سایت در حال بارگذاری است ...

هدیه ویژه سایت بیست میشم جایزه تا پایان سال 1404 برای همه کاربران با وارد کردن کد : 20misham20p از ما 20 درصد تخفیف بگیرید. مشاهده جشنواره

0911-148-2708 p.a_uk@yahoo.com تایم کاری : (24 ساعته) تهران ، میدان انقلاب

راهنمای جامع آشنایی با انواع مختلف سوییچ‌های سیسکو

راهنمای جامع آشنایی با انواع مختلف سوییچ‌های سیسکو

                                  راهنمای جامع آشنایی با انواع مختلف سوییچ‌های سیسکو

راهنمای جامع آشنایی با انواع مختلف سوییچ‌های سیسکو

سوئیچ شبکه دستگاهی است که گره‌ها و تجهیزات شبکه را بر مبنای رویکرد راهگزینی (Switching) به یکدیگر متصل می‌کند. سوئیچ فریم‌های دریافتی از گره‌ها را دریافت و پردازش کرده و مناسب‌ترین مسیر را برای ارسال بسته‌ها به مقصد انتخاب می‌کند. به بیان دقیق‌تر، سوئیچ‌ها برای اتصال چند دستگاه‌ عضو یک شبکه استفاده می‌شوند. به‌طور مثال، اتصال کامپیوترها، چاپگرها، تین‌کلاینت‌ها، دوربین‌های شبکه و سرورها به هم و ساخت شبکه‌ای که منابع را به شکل اشتراکی استفاده می‌کنند تنها بر پایه به‌کارگیری سوییچ‌ها انجام می‌شود. سوئیچ نقش کنترلر شبکه را دارد و اجازه تبادل اطلاعات و ارتباط میان دستگاه‌ها را می‌دهد. سوئیچ در شبکه‌های محلی سازمانی یکی از ملزومات مهم است که اجازه می‌دهد کلاینت‌های تحت شبکه از طریق رویکرد راهگزینی بسته (packet switching) به یکدیگر متصل شده و به تبادل داده‌ها بپردازند. سوئیچ‌های شبکه در لایه 2 یا 3 کار می‌کنند و برای انتقال اطلاعات از مک‌آدرس دستگاه‌ها یا آدرس‌های آی‌پی استفاده می‌کنند. به‌طور معمول سوییچ‌های لایه 3 قیمت بیشتری نسبت به سوییچ‌ها لایه 2 دارند، زیرا عملکردی شبیه به روترها دارند و قادر به مسیریابی هوشمند مبتنی بر آدرس آی‌پی هستند. امروزه برندهای مختلفی در زمینه ساخت سوییچ‌ها مشغول به فعالیت هستند، اما این شرکت سیسکو است که حرف اول را می‌زند و هنگامی که قرار باشد از میان گزینه‌های موجود یکی انتخاب شوند، سیسکو انتخاب اول شرکت‌ها است.

طراح و معمار بزرگ شبکه‌های ارتباطی

سیسکو (Cisco) سرنام Computer Information System Company در سال 1984 میلادی تاسیس شد. سیسکو به دلیل ساخت تجهیزات زیربنایی شبکه و مدارک معتبر بین‌المللی شبکه شهرت جهانی دارند. سیسکو محصولات و خدمات فناوری اطلاعات خود را در 6 گروه اصلی شبکه (تجهیزات اترنت، فیبر نوری، بی‌سیم، سیار و ابرمحور)، امنیت، ارتباطات درون سازمانی (تجهیزات VoIP برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک)، تجهیزات مخصوص مراکز داده، اینترنت اشیا و رایانش ابری ارایه می‌کند. یکی از محصولات پرفروش این شرکت سوییچ‌های سیسکو هستند. سیسکو موفق شده در زمینه ساخت سوئیچ‌های شبکه و پشتیبانی از آن‌ها به یکه‌تاز این میدان تبدیل شود، زیرا برای همه طیف‌ها و شرکت‌ها سوییچ‌های مختلفی را روانه بازار کرده است. با توجه به نوع و گستردگی شبکه‌ای که سازمان‌ها از آن استفاده می‌کنند، این امکان وجود دارد که از سوییچ‌های مدیریتی یا غیرمدیریتی سیسکو استفاده کرد. سوئیچ‌های سیسکو همانند سوییچ‌های سایر شرکت‌ها به سه گروه غیرمدیریتی، مدیریتی و هوشمند تقسیم می‌شوند. به‌طور کلی سوئیچ‌های سیسکو را می‌توان به عنوان سوییچ مرکزی (Core)، توزیعی (Distribution) و دسترسی (Access) استفاده کرد. 

