سایت در حال بارگذاری است ...

هدیه ویژه سایت بیست میشم جایزه تا پایان سال 1404 برای همه کاربران با وارد کردن کد : 20misham20p از ما 20 درصد تخفیف بگیرید. مشاهده جشنواره

0911-148-2708 p.a_uk@yahoo.com تایم کاری : (24 ساعته) تهران ، میدان انقلاب

درباره طالبان | 20 میشم

 

 دوستان گرامی وعزیز می توانید این مطلب را به صورت مستقیم از سایت بیست میشم استفاده بفرمائید.

 

درباره طالبان | 20 میشم

 

طالبان

درباره طالبان | 20 میشم بیان دارد طالبان که خود را امارت اسلامی افغانستان می‌نامند،یک جنبش و یک سازمان نظامی متشکل از روحانیان اسلامگرای سنی در افغانستان است که از سال ۲۰۰۱ تا اکنون درگیر جنگ در افغانستان است.

تخمین زده شده طالبان در سال ۲۰۲۱، ۷۵٬۰۰۰ جنگجو داشته باشد.

طالبان گفته‌اند هدفشان اعاده صلح و امنیت به افغانستان، از جمله خروج سربازان غربی، و اعمال نسخه شان از شریعت است که زمانی قدرت داشت.

طالبان در سطح بین‌الملل به دلیل کشتار مردم غیرنظامی افغان، تروریسم، تفسیر و اجرای شدید و خشن آنها از احکام اسلام که منجر به برخورد وحشیانه با بسیاری از افغانها شده، محکوم شده‌اند.

از لحاظ ایدئولوژیک، تفکر طالبانی بر روی بنیادگرایی اسلامی مبتنی بر دیوبندی، و قواعد و رسوم قوم پشتون همچون حاکمیت پشتونی (پشتونوالی) است.

طالبان پس از تصرف افغانستان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ با نام امارت اسلامی افغانستان بر تقریباً سه چهارم این کشور حکومت کرد.

در این سال‌ها، کشورهای پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی تنها سه کشوری بودند که طالبان را به رسمیت شناختند.

طالبان پس از حمله آمریکا به افغانستان که موجب برکناری آنان از قدرت شد، از سال ۲۰۰۶ بار دیگر ضمن اعلام موجودیت، با دولت مستقر افغانستان مبارزه مسلحانه کردند و در بیشتر قسمت‌های جنوب افغانستان به ویژه قندهار و هلمند نفوذ کردند.

از آن زمان، طالبان با نیروهای آمریکا و ناتو نیز در جنگ هستند. رهبر کنونی طالبان پس از کشته شدن ملا اختر منصور، از سال ۲۰۱۶ مولوی هبت‌الله آخوندزاده است.

در ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ (۲۹ فوریه ۲۰۲۰) طالبان و ایالات متحده آمریکا در قطر توافقنامه‌ای برای بازگرداندن صلح به افغانستان امضا کردند.

طالبان و متحدانشان در طول سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، مرتکب قتل‌عام علیه غیرنظامیان افغان شدند، از تأمین غذا برای ۱۶۰٬۰۰۰ غیرنظامی گرسنه توسط سازمان ملل جلوگیری کردند و با سیاست زمین سوخته، مناطق وسیعی از زمین حاصلخیز را سوزاندند و ده‌ها هزار خانه را ویران کردند.

آن‌ها در طول حکومت خود سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی مانند پرواز بادبادک و نگهداری پرندگان به عنوان حیوانات خانگی را ممنوع کردند و اقلیت‌های مذهبی و قومی را مورد تبعیض قرار دادند.

طبق اعلام سازمان ملل متحد، طالبان و متحدان آنها مسئول ۷۶٪ از تلفات غیرنظامیان افغان در سال ۲۰۱۰، ۸۰٪ در ۲۰۱۱ و ۸۰٪ در سال ۲۰۱۲ بودند. طالبان همچنین دست به نسل‌کشی فرهنگی زده و بناهای تاریخی بسیاری از جمله بوداهای معروف ۱۵۰۰ ساله بامیان را تخریب کرده‌است.

 

درباره طالبان | 20 میشم

 

 

مداخله شوروی (۱۹۷۸–۱۹۹۲)

طبق درباره طالبان | 20 میشم پس از مداخله اتحاد جماهیر شوروی و اشغال افغانستان در سال ۱۹۷۹، مجاهدین اسلامی درگیر جنگ با نیروهای شوروی شدند.

محمد ضیاءالحق، رئیس‌جمهور پاکستان، ترس داشت که شوروی قصد دارد به بلوچستان پاکستان نیز حمله کند، بنابراین مختار عبدالرحمان را به عربستان سعودی فرستاد تا از مقاومت افغانستان در برابر نیروهای اشغالگر شوروی حمایت جلب کند.

