سایت در حال بارگذاری است ...

هدیه ویژه سایت بیست میشم جایزه تا پایان سال 1404 برای همه کاربران با وارد کردن کد : 20misham20p از ما 20 درصد تخفیف بگیرید. مشاهده جشنواره

0911-148-2708 p.a_uk@yahoo.com تایم کاری : (24 ساعته) تهران ، میدان انقلاب

تأسیس اولین سالن سینما در ایران

 

تأسیس اولین سالن سینما در ایران

 

تأسیس اولین سالن سینما در ایران

                        تأسیس اولین سالن سینما در ایران

 

 

دوستان گرامی در صورت تمایل میتوانید این مطلب باارزش را از سایت بیست میشم مطالعه بفرمایید.

 

اولین سینما در ایران

گسترش سینما، ساخت سینما ،گسترش سینما داری در ایران 4سال پس از تأسیس اولین سالن سینما در جهان انجام شد.

اولین سالن های سینما برای عموم در ایران با فاصله کمی پس از نمایش فیلم های سینمائی در دربار ایجاد شد.

نمایش فیلم برای عموم مردم ابتدا از تهران و چند شهر متجدد دیگر، توسط مهاجران قفقازی، ارمنیان و ایرانیان از اروپا برگشته همزمان با انقلاب مشروطیت شروع شد.

مظفرالدین قاجار درست دوسال پیش از صدور فرمان مشروطیت دستور ساخت اولین سینما را می دهد و برمبنای دستور او، اولین سینما در ماه رمضان سال 1283 هجری شمسی توسط شخصی به نام ابراهیم خان صحاف باشی در اول خیابان چراغ گاز تهران افتتاح شد.

صحاف باشی شخصی مشروطه خواه بود که دور دنیا را گشته و در سفرهای طولانی خود به فرنگ با صنعت سینما آشنا شده بود.

عمر سینمای ابراهیم خان تنها به اندازه یک ماه رمضان بود و در پایان ماه به دستور دربار تعطیل شد چراکه پس از آنکه سینمای صحاف باشی کار خود را شروع کرد، غوغایی برپا شد و بسیاری از افراد گفتند روی دیوار عکس زن های بی حجاب را نمایش می دهد.

از طرف دیگرفضای عمومی دارای منزلت در ایران سنتی مردانه بود، زنان به اندرونی تعلق داشتند و نشان دادن آنچه به اندرونی مربوط می شد در میان عموم، کاری غیرقابل تصور بود.  گروهی از مردم با بدگویی از سینما و بی‌دین دانستن آن باعث می‌شوند شیخ‌فضل‌الله نوری به تكفیر سینما بپردازد .

به هرحال خبر این نارضایتی ها به گوش مظفرالدین شاه رسید و او هم فورا دستور تعطیلی سینما را داد و به همین دلیل صحاف‌باشی سینمایش را تعطیل می‌كند. و پس از آن هم صحاف‌باشی پروژكتور نمایش فیلم خود را به اردشیرخان فروخت.

با گذشت مدت زمانی از تعطیل شدن سینما ی صحاف باشی، مهدی روسی خان از خدمه های دربار، نمایش فیلم برای خاندان سلطنت و اشخاص معتبر پایتخت را در عکاسخانه خود در خیابان علاء الدوله (فردوسی فعلی) تهران شروع کرد.

مطلب مرتبط :  هومی وادیا

استقبال مردم به حدی بود که پس از گذشت یک ماه، مغازه خیاطی کنار مغازه خود را اجاره کرد و با گذاشتن چندین نیمکت، به عنوان صندلی سینما، یک سالن سینمائی تأسیس کرد.

جالب است بدانید که پس از تأسیس اولین سالن سینما در ایران، نمایش های بعدی به ترتیب در قهوه خانه زرگرآباد در خیابان چراغ گاز توسط آقایوف، حیاط مدرسه دارالفنون توسط روسی خان و در نهایت کافه ای به نام بولوارد در باغی در خیابان لاله زار بود که در این کافه با خرید یک ژتون مشتری ها می توانستند بر روی نیمکت ها که در واقع همهان صندلی سینمایی تلقی میشد، علاوه بر دیدن فیلم یک بستنی یا فالوده هم بطور رایگان میل کنند.

 

استقبال بسیار خوب مردم پایتخت باعث شد که خیلی زود سالن های مستقل سینما افتتاح شوند.

اولین سالن مجهز سینما فاروس بود که تعداد صندلی سینمائی هایش را بین 300 تا 500 عدد گفته اند و همچنین این سالن دستگاه مولد برق، پنکه، رستوران و بوفه داشت.