 

مطلب پیشنهادی ما :

 

دانلود فایل اکسل فهرست بهای ابنیه و مکانیکی و برقی

انواع سوئیچ‌های سیسکو

همان‌گونه که اشاره شد، سوئیچ‌های سیسکو برای کاربردهای مختلفی طراحی شده‌اند. به‌طور مثال، سوئیچ‌های کاتالیست برای شبکه‌های محلی و سوییچ‌های نکسوس (Nexus) برای مراکز داده طراحی شده‌اند. سوئیچ‌های سری کاتالیست (Catalyst) در مقایسه با محصولات رقبا به دلیل قابلیت‌های جدید، عملکرد بهتر، انعطاف‌پذیری زیاد و قیمت کمتر مورد توجه شرکت‌های داخلی قرار دارند. سوئیچ‌های سیسکو با ویژگی‌هایی چون عملکرد عالی، امنیت کم نظیر، دسترس‌پذیری و گسترش‌پذیری جایگاه خاصی نزد شرکت‌ها دارند. در حالت کلی، سوییچ‌های این شرکت به دو گروه زیر تقسیم می‌شوند: 

  • سوئیچ با پیکربندی ثابت: سوییچ‌های ثابت (Fixed) برعکس سوئیچ‌های ماژولار که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم تنظیمات و تعداد درگاه‌های ثابت و مشخصی دارند و امکان ارتقاء ندارند. با این‌حال، برگ برنده این سوییچ‌ها، مقرون به صرفه بودن آن‌ها است. سوییچ‌های ثابت با داشتن تعداد پورت  مثل 8، 16، 24 و غیره قابل استفاده در شبکه‌هایی با ابعاد مختلف هستند. از سوئیچ‌های ثابت مطرح سیسکو باید به سری Cisco Catalyst 2960، Cisco Catalyst 2960-S، Cisco Catalyst 3560، Cisco Catalyst 3560-E، Cisco Catalyst 3560-X، Cisco Catalyst 3750، Cisco Catalyst 3750-E، Cisco Catalyst 3750-X ، Cisco Catalyst 4900  و Cisco Catalyst 2975  اشاره کرد. 
  • سوئیچ‌های ماژولار: این گروه از سوییچ‌ها قابلیت اضافه کردن ماژول‌های توسعه را دارند تا بر مبنای نیاز بتوان تغییرات لازم را اعمال کرده و شبکه را توسعه داد. ماژول‌های توسعه، کاربرد مشخصی دارند و مواردی مثل دیوارآتش، افزون پورت فیبر نوری و موارد این چنینی را ارایه می‌کنند. این سوئیچ‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری دارند، اما قیمت بیشتری نسبت به سوییچ‌های ثابت دارند. این سوییچ‌ها بیشتر در شبکه‌های سازمانی، مراکز داده و موسسات بزرگ استفاده می‌شوند. سوئیچ‌های ماژولار کاتالیست و نکسوس به واسطه عملکرد زیاد، گسترش‌پذیری، انعطاف‌پذیری در پیکربندی و توسعه‌پذیری زیاد مورد توجه سازمان‌ها قرار دارند. از سوییچ‌های ماژولار سیسکو باید به سری Cisco Catalyst 4500 ،Cisco Catalyst 6500  و Cisco Nexus 7000  اشاره کرد.

