سایت در حال بارگذاری است ...

هدیه ویژه سایت بیست میشم جایزه تا پایان سال 1404 برای همه کاربران با وارد کردن کد : 20misham20p از ما 20 درصد تخفیف بگیرید. مشاهده جشنواره

0911-148-2708 p.a_uk@yahoo.com تایم کاری : (24 ساعته) تهران ، میدان انقلاب

چارچوب و اصول کلی یک پایان نامه

چارچوب و اصول کلی یک پایان نامه

 

 

چارچوب و اصول کلی یک پایان نامه

                      چارچوب و اصول کلی یک پایان نامه

 

الف)نگارش پایان نامه یا رساله

آخرین مرحله کار دانشجوی تحصیلات تکمیلی، تکمیل پژوهش نامه ای است که برای دوره کارشناسی ارشد اصطلاحا
پایان نامه نامیده می شود که  هدف از تدوین پایان نامه آن است که فارغ التحصیل این دوره با انجام پژوهش علی آشنا شود

ب)محتوای هر یک از فصول پایان نامه و رساله

فصل اول : طرح تحقیق (کلیات )

فصل دوم : مروری بر ادبیات موضوع

فصل سوم:  آشنایی با قلمرو مکانی تحقیق (جامعه آماری )

فصل چهارم : روش تحقیق

فصل پنجم : یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها

فصل ششم : خلاصه تحقیق و پیشنهادها

پیوستها:

پ) چکیده

بعد از تکمیل فهرست مطالب، فهرست جداول و نمودار، نوبت به تدوین چکیده می رسد. چکیده اولین بخش از یک کار پژوهشی است که مورد استفاده سایر پژوهشگران قرار می گیرد. با توجه به این که در وب سایت ها و بانک های اطلاعاتی، تنها مطالب چکیده مورد استفاده قرار می گیرد، باید در تهیه آن بسیار دقت شود.

۱) ویژگی های یک چکیده خوب:

  • چکیده زمانی خوب تدوین شده است که کاملا یکدست، مربوط و دقیق باشد.
  • مسایل مقدماتی یا زمینه، اهداف، مواد و روش ها، یافته ها، نتایج و توصیه ها به طور منطقی تدوین شده باشند.
  • پیوندهای منطقی بین قسمت های مختلف آن وجود داشته باشد.
  • اطلاعات اضافه تراز متن اصلی نداشته، بلکه خلاصه ای از نوشته اصلی و منحصراً بازتابی ازاطلاعات نوشته اصلی باشد.
  • قابل فهم باشد.

۲) گام های لازم برای نگارش چکیده مطلوب

چکیده در حقیقت یک پایان نامه یا رساله مختصر است. نکاتی که در این کار باید رعایت شود، به شرح زیر است:

از زمان گذشته افعال یا فعل مجهول در چکیده استفاده شود.

جملات به  صورت کوتاه  نوشته شود .

جملات  به طور کامل نوشته شود.

به زبان ساده و قابل فهم باشد .

به جای نام های محلی، از اسم های علمی استفاده شود.

با همان زبان وتأکیدی که در متن اصلی مطالب ارایه شده است، چکیده تدوین شود.

مطالب خلاصه شود و از کپی کردن عینی جملات پژوهش اصلی خودداری شود.

از علائم اختصاری استاندارد استفاده شود.

از ارایه اطلاعات غیرضروری خودداری شود.

اشتباهات نگارشی رفع نموده و علایم نگارشی اصلاح شود.

نسخه نهایی گزارش  قبل از ارایه، حتما یکبار دیگر مطالعه شود.

ت) محتوای هر یک از فصول پایان نامه و رساله

با وجود آن که محتوای پایان نامه و رساله قدری با هم تفاوت دارند، ولی شباهت های آنها کم نیست. بر این اساس در این بخش، تلاش می شود، ساختار کلی فصول و محتوای آن تشریح شود.