چندی بعد، سیا و اداره اطلاعات عمومی عربستان سعودی (GID) بودجه و تجهیزات را از طریق آژانس اطلاعاتی بین سرویس پاکستانی (ISI) به مجاهدین افغان منتقل کردند.

حدود ۹۰٬۰۰۰ افغان، از جمله محمد عمر، در طول دهه ۱۹۸۰ تحت آموزش ISI پاکستان قرار گرفتند.

پروفسور بریتانیایی کارول هیلنبراند به این نتیجه رسید که طالبان از آن مجاهدین تحت حمایت ایالات متحده، عربستان و پاکستان برخاسته اند: «غرب به طالبان در مبارزه با تصرف افغانستان توسط شوروی کمک کرد.»

تقریباً تمام رهبران اصلی طالبان قبلاً در جنگ شوروی و افغانستان برای جناح‌های حزب اسلامی خالص یا حرکت انقلاب اسلامی افغانستان جنگیدند.

 

 

درباره طالبان | 20 میشم

 

مهم‌ترین خرابکاری‌های طالبان

حملات ۱۱ سپتامبر

براساس درباره طالبان | 20 میشم حملات ۱۱ سپتامبر، سلسله‌ای از حملات انتحاری در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ توسط گروه تروریستی القاعده در خاک ایالات متحده آمریکا بود که نزدیک به سه هزار کشته به جای گذاشت. در این حادثه ۱۹ تن از عناصر القاعده، چهار هواپیمای تجاری-مسافربری را ربودند.

هواپیماربایان دو هواپیما را در فاصله‌های زمانی گوناگون به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک کوبیدند.

در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری در ساختمان‌ها کشته شدند. هر دو ساختمان، پس از دو ساعت به‌طور کامل ویران شدند و خسارت فراوانی به ساختمان‌های پیرامون زدند.

گروه هواپیماربایان هواپیمای سوم را به پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ویرجینیا زدند. هواپیمای چهارم در محلی نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد.

این در حالی بود که شماری از مسافران و خدمه پرواز پیش از سرنگونی هواپیما، تلاش کرده‌بودند تا کنترل هواپیما را که هواپیماربایان آن را به سمت واشینگتن، دی.سی.

مطلب مرتبط :  فرودگاه شهری شهرستان پری | 20 میشم

هدایت می‌کردند، به دست بگیرند. هیچ‌یک از مسافران این پرواز و سه پرواز دیگر زنده نماندند.

به دنبال حملات تروریستی القاعده به برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک در 11 سپتامبر 2001، ایالات متحده آمریکا عملیات اشغال در افغانستان را که “عملیات آزادی پایدار” نامید در 7 اکتبر 2001 آغاز کرد. هواداران افغان زیر چتر ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده و “اتحاد شمال” یکی پس از دیگری ولایات بزرگ را تصرف کردند.

طالبان در 13 نوامبر از پایتخت کابل و از قندهار که قلعه آن‌ها در اوایل ظهورش محسوب می‌شد، عقب‌نشینی و با حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا سرنگون شد.

 

تخریب مجسمه‌های بودا

باتوجه به درباره طالبان | 20 میشم طالبان در یازده مارس/مارچ سال ۲۰۰۱ دو مجسمه بزرگ بودا را در ولایت بامیان افغانستان منفجر کردند.

صلصال با ارتفاع ۵۳ متر و شهمامه با ارتفاع ۳۵ متر، در میان سال‌های ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلادی با سبک ویژه و با تراشیدن کوه ساخته شده بودند. این دو مجسمه به فتوای ملا محمد عمر، رهبر وقت این گروه با جاسازی دینامیت منفجر و به سنگریزه تبدیل شدند.

با صدور فرمان تخریب مجسمه‌های بودا این خبر مثل “بمب اتم” در سراسر جهان صدا کرد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، کشورجاپان/ژاپن، سریلانکا، قطر و سایر کشورها تلاش‌های زیادی کردند تا تندیس های بوداهای بامیان تخریب نشود ولی طالبان کوتاه نیامدند و دست از تخریب مجسمه‌ها برنداشتند.

ملاعمر با اشاره به روز قیامت و آیتی از قرآن: “إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا” (آنگاه كه زمين به لرزش [شديد] خود لرزانيده شود) گفته بود که اگر این کار را نکند “باز در روز قیامت مورد پرسش قرار خواهیم گرفت.”

 

درباره طالبان | 20 میشم

 

تخریب ممتد پل‌های حیاتی

درباره طالبان | 20 میشم نشان میدهد بمب‌گذاری‌ها در جاده‌ها، کمین و حملات چریکی در مناطق روستایی و همچنین انفجارهای انتحاری در شهرها از جمله اقدامات تکراری این گروه به شمار می‌رفت. طالبان بارها پل‌های مهم و حیاتی این کشور را در مسیر شهرها و همچنین اتصال به کشورهای همسایه تخریب کرده است.