 سوئیچ‌های غیرمدیریتی 

هنگامی که قصد دارید به سراغ خرید سوییچ‌های سیسکو بروید، ابتدا باید نیازهای کاری خود را مشخص کنید. اصلی‌ترین تفاوت میان سوییچ‌های مدیریتی و غیر مدیریتی در سطح کنترلی که روی تنظیمات به آن نیاز دارید مستتر است. به‌طور مثال، سوئیچ‌های غیرمدیریتی به شکل یک محصول آماده طراحی شده‌اند. به‌طوری که مصرف‌کننده باید سوییچ را به برق و روتر متصل کند تا آماده استفاده شوند. به‌طوری که نیاز به انجام کار خاصی نیست و تنظیماتی برای پیکربندی سوییچ وجود ندارد. این سوییچ‌ها بیشتر برای شبکه‌های کوچک که گسترش‌پذیر نیستند مناسب است. از سوئیچ‌های غیرمدیریتی سیسکو در این زمینه باید به سوئیچ SG112-24 Compact 24-Port Gigabit  اشاره کرد که انرژی کمی مصرف می‌کند و قابلیت نصب در رک را دارد. این سوئیچ 24 پورتی سیسکو همانند سایر سوئیچ‌های غیرمدیریتی سری 110  سیسکو در زمینه استریم‌های ویدیویی پهنای باند خوبی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. 

 

 

 

مطلب پیشنهادی ما :

 

دانلود فایل اکسل فهرست بهای ابنیه و مکانیکی و برقی

سوئیچ‌های مدیریتی 

سوئیچ‌های مدیریتی به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهند تنظیمات را مطابق با نیاز کاری پیکربندی کنند تا بهترین عملکرد را به دست آورند. سوئیچ‌های مدیریتی از ملزومات جدایی‌ناپذیر شبکه‌های بزرگ و گسترش‌پذیر هستند. سوئیچ‌های مدیریتی به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهند کنترل دقیقی روی پورت‌ها داشته باشند، VLANها را مطابق با نیاز کاری پیاده‌سازی کنند و تنظیمات و خط‌مشی‌های امنیتی را به بهترین شکل اعمال کنند. در این حالت سرپرستان شبکه می‌توانند روی نحوه انتقال داده روی شبکه و تشخیص این موضوع که چه کلاینتی چه اطلاعاتی را ارسال یا دریافت کرده نظارت کنند. از سوئیچ‌های مدیریتی خوب سیسکو باید به مدل 24 پورت SG300-10MPP-K9-NA و 28 پورتی SG350-28-K9-NA اشاره کرد. 

مطلب مرتبط :  دانلود مقاله آشنایی با ماشین های سیالی

سوئیچ‌های صنعتی 

سوییچ‌های صنعتی سیسکو در گروه سوییچ‌های ماژولار قرار می‌گیرند و برای کاربردهای صنعتی و محیط‌هایی که سخت هستند و باید از تجهیزاتی با کیفیت بالا در آن‌ها استفاده شود طراحی شده‌اند. از مزایای شاخص این سوییچ‌ها باید به طول عمر بالا، امنیت و کم بودن هزینه‌های عملیاتی اشاره کرد. از سوئیچ‌های صنعتی خوب سیسکو باید به سری‌ Cisco IE 1000 ، Cisco IE 2000 ، Cisco IE 2000U ، Cisco IE 3200 ، Cisco IE 3300 ، Cisco IE 3400 ، Cisco IE 3400H ، Cisco IE 4000 ، Cisco IE 4010  و Cisco IE 5000  اشاره کرد. 

سوئیچ‌های هوشمند 

  • سوئیچ‌های هوشمند برخی از قابلیت‌های مدیریت و پیکربندی، کیفیت خدمات و قابلیت‌های امنیتی را ارایه می‌دهند و گزینه مقرون به صرفه‌تری برای سوییچ‌های ماژولار هستند. با این‌حال، به اندازه سوئیچ‌های مدیریتی گسترش‌پذیر نیستند. به‌طور معمول، این سوئیچ‌ها به شکل ترکیبی با سوییچ‌های مدیریتی استفاده می‌شوند. به‌طوری که سوییچ هوشمند در لبه شبکه‌ و سوییچ مدیریتی در هسته شبکه قرار می‌گیرد. 

