سایت در حال بارگذاری است ...

هدیه ویژه سایت بیست میشم جایزه تا پایان سال 1404 برای همه کاربران با وارد کردن کد : 20misham20p از ما 20 درصد تخفیف بگیرید. مشاهده جشنواره

0911-148-2708 p.a_uk@yahoo.com تایم کاری : (24 ساعته) تهران ، میدان انقلاب

آموزش کامل و تصویری کار با سلول ها در نرم افزار اکسل (۲۰۱۰-۲۰۱۶)

آموزش کامل و تصویری کار با سلول ها در نرم افزار اکسل (۲۰۱۰-۲۰۱۶)

 

در این مقاله جامع، بصورت تصویری و گام به گام، نحوه کار با سلول ها (خانه ها) در نرم افزار اکسل excel را یاد می گیرید. این آموزش برای ورژن های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ هیچ تفاوتی نمی کند و می توانید در هر نسخه ای از آن استفاده کنید.

آموزش رایگان اکسل

آموزش اکسل EXCEL رایگان

مقدمه

هنگامی که با نرم افزار اکسل کار می کنید، اطلاعات یا محتوا را به خانه ها وارد می سازید. خانه ها بلوک های ساختمانی اصلی یک صفحه کامپیوتری می باشند. نیازمند فراگیری مفاهیم خانه ها و محتوای خانه ها برای محاسبه، آنالیز و سازماندهی کارهای موجود در اکسل می باشد.

 درک و شناخت خانه ها – تمامی برنامه های کامپیوتری، از هزاران مربع تشکیل شده‌اند که تحت عنوان خانه ها خوانده می شوند. یک خانه شامل مقطع عرضی یک ردیف (Row) و یک ستون (Column) می باشد (مطابق تصویر زیر). ستون ها، با حروف ABC نشان داده می شوند در حالی که ردیف ها با اعداد ۱، ۲ و ۳ نشان داده می شوند.

screenshot-of-excel-2013

هر کدام از خانه ها نام ویژه یا آدرس خانه خاصی دارد و بر مبنای ستون و ردیف مشخص می شود. برای مثال، خانه انتخابی، ستون C و ردیف ۵ را قطع می کند به نحوی که خانه نشان داده شده C5 می باشد. آدرس خانه در کادر نام نشان داده می شود. به این مسئله توجه نمایید که سرفصل ستون و ردیف خانه ها، هنگامی نشان داده می شود که خانه ها انتخاب شده‌اند.

screenshot-of-excel-2013-1

همچنین می توانید خانه های متفاوت را در یک زمان مشابه انتخاب نمایید. گروهی از خانه ها تحت عنوان یک محدوده خانه خوانده می شود. به علاوه یک آدرس تک خانه، می توانید به محدوده خانه ها با استفاده از آدرس خانه های اولین و آخرین ستون خانه ها در محدوده خانه مراجعه نمایید. برای مثال محدوده خانه که شامل خانه های A1، ۲، ۳، ۴ و ۵ هستند را می توانید به صورت A1:A5 بنویسید. در دستور زیر، دو مورد از محدوده خانه های متفاوت انتخاب گردیده‌اند:

محدوده خانه A1-8

Screenshot of Excel 2013

محدوده خانه A1-B8

Screenshot of Excel 2013

در صورتی که ستون ها در صفحه کامپیوتر شما با اعداد به جای حروف مشخص گردند، نیازمند تغییر سبک مرجع پیش فرض برای اکسل هستید. موارد اضافی را در سبک منابع چه مواردی هستند بررسی نمایید. برای فراگیری چگونگی.

 

point icon   برای انتخاب یک سلول: برای ورود یا ویرایش محتوای خانه، در آغاز نیازمند انتخاب خانه هستیم. یک خانه را برای انتخاب آن کلیک نمایید. یک حاشیه خانه حول خانه انتخابی مشخص می شود و سرتیتر ستون و تیتر ردیف نشان داده می شود. خانه تا زمانی انتخاب می شود که بر روی خانه دیگر در صفحه کامپیوتری کلیک نمایید. همچنین می توانید خانه ها را با استفاده از کلیک های ردیف بر روی صفحه کلید خود انتخاب نمایید.