تخریب یک پل حیاتی برای بازرگانی میان کشورهای افغانستان و تاجیکستان، تخریب یک پل بزرگ در قندهار، تخریب یک پل با هدف بستن راه موصلاتی کابل با ولایت‌های جنوبی و … تنها بخشی از خرابکاری‌های این گروه محسوب می‌شود.

 

بمب‌گذاری در مدارس دخترانه

بنابه توضیحات درباره طالبان | 20 میشم طالبان همواره درباره زنان نگاه سخت‌گیرانه‌ای داشت. تلاش طالبان برای عدم تحصیل دختران از یکسو و از سوی دیگر نگاه سلطه‌گرانه‌ای که به هزاره‌های شیعه وجود دارد، سبب شد تا این گروه افراطی، حملات گسترده‌ای را به مدارس دخترانه افغانستان انجام داد.

آخرین اتفاق، بمب‌گذاری داخل یک خودرو روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، در غرب کابل و در نزدیکی مدرسه دخترانه سیدالشهدا بود که باعث کشته شده ۸۵ نفر شد که تعداد زیادی از آنها محصل بودند.

کسی این حمله تروریستی را گردن نگرفت، اما بسیاری از تحلیلگران انگشت اتهام را به سوی طالبان نشانه گرفتند.

و این اتفاقات پشت سر هم موجب شد تا هر روز بر نگرانی‌های افغانستانی‌ها افزوده شود و با سلطه بیشتر طالبان بر این کشور، سایه ترس مداوم بر سر مردمان این کشور سنگینی کند.

 

درباره طالبان | 20 میشم

 

تصرف بخش گسترده ای کشور افغانستان توسط طالبان

همینطور در درباره طالبان | 20 میشم اشاره داشته ایم که تابستان سال ۱۴۰۰ نیرو‌های طالبان بخش گسترده‌ای از ولایات افغانستان را به تصرف خود درآوردند .

و به صورت مشخص در تاریخ ۲۴ مردادماه این گروه موفق شد وارد کابل پایتخت افغانستان شده و کنترل فرودگاه را به دست بگیرد.

در توضیحاتی که نیرو‌های طالبان پس از نزدیک شدن به فتح پایتخت کابل خطاب به مردم افغانستان و رسانه‌ها گفتند، آمده است: طالبان اعلام کرده اجازه خروج امن به افرادی که خواهان خروج هستند از کابل را داده و از زنان خواسته به جا‌های امن بروند.

یک مقام طالبان به رویترز گفت: “ما نمی‌خواهیم که یک غیرنظامی بی گناه افغان در زمان مسئولیت ما مجروح یا کشته شود، اما آتش بس اعلام نکرده ایم”.

طالبان کنترل دانشگاه کابل در غرب پایتخت را در دست گرفته و پرچم‌های خود را در منطقه کوتا سینکی برافراشته است.

 

درباره طالبان | 20 میشم

 

 

تصرف کامل افغانستان

24 مرداد 1400 رسانه های خبر از تصرف کامل افغانستان توسط گروه طالبان و فرار اشرف غنی- رئیس جمهور این کشور به تاجیکستان خبر دادند.

مطلب مرتبط :  سن سبز پنبه

 

 

 

درباره طالبان | 20 میشم

 

اغلب اعضای طالبان عناصر بومی هستند، اما بیشتر تروریست‌های داعش خارج از سوریه و عراق هستند.

طبق درباره طالبان | 20 میشم داعش بر خلاف القاعده و طالبان یک گروه تروریستی متشکل از نیروهای نظامی نیست. آنها یک سری جنگجوی غیرنظامی هستند که برای مبارزه علیه دشمنان خود سازماندهی شده اند.

تروریست‌های دولت به اصطلاح اسلامی به بمب‌های دست ساز و یا بمب گذاری در خودرو در مکان های شلوغ متکی نیستند.

هدف این گروه به طور مستقیم نیروهای نظامی و اهدافی در دولت و دیگر گروه های شبه نظامی رقیب است.

اعلام خلافت اسلامی از سوی این نیروها یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی داعش با جنگجویان طالبان و القاعده است.

طالبان تلاش داشت افغانستان را کشور اسلامی نماید، مدعای آنان برای اجرای احکام شریعت در کشور تحت سلطه‌شان بود کاری با کشورهای دیگر نداشتند. القاعده نیز چنین بود.

ولی نیروهای داعش گستره خلافت اسلامی خود را سرزمین‌هایی اعلام کردند که از شام تا عراق و دیگر مناطق خاورمیانه و آسیای میانه را در بر می‌گیرد.

از نظر عقیدتی، نظرات و افکار طالبان و داعش با هم برابر و یکسان نیست که طالبان بتواند با این گروه بیعت کند.

