سایت در حال بارگذاری است ...

هدیه ویژه سایت بیست میشم جایزه تا پایان سال 1404 برای همه کاربران با وارد کردن کد : 20misham20p از ما 20 درصد تخفیف بگیرید. مشاهده جشنواره

0911-148-2708 p.a_uk@yahoo.com تایم کاری : (24 ساعته) تهران ، میدان انقلاب

موتور ایکس‌یو پی‌اس‌ای | 20 میشم

موتور ایکس‌یو پی‌اس‌ای | 20 میشم

 

موتور ایکس‌یو پی‌اس‌ای | 20 میشم

 

 

موتور ایکس‌یو پی‌اس‌ای | 20 میشم

موتور ایکس‌یو پی‌اس‌ای (انگلیسی: PSA XU engine‎) خانواده‌ای از موتورهای درون‌سوز هستند که در خودروهای سیتروئن و پژو استفاده می‌شود. سری ایکس‌یو در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی، موتور استفاده‌شده در بیشتر خودروهای اندازه متوسط پژو-سیتروئن بود. یکی از قابل‌توجه‌ترین موتورهای این خانواده، ایکس‌یو۷ است که در دامنه گسترده‌ای از خودروهای تولید ایران استفاده‌شده‌است، از جمله: پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند، سورن و زانتیا.

 

 

دانلود کتاب مباحثی تحلیلی از حقوق تجارت | 268 صفحه

دانلود کتاب مباحثی تحلیلی از حقوق تجارت | 268 صفحه

 

اولین بار کجا استفاده شده

موتور انژکتوری XU7jpk با کد L6A برای اولین بار بر روی پژو پارس عرضه شد و دارای بیشینه توان ۷۰ کیلووات (معادل ۹۷ اسب بخار) و گشتاور ۱۴۸ نیوتن متر در دور ۲۸۰۰ بود. سپس نمونه بهبود یافته L6A یعنی موتور Xu7jpL3 با کد LFZ دارای بیشینه توان ۷۴ کیلووات (۱۰۱ اسب بخار) و بیشینه گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰ بر روی پژو پارس سال، سمند ال‌ایکس و ۴۰۵ نصب شد. همچنین موتور XU7jp4L4 با کد LFY با بیشینه توان ۸۴ کیلووات (۱۱۰ اسب بخار) و بیشینه گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر در دور ۴۲۵۰ بر روی پژو پارس ئی‌ال‌ایکس، سمند سریر و سیتروئن زانتیا ۱٫۸ نصب شد.

 

ضعیف‌ترین موتور این خانواده

ضعیف‌ترین موتور این خانواده، «XU5-1C» بود که ۱/۶ لیتر حجم داشت و دارای توان ۷۹ اسب‌بخاری بود. قدرتمندترین موتور این سری، «XU8 T Evo 2» بود که با ۱/۸ لیتر، می‌توانست قدرت بیشینه ۵۹۲ اسب‌بخاری تولید کند.

موتورهای خانواده ایکس‌یو از ایکس‌یو۵ تا ایکس‌یو۹ دارای بوش تر به همراه بلوک آلومینیمی و موتور ایکس‌یو۱۰ دارای بلوک چدنی است. همه این موتورها به صورت مایل و با شیب ۳۰ درجه بر روی خودروهای متوسط پژو و سیتروئن قابل نصب هستند.

 

موتور ایکس‌یو پی‌اس‌ای | 20 میشم

 

XU5

XU5 دارای جابجایی 1.6 لیتر (1580 سی سی) با سوراخکاری و ضربه 83 میلی متر × 73 میلی متر (3.27 در 2.87 × اینچ) بود. تمام موتورهای XU5 از نوع SOHC 2 سوپاپ در هر سیلندر بودند. بسته به مدل از کاربراتور یک یا دو بشکه یا تزریق سوخت استفاده می شود. بازده از 80–115 PS بود (59–85 کیلووات ؛ 79–113 اسب بخار).

مطلب مرتبط :  بلیان

 

موتور ایکس‌یو پی‌اس‌ای | 20 میشم

توضیحات تکمیلی

PSA XU مجموعه ای از موتورهای احتراق داخلی است که در پژو و سیتروئن و برخی از خودروهای فیات استفاده می شود. این موتور همچنان (2017) در پژو 405 ساخت ایران و مصر همچنان مورد استفاده است.

موتورهای XU در سال 1981 با پژو 305 معرفی شد. این یک موتور خط SOHC – یا DOHC بود که دارای دو یا چهار سوپاپ در هر سیلندر بود و بنزین آن به عنوان سوخت بود. فقط در وسایل نقلیه نصب شده بر روی چرخ جلو ، به طور عرضی 30 درجه متمایل می شود. جابجایی بین 1580 تا 1998 سانتی متر مکعب (بنزین) بود و تمام موتورهای بنزینی XU سوراخ های 83 میلی متر یا 86 میلی متر داشتند. نسخه های دیزلی XUD نامیده می شوند و برای سوراخ های 80 ، 83 ، 85 یا 86 میلی متر از 1769 تا 2138 سانتی متر مکعب ساخته شده اند. سری XU با موتورهای سری EW / DW جدیدتر جایگزین شده است.