Screenshot of Excel 2013

برای انتخاب یک محدوده سلول: برخی مواقع هدف شما انتخاب یک گروه بزرگتر از خانه ها یا یک محدوده خانه می باشد. ماوس را کلیک کرده، نگاه دارید و تا زمانی بکشید که تمامی خانه های مجاوری که قصد انتخاب آن را دارید نشان داده شوند. ماوس را رها نماید تا بتوانید محدوده خانه مطلوب را انتخاب نمایید. خانه ها تا زمانی انتخاب شده باقی می مانند که بر روی خانه‌ دیگر صفحه کامپیوتری کلیک نمایید.

Screenshot of Excel 2013

point icon   محتوای خانه – هر اطلاعاتی که به یک صفحه کامپیوتری وارد گردد در یک خانه ذخیره می گردد. هر کدام از خانه ها می توانند شامل انواع متفاوت محتوا باشند که شامل متن، فرمت، فرمول و توابع می باشند.

point icon   متن – خانه ها می توانند شامل متن مانند فرمول، اعداد و تاریخ باشند.

Screenshot of Excel 2013

point icon  ویژگی های ایجاد فرمت – خانه ها می توانند شامل ویژگی های ایجاد فرمت باشند که سبب تغییر روش نمایش حروف، اعداد و تاریخ ها می گردند. برای مثال، درصد می تواند به صورت ۱۵ یا ۱۵% نشان داده شود. حتی می توانید رنگ پیش زمینه خانه را تغییر دهید. حتما می دانید که نرم افزار اکسل بخشی از آزمون بین المللی icdl  یا همان مهارت های هفت گانه کامپیوتر می باشد. پس کار با سلول ها را با دقت دنبال کنید.

Screenshot of Excel 2013

point icon   فرمول ها و توابع – خانه ها می توانند شامل فرمول ها و توابع باشند که ارزش خانه ها را محاسبه می نمایند. در این مثال، SUM ارزش هر کدام از این خانه ها را در محدوده خانه B2 تا B8 افزایش داده و مقدار کل آن ها را در خانه B9 نشان می دهد.

Screenshot of Excel 2013

برای جایگذاری محتوا: بر روی یک خانه با انتخاب آن کلیک نمایید.

Screenshot of Excel 2013

محتوا را در خانه انتخابی تایپ نمایید و در ادامه بر روی اینتر بر روی صفحه کلید فشار دهید. محتوا در خانه و نوار فرمول مشاهده می گردد. همچنین می توانید محتوای خانه را در نوار فرمول وارد نموده و ویرایش کنید.

مطلب مرتبط :  مقاله نویسی

screenshot-of-excel-2013-10

نکته مهم! آموزش تصویری نحوه ویرایش ردیف، ستون و سلول ها در نرم افزار اکسل

برای حذف محتوای خانه

خانه را با محتوایی که قصد حذف آن را دارید انتخاب نمایید.

Screenshot of Excel 2013

بر روی کلید حذف و یا بک اسپیس بر روی صفحه کلید خود فشار دهید. محتوای خانه حذف می شود.

Screenshot of Excel 2013

می توانید از کلید حذف بر روی صفحه کلید برای حذف محتوا از چندین خانه در یک مرتبه استفاده نمایید. کلیک بک اسپیس تنها می تواند یک سلول را در یک زمان حذف نماید.

point icon   برای حذف خانه ها – تفاوت مهمی بین حذف محتوای یک خانه و حذف خود آن خانه وجود دارد. در صورتی که کل سلول خانه را حذف نمایید، خانه های زیر آن می تواند بالا آمده و جایگزین خانه های حذف شده گردند. خانه هایی که قصد حذف آن را دارید، انتخاب نمایید.

Screenshot of Excel 2013

دستور حذف را از تب هوم بر روی روبان انتخاب نمایید.

Screenshot of Excel 2013

خانه های زیر بالا می آیند.

