني وزني داراي سازه اي تقريبا صلب و سنگين مي باشند كه توسط وزن خود در مقابل نيروهاي واردده مقاومت مي كنند. اين سدها معمولا در پلان مستقيم مي باشند.

سدهاي پايدار وزني علاوه بر وزن خود از وزن آب نيز در بالادست نيز براي ايجاد پايداري استفاده ميكنند. سدهاي بتني وزني در محل هايي كه داراي پي مستحكم باشند،احداث مي شوند. اين سدها در شكل ساخته مي شوند.

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

جاگذاري يا نصب تجهيزات نيروگاهي در اين نوع سدها راحت مي باشد و قسمت آبگير و پنستاك U دره هاي به راحتي در داخل بدنه جا مي گيرد.

سدهاي بتني در پايين دست داراي شيب يكنواخت در حدود 7% تا 8% افقي و 1 در حالت عمودي مي باشند. رويه بالادست در حالت عادي عمودي است و عرض تاج به گونه اي انتخاب مي شود كه يك جاده بتواند روي آن قرار گيرد.

المان هاي اصلي يك سد پا ه ي دار عبارتند از عرشه ، شيب بالادست ، پايه ها و يا ديواره هاي قائم و نيز ي سستم گالري ها، سوراخ ها ، اتاقك ها و شفت ها كه در داخل بدنه سد جهت دسترسي و بازديد جمع آوري آب زهكشي ،

نصب ابزارهاي اندازه گيري و وسايل جنبي و كنترلي در بدنه تعبيه مي گردد.

در سدهاي بتني تنها در نواحي خاص كه نيروي كشش وارد مي شود از آرماتور استفاده مي شود و در قسمت هايي كه صرفاً نيروي فشاري وارد مي شود از آرماتور استفاده نمي شود.

لذا با توجه به اينكه در سدهاي بتني وزني پا ه ي دار مقاطع بتن معمولا فشاري است، در اين حالت آرماتور استفاده نمي شود ولي با اين وجود در مناطق بحراني و تمركز تنش هاي فشاري و نواحي فشار كم و كششي از آرماتور استفاده مي گردد .

لازم به ذكر است كه در تمام مجاري هاي بدون پوشش كه در معرض فشار داخلي آب هستند و نيز در پائين دست دريچه ها و سريزها از آرماتور استفاده مي شود.

لازم به ذكر است كه در قديم نيز سدهايي كوچك (بند) با روش هاي بنايي و ملات و سنگ و آهك ساخته مي شده است كه از نظر رده بندي مي توان آن ها را جز گروه دوم در نظر گرفت.

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

دانلود فایل اکسل فهرست بهای ابنیه و مکانیکی و برقی

ب) سدهاي لاستيكي:

طبق دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم تكنولوژي نسبتاً جديدي كه براي مهار آب هاي سطحي به كار گرفته شده است تكنولوژي ساخت سدهاي لاستيكي مي باشد.

قبل از اين نوع سدها براي مهار و هدايت آب به سوي زمين هاي وسيع و آبروها، از دريچه هاي فولادي و تخته هاي چوبي استفاده مي شد كه در جلوي دريچه ها قرار مي گرفت تا آب با فشار بيشتري جريان داشته باشد.

در اين كار نيز به نيروي انساني نياز بود و اگر در باز كردن اين دريچه ها تأخيري روي مي داد سيل ايجاد مي شد و دريچه را با خود مي برد. ايده استفاده از سدهاي لاستيكي اولين بار در سال 1950 توسط ايمبرسون مطرح شد.

در سال 1965 اولين سد لاستيكي بادي در ژاپن براي ذخيره سازي آب به بهره برداري رسيد. هم اكنون در حدود 100 سد لاستيكي در آمريكاي شمالي، بيش از 1000 سد  لاستيكي در ژاپن و خاور دور، و در مجموع 2600 سد در نقاط مختلف جهان به طور موفقيت آميز در دست بهره برداري مي باشند.

ا كربردها و مزاياي سدهاي لاستيكي را مي توان به شرح زيربيان نمود:

-كنترل سيلاب ها و تنظيم جريان رودخانه : اين كار توسط دستگاه هاي الكترونيكي در اتاق كنترل و به طور خودكار انجام مي گيرد.

طبق دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم  پايين آمدن رقوم سطح آب از يك سطح مشخص به معناي پايان سيلاب است، كه در اين صورت دستگاه الكترونيكي كنترل، دستور افراشتن سد را اعلام مي دارد كه با اين اعلام كمپرسور هوا به كار افتاده و سد را باد مي كند.

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

-كنترل رسوب رودخانه : از آن جا كه سكوي بتني محل استقرار سد لاستيكي، در كف رودخانه و هم تراز با بستر آن كار گذاشته مي شود، در هنگام خواباندن سد، شرايط رودخانه مانند شرايط قبل از احداث سد لاستيكي است.

باتوجه به دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم  اين ويژگي باعث مي شود كه پشت سدهاي لاستيكي را رسوب پر نكند، زيرا در هنگام وقوع سيل كه بيشترين بار رسوب گذاري رودخانه است، سد به صورت اتوماتيك به حالت خوابيده در مي آيد و رودخانه شرايط طبيعي پيدا مي كند.

سدهاي لاستيكي داراي ارتفاع كمي ( حدود 3 تا 15 متر) مي باشند. اين سدها براي افزايش هد آب و همچنين انحراف آب مورد استفاده قرار مي گيرند .

از مزيت هاي اين سد که در دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم  به آن اشاره شده است اين است كه در مواقع سيلابي هواي آنها تخليه شده و اين سد در بستر رودخانه قرار گرفته و رسوبات ناشي از سيلاب در پشت آن جمع نمي شود. همچنين از معايب اين سد نيز مي توان به مشكلات ناشي از احتمال سوراخ شدن آن اشاره نمود .

براي پركردن اين سدها از كمپرسور هاي خاص استفاده مي شود كه مي تواند داخل اين سدها را به سرعت با هوا پر كند.

از جمله دلايل استفاده از سدهاي لاستيكي مي توان به كنترل سد و حفاظت ساحلي در برابر فرسايش ، نصب بر روي بندها و سدها به منظور افزايش ارتفاع آنها و كمك به توليد برق ، كاهش آلودگي آب ، افزايش ظرفيت ذخيرة سدها ،

مسائل تفريحي از قبيل شنا، قايقراني و … و جلوگيري از نفوذ آب شور دريا به هنگام مد به ساحل ، اشاره نمود. از جمله مزاياي اقتصادي اين سد ها نسبت به موارد جايگزين شده عدم نياز سدهاي لاستيكي به فونداسيون پيچيده ،

امكان احداث تا دهانه هاي 100 متر ، نياز به حداقل حفاظت و نگهداري ، انعطاف پذيري سد در مقابل زلزله و نصب و ساختن بسيار سريع مي باشد.

سدهاي لاستيكي از يك تيوپ هوا كه به يك بستر متصل مي شود تشكيل شده است . ساختمان سدهاي لاستيكي را مي توان متشكل از سه بخش بدنة سد ، بستر سد و تجهيزات مهار و سيستم كنترل و بهره برداري دانست.

دانلود جزوه اصول مهندسی سد | 20 میشم

از این که تا پایان متن با ما همراه بودید سپاسگزاریم.
منبع:گوگل

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط

متاسفانه موردی یافت نشد ...