انواع لوله ها و جوشکاری به همراه تصاویر رنگی

دانلود مقاله ای پیرامون انواع لوله ها و جوشکاری به همراه تصاویر

 

 

                                                   لوله گالوانیزه

 

انواع لوله ها و جوشکاری

نكاتي كه در جوشكاري بايستي مورد توجه قرار گيرد :

  • محل جوشكاري بايستي بدون رطوبت و خشك بوده و از تهويه مناسبي نيز برخوردار باشد .
  • در موقع تميز كردن درز جوش و زدودن سرباره ها حتماً از عينك محافظ استفاده نمائيد .
  • كابل جوشكاري انبر و اتصالات آنها بايستي كاملاً سالم بوده و عاري از هر نوعت عيب باشد .
  • دستگاه هاي جوشكاري را فقط زماني جابجا كنيد كه برق آنها از شبكه قطع شده باشد .
  • هرگز به قسمت هاي عايق نشده انبر الكترود گير ، انبر اتصال و كابلهاي جوشكاري دست نزنيد .
  • قبل از شروع به جوشكاري اطراف محيط كار خود را از مواد آتش زا و همچنين افراد غير مسئول دور كنيد .

 

انواع جوشکاری را نام ببرید در پایین تر گفته شده است

 

1- لوله هاي فولادي گالوانيزه :

اين نوع لوله ها گاهي براي تخليه فاضلاب لوازم بهداشتي كوچك به كار برده مي شود ولي مورد استفاده اصلي آنها براي تهويه است . جنس اين لوله ها از فولاد نرمي است كه در ساختن آن ورقه فولاد را با فشار داخل قالب عبور داده درز آن را جوش مي دهند و سپس آنها را جهت افزايش مقاومت در برابر اسيدها و زنگ زدگيها در يك وان آبكاري روي اندود (گالوانيزه) مي كنند . اين نوع لوله ها نسبت به نوع آهني در برابر اسيدها مقاومت كمتري دارند و كليه اسيدهايي كه براي چدن مضر مي باشند فولاد گالوانيزه را هم خراب مي كنند .

2- لوله هاي آهني گالوانيزه :

جنس اين لوله ها از آهن سفيد نورد شده است كه درز آن توسط دستگاه هاي درز جوش بهم جوش داده مي شود و سپس لوله را در فلز روي مذاب فرو مي برند . به همين علت آنها را لوله هاي با درز نيز مي گويند . اين نوع لوله ها از رنگ تيره و خاكستريشان شناخته مي شوند .و عموماً به دو صورت سبك و متوسط توليد مي شوند .

كليه لوله هاي فولادي و آهني گالوانيزه در شاخه هاي 6 متري و دو سر دنده با قطر  اينچ تا 8 اينچ توليد مي گردند . قر اين لوله ها معمولاً‌قطر اسمي است كه بزرگتر از قطر داخلي و كوچكتر از قطر خارجي است .

همچنين در بازار اين لوله ها را بر اساس نمره مي شناسند . لوله هاي گالوانيزه نيز به وسيله دنده پيچي به يكديگر وصل و توسط مواد مناسب آب بندي مي شوند .

 

 

انواع روش های جوشکاری pdf

 

روش های جوشکاری لوله های فولادی -انواع لوله ها و جوشکاری

جنس لوله ها برای این که بدانیم از چه روشی برای جوشکاری آن ها استفاده کنیم بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به بررسی انواع روش های جوشکاری لوله های فولادی می پردازیم.

به علاوه باید از این مسئله که این لوله ها برای انتقال چه ماده ای مورد استفاده قرار می گیرند نیز اطلاع داشته باشیم. دانستن این دو مورد سبب می شود که از روشی استفاده کنیم که علاوه بر صحیح و بی خطر بودن، با مرور زمان آسیب نبیند.

جوشکاری لوله فولادی فعالیتی تخصصی بوده و نیاز به دانش و اطلاعات زمینه ای دارد. رعایت نکات ایمنی قبل و حین جوشکاری نیز بسیار مهم است.