موافقت طالبان با داعش یعنی بیعت کردن با آنان و پذیرفتن خلافت و رهبری آنان در حالی که رهبران و بزرگان طالبان، ابوبکر البغدادی را یک بیعت شکن می‌دانند.

مبارزه و ضدیت طالبان با داعش در مواضع رسمی رهبران طالبان به وضوح نمود پیدا کرده که در زیر به بخشی از اظهار نظرهای مولوی‌های طالبان اشاره شده است.

مولوی مخدوم عبدالسلام، عضو برسجته کمیسیون جلب و جذب طالبان در شرق افغانستان، در رابطه با گروه داعش و اقدامات انجام شده توسط آنان اظهار داشت:

ظهور گروه داعش در منطقه برای مسلمانان مضر است؛ این دیدگاه که در کشورهای اسلامی بتوان به وسیله جنگ و درگیری و کشتار سایر مذهب را از بین برد خیال باطلی است، هیچ گاه جریانی موفق نخواهد شد که جریان دیگر اسلامی را حذف کند

به عنوان مثال هیچ وقت امکان ندارد که جریان تشیع در تمامی کشورهای اسلامی توسط نیروهای تندروی اهل سنت به طور کامل از بین برود و یا جریانات تند اهل تشیع بتوانند، اهل سنت را به طور کامل از بین ببرند.

تنها چیزی که دشمنان اسلامی و کفار و غربی ها به دنبال آن هستند این است که مسلمانان نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در سراسر دنیا با یکدیگر درگیر شده و مذهب و فرق مختلف مسلمانان علیه همدیگر دست به سلاح ببرند و در صدد کشتار همدیگر برآیند که متاسفانه گروه داعش در این مسیر قرار گرفته است و در حال تامین منافع کشورهای غربی می باشند.

اگر درگیری ها و جنگ های گروه داعش به همین منوال ادامه پیدا کند دامنه این افکار و درگیری‌ها به طور حتم به افغانستان نیز سرایت خواهد کرد.

متاسفانه در کنار کشورهای غربی و کفار، کشورهای عربستان قطر و ترکیه نیز از اقدامات و فعالیت های تروریستی داعش حمایت می کنند .

و تقریبا برای مسلمانان جهان ثابت شده که جریان وهابی و سلفی افراطی در پشت حرکت های داعش حضور پررنگی دارند و متاسفانه با توجه به کمک های مالی گسترده غربی و عربی به این گروه،

در حال حاضر جرقه های جماعت از داعش در بین مسمانان پاکستان و افغانستان زده شده و در آینده به احتمال قوی به ایران و سایر کشورهای اسلامی نیز سرایت خواهد کرد که این امری خطرناک است و باید جلوی این حرکت گرفته شود.

بنا به گزارش رسیده ملا محمد حسن آخوند، عضو منتقد شورای رهبری و رئیس کمیسیون جلب و جذب طالبان در جمع استانداران و روسای کمیسیون های نظامی این گروه در استان های شرق افغانستان به شدت از گرایش نیروهای طالبان به افکار سلفی و تکفیری انتقاد کرده

و با اشاره به اینکه مذهب رسمی طالبان سنی حنفی می باشد، هرگونه اقدام تبلیغی نیروهای متمایل به تفکرات وهابی و سلفی و تکفیری در طالبان را ممنوع و عنوان داشته با کسانی که این موضوع را رعایت نکنند به شدت برخورد خواهد شد.

 

 

 

از این که تا پایان متن با ما همراه بودید سپاسگزاریم.
منبع:گوگل
مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
قالب فروش فایل

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

بل ایر، کالیفرنیا

بل ایر، کالیفرنیا

بل ایر، کالیفرنیا بل ایر (به انگلیسی: Bel Aire) یک منطقهٔ مسکونی در ایالات متحده آمریکا است که در تیبورون، کالیفرنیا واقع شده‌است. بل ایر ۶ متر بالاتر از …

ادامه توضیحات

عنصر اچ‌تی‌ام‌ال | 20 میشم

عنصر اچ‌تی‌ام‌ال | 20 میشم عنصر اچ‌تی‌ام‌ال | 20 میشم   عنصر اچ‌تی‌ام‌ال | 20 میشم اچ‌تی‌ام‌ال چیست؟ اچ‌تی‌ام‌ال اختصاری برای عبارت «زبان …

ادامه توضیحات

ایوان ویلهارتر چه کسی بود ؟

ایوان ویلهارتر چه کسی بود ؟ ایوان ویلهارتر (انگلیسی: Yvonne Weilharter؛ زادهٔ ۸ دسامبر ۲۰۰۰) بازیکن فوتبال اهل اتریش است. از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه …

ادامه توضیحات
قالب فروش فایل

محصولات زیرا حتما ببینید ...