Screenshot of Excel 2013

point icon   برای کپی کردن و پیست کردن محتوای خانه ها: اکسل به شما اجازه می دهد تا محتوایی را کپی نمایید که به صفحه کامپیوتری وارد شده و این محتوا را به خانه های دیگر پیست کنید که می تواند زمان و تلاش شما را حفظ نماید. خانه هایی را که قصد پیست کردن محتوا به آن ها را دارید انتخاب نمایید.Screenshot of Excel 2013

خانه های کپی شده یک کادر نقطه‌چین در اطراف خود دارند.

screenshot-of-excel-2013-17

بر روی دستور پیست بر روی هوم تب کلیک نموده و یا کنترل+V را بر روی صفحه کلید فشار دهید.

Screenshot of Excel 2013

محتوا در سلول های انتخابی پیست شده است.

Screenshot of Excel 2013

point icon   برای کات و پیست کردن محتوای خانه ها: بر خلاف کپی و پیست کردن که محتوای خانه ها را دو برابر می کند، برش دادن به شما اجازه می دهد تا محتوا را بین خانه ها جابجا نمایید. خانه هایی که قصد کات کردن آن ها را دارید انتخاب نمایید.

Screenshot of Excel 2013

بر روی دستور کات بر روی تب هوم کلیک نموده و یا کنترل +X را بر روی صفحه کلید خود فشار دهید.

Screenshot of Excel 2013

خانه هایی را که قصد پیست کردن محتوا در آن ها را دارید انتخاب نمایید. خانه های برش داده شده یک کادر نقطه‌چین در اطراف خود دارند.

screenshot-of-excel-2013-22

بر روی دستور پیست بر روی تب هوم کلیک نموده و یا کنترل + V را بر روی صفحه کلید خود فشار دهید.

Screenshot of Excel 2013

کات کردن محتوا آن را از خانه های اصلی خارج نموده و در خانه های انتخابی قرار می دهد.

Screenshot of Excel 2013

این مطلب هم احتمالا برای شما جالب است: راهنمای تصویری شروع به کار با نرم افزار اکسل

برای دسترسی به گزینه های Paste بیشتر:

می توانید به گزینه های پیست بیشتر دسترسی داشته باشید که به طور ویژه هنگامی راحت است که با خانه هایی کار می کنید که شامل فرمول و یا فرمت کردن می باشند. برای دسترسی به گزینه های پیست بیشتر، بر روی ردیف کاهشی بر روی دستور پیست کلیک کنید.

Screenshot of Excel 2013

به علاوه انتخاب دستورات از روبان، می توانید دستورات را با استفاده از کلیک راست دسترسی داشته باشید. به سادگی خانه هایی را که قصد فرمت کردن آن ها را دارید انتخاب نمایید. در ادامه، در ماوس کلیک راست کنید. یک فهرست حذفی مشاهده می شود که در آن، می توانید چندین دستور را پیدا کنید که در روبان واقع شده است.

Screenshot of Excel 2013

برای کشش و حذف سلول‌ها:

به علاوه کات کردن، کپی و پیست، می توانید سلول ها را برای جابجایی محتوای آن ها کشیده و حذف نمایید. سلول هایی که قصد جابجایی آن ها را دارید انتخاب نمایید. ماوس را بر روی حاشیه خانه های انتخابی تا زمانی جابجا نمایید که نشانگر از یک نشانگر سفید به یک قسمت سیاه با چهار نشانگر ردیفی تغییر نماید.

Screenshot of Excel 2013

سلول ها را به موقعیت مطلوب کلیک کرده، نگه دارید و بکشید.

ماوس را رها نموده و سلول ها در موقعیت انتخابی حذف می شوند.