در آن زمان استقبال مردم از سالن سینما بقدری زیاد بود که سالنهایی به عنوان سالن تئاتر نیز به کار نمایش فیلم پرداختند و پس از آن، سالن های نمایشی که در تهران یا شهرستان ها تأسیس می شد، معمولا هم سن و هم پرده پارچه ای داشت و به  عنوان سالن سینما، سالن تئاتر یا همان سالن آمفی تئاتر مشغول به کار شدند.

با وجود تمام هیاهوهای مردم اما سینماها از لحاظ امکانات مشکلات بسیاری داشتند. آتش سوزی در سینماها امری عادی بود وهمچنین سینماهایی وجود داشت که به جای صندلی سینما از نیمکت یا قوطی حلبی استفاده می کردند که هیچکدام راحتی صندلی های سینمائی را نداشتند.

 

افتتاح سالن های سینما در شهرهای بزرگ خیلی دیرتر از تهران اتفاق نیفتاد. سالن سینما در تبریز و رشت همزمان با تهران سالن سینما تأسیس شد. در بوشهر از سال 1293 سالن سینمایی دایر شد که صاحب آن فیلم هایش را مستقیما از هندوستان وارد می کرد.

در مشهد نیز اولین سالن سینما در همان سال 1293 افتتاح شد که فیلم هایش را روس ها تأمین می کرد و یک روز در میان گرووه موزیک نظامی روسی یا ایرانی همراه فیلم موزیک می زندند البته این سالن، صندلی سینمایی نداشت و تماشاگران ایستاده فیلم می دیدند.

مطلب مرتبط :  هومی وادیا

ناگفته نماند که سینماها در آن دوره فقط مرکز نمایش فیلم نبودند، بلکه در واقع پردیس هایی بودند که علاوه بر نمایش فیلم برنامه های متنوع دیگری هم داشتند.

برنامه هایی مانند عملیات شعبده بازی، عملیات آکروباتیک، اجرای موسیقی توسط ارکستر های نظامی و حتی آتش بازی در این پردیس ها انجام می شد.

 

تأسیس اولین سالن سینما در ایران

 

تأسیس اولین سالن سینما در ایران

                                     تأسیس اولین سالن سینما در ایران

 

 

 

اولین سینماهای تهران را بشناسید

در سال ۱۲۹۱ سالن نمایش آرتاشس پاتماگریان (اردشیرخان ارمنی) در خیابان علاءالدوله (فردوسی) تاسیس شد و یک سال بعد سالن نمایش ژرژ اسماعیلف در مقابل سینمای اردشیرخان کارش را شروع کرد.
«گراند سینما» اولین سینمای رسمی تهران بود که در سال ۱۳۰۵ ساخته شد. سینمایی واقع در خیابان لاله‌زار که این خیابان را تبدیل به مرکز سینمایی ایران کرد. گراند سینما تا مدت‌ها فقط فیلم‌های خارجی پخش می‌کرد و بسیار از آن استقبال شد.
«سینما ایران» اولین سینمایی بود که سالن مخصوص خانواده در آن در نظر گرفته شده بود و نظم در آن برقرار بود.
در سینما خورشید فیلم‌ها به‌طور یک‌سره پخش می‌شدند. یعنی هیچ محدودیتی برای چندبار دیدن فیلم‌ها وجود نداشت.

 

 

تأسیس اولین سالن سینما در ایران

 

اولین فیلم ایرانی چه نام داشت؟

اولین فیلم ایرانی بنام آبی و رابی که یک کمدی صامت است، در سال 1309 بر پرده سینما آمد اما نسبت به کمدی های اروپایی جلب توجه نمی کرد.

به نظر می رسد سرنوشت فیلم ایرانی با سرنوشت فیلم ناطق به هم گره خورده است چرا که به هرحال یک مزیت مهم فیلم ایرانی سخن گفتن به زبان فارسی است. اتفاق مهم دیگری که در این دوره افتاد، ورود فیلم ناطق به ایران است.

پیش از نمایش اولین فیلم ناطق درتهران سینماگران اصطلاح فیلم صدا دار را برای اینگونه فیلم ها به کار می بردند که دارای موسیقی و صوت سینمایی (صدای صحنه ضبط شده) روی صفحات گرامافون بودند.

در نهایت اولین فیلم ناطق واقعی در سینمای جدید التأسیس پالاس در تهران به روی پرده سینما می رود اما نتیجه ناامید کننده است چرا که فیلم به زبان انگلیسی ساخته شده و تماشاگران ایرانی در فیلم ناطق چیز جذابی نمی یابند.

 

 

تأسیس اولین سالن سینما در ایران

 

تأسیس اولین سالن سینما در ایران

                        تأسیس اولین سالن سینما در ایران

 

 

 

منبع:گوگل

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
قالب فروش فایل

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

متاسفانه موردی یافت نشد ...

قالب فروش فایل

محصولات زیرا حتما ببینید ...