۱.محتوای فصل اول پایان نامه:

بعد از چکیده، فصول اصلی شروع می شوند که صفحه اول آن با شماره گذاری 1 خواهد بود، ولی بر روی آن نوشته نمی شود. این فصل به معرفی پژوهش می پردازد. حداقل محورهایی که لازم است مطرح شود به شرح زیر است:

  • مقدمه (حدود یک پاراگراف )
  • بیان مساله پژوهش
  • اهمیت انجام پژوهش و وجه  تمایزپژوهش با سایر پژوهش ها (توجیه لزوم انجام پژوهش )
  • اهداف پژوهش
  • فرضیه ها یا سوالات پژوهش
  • دامنه پژوهش
  • امکانات و محدودیت های پژوهش
  • تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم و متغیرها

 

 

بخش هایی از اطلاعاتی را که در فرم پیشنهاد پژوهش وجود دارد، مطابق با محورهای فوق بوده و مناسب برای فصل اول است، انتخاب و در جای خود درج شود . نحوه تنظیم مطالب در پایان نامه و رساله بسیار حائز اهمیت است. گاهی ملاحظه می شود که پژوهشگر مطالب مختلف را بدون تناسب و دلیل در کنار هم قرار می دهد. به عبارت دیگر، توالی منطقی مطالب رعایت نمی شود. بر این اساس، لازم است در سازماندهی مطالب و تیترهای اصلی و فرعی و پیکره اصلی متن دقت به عمل آید. کدگذاری عددی مطالب و استفاده از حروف الفبا دو شیوه غالب در مطرح ساختن مطالب گزارشات است. به عنوان مثال، در شیوه کدگذاری عددی، کد اصلی با شماره فصل شروع شده، تیترهای اصلی دارای شماره های بعدی بوده و به همبن ترتیب، می تواند زیر تیترهای فرعی شکل بگیرد.

۲.محتوای فصل دوم پایان نامه

برای فصل دوم، با عنوان «سابقه تاریخی/ مبانی نظری/ ادبیات پژوهش» نیاز به صرف وقت زیاد و کار بیشتری است . در برخی از پژوهش ها و به ویژه پایان نامه ها و رساله ها، فصل دوم می تواند هر دو بخش سابقه تاریخی و مبانی نظری با عناوین جداگانه درج شود. گاه ممکن است بنا به ضرورت و یا عدم دسترسی به منابع مربوط، یکی از این بخش ها را حذف نمود. اما بخش سوم، یعنی ارایه مرور بر پژوهش های مربوط، در تمام پایان نامه ها، رساله ها و پروژه های پژوهشی الزامی است.در بخش سابقه تاریخی، باید در مورد گذشته دور و نزدیک پدیده عنوان یا پدیده های موجود در عنوان تا قبل از زمان پژوهش خویش و براساس دوره های زمانی (از گذشته تا به حال) به ارایه سابقه امرپرداخته و همراه با استناد باشد تا مشخص گردد که این مطالب از کجا گرفته شده است .

در بخش چارچوب نظری، به منظور روشنگری مفاهیم نظری و هویت مفاهیم، با برشمردن ویژگی ها و ابعاد آن، اقدام به ارایه این بخش گردد . بدین نحو که مفاهیم اصلی و بنیادی مربوط به پژوهش خود را مشخص نموده و با بهره گیری از آثار و نوشته های اندیشمندان و نویسندگان مختلف و حتما با استناد و با رعایت نظمی معقول، به توصیف و تشریح این مفاهیم در چارچوبی علمی پرداخته شود.

فصل دوم با موضوع “مرور پژوهش های مربوط در داخل و خارج از کشور” خاتمه می یابد. دراین قسمت باید ابتدا پژوهش های داخل کشور و در ادامه پژوهش های خارج کشور مطرح  شود . دقت شود  که مطالب براساس تاریخ انتشار و از جدید به قدیم تنظیم شوند. به عبارت دیگر، اولین پژوهش مطرح شده در هر دو قسمت داخل و خارج کشور، جدیدترین پژوهش خواهد بود.