Screenshot of Excel 2013

برای استفاده از کاربرد پر کردن – در برخی از موارد نیازمند کپی کردن محتوای یک سلول به چندین سلول دیگر در صفحه کامپیوتری خود می باشد. می توانید محتوا را در هر خانه کپی پیست کنید اما این روش می تواند زمانبر باشد. در مقابل، می توانید از قسمت پر کردن برای کپی و پیست کردن سریع محتوا به سلول های مجاور در ردیف و ستون مشابه استفاده نمایید.

screenshot-of-excel-2013-30

سلول هایی که شامل محتوایی است که قصد استفاده از آن را دارید انتخاب کنید.Screenshot of Excel 2013

قسمت پر کردن به صورت یک دایره کوچک در حاشیه سمت راست رو به پایین سلول های انتخابی مشاهده می شود. قسمت پر کردن را کلیک نموده، نگه دارید و بکشید تا زمانی که تمامی خانه هایی که قصد پر کردن آن ها را دارید انتخاب شوند، ماوس را رها کنید

مطلب مرتبط :  پاکسازی کوانتومی پیشرفته ،راهی به سوی آرامش درونی ، شادی ، اکسیر جوانی ، سلامتی و توانگری

Screenshot of Excel 2013

تا بتوانید سلول های انتخابی را پر نمایید.

Screenshot of Excel 2013

 

برای تمامی یا یک مجموعه با دسته پر کردن

دسته پر کردن را می توان برای ادامه یک سری مورد استفاده قرار داد. هنگامی که محتوای یک ردیف یا ستون از یک نظم محتوایی پیروی می نماید همانند اعداد ۱، ۲، ۳ یا روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه، دسته پر کردن می تواند نشان دهد که در ادامه سری ها چه مواردی مشاهده می شود.

در موارد گوناگون، می توانید نیازمند انتخاب چندین سلول پیش از استفاده از دسته پر کردن برای کمک به تعیین اکسلی نظم سری ها باشید. در مثال زیر، دسته پر کردن برای گسترش مجموعه‌ای از تاریخ ها در یک ستون مورد استفاده قرار می گیرد.

Screenshot of Excel 2013

Excel

برای استفاده از فلش فیل: یک ویژگی جدید در اکسل ۲۰۱۳، فلش فیل است که می تواند داده ها را به صورت اتوماتیک به صفحه وارد سازد و سبب صرفه‌جویی زمان و تلاش گردد. همانند فیل هندل، فلش فیل می تواند حدس بزند که کدام انواع اطلاعات را به صفحه کامپیوتری وارد می سازید.

در مثال زیر از فلش فیل استفاده شده است تا بتواند فهرستی از نام با استفاده از فهرستی از آدرس های ایمیل موجود حاصل گردد. اطلاعات مطلوب را در صفحه خود وارد سازید. مرور فلش فیل در زیر خانه انتخابی هنگامی که فلش فیل در دسترس باشد نشان داده شده است.

Screenshot of Excel 2013

اینتر کنید. داده های فلش فیل به صفحه کاری اضافه می شود.

Screenshot of Excel 2013

برای اصلاح و یا تغییر وضعیت فلش فبل، بر روی دکمه فلش فیل در مجاورت داده های فلش فبل اخیراً اضافه شده کلیک نمایید.

Screenshot of Excel 2013

یافتن و جایگزین کردن

هنگام کار با مجموعه داده هایی در اکسل، قرار دادن اطلاعات خاص مشکل و زمانبر خواهد بود. می توانید به سادگی تکالیف خود را با استفاده از عبارت فایند جستجو کنید که به شما اجازه می دهد تا بتوانید محتوا را با استفاده از عبارت replace اصلاح نمایید.

برای یافتن محتوا:

برای مثال، از عبارت فایند برای قرار دادن یا نمایش دادن یک فهرست طولانی کارمندان استفاده نموده‌ایم. از جدول Home، بر روی عبارت فایند و Select کلیک نمایید و در ادامه، فایند را سلکت کنید. از فهرست کشویی این عمل را انجام دهید.

Screenshot of Excel 2013

کادر دیالوگ فایند و ریپلیس آشکار می گردد. محتوایی که قصد یافتن آن را دارید وارد کنید. برای مثال می توانیم نام کارمند را تایپ کنیم.

Screenshot of Excel 2013

بر روی Find next کلیک کنید. در صورتی که فهرست مشاهده گردد، خانه شامل این فهرست انتخاب شده است. بر روی Find next کلیک کنید تا جمله و نمونه های دیگر را پیدا کنید و یا تمامی موارد با پیدا کنید تا بتوانید تمامی نمونه های عبارت جستجو را مشاهده نمایید.