وجه تمایز سوییچ‌های سیسکو چیست؟

فارغ از طبقه‌بندی و کلاس‌های مختلفی که برای سوییچ‌ها ارایه شده است، سوییچ‌های سیسکو در برخی ویژگی‌های فنی از یکدیگر متفاوت هستند. از وجوه تمایز سوییچ‌های سیسکو به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از فناوری انتقال انرژی بر بستر کابل شبکه (PoE و +PoE).
  • ماژولار، مستقل یا پشته‌پذیر بودن (Stackable).
  • LANLite یا LANBase بودن.
  • فست اترنت (Fast Ethernet) یا گیگابیت اترنت (Gigabit Ethernet) بودن درگاه‌ها. 
  • رومیزی یا رک مونت بودن.
  • مدیریتی، غیرمدیریتی یا هوشمند بودن.
  • ظرفیت سوییچینگ، توان عملیاتی و تعداد درگاه‌ها. 
  • پشتیبانی از فیبر نوری.

سوییچ‌های مخصوص شبکه‌های سازمانی 

در شرایطی که امکان خرید سوییچ‌های سیسکو برای کاربران خانگی وجود دارد، اما به‌طور کلی، سوییچ‌های سیسکو برای مصارف تجاری و سازمانی تولید می‌شوند. بنابراین اگر مسئول خرید سوییچ برای سازمانی هستید به این نکته دقت کنید که پنج گزینه در دسترس‌تان قرار دارد. این پنج گزینه به شرح زیر هستند:

  • Campus LAN Switches: برای پیاده‌سازی شبکه محلی در یک شرکت یا سازمان، سوئیچ‌های دسترسی، توزیعی، هسته‌ای و Small Business در دسترس قرار دارند. این مدل از سوئیچ‌ها فاقد فن هستند. مدل‌های این گروه از 8 پورت ثابت تا سوییچ‌های پشته‌پذیر 100 درگاهی را شامل می‌شوند. از سوییچ‌های Campus LAN باید به سری‌های 2960،3560 ،3750 ،3850 ،4500 ،6500  و 6800 اشاره کرد.
  • Cloud-Managed Switches: عملکرد سوئیچ‌های مدیریتی ابرمحور سیسکو مبتنی بر فناوری Cisco Meraki هستند و قابلیت پشته کردن مجازی سوئیچ‌ها وجود دارد. لازم به توضیح است که فناوری Cisco Meraki بخش عمده‌ای از وظایف سرپرستان شبکه را انجام می‌دهد و می‌تواند از طریق به‌کارگیری الگوریتم‌های هوشمند به مدیریت سوییچ‌ها بپردازد. 
  • Data Center Switches: یک مرکز داده برای کارکرد درست به سوییچ‌هایی با ظرفیت سوییچنگ و توان عملیاتی بالا نیاز دارد. این سوییچ‌ها فرایند ارتقای زیرساخت‌ها، تداوم عملیاتی و انعطاف‌پذیری را ساده می‌کنند. به‌طور معمول، سرپرستان مراکز داده از سوییچ‌های سری نکسوس سیسکو و کاتالیست سیسکو سری 6500 استفاده می‌کنند. 
  • Service Provider Switches: به‌طور معمول، شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی از سوئیچ‌های تجمیعی و دسترسی استفاده می‌کنند. سوئیچ‌های تجمیعی (Aggregation) قادر به متمرکز کردن ترافیک در لبه شبکه هستند. در نقطه مقابل سوییچ‌های دسترسی قابلیت‌هایی در ارتباط با یکپارچه‌سازی، مجازی‌سازی، امنیت و مدیریت شبکه ارایه می‌کنند. 
  • Virtual Networking: آمارها نشان می‌دهند شرکت‌ها به سرعت در حالت مهاجرت به سمت فناوری‌های ابرمحور و مجازی‌سازی هستند. سوئیچ‌های نکسوس سیسکو با افزودن فناوری‌های مجازی‌سازی به مراکز داده، قابلیت‌های گسترده‌ای در اختیار سرپرستان شبکه قرار می‌دهند. این سوییچ‌ها ماژولار هستند، اما برای همه سازمان‌ها مناسب نیستند. 