به طور خلاصه فصل دوم با عنوان پیشینه یا ادبیات پژوهش شامل موارد زیر خواهد بود:

  • مقدمه (حدود یک پاراگراف)
  • بررسی متون، نظریه ها و تاریخچه
  • بررسی پژوهش های انجام شده در ایران
  • بررسی پژوهش های انجام شده در سایر کشورهای جهان

 

 

 

چارچوب و اصول کلی یک پایان نامه

 

 

۳. محتوای فصل سوم پایان نامه

فصل سوم را با عنوان «مراحل انجام پژوهش» با مقدمه ای شروع و با تشریح روش پژوهش ادامه   و سپس به ترتیب عناوین فرعی زیر با محتوای مربوط ارایه می شود .جامعه پژوهش، نمونه پژوهش، نوع پژوهش، ابزار اندازه گیری پژوهش، متغیرها، شیوه های معتبرسازی ابزار پژوهش (روایی و پایایی)، شیوه گردآوری داده ها، روش تحلیل یافته های پژوهش و ملاحظات اخلاقی اهم عناوینی است که باید به آنها پرداخته شود .

فصل سوم، فصلی کوتاه و درعین حال بسیار مهم است، زیرا روند واقعی پژوهش و ابعاد و راهکارهای آن را نشان می دهد. بنابراین، باید بادقت و وسواس لازم  تدوینشود .  پایه اصلی نگارش این فصل، متن پیشنهاد پژوهش  تشکیل می دهد و لازم است که به نحو شایسته ای به توسعه و تکمیل آن و تبدیل آن به فصل سوم اهتمام شود.  با توجه به این که این قسمت عمدتا از پیشنهاد طرح و پژوهش گرفته می شود، زمان ها باید به صورت گذشته مطرح شوند.

مطلب مرتبط :  عبدالصبور خدمت

به طور خلاصه فصل سوم با عنوان روش پژوهش شامل موارد زیر است:

  • مقدمه (حداکثر یک پاراگراف
  • جامعه پژوهش
  • نمونه پژوهش (حجم نمونه، روش اندازه گیری، معیارهای اتخاب نمونه)
  • نوع پژوهش
  • ابزار پژوهش
  • تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش
  • ابزار و روش گردآوری داده ها
  • مکان و زمان انجام پژوهش
  • روش تحلیل داده ها
  • ملاحظات اخلاقی

۴. محتوای فصل چهارم پایان نامه

براساس نوع پژوهش و همچنین متغیرهای موجود در عنوان، تعداد فصول چهارم تا ماقبل آخر یک رساله تعیین می شود. به عنوان مثال، برای پژوهش های توصیفی، فصل چهارم می تواند تحت عنوان «یافته های پژوهش» تدوین شود. ولی اگر پژوهش به صورت توصیفی_تطبیقی بود، فصل چهارم می تواند با عنوان «مطالعه تطبیقی» و فصل پنجم با عنوان «یافته های پژوهش» ارایه شود. اما در یک پژوهش تاریخی، تعداد فصول می تواند به نسبت متغیرها و پارامترهای اصلی پژوهش، افزایش یابد.

۵. محتوای فصل پنجم پایان نامه:

فصل ماقبل آخر، می تواند با عنوان «تحلیل یافته ها، بحث و نتیجه گیری و ارایه الگو» باشد. در این صورت، این فصل دارای سه بخش مجزا می باشد. در این فصل استنادی درکار نیست. آنچه ارایه می شود ، صرفا برگرفته از یافته های فرد  طی پژوهش است. به طور اجمال،فصل پنجم با هدف بحث و نتیجه گیری تدوین می شود. این قسمت در برگیرنده محورهای زیر خواهد بود :