 

 

دانلود کتاب مباحثی تحلیلی از حقوق تجارت | 268 صفحه

دانلود کتاب مباحثی تحلیلی از حقوق تجارت | 268 صفحه

 

موتور ایکس‌یو پی‌اس‌ای | 20 میشم

 

گروه پی‌اس‌ای (به فرانسوی: Peugeot Société Anonyme) (به‌اختصار با نام PSA و شناخته‌شده در میان سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۶ با نام PSA Peugeot Citroën) گروه فعال فرانسوی در زمینه خودروسازی و ترابری بود، که خودروهای تولیدی خود را، تحت برندهای پژو، سیتروئن، دی‌اس، اوپل و واکسول عرضه می‌کرد. در ژانویه سال ۲۰۲۱ ابرشرکت استلانتیس از ادغام این گروه و گروه فیات‌کرایسلر متولد شد.

گروه پی‌اس‌ای در سال ۱۹۷۶ راه‌اندازی شد و پس از گروه فولکس‌واگن، دومین خودروساز بزرگ اروپا به‌شمار می‌آمد، همچنین این گروه در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان هشتمین شرکت خودروسازی جهان، بر پایه شمار دستگاه‌های تولیدی، شناخته شد. دفتر مرکزی گروه پی‌اس‌ای در شهر پاریس قرار داشت و سهام آن در بازار بورس یورونکست پاریس معامله می‌شد. همچنین جزئی از شاخص کک ۴۰ به‌شمار می‌آمد.

مطلب مرتبط :  قصر سفورزا کجاست ؟ | 20 میشم

 

PSA XU

موتور های XU توسط گروه PSA  به تولید انبوه رسیدند. PSA یک گروه تولیدکننده ی خودرو در فرانسه است که خودروهای فرانسوی پژو، Citroen،‌ اپل، DS و واکسهال را تولید میکند.

XU  ها یک خانواده از موتورهای احتراق داخلی هستند که در خانواده های پژو و سیتروین استفاده می شود. در دهه های 1980 و 1990 این نوع موتورها به عنوان موتور های سایز متوسط در تولیدات پژو و سیتروین در نظر گرفته شدند.طراحی XU در سال 1981 با پژو 305 معرفی شد؛ این طراحی با دو یا چهار دریچه در هر سیلندر همراه بود که با سوخت بنزین کار می کرد. حجم این موتور ها بین 1.6 تا 2 لیتر (1580 تا 1998 سی سی) متغیر است و همه ی مدل های بنزینی دارای قطر سیلندر 3.3 یا 3.4 اینچ می باشند.در تمامی مدل های XU  از سرسیلندر های آلومینیومی استفاده می شود و تمامی بلوک ها جز مدل XU10 در آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند(بلوک XU10 از جنس چدن است).

undefined

اولین برنامه ی Citroen

اولین برنامه ی Citroen روی مدل Citroen BX  در 1983 بود؛ جایی که فرمت 1580 سی سی ظاهر شد.این موتور ها همگی دارای پیکربندی 4 سیلندر خطی هستند و در 5 تیپ و 31 مدل طراحی و ساخته شده اند. تولید موتور های XU  از سال 1981 تا 2001 بوده است.بعد ها خانواده ی موتورهای مدرن EW/DW  جایگزین خانواده ی  XU  ها شدند.

خانواده ی XU  علاوه بر موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی به نام XUD را نیز شامل می شود؛ XUD  ها موتورهای دیزلی طراحی و ساخته شده توسط کمپانی پژو و Citroen هستند که با مدل های XUD7/XUD9/XUD11  روانه بازار شدند.

موتور XU5 

 این مدل دارای حجم 1.6 لیتر (ح.دقیق 1580 سی سی) با قطر سیلندر 3.3 اینچ و کورس 2.9 اینچ می باشد. تمامی موتورهای XU5 به صورت SOHC طراحی شده اند که به ازای هر سیلندر دو پیستون دارند. قدرت خروجی این موتورها بین  79  تا 113  اسب بخار است.

 

منبع : گوگلویکی پدیا | بیست میشم

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
قالب فروش فایل

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

ویلیام بی. اسپونگ، جونیور کیست ؟ | 20 میشم

ویلیام بی. اسپونگ، جونیور کیست ؟ | 20 میشم     ویلیام بی. اسپونگ، جونیور کیست ؟ | 20 میشم   ویلیام بی. …

ادامه توضیحات

خلاصه کتاب رازهای مذاکرات قدرتمند

خلاصه کتاب رازهای مذاکرات قدرتمند

خلاصه کتاب رازهای مذاکرات قدرتمند    آنچه در این چکیده می‌آموزید کتاب کلاسیک راجر داوسون را می‌خوانید، خود را در حال تکان دادن …

ادامه توضیحات

سید مصطفی موسوی | 20 میشم

سید مصطفی موسوی | 20 میشم         سید مصطفی موسوی (زاده ۱۳۴۰ اهواز- ۱۳۹۷ تهران)، از مجریان تلویزیون ایران بود. زندگی‌نامه وی بعد از انقلاب ایران در زمینه …

ادامه توضیحات
قالب فروش فایل

محصولات زیرا حتما ببینید ...