در هنگام خرید سوییچ سیسکو به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

اگر به دنبال خرید سوییچی هستید اگر به موارد زیر دقت کنید انتخابی هماهنگ با نیازهای کاری خواهید داشت.

  • یک یونیت یا دو یونیت: یونیت به ارتفاع سوئیچ و فضایی از رک که توسط سوییچ اشغال می‌شود اشاره دارد. توجه به این نکته به ویژه در ارتباط با تجهیزات رک‌مونت که قرار است در رک‌ شبکه نصب شوند ضروری است. به‌طور مثال، یک سوئیچ با پیکربندی ثابت در بیشتر موارد یک یونیت اشغال می‌کند. 
  • تعداد پورت: یک سوئیچ شبکه باید پورت‌هایی متناسب با تعداد دستگاه‌های شبکه داشته باشد. علاوه بر این، اگر احتمال می‌دهید در آینده شبکه گسترش‌ پیدا خواهد کرد، بهتر است به سراغ خرید سوییچ‌های ماژولار بروید. 
  • پشتیبانی از فناوری PoE: همه سوییچ‌ها از فناوری انتقال انرژی بر بستر کابل شبکه پشتیبانی نمی‌کنند. سوئیچ‌های PoE قادر به تامین برق تجهیزات شبکه هستند، البته به شرطی که دستگاه‌های مقصد از فناوری فوق پشتیبانی کنند. در سوئیچ‌های مجهز به PoE زیر پورت‌های PoE نوار باریک زردرنگی قرار دارد تا نحوه شناسایی آن‌ها از پورت‌های عادی ساده باشد. به‌طور معمول دستگاه‌های تحت شبکه که از فناوری PoE پشتیبانی می‌کنند میزان ولتاژ مختلفی را نیاز دارند. از دستگاه‌های PoE ولتاژ پایین باید به تلفن‌های VoIP، دوربین‌های تحت شبکه، اکسس‌پوینت‌های بی‌سیم، سامانه‌های کنترل کامپیوتر از راه دور و تین کلاینت اشاره کرد. سوییچ‌های PoE رده‌های مختلفی دارند و در هر دو گروه سوئیچ‌های غیرمدیریتی و مدیریتی یافت می‌شوند. سویچ‌های PoE خود به دو گروه سوئیچ‌های PoE، اکتیو و پسیو تقسیم می‌شوند. سوییچ‌های PoE اکتیو ایمن‌تر از سوئیچ PoE پسیو هستند. سوئیچ‌های PoE اکتیو سیو درگاه‌های PoE و سازگار یا غیر سازگار بودن تجهیزات متصل به پورت‌ها با فناوری PoE را به‌طور خودکار تشخیص می‌دهند، بنابراین اگر تجهیزات غیر PoE مثل کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ به پورت‌ PoE متصل باشند، سوئیچ PoE اکتیو همانند یک سوییچ عادی با آن‌ها رفتار می‌کند. درنتیجه، به آن پورت فقط داده و نه برق را ارسال می‌کند. سوئیچ PoE پسیو همیشه روی کابل اترنت با ولتاژ مشخصی جریان الکتریکی می‌فرستد و بررسی نمی‌کند که آیا دستگاه متصل به سوئیچ با PoE سازگار است یا نه. فلذا سوئیچ PoE پسیو ممکن است به تجهیزات غیر PoE آسیب بزند. نکته دیگری که باید در مورد سوییچ‌های PoE به آن دقت کنید نوع استانداری است که از آن پشتیبانی می‌کنند. سوئیچ PoE اکتیو با استاندارد IEEE 802.3af، IEEE 802.a یا IEEE 802.bt سازگار است و بر همین اساس به سه نوع PoE، PoE+ و PoE++ تقسیم می‌شود. در صورت استفاده از کابل‌های Cat5/Cat5e/Cat6، سوئیچ PoE  اکتیو از شبکه اترنت 10/100/1000  مگابیت‌برثانیه تا مسافت 100 متر پشتیبانی می‌کند، اما سوئیچ‌های PoE پسیو عموما با اترنت 10/100 مگابیت‌برثانیه سازگار هستند. در جدول یک، چند نمونه از سوییچ‌های 48 پورت PoE سیسکو را مشاهده می‌کنید.  
مطلب مرتبط :  فیلم آموزش اکسل از مبتدی تا پیشرفته (کامل و رایگان و با کیفیت)