  • مقدمه
  • تحلیل یافته های پژوهش (در ارتباط با اهداف، فرضیه ها، سئوالات پژوهش)
  • بحث و تفسیر نتایج
  • استفاده از پژوهش های دیگران برای رد یا حمایت نتایج بدست آمده
  • تاکید بر جنبه های تازه و مهم پژوهش
  • پیشنهادات پژوهشگر در ارتباط با نتایج حاصل از پژوهش
  • پیشنهادات پژوهشگر برای پژوهش های بعدی

 

 

چارچوب و اصول کلی یک پایان نامه

 

۶. تحلیل یافته ها

تحلیل داده ها فرایندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق به کارگیری ابزارهای گردآوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمده اند، خلاصه، کدبندی و دسته بندی و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید. در این فرایند، داده ها، هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش می شوند و تکنیک های آماری گوناگون نقش به سزایی در استنتاج ها و تعمیم ها به عهده دارند (خاکی، 306 305)

تحلیل و تفسیر داده ها را میتوان از طریق مراجعه به یک پروژه پژوهشی دقیق تر تبیین کرد بعد از شرحی بسیار مختصر از پیشینه سازمانی که پژوهش درآن انجام شده و نمونه انتخاب شده،نحوه تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه و چگونگی تفسیر تحلیل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت (دانای فرد و دیگران 400)

پژوهشگر برای پاسخگویی به مساله تدوین شده و یا تصمیم گیری در رد یا تائید فرضیه خود می تواند از روش های مختلف تحلیل استفاده نماید. این روش ها به سه طبقه زیر تقسیم می شوند

(الف). تحلیل توصیفی

در این نوع تحلیل، پژوهشگر داده های گردآوری شده را با استفاده از شاخص های آمار توصیفی خلاصه و طبقه بندی می کند، یعنی پژوهشگر ابتدا داده های گردآوری شده را با تهیه و تنظیم جدول توزیع فراوانی خلاصه می کند و سپس یه کمک نمودار آنها را نمایش می دهد و سرانجام با استفاده از سایر شاخص های آمار توصیفی آنها را خلاصه می کند.

معروف ترین و پرمصرف ترین شاخص های آمار توصیفی عبارتند از: میانگین، میانه و مد.

(ب). تحلیل مقایسه ای

در این تحلیل، علاوه بر این که اطلاعات گردآوری شده به صورت توصیفی، تحلیل و با یکدیگر مقایسه می شوند، سؤالی که در این تحلیل مطرح می شود این است که آیا شاخص آماری محاسبه شده بزرگتر یا کوچکتر از شاخص آماری دیگر است، به این معنی که دو یا چند شاخص آمار توصیفی (میانگین، میانه، انحراف استاندارد واریانس) مورد مقایسه قرار می گیرند.

(پ). تحلیل علّی

در این تحلیل، ابزار یا شاخص های آماری به کار برده شده، مانند روش هایی است که درتحلیل مقایسه ای مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت عمده این دو روش در این است که در تحلیل علّی، روابط علت و معلولی بین متغیرهای مستقل و وابسته مورد بحث قرار می گیرد و پژوهشگر با رد یا تایید فرضیه های آماری به تایید یا ردّ روابط علت و معلول می پردازد (خاکی، 317 303).

فرایند تحلیل به دو بخش عمده مقدماتی و عالی تقسیم می شود. برای تحلیل عالی پس از تحلیلی های مقدماتی باید کارهای عمده زیر را انجام دهید:

۱) آشکارسازی روابط

اثبات رابطه میان دو متغیر یک مقوله است و این که چرا این ارتباط وجود دارد مقوله دیگر است. آیا رابطه، علّی یا کاذب است؟ اگر این رابطه علّی است، آیا مستقیم یا غیرمستقیم است؟ اگر غیرمستقیم است، سازوکارهای علّی آن کدام است؟

۲) بررسی نتایج پیش بینی نشده

گاهی، الگوهایی که در تحلیل مقدماتی آشکار می شوند، الگوهای مورد انتظار نیستند. الگوهای پیش بینی شده یا وجود ندارند یا ضعیف تر از آنچه پیش بینی شده بود ظاهر می شوند. گاه این الگوها قویتر پیش بینی شده هستند و در مواقع دیگری به نظر می آید که با هم در تضاد هستند.