 

از مواردی که قبل از شروع به عملیات جوشکاری لوله های فولادی باید رعایت شود، می توان به تمیز بودن سطوح لوله هایی که قرار است به هم جوش دهیم، سالم بودن دستگاه جوش و عاری بودن محیط از مواد آتش زا اشاره کرد. نکات ایمنی در حین جوشکاری شامل لباس کاملاً پوشیده، دستکش، کفش سر بسته و رو پوش جوشکاری برای جلوگیری از برخورد ذرات فلز به چشم و صورت است. این روش های جوشکاری لوله های فولادی برای انواع لوله های فولادی مانند لوله اسپیرال ، لوله مانیسمان ، لوله استیل و … انجام می شود.

 

 

 

مطلب مرتبط :

جوش مقاومتی و کاربرد های آن در صنعت

انواع جوشکاری را نام ببرید

  1. جوشکاری مقاومتی (RW)
  2. جوشکاری اصطکاکی (FW)
  3. جوشکاری انفجاری (EW)
  4. جوشکاری فراصوتی (UW)
  5. جوشکاری با نورد (RW)

 

جوشکاری لوله های فولادی معمولا به یکی از چهار حالت زیر صورت می گیرد:

وضعیت افقی یا متحرک چرخشی: در این حالت الکترود جوش ثابت و لوله مورد نظر برای جوش دارای حرکتی چرخشی است.

وضعیت عمودی یا قائم ثابت: لوله ها دارای وضعیت عمودی و ثابت، اما الکترود جوش به دور آن ها می چرخد و فرایند جوش انجام می شود.

وضعیت افقی ثابت و وضعیت 45 درجه: در این دو حالت لوله های فولادی دارای وضعیت ثابت و الکترود جوش دارای چرخش به دور لوله های انتقال گاز است.

روش های جوشکاری لوله ها به چهار دسته تقسیم می شوند که به شرح هر یک خواهیم پرداخت.

 

انواع روش های جوشکاری pdf

 

دانلود مقاله ای پیرامون انواع لوله ها و جوشکاری به همراه تصاویر

 

جوش قوس الکتریکی – انواع لوله ها و جوشکاری

این نوع جوش که نخستین روش جوشکاری لوله های فولادی به ویژه لوله مانیسمان است و به عنوان اساسی ترین روش نیز شناخته می شود، از منبع تغذیه ای تشکیل شده که یک قوس الکتریکی ایجاد می کند تا بتوان فرایند جوشکاری لوله را انجام داد. این جوشکاری نیاز به فرد متخصص و تفنگ جوشکاری با الکترود دارد. هم چنین یک مفتول فلزی نیز داریم که از طریق تفنگ تغذیه و ذوب می شود. این فلز ذوب شده به منظور ایجاد جوش روی نقطه مورد نظر استفاده می شود. جریان مورد استفاده برای این روش می تواند

جریان مستقیم DC یا متناوب AC باشد. نکته ضروری دیگر تنوع الکترود ها است که باید متناسب با نوع فلز مورد نظر برای جوشکاری لوله انتخاب شود.

این روش برای تمامی جوشکاری های لوله های فولادی در فضای بسته، لوله های مانیسمان و درزدار و برای سازه های ضخیم و سنگین ایده آل است.

جوشکاری لوله فولادی با گاز بی اثر

این رایج ترین نوع جوشکاری قوس الکتریکی است که به آن MIG نیز می گویند. جوشکاری لوله با استفاده از گاز بی اثر نوعی جوش الکتریکی است که برای استیل، فولاد ضد زنگ آلمینیوم بسیار عالی است. عاملی که سبب رایج بودن این روش شده، سرعت بالای این نوع جوشکاری است. زیرا نیازی به مخلوط کردن گاز ها نداریم و روشی بسیار ساده است.

 

انواع لوله ها و جوشکاری

جوشکاری لوله فولادی با گاز بی اثر تنگستن -انواع لوله ها و جوشکاری

این روش شکل تخصصی تر از جوشکاری قوس الکتریکی است. جوشکاری لوله با گاز بی اثر تنگستن که به TIG نیز شناخته می شود، در این روش به جای سیم الکترود از یک الکترود تنگستن برای تولید قوس مورد نیاز و ایجاد جوش مناسب استفاده می کنند. جوشکاری TIG جوش هایی تمیز تولید می کند که غالباً تمیز کردن محل جوش را نیاز ندارند. این روش جوشکاری لوله برای بسیاری از فلزات از جمله سازه های آلیاژی بسیار مناسب است. TIG از MIG بیشتر استفاده می شود؛ اما از آن جایی که هر دوی این روش ها رایج هستند، شناخت و تمایز موارد استفاده از آن ها دانش اساسی جوشکاری محسوب می شوند.

