سایت در حال بارگذاری است ...

هدیه ویژه سایت بیست میشم جایزه تا پایان سال 1404 برای همه کاربران با وارد کردن کد : 20misham20p از ما 20 درصد تخفیف بگیرید. مشاهده جشنواره

0911-148-2708 p.a_uk@yahoo.com تایم کاری : (24 ساعته) تهران ، میدان انقلاب

دانلود مقاله لرزه نگاری

 

دانلود مقاله لرزه نگاری

دانلود مقاله لرزه نگاری

 

 

شرح مختصر :

زمین لرزه عبارت از لرزشهای قابل اندازه گیری سطح زمین است که توسط امواج حاصل از رها شدن ناگهانی انرژی در درون زمین بوجود می‌آید. آثار سطحی زمین لرزه ممکن است به صورت صدمه به سازه‌ها ، گسلش و حرکت پوسته ، نشست زمین و آبگونگی ، گسیختگی دامنه‌ها در خشکی و دریا و سرانجام ایجاد امواج در محیطهای آبی باشد.

علمی که به بررسی زمین لرزه و پدیده‌های مربوط به آن می‌پردازد لرزه شناسی یا لرزه نگاری (Seismology) نام دارد. علاقه بشر به لرزه شناسی سابقه طولانی دارد، به نحوی که در بعضی از کشورها داده‌های مربوط به زمین لرزه‌ها از زمانهای دور ضبط شده است. به عنوان مثال چینیها سابقه زمین لرزه‌های تا ۲ هزار سال پیش خود را در دست دارند. اینگونه سوابق عمدتا متکی بر مشاهدات و شرح وقایع است.

 

فهرست :

لرزه نگاری

تاریخچه

ایستگاه لرزه نگاری

ثبت امواج

لرزه نگاشت

شتاب نگار

لرزه نما

کالب زنی دستگاههای لرزه نگاری

طرز کار لرزه نگار

اجزای لرزه نگار

لرزه سنج

لررزه سرنجه ای غیرآونگی

لرزه سنجهای آونگی

ثبت الکترومگنتیک

پایگاه زلزله نگاری

شرکت نانومتریکس

لرزه سنج باند پهن

دیجیتایزر

 

تاريخچه:

علاقه بشر به لرزه شناسی سابقه وطولانی دارد، به نحوی که در بعضی از کشورها داده های مربوط به زمین لرزهها از زمانهای دور ضبط شده است . به عنوان مثال چینیها سابقه زمین لرزههای تا 2 هزار سال پیش خود را در دست دارند. اینگونه سوابق عمدتا متکی بر مشاهدات و شرح وقایع است.

 

ايستگاه لرزه نگاري :

یک ایستگاه لرزه نگاری دارای چندین دستگاه و هر دستگاه دارای 3 لرزه نگار است.توصیف دقیق دامنه حرکت زمین محتاج اندازه گیری لرزشها در سه مولفه عمود بر هم (قائم – شرقی – غربی و شمالی – جنوبی) است.علاوه بر آن نیاز به دستگاههایی داریم که برای محدودههای متفاوتی از زمان تناوب طراحی شده باشند.

مطلب مرتبط :  فیلم آموزش اکسل از مبتدی تا پیشرفته (کامل و رایگان و با کیفیت)

بطور کلی ایستگاه های لرزه نگاری ایران در چند شهر زیر قرار گرفته اند :

شیراز و مشهد و تبریز و تهران 

که این ایستگاه ها همگی زیر نظر مرکز ژئوتکنیک دانشگاه تهران قرار گرفته و اداره می شوند. علاوه بر اینها ایستگاه هایی در کرمانشاه و بیرجند و کرمان تاسیس شده و همچنین چند ایستگاه  در حال تاسیس می باشد.

 

آدرس سایت مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران :

مرکز لرزه‌نگاری کشوری – دانشگاه تهران

 

دانلود مقاله لرزه نگاری

 

شبكه‌هاي لرزه‌نگاري مطابق برنامه‌هاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلند‌مدت در نواحي مختلف كشور در حال توسعه و افزايش است. اطلاعات ثبت شده توسط ايستگاههاي لرزهنگاري در سطح كشور، به‌طور پيوسته از طريق سيستم راديوئي به مراكز شبكهها در استانها مخابره شده و مراكز شبكهها نيز به دو طريق VPN و ماهوارهاي، بطور پيوسته با مركز لرزهنگاري كشوري در تهران ارتباط دارند.