۳) یافتن الگوهایی ضعیف تر از الگوهای مورد انتظار

یک رابطه مورد انتظار، ممکن است نادرست ازآب درآید. اما قبل از پذیرفتن این امر، بررسی شود  تا اطمینان یابید که نادرست درآمدن رابطه مورد انتظار، ناشی از چیز دیگری نباشد.

۴) پیدا کردن رابطه ای قوی تر از رابطه مورد انتظار

گاهی متغیرها رابطه ای قوی تر از آنچه مورد انتظار است، دارند. در چنین حالتی، بررسی های لازم باید صورت گیرد و تأثیر متغیرهای مجزا بررسی شود.

۵) رسیدگی به نتایج متضاد

باید سعی کرد که تضاد را توضیح داد . اغلب اوقات تضادها بیشتر از حد واقعی نشان داده می شوند. لذا، ممکن است تضادها صرفا ناشی از دیدگاه خود پژوهشگر درباره تضاد و این که او تضاد را متشکل از چه چیزهایی می داند، باشد.

۶) بررسی روابط

حتی زمانی که الگوهای پیش بینی شده پدید می آیند، تحلیل بیشتر برای پی بردن به میزان قوت الگوی مقدماتی، از اهمیت زیادی برخوردار است (خاکی، 319 317).

تحلیل داده های پژوهش منجر به یافته های تحلیل شده می شود. این یافته ها لازم است که مورد ارزیابی و تفسیر قرار گیرند، که اغلب کاری چالشی است. تفسیر یافته ها باید بر مبنای اهداف کلی پروژه پژوهشی، چارچوب نظری، فرضیه هایی که مورد آزمون قرار گرفته اند، آگاهی از پژوهش های مربوط و محدودیت روش های پژوهش به کاررفته، صورت گیرد.

تفسیر یافته های پژوهش، 5 جنبه یافته های پژوهش را دربر می گیرد:

  • درستی
  • معانی
  • اهمیت
  • گستره تعمیم
  • دلالت ها (پولیت و هنگلر، 378)
مطلب مرتبط :  تپه چای‌آراسی

 

 

 

 

چارچوب و اصول کلی یک پایان نامه

 

 

۷. بحث و نتیجه گیری

 بحث و نتیجه گیری به صورت زیر بپردازید:

  • یافته های پژوهش تفسیر شوند و به  دستاوردها اشاره شود .
  • مشخص شود که آیا یافته ها  پاسخ لازم به فرضیات مطرح شده در پیشنهاد پژوهش  داده است یا خیر؟ تفسیر خود  در این باره شرح دهید.
  • یافته های خود با یافته های دیگر پژوهشگران که در این زمینه پژوهش کرده اند، مورد مقایسه قرار گیرد .  مشخص شود که تا چه حد یافته های پژوهش انجام شده  با یافته های دیگر پژوهشگران هم خوانی و یا اختلاف دارد.و در هنگام مقایسه یافته های خود با یافته های دیگر پژوهشگران، لازم است بدان پژوهش، استناد شود .

در قسمت پایانی نتیجه گیری با توجه به چهار عامل مهم، یعنی جمع بندی یافته های پژوهش، آینده نگری، تعمیم و پیشنهاد ارایه گردد و جملات باید با دقت خاص و پیوند مطالب، با توجه به عوامل چهارگانه بالا تدوین شود.

۸. ارایه الگو

حاصل تحلیل یافته ها و بحث و نتیجه گیری می تواند به طراحی الگو منتهی شود. الگوی پیشنهادی باید مورد تایید جامعه علمی قرار گیرد و معتبر شود.  به سه صورت می توان  الگوی پیشنهادی  را از نظر علمی معتبر ساخت :

۱.تجربه: یعنی الگوی خود را عملا به اجرا گذاشته  و در صورتی که پاسخ موفقیت آمیز بود، الگوی شما معتبر شناخته می شود.