  • قابلیت اطمینان: سوئیچ باید دسترسی مداوم سایر تجهیزات به شبکه را فراهم کند.
  • سرعت پورت: سوییچ باید سرعتی متناسب با نیازهای کاری ارایه کند. 
  • بافر فریم: توانایی سوئیچ برای ذخیره فریم‌ها و بسته‌ها در شبکه‌ای که ممکن است درگاه‌های متراکم، سرورها یا سایر تجهیزات آن‌را اشغال کرده باشد، مهم است.
  • قابلیت ارتقاء: به‌طور معمول تعداد کارمندان یک سازمان با گذشت زمان بیشتر می‌شوند یا تجهیزات بیشتری به شبکه متصل می‌شود، بنابراین سوییچ باید همسو با این تغییرات قابلیت گسترش‌پذیری داشته باشد. 
  • پهنای باند فورواردینگ: این گزینه به نرخ بسته‌های داده‌ای که سوییچ در واحد ثانیه قادر به پردازش آن‌ها است اشاره دارد. سوئیچ‌های اقتصادی نسبت به سوئیچ‌های سازمانی، نرخ فورواردینگ کمتری دارند. بنابراین هنگام انتخاب یک سوئیچ باید به این نکته دقت کنید. اگر سرعت پردازش و انتقال داده‌ها توسط سوئیچ بیش از اندازه پایین باشد، هیچ‌گاه قادر به استفاده بهینه از حداکثر پهنای باند کابل شبکه نخواهید بود. به‌طور مثال، سوییچ‌های گران‌قیمتی مثل سوئیچ 48 پورت گیگابیتی WS-C2960G48TC-L در حالت ایده‌آل نرخ تبادل اطلاعات 48 گیگابیت بر ثانیه را دارد.
  • نوع سوئیچینگ: سوییچ‌های سیسکو از سه روش برای ارسال بسته‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند که باید در هنگام خرید سوییچ به آن دقت کنید. اولین معماری Process Switching نام دارد. در روش فوق پردازنده از الگوریتم ویژه‌ای برای کشف مسیر و بازنویسی بسته‌ها استفاده می‌کند. بزرگ‌ترین عیب این روش کندی و عدم گسترش‌پذیری است. دومین روش Fast Switching نام دارد که مبتنی بر الگوی کش مسیر (route caching) است. در این روش آدرس اولین بسته که توسط پردازنده مسیریابی شده ذخیره‌سازی می‌شود و در ادامه برای ارسال دیگر بسته‌ها از آن استفاده می‌شود. سومین روش Cisco Express Forwarding نام دارد که مبتنی بر جدول ارسال (forwarding tables) است. در روش فوق بارکاری بیهوده به پردازنده وارد نمی‌شود تا پردازنده بتواند به کارهای دیگر رسیدگی کند. 