‌‍ايستگاه‌هاي لرزه‌نگاري کوتاه دوره مجهز به لرزه‌نگار SS1 (با فركانس ويژه يك هرتز) است. ايستگاه‌هاي لرزه‌نگاري با باند متوسط مجهز به لرزه‌نگارهای Trillium-40s و ايستگاه‌هاي لرزه‌نگاري باند پهن و بسيار پهن مجهز به لرزه‌نگارهای CMG3ESP-120s و CMG3T-360s و Trillium-240s هستند.

دانستنی ها در این ارتباط :

مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران کار ثبت و تعیین­ محل زمین‌لرزه‌ها را از سال 1337 هجری شمسی (1958 میلادی) با احداث اولین ایستگاه لرزه‌نگاری در تهران آغاز نمود.

در دهه 1960 میلادی ایستگاه‌های لرزه‌نگاری کشور به 5 ایستگاه آنالوگ نصب شده در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، شیراز و کرمانشاه توسعه یافت که از این بین، ایستگاه‌های تبریز، مشهد و شیراز زیرمجموعه شبکه لرزه‌نگاری استاندارد جهانی (WWSSN) بودند.

مطلب مرتبط :  کامل ترین مقاله درباره مکانیک سیالات یا مکانیک شاره‌ها

در سال 1354 هجری شمسی (1975 میلادی) یک آرایه 7 ایستگاهی درون‌چاهی موسوم به آرایه بلند دوره ایران (ILPA) برای اهداف خاص و نیز فراهم آوردن اطلاعات لرزه‌ای مناسب جهت تحقیقات زلزله‌شناسی در جنوب غربی تهران راه‌اندازی شد.

مؤسسه ژئوفیزیک در سال‌ ابتدایی دهه 1360 هجری شمسی در چند نقطه دیگر نیز از جمله بروجن، مینودشت، مهاباد، قمصر و قلعه‌قاضی هرمزگان ایستگاه‌های لرزه‌نگاری آنالوگ راه‌اندازی نمود که فرایند ثبت و گزارش زمین‌لرزه‌های کشور تا سال 1374 توسط این ایستگاه‌ها صورت می‌‌‌گرفت.

با تأمین لرزه‌نگارهای دیجیتال و تجهیزات انتقال اطلاعات تله‌متری، ابتدا در سال 1374 شبکه‌های لرزه‌نگاری دیجیتال تهران و تبریز راه‌اندازی گردید و پس از آن در سال­های بعد شبکه‌های لرزه‌نگاری در دیگر نقاط کشور به مرور توسعه یافتند.

 

منبع : گوگل

ویرایش اصلی توسط سایت بیست میشم

References

 Nuttli, O.W., 1973. Seismic wave attenuation relations for eastern North America. Journal of Geophysical Research, 78, 876-855

 Rezapour, M., 2005. Magnitude scale in the Tabriz seismic network. Journal of the Earth & Space Physics, 31(1), 13-21

دانلود باکس

 مقاله لرزه نگاری 

شامل 27 صفحه فایل PDF

حجم فایل : 990 کیلوبایت

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
قالب فروش فایل

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

فیلم آموزش اکسل از مبتدی تا پیشرفته (کامل و رایگان و با کیفیت)

فیلم آموزش اکسل از مبتدی تا پیشرفته (کامل و رایگان و با کیفیت) در ادامه آموزش های کاربردی نرم افزار اکسل، در این پست …

ادامه توضیحات

کامل ترین مقاله درباره مکانیک سیالات یا مکانیک شاره‌ها

کامل ترین مقاله درباره مکانیک سیالات یا مکانیک شاره‌ها

کامل ترین مقاله درباره مکانیک سیالات یا مکانیک شاره‌ها     مکانیک سیالات یا مکانیک شاره‌ها (به انگلیسی: Fluid mechanics) شاخه‌ای از فیزیک است که به بررسی سیالات (مایعات، گازها و پلاسما) و نیروهای آنها می‌پردازد. این …

ادامه توضیحات

آشنایی با انواع شیر صنعتی | ویرایش 1401

مطلب پیشنهادی برای شما : کتاب آشنایی با شیرهای صنعتی | Pdf   آشنایی با انواع شیر صنعتی يک شير ايده ال آن …

ادامه توضیحات
قالب فروش فایل

محصولات زیرا حتما ببینید ...