۲.آزمون: یعنی با بهره جویی از دانش ریاضی و آمار، الگوی خود را به آزمون بگذارید. در صورت تائید، الگوی شما معتبر خواهد بود.

۳.اگر نتوانید از دو روش بالا بهره جویید، راه سومی وجود دارد و آن استفاده از تکنیک دلفی است، یعنی الگوی خود را طی چند مرحله به نظرخواهی اندیشمندان، اساتید، صاحبنظران و دست اندرکاران قرار دهید. سپس با اصلاحاتی که در الگو به عمل می آورید و در مرحله نهایی مورد تائید اکثریت قابل ملاحظه ای از آنان قرار گرفت، الگوی شما معتبر بوده و نهایی محسوب می شود.

۹. روش دلفی

یکی از روش های پژوهش در حوزه علوم اجتماعی، روش دلفی است که در کتاب های مختلف به نام های فن دلفی، مطالعه دلفی و رویکرد دلفی نیز شناخته می شود. از این روش برای پاسخگویی به سوالاتی استفاده می شود که از شیوه های کمی و یا مطالعات تجربی و تحلیلی امکان پاسخگویی به آنها وجود ندارد. هدف از بکارگیری روش دلفی رسیدن به اجماع نظر و توافق یک گروه در یک زمینه خاص از طریق چند دور توزیع و جمع آوری پرسش نامه است. روش دلفی به شیوه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش که توسط نورمن دالکی در دهه 1950 ابداع گردید، به عنوان یک روش پژوهش تلقی می شود؛ ولی در سال های بعد، از این روش برای تایید اعتبار نیز استفاده شده است (هارتمن، کراهن و اسکول موسکی، 2007)

روش دلفی مخصوصا برای مسایلی با ارزش است که نیازی به تکنیک های تحلیلی دقیق ندارند. مثلا زمانی که داده ها ناکافی یا فاقد قطعیت می باشند یا وقتی نمونه های واقعی موجود نیست و یا وقتی که جمع کردن افراد و بحث کردن در مورد مساله ای مشکل است. در این بخش کاربرد این روش به منظور نظرخواهی از خبرگان و متخصصین برای تایید اعتبار الگوهایی که از پژوهش های مختلف منتج می شوند، تشریح می گردد.

چارچوب و اصول کلی یک پایان نامه

۱۰. محتوای فصل آخر رساله

آخرین فصل هر پایان نامه یا رساله با عنوان «خلاصه پژوهش» خواهد بود. این فصل شامل سه بخش است، با سه عنوان فرعی به شرح زیر تدوین می گردد:

الف) خلاصه نتایج حاصله:

در این بخش باید نتایج حاصل از پژوهش را به طور خلاصه اریه دهید.

ب) پیشنهادات یا نقطه نظرهای پژوهشگر برای سازمان مربوط:

در این بخش، که لازم است از ظرافت و محتوای مطلوبی برخوردار باشد، باید نقطه نظرها و پیشنهادات خود را که حتما درارتباط با پژوهش شما باشد، ارایه دهید. بدین معنی که بدون نیاز به ارایه دلیل و اثبات نقطه نظرها و ادعای احتمالی، خاطرنشان سازید که در مورد پژوهشی که انجام داده اید و در طول انجام فرایند آن به نکات مهمی دست یافته اید که لازم می دانید با سایر پژوهشگران و خوانندگان در میان بگذارید. این پیشنهادات در حقیقت توصیه هایی هستند که برای بهبود امور، در سازمانی که در آنجا کارپژوهش خود را به اتمام رسانیده اید، مطرح می سازید. می توانید پیشنهاداتی در مورد ابعاد پژوهش خویش و یافته های آن به افراد و سازمان های مربوط با پژوهش، ارایه دهید.