Screenshot of Excel 2013

هنگامی که کار شما پایان یافت، بر close کلیک نمایید تا کادر دیالوگ پایین و ریپلیس بسته شود

Screenshot of Excel 2013

. همچنین می تواند به عبارت فایند با فشار Ctrl+F بر روی صفحه کلید خود دسترسی داشته باشید. بر روی Options برای مشاهده معیار جستجوی پیشرفته کادر دیالوگ پایین و Replace کلیک کنید.

Screenshot of Excel 2013

point icon   برای جایگزین نمودن محتوای خانه: در طول زمان، می توانید کشف نمایید که به صورت مستمر، اشتباهی را در تکالیف خود انجام داده‌اید (مانند نام فردی که به غلط عنوان شده است) و یا می توانید یک کلمه یا عبارت ویژه را با یکدیگر مبادله نمایید. می توانید از عبارت فایند و ریپلیکس اکسل برای اصلاحات سریع استفاده نمایید. در این مثال، از فایند و ریپلیس برای تصحیح فهرستی از آدرس های ایمیل استفاده نموده‌ایم. از یک تب هوم، بر روی عبارت فایند و سلکت کلیک نمایید و در ادامه ریپلیس را انتخاب نمایید که از فهرست دراپ دون انجام شده است. کادر دیالوگ فایند و ریپلیس آشکار می گردد. متنی که قصد یافتن آن را در فایند دارید تایپ کنید.

Screenshot of Excel 2013

متنی که قصد جایگزین کردن آن را با ریپلیس دارید تایپ کنید و در ادامه بر روی فایند نکست کلیک کنید. در صورتی که محتوا مشاهده شود، سلول شامل این محتوا انتخاب می شود. متن را مرور نمایید و اطمینان حاصل کنید که هدف شما جایگزین نمودن این مورد است.

Screenshot of Excel 2013

در صورتی که هدف شما جایگزین نمودن این مورد است، یکی از گزینه های جایگزین را انتخاب نمایید. آن را با جایگزین نمودن نمونه های مشخص جایگزین نمایید. ریپلیس آن تمامی نمونه های متن را در تکلیف جایگزین می نماید. در این مثال، این گزینه را برای صرفه‌جویی در زمان انتخاب نموده‌ایم.

Screenshot of Excel 2013

کادر دیالوگ آشکار می گردد. تأیید برای جایگزین ها انجام می شود. بر روی ادامه کلیک کنید.

Screenshot of Excel 2013

محتوای سلول انتخاب شده جایگزین می شود.

Screenshot of Excel 2013

هنگامی که کار تکمیل شد، بر روی عبارت close کلیک نمایید تا از کادر دیالوگ پایین و replace خارج شوید.

Screenshot of Excel 2013

 

ucgadget.com

آموزش رایگان اکسل

آموزش اکسل EXCEL رایگان

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !
قالب فروش فایل

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

ریاضیات پایه چیست ؟

ریاضیات  ریاضیات فن محاسبه اعداد بوده و نیز به مطالعهٔ مباحثی چون کمیت (نظریه اعداد)، ساختار (جبر)،[۳ فضا (هندسه)، و تغییرات (آنالیز ریاضی) می‌پردازد. در حقیقت تعریفی جهانی که همه بر سر …

ادامه توضیحات

تعریف آموزش و پرورش

تعریف آموزش و پرورش

تعریف آموزش و پرورش آموزش و پرورش تعریف های مختلفی دارد. آموزش و پرورش یا همان «تعلیم و تربیت » داری معنای پیچیده …

ادامه توضیحات

اکسل چیست؟ کاربردها، معایب و مزایا به زبان ساده

مایکروسافت اکسل چیست؟

اکسل چیست؟ کاربردها، معایب و مزایا به زبان ساده مایکروسافت اکسل چیست؟ مایکروسافت اکسل یک برنامه صفحه گسترده است که برای محاسبات ریاضی، آماری، …

ادامه توضیحات
قالب فروش فایل

محصولات زیرا حتما ببینید ...