 

 

 

مطلب پیشنهادی ما :

 

دانلود فایل اکسل فهرست بهای ابنیه و مکانیکی و برقی

سوئیچ Core

برخی کاربران تصور می‌کنند سوئیچ مرکزی نوع خاصی از سوییچ‌ است در حالی که این‌گونه نیست. واژه Core به سوئیچ‌هایی که در ستون فقرات شبکه‌ای قرار می‌گیرند اشاره دارند. بنابراین توصیه می‌شود از سوییچ‌هایی با ظرفیت بالا در ستون فقرات یک شبکه استفاده کنید. در مجموع باید بگوییم سوئیچ Core نقطه تجمیع نهایی شبکه است و اجازه می‌دهد کلاینت‌های مختلف در کنار یکدیگر کار کنند. لازم به توضیح است که امکان استفاده از برخی سوئیچ‌های سیسکو در لایه core و distribution  وجود دارد. از جمله این سوییچ‌ها باید به سری 3750 و 3850 اشاره کرد. سوئیچ سری 3850 سیسکو قابلیت اتصال به شبکه‌های بی‌سیم از طریق کنترل‌کننده شبکه محلی بی‌سیم (wireless LAN controller) داخلی را دارد. رابط فوق به شکل یکپارچه درون سوییچ قرار گرفته و از استاندارد 802.11ac و تا 50 اکسس‌پوینت و 2000 کاربر بی‌سیم متصل به شبکه را پشتیبانی می‌کند. از ویژگی‌های شاخص سوییچ فوق باید به پشته کردن چند سوییچ برای اجتناب از بروز مشکل power failure، فناوری StackWise برای اتصال چند سوئیچ به هم و تشکیل یک سوئیچ منطقی بزرگ اشاره کرد که دستیابی به ظرفیت سوییچینگ 480 گیگابیت بر ثانیه را ارایه می‌کند. 

سوئیچ Distribution 

سوئیچ Distribution در لایه توزیع قرار می‌گیرد که حد فاصل سوئیچ Core و سوئیچ Access است. سوئیچ توزیع نقش پلی میان سوییچ مرکزی و دسترسی را بازی می‌کند. سوئیچ لایه توزیع این اطمینان خاطر را می‌دهد که بسته‌ها به‌طور پیوسته میان شبکه محلی مجازی و زیرشبکه سازمانی به درستی انتقال پیدا می‌کنند. سوئیچی که ظرفیت سوییچنگ 10 گیگابیت بر ثانیه دارد گزینه مناسبی برای این منظور است. همان‌گونه که اشاره شد، سوئیچ‌های لایه توزیع پل ارتباطی سوییچ‌های دسترسی و مرکزی هستند. این سوییچ‌ها برای عملیاتی مثل مسیریابی، فیلترینگ، دیوارآتش، پیکربندیNAT، تعریف فهرست کنترل دسترسی (ACL)، پیکربندی پروتکل‌های مسیریابی و اتصالات WAN  استفاده می‌شوند. از سوئیچ‌های سیسکو که امکان استفاده از آن‌ها در لایه فوق وجود دارد باید به سوئیچ سیسکو سری کاتالیست 4500، 6500، 6800 و 3850 با ماژول‌های فیبرنوری اشاره کرد. 

سوئیچ Access 

سوئیچ دسترسی (Access) در لایه دسترسی مستقر شده و برای اتصال دستگاه‌ها به شبکه استفاده می‌شود. بنابراین باید سوییچی که درگاه‌های زیادی دارد در این لایه قرار گیرد. به همین دلیل توصیه می‌شود از سوئیچ‌های مجهز به درگاه‌های اترنت گیگابیتی برای لایه دسترسی استفاده کنید. این سوئیچ‌ها اغلب در دفاتر و اتاق‌های سرور کوچک قرار می‌گیرند. در لایه دسترسی، تجهیزات کاری و نقطه پایانی مثل سرورها به سوئیچ شبکه متصل می‌شوند. از جمله فعالیت‌های انجام شده در این لایه می‌توان به ایمن‌سازی پورت، بازرسی بسته‌های ARP، QoS، تعریف و پیاده‌سازی VLAN و پیکربندی PoE اشاره کرد. کلاینت‌ها از طریق سوییچ‌های لایه دسترسی به شبکه متصل می‌شوند و ارتباط آن‌ها با یکدیگر و با سرورها برقرار می‌شود. از سوئیچ‌های شبکه سیسکو که امکان استفاده از آن‌ها در لایه فوق وجود دارد باید به سوئیچ 2960 سری X، 2960 سری XR، 3850، 3750، Catalyst 9400، Catalyst 9300 و Catalyst 9200 اشاره کرد.