به طور طبیعی، یک فرآیند پژوهشی، حداقل مستلزم صرف چند ماه تلاش مستمر است. باید از این زمان صرف شده حداکثر استفاده را نمود. به ویژه زمانی که پژوهشگر یک موضوع کاربردی را به اجرا درآورده باشد، پیشنهادهای او برای سازمان مربوط بسیار مفید خواهد بود. به طور یقین، پیشنهادها باید کاملا مربوط به موضوع پژوهش و سازمان مربوط باشد.

پ) پیشنهاد برای پژوهش های آتی:

دراین بخش، انتظار می رود که چند عنوان مربوط با عنوان و پژوهش خود به منظور راهنمایی دانشجویان دیگر مطرح سازید. دقت کنید که این عناوین نباید با محورهای پایان نامه یا رساله شما بی ارتباط باشد. عنوانی را که مطرح می سازید باید از ساختار علمی مناسب برخوردار باشد. در صورتی که پیشنهادهای مناسب در پایان نامه و رساله مطرح سازید، به نوعی تداوم پژوهش را در زمینه علمی مربوط، تسهیل می سازید و موجبات توسعه دانش را در این بخش فراهم می آورید.

 ۱۱پیوست ها:

در این بخش کلیه پیوست ها و ضمایمی که در پژوهش ضرورتی برای ارایه کامل آنها وجود ندارد، اما در متن ارجاع شده، به ترتیب شماره های ارجاع ارایه می شود. مثل پرسش نامه، چک لیست، نمودار سازمانی، بخش نامه ها و قوانین. در برخی از پایان نامه ها و رساله ها و یا گزارش طرح ها، بخشی به نام واژه نامه نیز می توان به صورت مستقل و یا در پیوست ها ارایه نمود.

برای یافتن ماخذ ادبیات پژوهش می توان از منابع داخلی ،سایتهای اینترنتی و همچنین منابع خارجی مورد استفاده قرار داد که برخی از آن اشاره می شود.

استفاده از منابع داخلی :

۱- کتابخانه های تخصصی و عمومی : کتابخانه های دانشکده های مدیریت در سراسر ایران – کتابخانه ملی ایران و کتابخانه مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران .

۲- سایتهای خارجی :

پایگاه پرو کویست ( http://pqdtopen.proquest.com)

سایت                 ( http://www.emeraldinsight.com )

سایت                    (http://www.sciencedirect.com )

سایت                             (  http://www.scopus.com )

سایت                             ( http://link.springer.com  )

منابع و ماخذ:

خاکی،غلامرضا.(۱۳۸۷)روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی . تهران ،مرکز تحقیقات علمی  کشور:انتشاراتی درایت

دانایی فرد،حسن.و دیگران (۱۳۸۷)روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت :رویکردی جامع . تهران :انتشارات صفارچاپ دهم.

چارچوب و اصول کلی یک پایان نامه

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
قالب فروش فایل

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

نیاماتپور کجاست

نیاماتپور

نیاماتپور کجاست : نیاماتپور (به لاتین: Niamatpur) یک منطقهٔ مسکونی در بنگلادش است که در ناحیه نوگان واقع شده‌است. نیاماتپور ۴۴۹٫۱ کیلومتر مربع مساحت و ۲۴۸٬۳۵۱ نفر جمعیت دارد.   نیاماتپور …

ادامه توضیحات

روز ملی برای آری چه روزی است ؟ | 20 میشم

روز ملی برای آری چه روزی است ؟ | 20 میشم     روز ملی برای بله (به کاتالونیایی: La Diada del Sí‎) یک گردهمایی در بارسلون در ۱۱ سپتامبر …

ادامه توضیحات

اتیل گالات

اتیل گالات اتیل گالات (به انگلیسی: Ethyl gallate) با فرمول شیمیایی C۹H۱۰O۵ یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۱۳۲۵۰ است. که جرم مولی آن ۱۹۸٫۱۷ g/mol می‌باشد. اتیل گالات اتیل گالات یک افزودنی غذایی با …

ادامه توضیحات
قالب فروش فایل

محصولات زیرا حتما ببینید ...