نکته لازم به ذکر دیگر در این روش، وجود انواع مختلف الکترود های تنگستن و استفاده از الکترود صحیح در جوشکاری فلزات گوناگون است.

نکته : شما با دریافت این فایل بصورت مادالعمر می توانید از پنل کاربریتان دسترسی داشته باشید.

انواع لوله ها و جوشکاری –

انواع روش های جوشکاری pdf

جوشکاری لوله فولادی با شعله اکسی استیلن

این روش تنها روشی است که شامل ایجاد قوس الکتریکی برای انجام جوش نمی شود. در این جوشکاری ما نیاز به دو گاز استیلن و اکسیژن داریم تا به این واسطه شعله ای به اندازه کافی پر حرارت، برای ذوب فلز ایجاد و جوشکاری پر دوام بر روی لوله فولادی مورد نظر اعمال کنیم.

در این فرایند نیاز به دستگاه های روش های گفته شده در بالا نیست و تنها به مشعلی که با استفاده از تنظیم کننده میزان مخلوط شدن دو گاز و شلنگ هایی که به محفظه های حاوی اکسیژن و استیلن متصل شده، نیاز است.

شلنگ هایی که محفظه ها را به تنظیم کننده متصل می کنند دارای طراحی خاص و مخصوص به این صنعت هستند و نباید از این نکته چشم پوشی کرد. به علاوه برای ایجاد جرقه برای روشن کردن مشعل تنها مجاز به استفاده از نوع خاصی از روشن کننده ها که معروف به فندک اصطکاکی است، هستیم.

فرایند جوشکاری اکسی استیلن برای فولاد، آلمینیوم، مس، برنز و سایر فلزات نرم به خصوص قطعات کوچک و شکننده و جوشکاری لوله مانیسمان بسیارکاربردی است. این نوع جوشکاری که نیاز به برق ندارد به اعتقاد بسیاری، ساده ترین روش جوشکاری است.

 

اصول جوشکاری لوله

تکنیک های لازم جوشکاری لوله

جوشکاری لوله ، از بسیاری جهات شبیه به جوشکاری معمولی است ، اما با این تفاوت که تکنیک و به قول معرف فوت های کوزه گری زیادی دارد که جوشکاری لوله ها با کیفیت انجام شود و تمامی تست های بازرسی جوش و تست های غیر مخرب NDT با موفقیت پشت سر بگذارد در این مقاله آموزشی که برای اولین بار در سایت یک دو سه صنعت منتشر شده است با فوت های کوزه گری جوشکاری لوله آشنــــا خواهید شد .

همانطور که احتمالاً می دانید لوله ها (پایپ Pipe)  در سایز ها و ضخامت های مختلفـــی تولید میشوند بطوریکــه معمولاً برای برقراری اتصال جوشی بین دو لوله باید از جوشکاری چند پاسه استفاده کنیم . اگر بخواهم برای دوستـــان بیشتر توضیح بدهــم منظور از جوشکاری چند پاسه این است که برای پر شدن درز باید چند مرحله جوشکاری کرد مطابق شکل زیر انجام جوشکاری در ۱۳ پاس (مرحله) انجام شده است .

منبع » گوگل و فارس استیل

سایت شما

محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این محصول نظر دهید !
  • توضیحات محصول را به خوبی بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی از بخش کاربری و سیستم تیکت استفاده نمایید .
  • پشتیبانی محصولات سیستم تیکت و تماس از طریق واتس آپ می باشد .
  • برای دریافت آخرین نسخه محصولات و دسترسی همیشگی به محصولات خریداری شده حتما در سایت عضو شوید .
  • پرداخت از طریق درگاه بانکی انجام میشود در غیر این صورت با ما تماس بگیرید
قالب فروش فایل

محصولات مرتبط