 کلام آخر

در مجموع باید بگوییم سوئیچ Core قابلیت اطمینان بیشتر، امکانات بهتر و توانایی بیشتری نسبت به سوئیچ Distribution ارایه می‌کند، زیرا قرار است در ارتباط با مسیریابی، آماده‌سازی یک ساختار انتقال بهینه و پایدار بسته‌ها استفاده شود. در سویی دیگر سوئیچ توزیع قرار دارد که باید ظرفیت سوییچینگ مناسب برای پردازش ترافیکی که از سمت سوییچ دسترسی وارد می‌شود را داشته باشد. در حالت کلی، از یک یا دو سوئیچ Core در شبکه‌های کوچک و متوسط و چند سوئیچ Distribution در لایه توزیع استفاده می‌شود. با توجه به این‌که سوئیچ دسترسی با تجهیزات شبکه در ارتباط است باید پورت‌های زیادی داشته باشد. به‌طور کلی، سوئیچ دسترسی در لایه 2 و سوئیچ توزیع در لایه 3 قرار می‌گیرد. 

شکل 1

شکل 1 نحوه قرارگیری این سوییچ‌ها را نشان می‌دهد. هنگامی که سوئیچ‌های دسترسی چندگانه در میان شبکه‌های محلی مجازی‌ مختلف نیاز است یک سوئیچ Distribution می‌تواند به شکل Inter-VLAN استفاده شود. در نهایت به این نکته دقت کنید که سوئیچ‌های لایه دسترسی نیازی به کار با سرعت کامل ندارند، زیرا به شکل فیزیکی توسط آپلینک‌های موجود در لایه توزیع محدود می‌شوند. به بیان دقیق‌تر، می‌توان در لایه دسترسی از سوئیچ‌های ارزان قیمت‌ با عملکرد پایین‌تر و از سوئیچ‌های با عملکرد بالاتر در لایه‌های توزیع و هسته که روی عملکرد شبکه تاثیرگذار هستند استفاده کرد.

راهنمای جامع آشنایی با انواع مختلف سوییچ‌های سیسکو

 

 

مطلب پیشنهادی ما :

 

دانلود فایل اکسل فهرست بهای ابنیه و مکانیکی و برقی

منبع : بیست میشم

 

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
قالب فروش فایل

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

دانلود مقاله آشنایی با ماشین های سیالی

دانلود مقاله آشنایی با ماشین های سیالی   شرح مختصر : ماشین های سیالی گستـره ی وسیعی از انواع توربوماشین ها، انواع فن ها …

ادامه توضیحات

فیلم آموزش اکسل از مبتدی تا پیشرفته (کامل و رایگان و با کیفیت)

فیلم آموزش اکسل از مبتدی تا پیشرفته (کامل و رایگان و با کیفیت) در ادامه آموزش های کاربردی نرم افزار اکسل، در این پست …

ادامه توضیحات

اصول تست التراسونیک پیشرفته | مقاله 1401

اصول تست التراسونیک پیشرفته

اصول تست التراسونیک پیشرفته     ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺗﺴﺖ ﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﻣﺨﺮﺏ NDTﺍﺯ ﺭﻭﺷﻬﺎﻱ ﻣﺮﺳﻮﻡ ﻭ ﻗﺪﻳﻤﻲ ﺑﺎﺯﺭﺳﻲ ﻓﻨﻲ ﻃﻲ ﺳﺎﻟﻴﺎﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ …

ادامه توضیحات
قالب فروش فایل

محصولات زیرا حتما ببینید ...